Авион Дајмлер-Клем L 20

Дајмлер-Клем L.20 / Dajmler-Klem L 20 (нем. Daimler-Klemm L.20) је немачки једномоторни, двоседи, нискокрилни лаки авион, који се користио као спортски и авион за почетну обуку пилота, између два светска рата. Производиле су га немачке фирме Дајмлер (нем. Daimler) и Клем (нем. Leichtflugzeugbau Klemm GmbH) а главни пројектант је био инж. Ханс Клем (нем. Hanns Klemm). Први прототип је полетео 1924. година а у периоду од 1924 до 1928. године укупно је произведено 83 примерака ових авиона.  

Пројектовање и развој

Још 1919. године радећи за фирму Даjмлер инж. Ханс Клем (нем.Hanns Klemm) је конструисао успешан једнокрилац Даjмлер L.15 са мотором од мотоцикла Харли Девидсон снаге 9 kW. Усавршавајући класу лаких спортских/школских авиона Х. Клем је 1924. године тестирао још успешнији једномоторни двоседи школски авион нискокрилац са самоносећим крилом дрвене конструкције Даjмлер L.20 са боксер мотором Даjмлер F 7502 снаге 15kW, кога је пројектовао чувени др. инж. Фердинад Порше.

Кокпит авиона Дајмлер-Клем L.20

Технички опис

Авион је био опремљен ваздухом хлађеним двоцилиндричним боксер мотор Mercedes F 7502 снаге 20 KS. На вратило мотора се директно постављала двокрака дрвена елиса фиксног корака пречника 2,25 m (јер је мотор имао планетарни редуктор).

Труп авиона је био потпуно направљен од дрвета како носећа конструкција тако и оплата од шперплоче. Предњи део авиона (до прве кабине) је био обложен делом са алуминијумским лимом. Између мотора и прве кабине налазио се резервоар за гориво. Резервоар је противпожарним зидовима био одвојен од мотора и пилотске кабине.

У трупу су се налазиле две кабине у тандем распореду (једна иза друге). Стандардна верзија авиона је имала дупле команде. Испред оба кокпита налазио се стаклени ветробран који су штитили посаду од ветра.

Носећа конструкција крила је била од дрвета са две рамењаче. Највећи део крила је био обложен шперплочом (кутијастог типа) изузев контролних површина и део крила од половине ка излазним ивицама које су биле обложене импрегнираним платном. Део крила уз труп је био целом својом ширином обложен шперплочом јер су се по тој површини посада пењала у кабине. На овај део крила су били залепљени гумени ногоступи који су онемогућавали клизање посаде при пењању у авион и оштећивање крила.

Оплата авиона Дајмлер-Клем L.20

Облик крила је био трапезаст са заобљеним крајем крила. Нападна ивица крила је била скоро управна на осу авиона. Крила су се веома лако могла одвојити од трупа у циљу транспорта или паркирања авиона у хангар.

Управљање авионом преко крилаца и кормила правца и висине обављао се уз помоћ сајли које су се кретале кроз труп и крила авиона преко ужетњача. Вертикални и хоризонтални стабилизатори као и кормило правца и висине као носећу конструкцију имају дрвену конструкцију а облогу од импрегнираног платна.

Стајни трап је био класичан фиксан са независним гуменим точковима релативно великог пречника који су толерисали неравне полетно слетне стазе. У вертикалним носачима стајног трапа били су уграђени амортизери. На крају репа авиона налазила се еластична дрљача као трећа ослона тачка авиона. Уместо точкова лако су се могле монтирати скије за коришћење авиона у зимским условима. Када се стајни трап замени пловцима настаје хидроавион. 

Варијанте авиона Дајмлер-Клем L.20 

  • L20 A1 - Жицама-затегнуто крило. Три авиона је направио Дајмлер фабрика авиона.
  • L20 B1 - Самоносеће крило без затезача. Прототип направио Дајмлер а производио га је Клемм фабрика авиона.
  • L20 Хидроавион - Модел као L20 B1 само што уместо конвенционалног стајног трапа има пловке.

Техничке карактеристике


Авион Даимлер-Клем L.20 цртеж у три пројекције

Опште

име                   = Дајмлер-Клем L 20

намена              = школски авион за почетну обуку

посада              = 1

број путника      = 1

порекло             = Немачка

произвођач        = Daimler и Leichtflugzeugbau Klemm GmbH

први лет            = 1924. 

почетак производње  = 1924. - 1928.

уведен у употребу     = 1924.

повучен из употребе  = 1943.

статус                   = неактиван

први корисник       = приватна лица 

број примерака      = око 83 

Димензије

дужина                  = 7,27 m

Мотор Mercedes F 7502 авиона Дајмлер-Клем L.20

размах крила         = 13,00 m

висина                   = 2,05 m

површина крила     = 20,00 m2

Маса

маса празан            = 265 kg

маса полетна          = 450 kg

Погон

КЕМ                       = 1 x Mercedes F 7502 

КЕМ снага              = 15,7 kW

КЕМ снагаКС          = 20 KS

Перформансе


Мотор F 7502 уграђен у авион Дајмлер-Клем L.20

брзина максимална   =  105 km/h

долет                        =  480 km

плафон лета             =  4.100 m

брзина пењања         =  80 m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

Земље које су користиле Авион Дајмлер-Клем L.20

Оперативно коришћење


Авион Дајмлер-Клем L.20 на језеру Зелер при прелету Алпа

Произведено је укупно 83 примерака авиона Даимлер-Клем L.20, свих типова у обе фабрике. Ови авиони су коришћени за почетну обуку пилота. Одликовали су се економичношћу, једноставним и лаким управљањем и одржавањем а показао се изузетно стабилан у лету. Пошто је био нискокрилац пилот је имао изванредну прегледност у току лета као и при полетању и слетању.

Најпознатији и најзначајнији лет авиона Дајмлер-Клем L 20 биo је прелетање Алпа у фебруару 1926. Пилот је био Гурлицер (нем. Hans Gurlitzer) и навигатор / инжењер Лангсдорф, (нем. Werner von Langsdorff) обојица из Дајмлер-а.

Лет је почео из Даимлер-ове базе у Синделфингену 16. фебруара, и након неколико покушаја да прелете Алпе то им је успело слетевши у близини језера Зелер у аустријским Алпима. Повратак је био према истоку, заобилазећи Алпе пут Беча и Будимпеште и долазак кући у Синделфинген 16. марта. Часопис Флајт је поздравио овај успех, јер је показао да се малим лаким авионима могу обављати летови преко тешких терена и неизвесних временских услова.

Авион Даимлер-Клем L.20 у Југославији

Авион Дајмлер-Клем L.20 на Љубљанском аеродрому

У октобру месецу 1927. године, Основни одбор Аероклуба Краљевине СХС (Југославије) у Љубљани купио је један спортски авион двосед, нискокрилац дрвене конструкције типа Дајмлер-Клем L.20а  са мотором Mercedes F 7502. Авион је крштен именом "Љубљана" и одбор га је одмах почео користити у пропагандне сврхе (популаризација ваздухопловства). Велики број летова је направљен већ у сезони 1928. године. Авион никада није добио званичну регистрациону ознаку Х, али је уместо регистрационе ознаке на репу имао ознаку Х а на трупу му је великим словима писало Љубљана, тако да је авион практично био означен као X-LJUBLJANA. 

Основни Одбор АК у Љубљани покушао је 1929. године да организује пилотску школу, али му је то само делимично пошло за руком јер се мотор авиона Клем L.20 често кварио. Авион је у међувремену био регистрован по тада важећем систему и добио је ознаку UN-LOD која је била постављена само на десном крилу.


Хидроавион Дајмлер-Клем L 20

Сачувани примерак

У музеју Мерцедеса у Штутгарту изложена је верна реконструкција авиона Дајмлер-Клем L 20, оригинални примерак овог авиона није сачуван. 

Види још

Литература

    1. Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
    2. Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 2, Аутор, Београд,2013, ISBN 978-86-901623-4-5
    3. О. Петровић; Цивилни аероплани Краљевине СХС/Југославије 1925 до 1941, Лет 1. Београд, 2004.
    4. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан; (2010) . Век авијације у Србији 1910—2010, 225 значајних летелица. Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.
    5. Јанић Ч., Петровић О., (2011.), Кратка историја ваздухопловства у Србији, Београд, Аерокомуникације, ISBN 978-86-913973-1-9
    6. Janić, Čedomir; Ognjan Petrović (2011). The Century of Sport Aviation in Serbia. Beograd: Aerokomunikacije.
    7. Stützer, Helmut; Die Deutschen Militärflugzeuge 1919-1934, Verlag E.S.Mittler & Sohn, Herford, 1994, ISBN 3-89350-693-4

Спољашње везе

        1. http://www.airwar.ru/enc/law1/l20.html
        2. http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm
        3. http://www.deutsches-museum.de/fileadmin/Content/data/Insel/Information/KT/heftarchiv/1984/8-3-158.pdf
        4. https://www.mercedes-benz.com/de/mercedes-benz/classic/museum/klemm-daimler-leichtflugzeug-l-20/
        5. https://hannsklemm.wordpress.com/modelle-2/l25/
        6. http://www.klassiker-der-luftfahrt.de/geschichte/flugzeuge/dr-hanns-klemm-vorreiter-im-leichtflugzeugbau/601076
        7. http://www.schreiber-bogen.de/cat.php?ac=5&t=161
        8. http://www.uni-stuttgart.de/archiv/alumni/klemm_lusser_hirth.html
        9. http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft33567.htm
        10. http://www.bredow-web.de/Triebwerke_und_Flugzeugmotore/Daimler-Benz_F_7502/daimler-benz_f_7502.html