Централни аерохидродинамички институт (ЦАГИ) — је главни научноистраживачки центар руског ваздухопловства, подређен је Министарству индустрије Русије. Основао га је пионир руског ваздухопловства Николај Јегорович Жуковски, 1. децембра 1918. године, у Москви.
Институт се, током свога постојања, развијао и имао организацијске измене. У Жуковском је основан Аеромеханички факултет, у саставу ЦАГИ, за школовање и припрему младих стручњака за решавање сложених проблема у ваздухопловној индустрији.
ЦАГИ је направио велика најновија достигнућа у космичком програму, ракетом Енергија и летелицом Буран.
У 2013. години, ЦАГИ је успешно развио сложене хеликоптере, погоњене елисом (ротором), који лете екстра великом брзином.
Историја
Основан је 1 децембра 1918. године, у Москви, по идеји и иницијативи пионира руског ваздухопловства Николаја Јегоровича Жуковског, са базом Аэродинамичких лабораторија и ваздухопловних експерименталних капацитета Московског техничког универзитета. У 1919. години, прикључена му је и аэродинамичка лабораторија коју је изградио Д. Рјабушински, већих могућности од универзитетских, боље је опремљена.
Институт је брзо постао предводник националне ваздухопловне науке, обележио се менталитетеом домаћих научника и стручњака. Семинарско теоретски одсек, под вођством Чаплигина, изнедрио је импозантну гарнитуру научника који су постигли изузетне доприносе у математици и механици, што је постало темељ у успешан продор у научне ваздухопловне области.
Јубиларне годишњице Института (15 и 25 година постојања), прослављене су широко и с великим уважавањем у земљи, уз високо учешће представника власти. На 15. годишњицу, осам припадника Института је одликовано високим државним Орденом, а на 25. годишњицу је награђено више од 100 водећих припадника.
зграда Института.
ЦАГИ су посетили познати светски научници: Лудвиг Прантл (1929.), Т. фон Карман (1927. и 1937. године.), У. Нобиле (1931.) и Т. Леви-Чивита (1935).
Током своје историје, Институт је имао и организациони развој и трансформације. Пошто је покривао потребе велике државе, са интеивним развојем свих ваздухопловних делатности, било је и више дислокација појединих капацитета, а касније и у појединачна прерастања у одвојене бирое и заводе.
Савремено
ЦАГИ сарађује са више од педесет водећих страних авионских компанија и истраживачких центара у Америци, Европи и Азији у области теоријских и експерименталних студија. Током протеклих 10 година, Институт има више од 300 уговора и донација.
На располагању Института - више је од 60 аеротунела и пробних столова, за истраживање у домену снаге, акустике, аеродинамике и динамику лета авиона.
Број запослених значајно је смањен - са 14,5 хиљада на 4 хиљаде (2009. године), формирана је усаглашена старосна разлика у кадровској структури.
Основне делатности
Област рада Института су:
- Теоријска, експериментална и примењена истраживања у области аеродинамике, динамике лета, система команди лета, погона и аероеластицити, аеротхермодинамике и динамике гаса, напредних технологија авиона, јединствених експерименталних објеката, хидродинамике и аероакустике, укључујући и области развоја нанотехнологије.
- Верификација квалитета летелица.
- Закључак о погону и аеродинамици.
- Пројектовање аеротунела и мерних уређаја.
- Развој нумеричких метода и софтвера.
- Уговарање послова са иностраним партнерима.
- Реализације поруџбина и уговора са иностраним купцима.
Руководиоци (лидери)
- Николај Јегорович Жуковски (1918-1921.) — Председник председништва
- Серге́ј Алексејевић Чаплигин (5 априла 1921—1928.) — Председник колегијума
Директори
- В. А. Архангељскиј (5 апрела 1921.—1924.)
- Г. А. Озеров (1924.—1925.)
- Ј. Н. Флаксерман (фебруар 1925. — октобар 1928.)
- С. А. Чаплигин ( 1930. — фебруар 1931.)
- С. В. Петренко-Лунев (фебруар 1931.)
- П. И. Пурвин
- С. С. Друјан
- Н. Е. Пауфлер (1931—1932.)
- И. К. Проценко (до јануар 1932.)
- Н. М. Харламов (јануар 1932. — новембар 1937.)
- И. К. Проценко ( новембар 1937. — фебруар 1938.)
- М. Н. Шуљженко (фебруар 1938.— јуни 11940.)
- И. Ф. Петров (јуни 1940. — мај 1941.)
- С. Н. Шишкин (мај 1941. — 1950.)
- А. И. Макаревскиј (1950. — 1960.)
- В. М. Мјасишчев (1960. — 1967.)
- Г. П. Свишчев (1967. — 1989.)
- Г. И. Загајинов (1989—1995)
- В. Я. Нејиланд (1995. — 1998.)
- В. Г. Дмитриев (1998. —2006.)
- В. А. Каргопољцев (2006. —2007.)
- С. Л. Чернјишчев (2007. —2009.)
- Б. С. Аљешин (2009. — 2015.)
- С. Л. Чернјишчев (2015.— актуелан)
Види још
- NASA
- Ваздухопловнотехнички институт (1946. – 1992.)
- Аеротунел
- Експериментална аеродинамика
Извори
- Аэродинамическая труба Т-105.
- Central Aerohydrodynamic Institute
- «Energia» launcher and the «Buran»
- High-speed Rotorcraft, Two Other Projects Canceled
- Экспериментальная база
- TsAGI official website
- TsAGI institut
- TsAGI has created a unique test bench for testing high-speed helicopters
- ЦЕНТР АВИАЦИОННОЙ НАУКИ
- Events
- ЦАГИ вступает в эпоху нанотехнологий
- Официальный сайт ЦАГИ