авион Лет Z-37 Чмелак

Лет З-37 Чмелак / Let Z-37 Čmelak  је чехословачки једномоторни, једноседи, нискокрилни авион са затвореном кабином. Лет Z-37 Чмелак (српски:"Бумбар ") је вишенаменски авион којег је фирма ЛЕТ пројектовала почетком 1960-их година као пољопривредни авион. Током коришћења, поред основне намене, служио је као авиона за вучу једрилица, школски авион, транспортни, за гашење пожара из ваздуха (ватрогасни авион) и патролни авион, а користио се у периоду од 1965. до данашњих дана. Авион је познат још и под називом Злин 37.

Пројектовање и развој

На захтев Савета за узајамну економску помоћ (СЕВ-а), почетком 1960-тих година чехословачке ваздухопловне фирме Мораван (Злин) и Лет су почеле заједнички рад на пројекту пољопривредног авиона Z-37. То је био авион металне конструкције са делимичном оплатом од импрегнираног платна, класичним фиксним стајним трапом, радијалним мотором снаге 235 kW и СТОЛ карактеристикама. Прототип овог авиона је полетео 26.06.1963. године а производња и увођење овог авиона је почела 1965. године. Модернизација авиона Z-37 је извршена 1976. године када је у њега уграђен турбоелисни мотор (Walter M-601B). Производња авиона са турболеисним погоном модел Z-37Т и Z-137Т је почела 1981, а Z-37Т Agro Turbo 1983. године.

Технички опис


Кокпит авиона Лет Z-37 Чмелак

Авион Лет Z-37 Чмелак је једномоторни слободно носећи нискокрилац, двосед, металне конструкције са класичним фиксним стајним трапом у кога су уграђиване две врсте мотора Avia M-462 RF или Walter M-601Z. Намена му је пре свега била пољопривредни авион али се током експлоатације користио као авиона за вучу једрилица, школски авион, транспортни, за гашење пожара из ваздуха (ватрогасни авион) и патролни авион.

Труп авиона је решеткаста конструкција направљена од аутогено заварених челичних танкозидих цеви високе чврстоће. Предњи део трупа је обложен дуралуминијумским лимом, док је репни део трупа делимично обложен импрегнираном тканином. Са предње стране капотаже мотора се налази отвор са усмеривачима за улаз ваздуха који хлади цилиндре мотора. Загрејани ваздух из моторног простора се изводи са леве и десне стране трупа авиона.

Одмах иза мотора у трупу авиона је смештена затворена пилотска кабина а иза пилота се налази резервоар за хемикалије, вештачко ђубриво или вода за гашење пожара. За доњу страну трупа су причвршћени уређаји за растурање прашкастог или зрнастог материјала који слободним падом долази из резервоара хемикалија.


авион Лет Z-37 Чмелак врата кабине

Кабина пилота има велике стаклене површине што омогућава посади изванредну прегледност околине авиона. Ветробран је фиксан а поклопац кокпита је направљен од плексигласа и отвара се за прво седиште ка кљуну авиона а за друго седиште на горе. Поклопац кабине служи и као врата кабине а посада у кабину улази преко крила. Због тога је на крилу у близини трупа залепљени гумени ногоступ који има за циљ да заштити крило а посади спречи клизање при уласку и изласку из кабине. Код авиона двоседа, модел Z-37A-2 друго седиште је постављено иза пилотског седишта уместо резервоара за хемикалије. Авион има интерне резервоаре за гориво запремине 150 литара.

Погонска група у серијски произведеним авионима може бити један од мотора: Avia M-462 RF или Walter M-601Z. Мотор Avia M-462 RF је радијални ваздухом хлађени мотор са 9 цилиндара снаге 235 kW на чијем вратилу је двокрака метална елиса.  

Walter M-601Z је турбоелисни мотор максималне снаге 544 kW а контунуалне 490 kW. На вратилу турбине је причвршћена трокрака метална елиса.


Крило авиона Лет Z-37 

Крила су металне конструкције, конзолна и самоносећа са две рамењаче од дуралуминијума, трапезастог облика са одсеченим крајевима, обложена дуралуминијумским лимом. Облик им је трапезоидан, оса крила је нормална на осу трупа авиона а нападна и излазна ивица је закошена од трупа ка крајевима крила. Крила су конструктивно изведена као код авиона Физелер Fi 156 Рода са предкрилцима, закрилцима и еленорима тако да је авион имао СТОЛ карактеристике што је неопходно за пољопривредне и противпожарне авионе. За предњу рамењачу су причвршћене предње ноге стајног трапа и предкрилца а за другу покретни делови крила закрилца и еленори. Закрилца и предкрилца су металне конструкције а облога је од алуминијумског лима. Еленорима је конструкција од дуралуминијума а облога од импрегнираног платна. За крила је причвршћена инсталација за растурање (распрскавање) хемикалија приликом прскања против инсеката.

Репне површине: Вертикални и хоризонтални стабилизатори као и кормило правца и висине као носећу конструкцију имају конструкцију од метала а облогу од импрегнираног платна.


авион Лет Z-37Т Агро Турбо

Стајни трап авиона је је био класичне диспозиције (две предње ноге испод крила и један репни точак). Предње ноге се налазе испод крила и везане су за предњу рамењачу. стајни трап је фиксан и није се увлачио у труп авиона за време лета. На предњим ногама стајног трапа су уграђени уљно пнеуматски амортизери, точкови са хидрауличним кочницама и ниско притисним (балон) гумама. Трећи точак који се налази испод репа авиона имао је опружну амортизацију, био је самоуправљив и није се увлачио у труп авиона током лета.

Варијанте

 ХZ-37 - прототип (1963. година)

 Z-37A - серијска производња (од 1965. године)

 Z-37A-2 Sparka - школски авион двосед

 ХZ-37Т - прототип авиона са турбо-елисним погоном, мотор Walter M601B снаге 515 kW / 691 KS (1976.).

 Z-37T Agro Turbo - серијска производња авиона ХZ-37Т са мотором Walter M601Z и повећан размах крила на 13,63 m (1983.).

 Z-37T-2 -  авиони са турбоелисним мотором, двосед, повећан размах крила на 13,63 m (1981.). 

 Z-137T -  развојна верзија авиона са турбоелисним мотором, повећан размах крила на 13,63 m (1981.).  

Техничке карактеристике


авион Лет Z-37 Чмелак цртеж

Опште

име                   =Лет Z-37 Чмелак

намена              =пољопривредни авион

посада              =1

број путника      =0

порекло             =Чехословачка

произвођач        =Лет Мораван

први лет            =29.06.1963.

почетак производње  =1965 - 1987.

уведен у употребу     =1965.

повучен из употребе  =

статус                   =активан

први корисник       =Чехословачка

број примерака      =713

Димензије

дужина                  = 8,55 m

размах крила         = 12,22 m

висина                   = 2,90 m

површина крила     = 23,80 m2

Маса

маса празан            = 1.043kg

маса полетна          = 1.850 kg

Погон

КЕМ                       =1 х Avia M462RF

КЕМ снага              = 1 x 235 kW

КЕМ снагаКС          = 1 x 315 KS

Перформансе

брзина максимална   = 210 km/h


Мотор Avia M462RF авиона Лет Z-37 Чмелак

долет                        = 640 km

плафон лета             = 4.000 m

брзина пењања         = 282 m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

Земље које су користиле Авион

 Аустрија

 Бугарска

 ДДР (Источна Немачка)

 Чешка

 Словачка

 Финска 

 Велика Британија

 Индија


авион Лет Z-37Т Агро Турбо

 Ирак

 Југославија

 Пољска

 Мађарска

 Монголија

Оперативно коришћење


авион Лет Z-37Т Агро Турбо у акцији

Производња авиона Лет Z-37А Чмелак је почела 1965. године и до краја 1970-тих година произведено је 631 примерак укључујући у тај број 27 авиона типа Z-37А-2 Спарка (двоседи авион који се користио као школски авион за обуку спортских пилота). Авиони произведени као пољопривредни су били опремљени поузданим уређајима за прскање и ђубрење које су коришћени од 1960. у шумарству и пољопривреди.

Од 1981. године производе се авиони означени као Z-37Т и Z-137Т опремљени турбоелисним моторима, а 1983 модел Z-37T Agro Turbo такође са турбоелисним мотором. Ових авиона са турбоелисним моторима је произведено још 82 примерка. Код њих је поред турбоелисних мотора, побољшана аеродинамика и опрема авиона. Они су уместо двокраке имали трокраку елису.

Поред Чехословачке авиони Z-37 су коришћени још у 10 земаља.

Авион у Југославији


авион Лет Z-37A чмелак

У Југословенском регистру цивилних авиона укупно је регистровано 20 авиона типа Лет Z-37A Чмелак. Првих 10 авиона овог типа је купљено 1967. године а остали у периоду од 1968 до 1972. године. Пољопривредна авијација из Вршца је имала 17 ових авиона а Пољопривредна авијација из Скопља три авиона Z-37A. Сви ови авиони су коришћени као пољопривредни за запрашивање и ђубрење пољопривредног земљишта, а коришћени су до средине 80-тих година двадесетог века.

Сачувани примерак

У депоу Музеја ваздухопловства који се налази на аеродрому "Никола Тесла" у Београду налази се један примерак авиона ZLIN (LET) Z-37A регистарског броја YU-BGL.


авион Лет Z-37A-2 Чмелак

Види још

Литература

  1. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан (2010). Век авијације у Србији 1910-2010, 225 значајних летелица. Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.
  2. Команда РВ и ПВО,Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
  3. Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6

Спољашње везе

  1. http://www.deutsches-museum.de/flugwerft/sammlungen/propellerflugzeuge/cmelak/
  2. http://www.airwar.ru/enc/la/zlin37.html
  3. http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_z37_en.php
  4. http://www.bredow-web.de/Sinsheim-Speyer/Cmelak_Let_Z-37/cmelak_let_z-37.html
  5. https://www.jetphotos.com/aircraft/Let%20Z-37A%20Cmel%C3%A1k
  6. http://www.steffenkahl.de/luftfahrt/let-z-37/
  7. https://www.geocaching.com/geocache/GC6RC3Y_z-37a-cmelak?guid=9e0cf701-dd33-47bb-8087-1bab854fa63e
  8. https://abpic.co.uk/pictures/model/LET%20Z-37A-C2%20Cmelak
  9. https://pickledwings.wordpress.com/zlinlet-z-37-cmelak-the-winged-tractor/