Авион Потез VIII

Потез VIII / Potez VIII  је једномоторни, двоседи, двокрили француски авион намењен обуци пилота и туристичким и пословним потребама. Конструисан је крајем 1919. године, први пут полетео почетком 1920. и коришћен је у периоду између два светска рата. Производила га је француска фирма Аvions Henry Potez. Авион су пројектовали Henry Potez i Louis Coroller, као туристички авион, али је у току експлоатације служио и као авион за обуку пилота. Произведено је преко 150 примерака ових авиона, био је веома популаран у својој класи и добио је надимак "Зизи".

 

Пројектовање и развој

Рад на првом туристичком авиону у свету, Потез VIII (Henry Potez Type VIII) или Потез 8, започет је 1919. године у Обервилу. Х. Потез је 1920. године купио од друштва Блéриот-СПАД напуштене хале у Аргентилу (Argenteuil), у непосредној близини погона фабрике мотора Lorraine-Dietrich. У Аргентилу је Потез преселио пројектни биро из Обервила (Aubervilliers) чији је нови задатка био конструисање нових прототипова за чију израду су биле набављене најновије машине. Конструктор Л.Короле (L.Coroller) је одмах по доласку у Аргентил довршио конструисање малог туристички аероплан Потез VIII крштеног као “Зизи”.



Прототип авиона Потез VIII

Његово прво претстављање јавности било је 10. октобра 1920. године када га је летео пилот Албер Долин (Albert Deullin) на великој утакмици туристичких авиона коју је организовао Аероклуб Француске. Током 1920. и 1921. године произведено је око стотину ових малих двоседих туристичких авиона који су продавани по врло ниској цени од 8000 француских франака. Потези VIII су се током следећих година доказали на аеро релијима. 

Авион Потез VIII је поставио светски рекорд 1922. године у Паризу и Бриселу слетевши на само 19 метара слетне стазе. Поред тога на трци Туристичких аероплана у Француској 1924. године пет ових авиона стигли су први на циљ што говори о њиховој брзини и поузданости. 

Прототип је био опремљен четвороцилиндричним мотором Потез А4 који је конструисао инжињер Менетри (Ménétrier). Мећутим, пошто се мотор није најбоље показао, Потези VIII су одмах почели да добијају боље моторе Анзани од 60 до 80 КС па и Le Rhon од 80 КС.



Хидроавион Потез VIII H

Инжињер Деларол је 1920. године доведен да помаже Королеу. Деларол је конструисао верзију код које су седишта била једно поред другог. Ова верзија означена са Потез VIII R није доживела никакав успех, као ни верзија без мотора тј једрилица представљена 1922. (Потез VIII P). године у Комбеграсу (Combegrasse) од пилота Душија (Douchy).

У 1922. године један Потез VIII са мотором Анзани од 80 КС је продат познатом грађанину Марсеја Аструку (Astruc). Аструк познати скијаш и моторциклиста је био и један од првих пилота хидроавиона код Анри Фабра (Henri Fabre). Аструк је замолио Фабра да опреми његов Потез VIII са пловцима. Марсејски конструктор који је тада већ радио у фабрици хидроавиона уградио је један централни пловак, робустан али и елегантан. Тако је Потез VIII H постао први пословни хидроавион на свету којим је Аструк дуго летео дуж марсејске обале.

Технички опис



 

Потез VIII је двокрили двоседи једномоторни авион потпуно дрвене конструкције. Труп му је правоугаоног попречног пресека, облепљен импрегнираним платном.  Авион је најчешће био опремљен ваздухом хлађеним радијалним мотором са 6 цилиндара, Анзани 6А снаге 0д 60 до 80 KS. На вратилу мотора је била причвршћена двокрака, вучна, дрвена елиса, непроменљивог корака. Носач мотора је био од заварених челичних цеви. Главни резервоар за гориво се налазио иза мотора и имао је запремину 60 литара бензина. Приступ мотору је једноставан а његово расклапање и склапање врло лако.

У трупу су била два седишта постављена у тандем редоследу (једно иза другог). Пилот је седео на првом месту у отвореном кокпиту заштићен ветробранским стаклом, а путник у другом. Ивице кабина су биле тапациране кожом што је смањивало број повреда пилота и путника. Предњи горњи део трупа од мотора до иза другог кокпита је био пресвучен алуминијумским лимом. 



 

Крила су била дрвене конструкције пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила са две рамењаче. Крилца за управљање авионом су се налазила и на горњим крилима. Крила су између себе била повезана са два пара дрвених упорница. Затезачи су били од клавирске челичне жице. Оба крила су имала облик правоугаоника. Доње крило је било повучено ка репу у односу на горње крило и било је нешто мањих димензија од горњег. Горње крило је било прилично издигнуто у односу на труп авиона што је омогућавало пилоту бољу прегледност из кабине. Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца су била направљена од дрвета пресвучена платном.

Стајни трап прототипа авиона је направљен прилично оригинално, наиме овај авион је имао четири точка уместо уобичајених два. Временом је напуштено ово решење и авион је имао класичан стајни трап са два точка напред и еластичну дрвену дрљачу на репу авиона. Стајни орган је био направљен од заварених челичних цеви, прилично робусан, класичан фиксан са крутом осовином. Точкови авиона су били релативно великог пречника са пнеуматицима причвршћени за осовину помоћу гумених амортизера, што је омогућавало авиону да трпи приличне неравнине полетно слетних стаза.   

Варијанте авиона Потез VIII

Авион Потез VIII је прављен у неколико варијанти:

* Потез VIII прототип  - Потез A-4 мотор, 41 kW (55 KS)

* Потез VIII    - Анзани 6А мотор, 37 kW (50 KS) 

* Потез VIII А  - Анзани 6А мотор, 52 kW (70 KS)

* Потез VIII H  - Хидроавион

* Потез VIII P  - Планер једноседа једрилица

* Потез VIII R  - Посада седи раме уз раме, Ле Роне 9Ц мотор, 67 kW (90 KS).

Техничке карактеристике


Једрилица Потез VIII P цртеж

Опште

име                   = Потез VIII

намена              = школски/туристички авион

посада              = 2 члана

порекло             = Француска

произвођач        = Аvions Henry Potez.

први лет            =  9 April 1920

почетак производње  = 1920. - 1922.

уведен у употребу     = 1920.

повучен из употребе  = 19.

статус                   = неактиван

први корисник       =  Француска

број примерака      =  око 100

Димензије

дужина                  = 5,72 m

размах крила         = 8,00 m

висина                   = 2,5 m

површина крила     = 20,00 m2


Мотор Anzаni 6 авиона ПотезVIII

Маса

маса празан           = 240 kg

маса полетна          = 490 kg

Погон

КЕМ                       = 1 × Анзини 6А 37 / Анзини 6А 52 / Ле Роне 9Ц 67

КЕМ снага              = 1 x 37 / 52 / 67 kW

КЕМ снагаКС          = 1 х 50 / 70 / 90 KS

Перформансе

брзина максимална  = 115 km/h

долет                        = 315 km

плафон лета              = 2.000 m

брзина пењања         =  122 до 135 m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

 

Земље које су користиле Авион Потез VIII

 

Оперативно коришћење

Аероплан Потез VIII је пре свега био туристички авион који се користио и за пословне сврхе али је сматран и за једним од најекономичнијих школских авиона.

Био је веома лак за управљање, стабилан у лету али и веома покретљив, способан за све врсте ваздушних акробација.



Југословенски  Потез VIII H

Због мале снаге мотора имао је врло малу потрошњу горива. Захваљујући малим димензијама лако га је било сместити у хангар а био је врло лак и јефтин за одржавање.

Овај авион се масовно користио у Француској а током 1923. године Пољска је увезла известан број ових авиона за своје клубове а Бугарска је купила 4 комада. Коришћени су и у Кини у пилотским школама. Осим њих, Краљевина СХС (Југославија) је набавила само један авион.

Коришћење авиона Потез VIII у Краљевини Југославији

Једини југословенски Потез VIII (Nо 365) увезен је 1923. године из Француске. С обзиром да је у то време било актуелно увођење извиђачких Потеза XV у Војно Ваздухопловство Краљевине СХС, а како је новом ваздухопловству био потребан и школски авион, фабрика "Потез" је испоруком овог авиона хтела да обезбеди посао, али до веће набавке није дошло. Авион је био опремљен мотором Анзани 6 Аб. Авион Nо 365 је носио једно време и стреласте ознаке, што јасно говори о времену његовог доласка у Краљевини СХС јер су “шеврони” коришћени до средине 1924. године.

Види још

Литература

  1. Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
  2. Микић, Сава (1933) (на ((sr))). Историја југословенског ваздухопловства. YU-Београд: Штампарија Д. Грегорић.
  3. О. Петровић; Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део I : 1918 – 1930.), Лет 2/2000. Београд, 2000.

Спољашње везе

  1. http://airspot.ru/catalogue/aircrafts/manufacturer/Potez?page=3
  2. http://www.j2mcl-planeurs.net/dbj2mcl/planeurs-machines/planeur-fiche_0int.php?code=1032
  3. http://www.aviastar.org/air/france/potez-8.php
  4. https://www.flickr.com/photos/27862259@N02/7241552748/in/photostream/
  5. https://c2.staticflickr.com/6/5517/11305679463_7ff9fbf3b3.jpg
  6. http://aerophile.over-blog.com/article-le-potez-viii-104158825.html
  7. http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=12883.0;wap2
  8. http://flyingmachines.ru/Site2/Crafts/Craft30154.htm
  9. http://www.airwar.ru/enc/law1/potez8.html
  10. http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/2188/126/Potez-VIII2
  11. http://www.flightglobal.com/FlightPDFArchive/1923/1923%20-%200050.PDF
  12. http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft32694.htm
  13. http://www.aviafrance.com/potez-viiia-aviation-france-5156.htm
  14. http://www.aviafrance.com/potez-viii-aviation-france-9630.htm
  15. http://forum.valka.cz/topic/view/168173/Potez-VIII
  16. http://fr.wikipedia.org/wiki/Potez_VIII 
  17. www.aviafrance.com
  18. http://fandavion.free.fr/potez_constructeurs.htm 
  19. http://www.airwar.ru/enc/law1/potez8.html 
  20. www.flightglobal.com
  21. http://1000aircraftphotos.com/Contributions/Visschedijk/11600.htm
  22. http://avioni.net/vvkj/index.php?str=avioni&av=61