Физир ФТ-1 (на крштењу је добио име "Небојша") je једномоторни лаки путничко туристички авион тросед кога је направила авио радионица инжењера Рудолфа Физира из Петроварадина према властитом пројекту. Авион је полетео 1935. године и коришћен је за цивилну употребу до 1939. године.
Развој
Током 1934. године инж. Рудолф Физир је конструисао авион намењен Аероклубу а прототип је направљен прве половине 1935. године. Авион се по својој концепцији много разликовао од дотадашњих Физирових конструкција, наиме ово је био први Физиров једнокролни нискокрилац што је за тадашњи авиоградњу представљао модерно конципирани авион. Мотор за овај авион је конструктору бесплатно уступила команда ваздухопловства. Прототип авиона је направљен у Физировој приватној радионици у Петроварадину. Прве пробне летове овим авионом је обавио у току лета 1935. године пробни пилот Василије Стојановић. Кума авиону је на крштењу била, жена генерала Владимира Белића председника новосадског Аероклуба 6. септембра 1935. године и тада је авион добио име "Небојша".
Авион је почетком 1936. године испитала комисија Ваздухопловства војске Краљевине Југославије у Новом Саду, па му је након њеног позитивног мишљења издата употребна дозвола. Авион Физир ФТ-1 "Небојша" је исте године уписан у цивилни регистар авиона Краљевине Југославије под ознаком YU-PDV. [1]
Технички опис
Физир ФТ-1 је једномоторни слободно носећи једнокрилни троседи (пилот + 2 путника) авион. Авион је потпуно дрвене конструкције труп је обложен шперплочама, а крила су пресвучена фурниром а предњи део трупа на кога је причвршћен радијални (звездасти) ваздухом хлађени мотор је обложен лимом. Око цилиндара мотора се налази NACA прстен који побољшава хлађење мотора. Мотор је Walter NZ 120/135 KS кога је произвела фирма С.Влајковић и комп. из Раковице. Елиса која покреће авион је двокрака, направљена од дрвета фиксног корака. Попречни пресек трупа је елипсастог облика, у кога је смештена кабина за пилота и два путника. Пилот седи у првом реду а путници су у другом реду седиште до седишта. Кабина за пилота и путнике је затворена поклопцем кабине од плексигласа. Крила су трапезастог облика са заобљеним крајевима, а нападна ивица крила заклапа готово прави угао са уздужном осом авиона. Према положају крила авион је био нискокрилац. Репна крила су елипсастог облика. Стајни трап је фиксан конвенционалног типа, напред независни точкови (без фиксне осовине) причвршћени за труп и крила авиона. Сваки точак је имао амортизер са гуменим тракама (као код авиона Физир ФН). На репу авиона налази се еластична дрљача као трећа ослона тачка. Касније је у току експлоатације извршена модификација стајног трапа, точкови су добили аеродинамичке оплате у циљу смањена отпора.
Техничке карактеристике
намена = Туристичко путнички авион
посада = 1 пилот
број путника = 2 путника
порекло = Краљевина Југославија
произвођач = Радионица Физир, Петроварадин, Југославија
пробни лет = лето 1935. Год.
уведен у употребу = 1936. Год.
повучен из употребе = 1939. [1], односно 1941. [2]
статус = неактиван
први корисник = Аероклуб Југославије Обласни Одбор Нови Сад
број примерака = 1
дужина = 7,20 m
висина = 2,70 m
размах крила = 12,00 m
површина крила = 17,00 m2
празан = 600 kg
максимална тежина = 940 kg
број мотора = 1 мотор
тип мотора = клипни -радијални
Мотор = Walter NZ
снага = 1 x 88/100 kW
снага_КС = 1 x 120/135 KS
највећа_брзина = 200 km/h
плафон_лета = 5300 m
брзина пењања = 192 m/min
Оперативно коришћење
Данас постоји веома мало података о коришћењу авиона Физир ФТ-1 „Небојша“ . Зна се да када је регистрован 1936. Године као власник је наведен Обласни одбор Аероклуба Нови Сад, где је авион коришћен за обуку и тренажу пилота и демонстративне летове у циљу популаризације ваздухоловства. Авион 1938. Године прелази у власништво Средишне управе Аероклуба Краљевине Југославије. Те и наредне године овај авион је узео учешће у међународним такмичењима југословенских пилота у земљи и иностранству.
На међународној ваздухопловној утакмици, Кружном лету спортских авиона аероклубова Мале Атанте, одржаној крајем августа 1938. Године, Краљевину Југославију су представљали пилоти Радосав Котарац и Радмило Миленковић са авионом Физир ФТ-1 „Небојша“. Према подацима из регистра цивилних авиона Краљевине Југославије овај авион је избрисан из регистра цивилних авиона 1939. године. Шта се уствари дешавало са овим авионом? Крајем летачке сезоне 1939. године пилот М. Анастасијевић приликом слетања на аеродром Смедеревска Паланка оштетио је авион. Управа Аероклуба је проценила да се не исплати поправка авиона он је конзервиран и остављен у хангар и избрисан из цивилног регистра авиона Краљевине Југославије. У пролеће 1940. године Команда војног ваздухопловства је преузела обуку спортских и туристичких пилота од Аероклуба с обзиром на приближавање непосредне ратне опасности. За ову сврху је било неопходно обезбедити велики број авиона, с обзиром да су капацитети ваздухопловне индустрије Југославије били затрпани војним наруџбинама то се није могао набавити ни један авион па се кренуло путем мобилизације свих авиона Аероклубова и приватних авиона, као и оспособљавања свега онога што је могло да лети. Тако је Физир ФТ.1 оспособљен у радионицама ВВКЈ. Авион је после поправке преузела војска где је у војном ваздухопловству служио за тренажу пилота и курирску службу. Ово потврђују фотографије оштешћеног авиона „Небојше“ снимњеног на аеродрому у Руми априла месеца 1941. године који је био префарбан маскирним бојама, које су се користиле за авионе из састава војног вадухопловства Краљевине Југославије. [2]
Галерија
Р.Физир конструктор | Авион Физир ФТ-1 на аеродрому Груде | Авион Физир ФТ-1 "Небојша" |
Физир ФТ-1 и п. Котарац | Авион Физир ФТ-1 на аеродрому Рума 1941. | Уништен авион Физир ФТ-1 Рума 1941. |
Референце
[1] http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm Civil Aircraft Register - Yugoslavia
[2] http://yasig.wordpress.com/history/fizir-ft-1-nebojsa/ Физир ФТ-1
Литература
1. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан; (2010.) Век авијације у Србији 1910-2010, 225 значајних летелица. Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-
86-913973-0-2
2. Микић, Сава Ј. (1933.). Историја југословенског ваздухопловства. Београд: Штампарија Драг. Грегорић.
3. Димитријевић, Бојан; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/
Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју, ISBN 978-86-7403-169-8.
4. http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm Civil Aircraft Register - Yugoslavia
5. http://yasig.wordpress.com/history/fizir-ft-1-nebojsa/ Физир ФТ-1
6. Аероплани домаће концепције и конструкције у 1935. год. Београд, Годишњак југословенског ваздухопловства 1936. год.
7. Оштрић, Шиме; Физир ФТ-1 "Небојша", Макетар Плус, бр. 1-2, 2013., страна 16 до 29, ISSN 2334-6485