Авион Моран Солније MS.230

Моран Солније MS.230 / Moran Solniјe MS.230 (фра. Morane-Saulnier MS.230) је француски једномоторни, двоседи, висококрилни авион, мешовите конструкције (носећа конструкција од челичних цеви, конструкција крила дрвена облога алуминијумски лим и импрегнирано платно) који се користио као авион за обуку пилота и спортски авион, између два светска рата за време и непосредно после Другог светског рата.

Пројектовање и развој

Почетком 1928. године француско министарство за ваздухопловство је расписало кункурс за школски авион намењен прелазној обуци војних пилота. На конкурсу су учествовале фирме Bloch, Gourdou-Lesseur, Loire Nieuport и Morane-Saulnier са свијим авионима. Сем Моран Солнијеа остали произвођачи су понудили авионе концепцијски засноване на њиховим авионима из Првог светског рата (релативно застарелих). 

Моран Солније је понудио једнокрилац са високо постављеним крилом (парасол), једним мотором и два седишта. Прототип је добио ознаку МС.230. Пилот ученик и његов инструктор су седели у отвореним тандем кокпитима испод крила, на којем је исечен део изнад кабине како би се олакшала видљивост на горе и напред. МС.230 је такође карактерише робусан стајни трап са широким размаком точкова и добром амортизацијом. Труп авиона је био кружног облика. Авион је имао радијални мотор и није био наоружан. Први лет је одржан у фебруару 1929. године.

Технички опис


Кокпит авиона Моран Солније MS.230

Авион Моран Солније MS.230 је једнокрили, висококрилни, двоседи једномоторни авион мешовите конструкције и фиксним стајним трапом. Авион је у току производње био најчешће опреман Salmson 9Ab радијалним ваздухом хлађеним мотором са 9 цилиндара и снаге 169 kW (230 KS). Издувни гасови из цилиндара мотора су се скупљали у кружном колектору и одводили на бочну страну трупа авиона. Поред овог мотора у авион су уграђивани и други мотори који су наведени у поглављу Варијанте авиона Моран Солније MS.230. На вратилу мотора су биле причвршћене дрвене двокраке вучне, елисе непроменљивог корака пречника 2,8 метара.  Носачи мотора су били направљени од заварених челичних цеви.

Носећа конструкција трупа авиона је била потпуно направљена од челичних цеви а оплата од импрегнираног платна. Предњи део авиона (носач мотора) и горња страна трупа је била обложена са алуминијумским лимом. У трупу су се налазиле две кабине у тандем распореду (једна иза друге). Стандардна верзија авиона је имала дупле команде. Ивица кабине је била тапацирана кожом а испред оба кокпита налазио се стаклени ветробран који су штитили посаду од ветра. Труп је био облог попречног пресека. На трупу су са обе стране авиона постављени ногосупи и држачи који су омогућавали безбедно и лако улажење посаде у кокпите.

Крила су релативно танког профила ослоњена са паралелним профилисаним упорницама. Облик крила је био готово правоугаоник, са заобљеним крајевима. Нападна линија крила је била закошена у односу на осу трупа авиона. Конструкција крила је била од дрвета са две дрвене рамењаче, а облоге од импрегнираног платна. Покретни делови крила су такође имали конструкцију од дрвета док им је облога била од импрегнираног платна. Крилне упорнице се ослањају на конструкцију стајног трапа па цео систем представља једну веома круту целину. Репни делови вертикални и хоризонтални стабилизатори и кормила правца и висине су имали конструкцију од челичних цеви а облогу од импрегнитаног платна. Хоризонтални стабилизатори су упорницама са доње стране били ослоњени на труп авиона а затезачима са горње стране за вертикални стабилизатор.

Стајни трап је био класичан фиксан са гуменим точковима великих димензија. Састојао се од троугласте виљушке причвршћене за труп авиона и вертикални носач у коме је био уграђен уљни амортизер. Размак између точкова је био доста велик а и концентрација маса се налазила унутар размака па је стабилност при слетању и полетању овог авиона била задовољавајућа. На крају репа авиона налазила се еластична дрљача као трећа ослона тачка авиона. На стајни трап су се врло лако могле монтирати скије за коришћење авиона у зимским условима.


Ногоступ за улазак у авион MS.230

Варијанте авиона Моран Солније MS.230 

* MS.229 - са мотором Hispano-Suiza H8a V8

* MS.230 - са мотором Salmson 9Ab снаге 169 kW, серијска производња, произведено око 1.100 примерака 

* MS.231 - са мотором Lorraine 7Mb снаге 179 kW 

* MS.232 - експериментални са дизел мотором Clerget 9Ca снаге 172 kW,

* MS.233 - са моторима Gnome-Rhône 5Ba или Gnome-Rhône 5Bc снаге 172 kW,

* MS.234 - са мотором Hispano-Suiza 9Qa снаге 186 kW,

* MS.235 - са мотором Gnome-Rhône 7Kb снаге 224 kW, (MS.235H - хидроавион са пловцима)

* MS.236 - са мотором Armstrong Siddeley Lynx IVC снаге 160 kW,

* MS.237 - са мотором Salmson 9Aba снаге 209 kW

Техничке карактеристике


Цртеж авиона Моран Солније MS.230 у три пројекције

Опште

име                   =Моран Солније MS.230

намена              =школски, спортски

посада              =1

број путника      =1

порекло             =Француска

произвођач        =Aеroplanes Morane-Saulnier

први лет            =фебруар 1929.

почетак производње  =1929 - 1936.

уведен у употребу     =1929.

повучен из употребе  =1967.

статус                   =неактиван

први корисник       = Француско ратно ваздухопловство

број примерака      =око 1.100

Димензије

дужина                  = 6,98 m

размах крила         = 10,70 m

висина                   = 2,80 m

површина крила     = 19,70 m2

Маса


Мотор Salmson 9Ab авиона Моран Солније MS.230

маса празан            = 829 kg

маса полетна          = 1.150 kg

Погон

КЕМ                       = 1 х Salmson 9Ab

КЕМ снага              = 1 х 169 kW

КЕМ снагаКС          = 1 х 230 KS

Перформансе

брзина максимална   = 206 km/h

долет                        = 579 km

плафон лета             = 5.000 m

брзина пењања         = m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

Земље које су користиле Авион Моран Солније MS.230


Авион Моран Солније MS.230 са скијама

* Белгија

* Бразил

* Чехословачка

* Француска

* Грчка

* Нацистичка Немачка

* Португалија

* Румунија

* Шпанија

* Швајцарска

* САД

* Венецуела

* Краљевина Југославија

Оперативно коришћење

Авион Моран Солније MS.230 је произведену 1.100 примерака. Користио се као авион за прелазну обуку пилота у ратним ваздухопловствима у преко 12 земаља. У своје време био је веома успешан авион одликовао се великом стабилношћу и лако се њиме управљало. Веома дуго се користио тако да је последњи авион овог типа престао да се користи 1967. године што је дуг период и за авионе потпуно металне конструкције а камоли за авионе мешовите конструкције. Поред војне употребе авион се користио и у цивилне сврхе.

Авион Моран Солније MS.230 у Југославији


Реплика авиона Моран Солније MS.230 у лету

Ваздухопловни аташе при француској амбасади и Београду капетан Жак де Тарле је долетео 22. маја 1935. године у Београд авионом Моран Солније MS.230. Авион је има француску регистрацију F-ANJE. То је био нов авион произведен 1935. године, а власник му је била француска влада. Авион је остао у Београду ради тренаже француског ваздухопловног аташеа. Од јула месеца 1936. године овај авион носи југословенску регистрацију YU-PDT.

Постојао је вероватно још један разлог за такву одлуку Француза. Наиме почетком 30-тих година двадесетог века Команда војног ваздухопловства Краљевине Југославије (ВВКЈ) је у циљу модернизације  свога ваздухопловства желела да обнови авионе за прелазну пилотску обуку и избор је пао баш на авион Моран Солније MS.230. Ово је изазвало незадовољство групе инжењера из техничке службе Команде ВВКЈ која је тврдила да постоје властити кадрови који су у стању да пројектују авион те класе а да је и југословенска аеронаутичка индустрија у стању да произведе такав авион. Због тога је почетком 1933. године основана конструкторска група која је ван радног времена уз сагласност руководилаца пројектовала прелазно школски ловачки авион под радним називом „Прототип ваздухопловно-технички“, скраћено ПВТ (овај назив авиона је задржан иако је авион касније ушао и у серијску производњу). Радови на овом авиону су завршени у рекордном року (пројектовање, израда прототипа, фабричка испитивања и тестирање у опитној групи) тако да је већ крајем 1935. године поручена прва серија од 20 авиона која је испоручена у току 1936. Показало се да је овај авион био стварно бољи од авиона Моран Солније MS.230. Французи су све то време држали овај авион на земунском аеродрому, сумњајући да ће Југословени успети у својим намерама, за сваки случај није лоше да им првобитно изабрани авион буде пред очима.


Авион Моран Солније MS.230 у музеју Ла Бурже

Из југословенског регистра цивилних авиона Моран Солније MS.230 је избрисан 1937. године, а од 1938. године Француска амбасада у Београду користи један други авион Кодрон C.635 који је био знатно примеренији потребама амбасаде него што је то био авион Моран Солније MS.230.

Сачувани примерак

Сачувано је до данас 5 примерака ових авиона који се чувају као музејски примерци у ваздухопловним музејима у Белгији, Чешкој, Француској, Шпанији и САД-у. Поред тога постоји и неколико реплика овог авиона који су у летном стању.

Види још

Литература

  1. Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
  2. Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 2, Аутор, Београд,2013, ISBN 978-86-901623-4-5
  3. О. Петровић; Цивилни аероплани Краљевине СХС/Југославије 1925 до 1941, Лет 1. Београд, 2004.

Спољашње везе

  1. http://www.airwar.ru/enc/other1/ms230.html
  2. http://www.aviafrance.com/morane-saulnier-ms-230-aviation-france-1155.htm
  3. http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm
  4. http://www.avionslegendaires.net/avion-militaire/morane-saulnier-ms-230/
  5. http://www.belgian-wings.be/Webpages/Navigator/Photos/MilltaryPics/interbellum/Morane%20MS230-236/Morane%20MS230-236%20frontpage.html
  6. http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_morane_ms230_en.php
  7. http://www.cercledesmachinesvolantes.com/avions/morane-saulnier-ms-230/
  8. http://www.historyofwar.org/articles/weapons_morane_saulnier_MS230.html
  9. https://www.haf.gr/en/history/historical-aircraft/morane-saulnier-ms230/
  10. http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/1902/126/Morane-Saulnier-MS-2302
  11. http://forum.valka.cz/topic/view/1070/Morane-Saulnier-MS-230-Et-2
  12. http://oldrhinebeck.org/ORA/collection/aircraft-engines-4/