Антонов Ан 26 / Ан 26 је совјетски двомоторни, вишеседи, висококрилни авион, пројектован првенствено као транспортни авион за војне потребе, међутим током коришћења постао је путнички и карго авион. Пројектован је на основу путничког авиона Антонов Ан - 24. Произведено је укупно 1410 авиона овог типа, од којих су неки још увек у оперативној употреби широм света.
Пројектовање и развој
Развој војног транспортног авиона Ан-26 је започет 1964. године. Програм се базирао на даљем развоју постојеће варијанте путничког авиона Ан-24Т. Програмом је руководио В. А. Гарвардт (заменик главног конструктора), а априла месеца 1969. године заменио га је инжењер Орлов. Репројекат авиона Ан-24Т у Ан-26 се састојао у реконструкцији задњег дела трупа, хоризонталног репа, уградњом великог отвора (врата) са утоварно-истоварном рампом и у интеграцији нових мотора, веће снаге. Пројектним задатком је захтевано да Ан-26 има максималну полетну масу до 24 тоне. То је последично условило уградњу јачих мотора Аи-24ВТ и ојачање структуре крила.
До маја 1968. године је завршена и предата фабрици сва техничка документација за прототип авиона Ан-26. Развој и израда првог прототипа су завршени 20. децембра 1968. године. Његов први лет је извршен 21. маја 1969. године, већ на лето исте године авион Ан -26 је приказан на изложби авиона у Буржеу, крај Париза.
Његова детаљна испитивања су трајала до 21. септембра 1970. године. Донета је одлука и отпочела је серијска производња још 1969. године, без чекања на полетање и резултате испитивања прототипа. То је учињено на основу процене да не постоји ризик за успех развоја задатог репројекта авиона Ан-24 у Ан-26.
Технички опис
Ан-26 је средњи транспортно-десантни авион, превасходно за тактички и оперативни војни ваздушни транспорт живе силе и војне опреме, у повољним и сложеним метеоролошким условима, дању и ноћу.
Наследио је аеродинамичку концепцију авиона Ан-24, слободноносећег висококррилца. Крило је у плану трапезног облика. Авион је потпуно метални, крило и репови кесонске а труп полумонокок конструкције. Механизација крила је од два центопланска закрилца и два закрилца са истовременом функцијом елерона (крилаца). У функцији смањења отпора, на хоризонтални реп су уграђени гранични, терминезонски усмеривачи. Погон авиона се састоји од два турбоелисна мотора Ивченко АИ-24ВТ, с четворокраким елисама АБ-72Т и с помоћним турбомлазним мотором, уграђеним у правцу гондоле основног мотора.
У основној намени је обезбеђено да авион Ан-26 носи 39 војника или 30 падобранаца с личном опремом, 26 рањеника на носилима, самоходна средства АСУ-57 и СД-85, аутомобил ГАЗ-69, минобацач од 120 mm итд., што се све може избацити из ваздуха у току лета. У репни део трупа је уграђен велики отвор с рампом за утовар и истовар терета и за улазак и излазак војника и десантних падобранаца. Обезбеђено је херметично затварање отвора, тако да се у целом корисном простору трупа одржава потребан притисак ваздуха и на већим висинама лета. Искоришћена је рампа која је развијена за Ан-40 и служи као мост за улазак и излазак самоходних средстава, живе силе и транспорт терета у и из авиона. Рампа се може користити и за истовар терета и падобранаца у току лета авиона. Омогућен је смештај терета у авион димензија до: ширине 2,1 m и висине 1,5 m.
На точкове стајног трапа су уграђене гуме већег профила због повећаног оптерећења при полетању, слетању и вожњи по земљи. Главни точкови се налазе испод мотора и увлаче се у гондолу мотора током лета. Обезбеђено је управљање носном ногом, при вожњи по земљи и њено увлачење у кљун авиона током лета.
Верзије
Ан-26А - Основна верзија
Ан-26Б - Уведена верзија 1981. године за превоз робе у контејнерима.
Ан-26А-100 и Ан-26Б-100 - Модификован простор за терет, за пријем 48 путника.
Ан-26БРЛ - За истраживање и испитивање наслага леда у северном поларном региону.
Ан-26Л - Посебна намена, за калибрације уређаја.
Ан-26М - Медицинска верзија, за 24 пацијента (летећа амбуланта).
Ан-26П - Противпожарна верзија.
Ан-26РТР -Електронско ратовање (извиђање, ометање).
Ан-26СТ - Верзија за Источно немачко ваздухопловство, за специјалне намене.
Ан-26РР - Верзија за мерење радио-сигнала.
Ан-30 (1974.) - Верзија за аерофотоснимање, по класификацији НАТО је Clank.
Ан-32 (1977.) - Верзија авиона Ан-26 с турбо-вентилаторским мотором, повећане снаге, намењен за екстремне услове и топлу климу, по класификацији НАТО Cline.
Ан-32Б - Верзија с повећаном носивошћу за 500 kg.
Ан-32П - Противпожарна верзија.
Y-7Н-500 - Специјална верзија за Кинеску војску, командни авион и авион лабораторија за специјалну електронику.
Техничке карактеристике
Опште
име =Антонов Ан - 26
намена = лаки транспортно путнички
посада = 4 до 5
број путника = 35 до 43
порекло =СССР
произвођач =Антонов
први лет =21.05.1969.
почетак производње =1969 до 1986.
уведен у употребу =1969.
повучен из употребе =
статус =активан
први корисник =ВВ Совјетског савеза
број примерака =1.410
Димензије
дужина = 23,80 m
размах крила = 29,20 m
висина = 8,58 m
површина крила = 74,98 m2
Маса
маса празан = 15.020 kg
маса полетна = 24.000 kg
Погон
ТЕМ =2 х Ивченко АИ-24ВТ
ТЕМ снага = 2 х 2.073 kW
ТЕМ снагаКС = 2 х 2.820 KS
Перформансе
брзина максимална = 540 km/h
долет = 1.100 km
плафон лета = 7.500 m
брзина пењања = m/min
Наоружање
На труп авиона се може поставити 2-4 спољна носача подвесних терета (бомбе од по 2x1000 kg или 4x500 kg).
Земље које су користиле Авион Ан-26
Авганистан Ангола
Белорусија Бугарска
Чад Република Конго
Замбија Куба
Чешка Етиопија
Казахстан Лаос
Либан Литванија
Мадагаскар Мали
Монголија Мозамбик
Мађарска Никарагва
Нигер Пољска
Румунија Русија
Србија Словачка
Сирија Украјина
Вијетнам Јерменија
Оперативно коришћење
Серијска производња авиона Антонов Ан - 26 је организована у Кијевској фабрици авиона. Први серијски авион Ан-26 је завршен 29. августа 1969. године. У 1970-тој години је уходана серијска производња. Производња тога типа авиона је трајала све до 1986. године. Укупно је произведено 1410 авиона Ан-26. У 1970-тој години је почело увођење Ан-26 у оперативну употребу у јединице Совјетске армије, а у Аерофлот 1973. год.
По подацима Федералне ваздухопловне службе (ФАС), првог маја 1998. године у Русији се у употреби налазило 276 цивилних авиона. По процени ФАС-а у 2005. године остало је свега 126 цивилних авиона Ан-26. Непознат је тачан податак колико се авиона Ан-26 налази у оружаним снагама.
Авион Ан-26 се одликује с високим карактеристикама стабилности и управљивости, једноставном техником пилотирања, робусном структуром, лаком експлоатацијом и одличним прегледом и приступом товарном простору, што га сврстава у квалитетну категорију. Одличне полетно слетне карактеристике и отпоран стајни трап омогућују авиону употребу неприпремљених полетно-слетних земљаних, травнатих, глатких, пешчаних, снежних и мокрих стаза малих димензија. Због тих својих особина овај авион је нашао примену у ваздухопловствима 29 земаља света.
Авион Ан-26 у Југославији
Југословенско РВ и ПВО (Ратно ваздухопловство) је 1976. године купило 15 авиона Антонов Ан - 26 модел Т-70. Коришћени су за превоз терета, трупа и бацање падобранаца. Дуги низ година предастављао је основу средње тактичке транспортне авијације ЈНА а касније и Војске Србије. Још се користи (2016.). У Ратном ваздухопловству Југославије овај авион је заменио авионе Даглас DC-3, C-47 и Лисунов Л-2 и Л-3.
Види још
Литература
- Јанић, Чедомир; Симишић, Јово. Више од летења - Осам деценија Аеропута и ЈАТ-а. Београд. 2007. ISBN 978-86-7086-004-9.
- Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан. Кратака историја ваздухопловства у Србији . Београд: Аерокомуникације. 2011. ISBN 978-86-913973-1-9
- Јанић, Чедомир. ''Век авијације - [илустрована хронологија]''. Беочин: Ефект 1. 2003.(COBISS).
- Арсениев, Е.В., и др. История конструкциий самолетов в СССР 1951 - 1965 гг.. Москва: Машиностроение. 2002. ISBN 5-217-02918-8.
- Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6
Спољашње везе
- http://www.mycity-military.com/Avioni/Antonov-An-26.html
- http://www.airwar.ru/enc/craft/an26.html
- http://udruzenjepvlps.org/antonov-an-26/
- http://www.antonov.com/aircraft/antonov-gliders-and-airplanes/an-26
- http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_an26_en.php
- http://www.military-today.com/aircraft/antonov_an26_curl.htm