Фарман F.190 / Farman F.190 (енг. Farman F.190) је француски једномоторни, вишеседи, једнокрилни висококрилац (парасол) авион, који се користио као путнички, транспортни и авион за везу између два светска рата. Најчешће је коришћен као авиотакси. Производила га је француска фирма Фарман (фра. Farman Avions). Први пут је полетео 1928. године, класичне је градње (дрво и импрегнирано платно) и има фиксни стајни трап. Направљен је у 12 верзија укупно 154 примерака а продат је у седам земаља.
Пројектовање и развој
Рад на пројектовању и изради прототипа је завршен 1928. године када је обављен и први пробни лет. Пројектант је био Анри Фарман (Henry Farman). Авион је конципиран као високи једнокрилац са једним мотором и елисом са два крака. Авион је потпуно дрвене конструкције обложен дрвеном лепенком, а пилотска и путничка кабина представљају једну затворену целину. Стајни трап му је фиксан. Крило је класичне (у то време) дрвене конструкције обложено платном.
Технички опис
Авион Фарман F.190 је једнокрили, висококрилни, вишеседи једномоторни авион мешовите конструкције и фиксним стајним трапом. Авион је у току производње био опреман различитим моторима. У њега су уграђивани мотори: Gnome et Rhône 5Ba, Salmson 9Ab, Farman 9Ea, Hispano-Suiza 6Mb, Lorraine 7Ме, Renault 9A, Lorraine 9M са снагама од 151 до 242 kW. Мотори Hispano-Suiza су били линијски течношћу хлађени а остали мотори су били радијални мотори ваздухом хлађени са 5, 7 или 9 цилиндара. На вратилу мотора су биле причвршћене дрвене двокраке вучне, елисе непроменљивог корака и пречника 2,7 m. Носачи мотора су били направљени од заварених челичних цеви. Издувна цев из цилиндара мотора постављеног у кљуну авиона налазила се са леве стране трупа, тако да издувни гасови нису сметали посади и путницима авиона. Авиони серије F.390 су имали моторе Farman 7E, снаге 172 kW.
Труп авиона Фарман F.190 је био правоугаоног попречног пресека, био је простран тако да се у њега без проблема могла сместити комплетна посада и путничка кабина. Носећа структура трупа авиона је била направљена као решеткаста дрвена конструкција. Делови око мотора су направљени од танкозидих челичних цеви а облога од дуралуминијумског лима, (кљун авиона је био обложен лимом, а труп тј. путничка кабина је била обложена дрвеном лепенком). Улаз у авион се налазио на десној бочној страни трупа авиона одмах иза пилотске кабине.
Пилотска кабина има велике ветробране под оптималним нагибом који не дозвољава да се киша задржава на њима, прозоре са стране што обезбеђује савршену видљивост у веома широком опсегу. Бочни прозори се могу отворити и затворити према жељи пилота. Кабина има систем за грејање и проветравање.
Путничка кабина је одвојена од пилотске, преградом са вратима, и са њом представља једну целину, у њој се налазе четири дрвене тапациране столице столице, са наслонима за руке. На бочним странама путничке кабине се налазе са сваке стране четири округла прозора што путницима омогућава леп поглед у току лета. У кабини се налази тоалетни простор и простор за пртљаг. Код санитетског авиона у путничку кабину могу стати два носила са рањеницима и један пратилац.
Крила су релативно танког профила ослоњена са два пара профилисаних упорница на труп авиона. Облик крила је био готово правоугаоник, са равним крајевима с тим што су крила при крају предња страна заобљена а задња страна засечена према врховима. Нападна линија крила је била управна на осу трупа авиона. Конструкција крила је била од дрвета са две дрвене рамењаче, а облоге од импрегнираног платна. Покретни делови крила су такође имали конструкцију од дрвета док им је облога била од импрегнираног платна. За крилну упорницу са горње стране везана је једна упорница за горњи део трупа а са доње стране је везан вертикални носач стајног трапа па цео систем представља једну веома круту целину. Репни делови вертикални и хоризонтални стабилизатори и кормила правца и висине су имали конструкцију од дрвета а облогу од импрегнитаног платна. Хоризонтални стабилизатори су упорницама са доње стране били ослоњени на труп авиона.
Стајни трап је био класичан фиксан са гуменим точковима димензија 1000 х 225 mm и опремљени ефикасним кочницама Meissier. Састојао се од троугласте виљушке причвршћене за труп авиона и вертикални носач у коме је био уграђен уљни амортизер Meissier. Размак између точкова је био доста велик а и концентрација маса се налазила унутар размака па је стабилност при слетању и полетању овог авиона била задовољавајућа. На крају репа авиона налазила се еластична дрвена дрљача као трећа ослона тачка авиона.
Варијанте авиона Фарман F.190
F.190 - основна производна верзија са мотором Gnome et Rhône 5Ba, снаге 172 kW.
F.192 - верзија са мотором Salmson 9Ab, снаге 186 kW.
F.193 - верзија са мотором Farman 9Ea, снаге 186 kW.
F.194 - верзија са мотором Hispano-Suiza 6Mb engine, снаге 186 kW.
F-197 - верзија са мотором Lorraine 7Me, снаге 186 kW.
F.197S - санитетска верзија авиона F.197, снаге 186 kW.
F.198 - верзија са мотором Renault 9A, снаге 186 kW.
F.199 - верзија са мотором Lorraine 9M, снаге 242 kW.
Верзије ознаке од F.390 до F.393 (у односу на авионе F.190) имају елису са четири крака, измењено репно пераје, слабије моторе, мању путну и максималну брзину као и брзину пењања али зато повећан долет (1.200 km). Ових авиона је направљено укупно 25 примерака.
F.390 - верзија са мотором Farman 7Ear, снаге 172 kW.
F.391 - верзија са мотором Farman 7Ecr, снаге 172 kW.
F.392 - верзија са мотором Farman 7Ear, снаге 172 kW.
F.393 - верзија са мотором Farman 7Ecr, снаге 172 kW.
Техничке карактеристике
Опште
име = Фарман F.190
намена = путнички, транспортни и авион за везу
посада = 1
број путника = 4
порекло = Француска
произвођач = Farman Avions
први лет = 1928.
почетак производње = 1928. до 1935.
уведен у употребу = 1928.
повучен из употребе =
статус = неактиван
први корисник =
број примерака = 129
Димензије
дужина = 10,28 m
размах крила = 14,38 m
висина = 2,5 m
површина крила = 40,20 m2
Маса
маса празан = 1.007 kg
маса полетна = 1.800 kg
Погон
КЕМ = 1 х Gnome et Rhône 5Ba
КЕМ снага = 151 kW
КЕМ снагаКС = 205 KS
Перформансе
брзина максимална = 200 km/h
долет = 850 km
плафон лета = 5.150 m
брзина пењања = 340 m/min
Наоружање
Авион није био наоружан.
Земље које су користиле Авион Фарман F.190
- Француска
- Румунија
- Португалија
- Краљевина Југославија
- Шпанија
- Уругвај
- Venecuela
Оперативно коришћење
Укупно је произведено 129 авиона типа (Фарман F.190 до F.199) и 25 авиона типа (Фарман F.390 до F.393). Највећи број ових авиона су купила приватна лица и фирме за властито коришћење.
У Француској су овај авион користиле авио компаније: Ер Африка, Ер Франс, Ер Ориент, Ер Унион и СИДНА. У Португалији компанија СПЕЛА, у Румунији ЛАРЕС а у Југославији Аеропут. У тренутку оснивања Ер Франса он је у поседу имао 15 авиона овог типа.
Поред цивилног коришћења овај авион је коришћен и у војне сврхе као авион за везу, тренажу пилота, транспорт и извиђање. За војне потребе овај авион је коришћен у Бразилу, Португалији, Шпанској републици, Венецуели и Уругвају. Уочи Другог светског рата приватне авионе у Француској је одузела француска војска за војне потребе.
Авион Фарман F.190 у Југославији
Југословенско Друштвo за ваздушни саобраћај АД Аеропут je 1937. године је купило један авион Фарман F.190 у Француској, регистрационих ознака F-AJIA за своје потребе. Авион је регистрован у југословенском регистру марта месеца 1937. године са регистрационим ознкама YU-PEB и одмах укључен у саобраћај. Авион је коришћен за авио такси услуге пренос поште и новина. У употреби је био све до Априлског рата 1941 када му се губи сваки траг.
Види још
- Фарман F.306
- Локид Електра
- Кодрон С.440 (Галеб)
- Јункерс Ju 52/3m
- Спартан крузер
- Де Хевиланд DH.89 Драгон Рапид
Литература
- Јанић, Чедомир; Симишић, Јово (2007). Више од летења - Осам деценија Аеропута и ЈАТ-а. Београд. ISBN 978-86-7086-004-9.
- Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 1, Аутор, Београд,2010, ISBN 978-86-901623-3-8
- Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан; (2010). Век авијације у Србији 1910—2010, 225 значајних летелица. Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.
Спољашње везе
- http://www.aviafrance.com/constructeur.php?ID_CONSTRUCTEUR=501
- http://www.airwar.ru/enc/cw1/f190.html
- http://www.aviafrance.com/farman-f-190-aviation-france-1002.htm
- http://www.worldlibrary.org/articles/farman_f.190
- http://www.airliners.net/photo/Farman-F.192/1732816/L/&sid=f52a4b00b2877d5006ea5057274ded23
- http://arawasi-wildeagles.blogspot.co.uk/2012/11/visitors-french-connection.html
- http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft31646.htm
- wikimonde.com/article/Avions_Farman
- http://foto-transporta.ru/main.php?g2_itemId=134238
- http://www.picsearch.com/Farman-F.190-pictures.html
- http://avia.cofe.ru/F/Farman-Farman-F-190
- http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm