Авион Блоудек XV / Avion Bloudek XV је југословенски лаки спортски авион намењен цивилној употреби. Био је то једномоторни, једнокрилни нискокрилац, двосед дрвене конструкције. Пошто га је погонио мотор ADC Cirrus II, одомаћени назив овог авиона у ваздухопловним круговима Југославије је био Блоудек-Цирус Произведен je 1930 године у радиноници инжењера Станка Блоудека у Љубљани као самоградња. Летео је од 1930 до 1934. године када је уништен у авио несрећи. Надимак овом авиону је био "Лојзе"
Пројектовање и развој
У току 1928. године дискутујући о потреби набавке авиона за туристичке летове који би могао да учествује у домаћим и иностраним такмичењима, чланови Главног одбора Аеро клуба у Љубљани су пре нове 1929. године формирали тим, који би требало да брине о новом авиону. У том тиму су била три члана: инж. С. Блоудек који је требао да се брине за конструкцију и изградњу, др. Раве за обезбеђење финансија и Г. Водишек као главни пилот Аеро клуба на основу искуства, да дефинише карактеристике авиона. Блоудек је имао идеју за пројекат авиона инспирисан најелегантнијим спортским авионима тога доба - Рааб Катзенштајн RK 25 и Де Хавиландовим DH 71. Предложени концепт је био: једномоторни, двоседи нискокрилац дрвене конструкције са фиксним стајним трапом. Радни назив овог пројекта је био Блоудек B XV.
Инж. С. Блоудек је до 15. маја 1929. завршио све цртеже главних компонента авиона, а у јуну су Јоже Бертонцељ и Винко Ажних почели рад на прављењу авиона у столарској радионици средње техничке школе. До почетка августа били су завршени труп и задња површина и почео је рад на оплати. У радионици средње техничке школе те јесени, завршена је дрвена конструкција трупа и крила авиона па су делови авиона пренети у Блоудекову радионицу. Авион Блоудек XV је комплетиран 6. јуна 1930, након нешто мање од годину дана градње, а 9. јуна, на обласном аеродрому је неформално и тестиран. Уочени недостатци на систему за довод горива су отклоњени тако да је пробни пилот Јанко Цолнар 15. јуна 1930. обавио први званични пробни лет авиона Блоудек B XV на аеродрону Шишка.
Први пробни лет није прошао како треба јер је у току лета отказао мотор, па је пилот морао принудно да слети. При том је авион био оштећен у приличној мери. Оштећени су му били елиса, и предњи део авиона тако да је поправка трајала дуже од месец дана. Све је било готово до 23. јула 1930 па је трећи пробни лет обављен тога дана у поподневним сатима и све је прошло како треба. У току лета пилот Ј.Цолнар је констатовао да се мотор прекомерно загрева па је тај проблем решен тиме што је повећан отвор на капотажи мотора за улаз ваздуха за хлађење. Након овога авион је дотеран за оперативну употребу.
Технички опис
У Авион је уграђен ваздухом хлађени четвороцилиндрични линијски мотор ADC Cirrus II снаге 85 KS енглеске производње. На вратило мотора се директно постављала двокрака дрвена елиса фиксног корака пречника око 2,6 m.
Носећа конструкција трупа авиона је била потпуно направљена од дрвета као решеткаста конструкција оквирног типа са затегама од челичне жице, а оплата од дрвене лепенке. Предњи део авиона (до прве кабине) је био обложен са алуминијумским лимом. Између мотора и прве кабине налазио се резервоар за гориво. Резервоар је противпожарним зидовима био одвојен од мотора и пилотске кабине. У трупу су се налазиле две кабине у тандем распореду (једна иза друге) а пилот је седео у другој кабини. Пошто је мотор био са стојећим цилиндрима они су потпуно заклањао видик пилоту тако да је једини могући поглед из кабине био поглед у страну, што је био велики недостатак овог авиона.
Носећа конструкција крила је била од дрвета са две рамењаче, међутим положај рамењача није био као код већине авиона паралелно постављене него су се укрштале. Овакав положај ремењача је повољнији са становишта оптерећења крила али је веома тешко његово технолошко извођење. Место укрштања рамењача је са доње стране било шипком ослоњено на стајни трап а са горње стране затезачом је везано за труп авиона.
Крила су била обложена импрегнираним платном, сем дела крила уз труп авиона које служи као ногоступ за пењање посаде у авион он је био обложен дрвеном лепенком а преко тога храпавом гумом.
Облик крила је био елипсаст а оса крила је била управна на осу авиона, положај крила у односу на труп је био низак тако да авион спада у класу авиона нискокрилаца.
Управљање авионом преко крилаца и кормила правца и висине обављао се уз помоћ сајли које су се кретале кроз труп и крила авиона преко ужетњача. Вертикални и хоризонтални стабилизатори као и кормило правца и висине као носећу конструкцију имају дрвену конструкцију, облога стабилизатора је од дрвене лепенке а кормила имају облогу од импрегнираног платна.
Стајни трап је био класичан фиксан са независним гуменим точковима. На крају репа авиона налазила се еластична дрљача као трећа ослона тачка авиона.
Техничке карактеристике
Опште
име = Блоудек B XV
намена = спортско-школски
посада = 1
број путника = 1
порекло = Краљевина Југославија
произвођач = самоградња инж. С.Блоудек
први лет = 6.06.1930.
почетак производње = 1929.
уведен у употребу = 1930.
повучен из употребе = 24.06.1934.
статус = неактиван
први корисник = ОО АК Љубљана
број примерака = 1
Димензије
дужина = 6,80 m
размах крила = 9,40 m
висина = m
површина крила = 13,20 m2
Маса
маса празан = 370 kg
маса полетна = 610 kg
Погон
КЕМ = 1 х ADS Cirrus II
КЕМ снага = 62 kW
КЕМ снагаКС = 85 KS
Перформансе
брзина максимална = 195 km/h
долет = 700 - 900 km
плафон лета = 5.550 m
брзина пењања = 308 m/min
Наоружање
Авион није био наоружан.
Земље које су користиле Авион Блоудек XV
- Краљевина Југославија
Оперативно коришћење
Кума Ксенија Хрибар је 3 августа 1930. на аеродрому Шишка дала име "Лојзе" новом авиону. Два дана касније, пилот Цолнар и авион "Лојзе" са привременим регистарским ознакама UN-MB прелеће за Земун, где му је након кратког испитивања и прегледа статичког прорачуна издата званична пловидбена дозвола, на основу које је добио и регистарску ознаку UN-SLO. Међутим, пошто те године није било аеромитинга нити авио утакмица није постојала могућност за јавно приказивање авиона па су Цолнар и Ксенија Хрибар поставили међуградски рекорд на линији Љубљана-Загреб-Љубљана, који је износио један сат и четрдесет минута.
Следећег пролећа, Лојзе je представљен јавности на велики аеромитингу у Загребу, где је и први пут тестиран у тркама за које су заправо предвиђен. Цолнар је са њим постигао треће место у брзинској трци са акробацијама, али је због квара у мотору морао је да одустане. За време док је био у ваздуху проверене су му перформансе. Стварно је достигао планирану максималну брзину од 200 km/h, а крстарећу од 180 km/h, а достигао је плафон лета од 4600 метара иако то није била коначна вредност.
До краја јула 1932. године, Блоудек B XV је имао само 44 углавном краћих летова, тада је офарбан и добио је нову регистрациону ознаку UN-PAO. Непосредно пред отварање новог аеродрома у области Љубљане, Цолнар је публици показао шта може да уради са својим авионом. Од тада је "Лојзе" неколико пута летео на аеромитинзима широм Југославије. Проблеми са мотором су заправо главни узроци због чега је овај авион тако ретко летео.
У септембру месецу 1933. године добија "Лојзе" нову регистрацију YU-PAO. За време одржавања трећег "зрачног викенда" у Загребу 24. јуна 1934. године при понирању у оштрој спирали авион Блоудек B XV "Лојзе" регистарских ознака YU-PAO је пао у ковит на висини од 300 метара и није могао да се извуче до земље. У удесу је погинуо пилот Јанко Цолар, наставник летења љубљанског обласног одбора Аеро клуба.
Види још
Литература
- Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 2, Аутор, Београд,2013, ISBN 978-86-901623-4-5
- О. Петровић; Цивилни аероплани Краљевине СХС/Југославије 1925 до 1941, Лет 1. Београд, 2004.
- Микић, Сава (1933), Историја југословенског ваздухопловства. YU-Београд: Штампарија Д. Грегорић.
- Marko Malec: Stanko Bloudek in njegova letala. Tehniška založba Slovenije, Ljubljana 2009, ISBN 978-961-251-175-3.
Спољашње везе
- http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm
- https://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1931/1931%20-%200360.html
- http://www.blackbirdmodels.co.uk/bloudek-xv-lojze-72-1092-p.asp
- http://www.2r.si/slovenska-motorna-letala/206-bloudek-xv-lojzek
- https://www.rtvslo.si/sport/preostali-sporti/veliki-leteci-inzenir-in-oce-slovenskega-sporta/217543
- http://www.kam.si/veliki_slovenci/stanko_bloudek.html
- http://www.modelarstvo.si/slovenski_konstruktorji/stanko_bloudek.html