Авион Потез XV

Потез XV / Potez XV  је једномоторни, двоседи, двокрили француски авион намењен извиђању. Конструисан је крајем 1920. године, први пут полетео октобра 1921., приказан је на париском авиосалону 1921. године, а коришћен је у периоду између два светска рата. Производила га је француска фирма Аvions Henry Potez. Авион je пројектоваo Louis Coroller, као извиђачки авион а коришћен је и као извиђач-лаки бомбардер. Произведено је 545 примерака ових авиона, укључујући у тај број и 135 авиона произведених по лиценци у Пољској.

 

Пројектовање и развој

Авион Потез XV су самоиницијативно пројектовали Henry Potez и Louis Coroller почетком 1920.године. То је био развој ловачког авиона  SEA IV кога је пројектовала Société d'Etudes Aéronautiques бивши фирма H. Potez и L. Coroller. Прототип је полетео у октобру 1921. и приказан је на Париском салону аеронаутике те године. То је конвенционални двокрилац са фиксним конвенционалним стајним трапом и у кљуну авиона монтираним мотором Лорен 12Д (Lorraine-Dietrich 12Db) снаге 276 kW (370 KS). Мотор је касније замењен мотором Reno (Renault) 12Fe снаге 224 kW (300 KS)  .

Након успешног испитивања, авион је прихватило Француско ратно ваздухопловство као извиђачку летелицу. Први авиони су произведени и испоручени крајем 1923. године.

Серија изграђених авиона су погоњени линијским Лорен-Дитрих 12дБ моторима. У Француској је направљено 410 примерака ових авиона. Авион је рађен у две главне војне варијанте: Потез XV А2 извиђачки авион и Потез XV Б2 бомбардер-извиђачки авион. Направљен је један прототип хидроавиона Потез XV HO2 али он није ушао у серијску производњу. Ту је такође и извозна варијанта Потез XVII направљена у 1923. години, и то само за Бугарска, са истим ЛД 12дБ мотором.

Пољска је купила лиценцу за Потез XV и почела да их производи већ у 1923. години. Укупно је у Пољској произведено до 1926. године 135 комада ових авиона.

Даљи развој авиона Потез XV је Потез 27 (Потез XXVII)

Технички опис



Авион Потез XV

Потез XV је двокрили двоседи једномоторни авион потпуно дрвене конструкције. Труп му је правоугаоног попречног пресека, облепљен алуминијумским лимом кљун авиона (моторни део), дрвеном лепенком део трупа у коме се налазе кабине за посаду и импрегнираним платном остатак дела трупа и реп авиона.  Авион је најчешће био опремљен течношћу хлађеним линијским мотором са 12 цилиндара и V распореда,  Lorraine-Dietrich 12Db или Renault 12Fe. На вратилу мотора је била причвршћена двокрака, вучна, дрвена елиса, непроменљивог корака. Носач мотора је био од заварених челичних цеви. 

Носећа структура трупа авиона је дрвена решеткаста конструкција. У предњи део трупа је смештен мотор и тај део трупа је обложен алуминијумским лимом. Централни део трупа од мотора до краја кабине је обложен дрвеном лепенком, а задњи део трупа је прекривен импрегнираним платном. У средњем делу трупа се налазе две отворене кабине у тандем распореду (једна за другом) - у првој је пилот а у другој седи извиђач или стрелац. Задњи дело трупа је изведен као класична дрвена решетка прекривена платном. За дрвену решетку репа авиона је причвршћена дрљача еластично окачена за опруге. Испред мотора се налазе два различита хладњака, а иза мотора у трупу су монтирана два резервоара за гориво изнутра обложених слојем гуме која има функцију заптивања рупа у резервоарима након могућег бушења резервоара прострељивањем. 



 

Крила су била дрвене конструкције пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила са две рамењаче. Крилца за управљање авионом су се налазила и на горњим и доњим крилима међусобно повезана крутом алуминијумском цеви. Крила су између себе била повезана са два пара дрвених упорница. Затезачи су били од клавирске челичне жице. Оба крила су имала облик правоугаоника и била су истих димензија. Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца су била направљена од дрвета пресвучена платном.

Стајни орган је био направљен од заварених челичних цеви, прилично робусан, класичан фиксан са крутом осовином. Точкови авиона су били релативно великог пречника са пнеуматицима причвршћени за осовину помоћу гумених амортизера, што је омогућавало авиону да трпи приличне неравнине полетно слетних стаза. Точкови су конструктивно били изведени као точкови код бицикла са жичаним паоцима. На репном делу се налазила еластична дрвена дрљача са амортизером у облику гумене траке. 

Варијанте авиона Потез XV

Авион Потез XV је прављен у неколико варијанти:

* Потез XV A2   - извиђачки авион

* Потез XV B2   - бомбардер и извиђач 

* Потез XV HO2 - прототип хидроавиона

* Потез XVII  - извозна варијанта авиона Потез 15 за Бугарску

 

Техничке карактеристике


Авион Потез XV цртеж

Опште

име                   = Потез XV

намена              = извиђач/лаки бомбардер авион

посада              = 2 члана

порекло             = Француска

произвођач        = Аvions Henry Potez.

први лет            =  1921.

почетак производње  = 1923. - 1931.

уведен у употребу     = 1923.

повучен из употребе  = 1935.

статус                   = неактиван

први корисник       =  Француска

број примерака      =  545

Димензије

дужина                  = 12,70 m

размах крила         = 8,60 m

висина                   = 3,20 m

површина крила     = 45,01 m2


Мотор Renault 12 Fe авиона Потез XV

Маса

маса празан           = 1.365 kg

маса полетна         = 1.870 kg

Погон

КЕМ                       = 1 × Lorraine-Dietrich 12Db / Renault 12Fe

КЕМ снага              = 1 x 276 / 224 kW

КЕМ снагаКС          = 1 х 370 / 300 KS

Перформансе

брзина максимална   = 202 km/h

долет                        = 570 km

плафон лета             = 5.250 m

брзина пењања         =  175 m/min 

Наоружање

Авион је био наоружан:

1 x митраљез Vickers 303, калибра 7,7mm (напред фиксни синхронизовани, којим гађа пилот кроз обртно поље елисе) и

1 или 2 х Lewis 303, калибра 7,7mm (назад којим гађа извиђач/стрелац)

125 kg укупне тежине бомби

 

Земље које су користиле Авион Потез XV

 

Оперативно коришћење

Први корисник авиона Потез XV је било француско Ратно Ваздухопловство, од краја 1923. Најмасовнији корисник је постало пољско ратно ваздухопловство са 110 купљених авиона од Француске и 135 произведених у Пољској.

У оквиру пољског ваздухопловства, они су коришћени од краја 1924. њихово повлачење из борбених јединице почело је 1927. године, а затим су се користили за обуку пилота до средине 1930-их.

120 авиона су продата Румунији, 12 Шпанији, а осам Данској. Шест Потеза XVII су продатa Бугарскoj, a 25 примерака Потеза XV А2 су коришћени у Југославији.

Коришћење авиона Потез XV у Краљевини Југославији



Авион Потез XV из састава ВВ КСХС

Приликом посете Француској генерал М.Узелац је наручио од фабрике Потез један авион Потез XV. Први авион овог типа ВКСХС је примила 1923. као узорак за испитивање и добио је ознаку Nō 10. Покретао га је мотор Lorraine-Dietrich 12D снаге 370 KS. Његово успешно тестирање довело је следеће године до набавке 24 авиона, овог типа са моторима Lorraine-Dietrich 12Db снаге 400 KS, добијених од Француске "на складиштење" (бар у почетку су били у француском власништву).

Године 1924, у службу Ваздухопловства Краљевине СХС уведено је, 24 авиона Потез XV А2 који су послужили за опремање две нове извиђачке ескадриле формиране  у новембру исте године (6. ескадрила у Новом Саду и 7. у Сарајеву). Ови авиони су били нумерисани бројевима Nō 521 – 544. Ти авиони су били главни извиђачки тип авиона до доласка нових Бреге 19. Крајем 1928 године у земунској фабрици Змај су овим авионима уграђене елисе Мервил.

Током двадесетих година у Поморском ваздухопловству нису имали хидроавионе који би могли дуже да лете изнад 3.500 метара што је био један од услова за стицање звања војног пилота. Зато су тадашњи хидропилоти, у циљу стицања овог услова, ишли за Мостар где су летели на авиону Потез XV. 

Први Потез XV уништен је у удесу 23. априла 1926. године а посада: пилот поручник Еуген Његован и извиђач потпоручник Лончарић је преживела. Авион је припадао 1. ваздухопловном пуку из Новог Сада. Следећи Потез XV пао је у шуму Колпарицу код Котор Вароши 10. септембра 1927. Том приликом погинули су пилот наредник Дачић и извиђач потпоручник Маринковић.

Последњи траг о употреби Потеза XV налазе се у податку о принудном искакању из тог авиона наредника Славка Премца, 7. октобра 1933. године. Код нас су ови авиони били познати по свом оригиналном називу Потез 15 (често и као Потез XV) или као Потез 15 - 400 KS, Потез XV Лорен 400 KS или Потез Лорен-Дитрих 400 KS.

Последњи примерци повучени су из употребе почетком тридесетих година двадесетог века. 

Види још

Литература

  1. Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
  2. Микић, Сава (1933) (на ((sr))). Историја југословенског ваздухопловства. YU-Београд: Штампарија Д. Грегорић.
  3. О. Петровић; Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део I : 1918 – 1930.), Лет 2/2000. Београд, 2000.

Спољашње везе

  1. https://fr.wikipedia.org/wiki/Potez_XV
  2. http://www.aviafrance.com/834.htm
  3. https://pl.wikipedia.org/wiki/Potez_XV
  4. http://www.aviastar.org/air/france/potez-15.php
  5. http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=13732.0;wap2
  6. http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/2190/126/Potez-XV2
  7. http://flymuseum.dk/fly-1911-1940?id=252:potez-xv-a2&catid=38
  8. http://www.airwar.ru/enc/other1/potez15.html
  9. http://avioni.net/vvkj/index.php?str=avioni&av=62