Кухељ KS-II Тончек / Kuhelj KS-II Tonček је југословенски једномоторни, једноседи, нискокрилни лаки авион, који се користио као спортски авион, између два светска рата. Авион је према конструктору добио надимак "Тончек".
Пројектовање и развој
На захтев наручиоца Рудолфа Залокарја (сло. Rudolfa Zalokarja) др. инж. Антон Кухељ (сло. Anton Kuhelj) је 1935. године пројектовао и надзирао изградњу авиона који је добио радни назив КС -2. (Кухељ Спортски - 2. други по реду), а власник му је из пијетета према конструктору додао надима "Тончек". Авион је био потпуно дрвене конструкције и завршен и први пут полетео крајем септембра 1936. године. Већ на првим летовима авион је показао своја изванредна својства. Имао је мотор од 25 KS а могао је да постигне максималну брзину од 130 km/h, што је за оно време био респектабилан резултат. Нажалост авион је након два инцидента у току испитивања у лету (стајни трап и мотор), уништен у удесу 25.03.1937. године.
Већ на јесен 1937. године приступило се изградњи модификоване верзије авиона Кухељ KS-II, који је добио име Кухељ KS-IIа. Власник овог авиона је био господин Мирослав Лаврич. Нова верзија авиона је имала јачи мотор Praga B2 снаге 30 kW, већу површину крила, директно вешање стајног трапа за носаче крила и друге мање измене. Коначна верзија овог авиона је била завршена почетком октобра 1938. Без тешкоћа овај авион је прошао комисијски преглед и испитивања у лету и добио уверење о пловидбености.
Технички опис
Авион је био опремљен ваздухом хлађеним двоцилиндричним боксер мотором, варијанта авиона Кухељ KS-II имала је мотор Poensar снаге 18,4 kW, а варијанта Кухељ KS-IIа имала је мотор Praga B2 снаге 30 kW. Цилиндри мотора су били ван облоге мотора тако да се хлађење обављало природном циткулацијом ваздуха око цилиндра за време лета авиона. На вратило мотора се директно постављала двокрака дрвена вучна елиса фиксног корака пречника 1,62 m.
Труп авиона је био потпуно направљен од дрвета како носећа конструкција тако и оплата од шперплоче. Предњи део авиона (мотор и носач мотора) је био обложен алуминијумским лимом. Између мотора и прве кабине налазио се резервоар за гориво. Резервоар је противпожарним зидовима био одвојен од мотора и пилотске кабине. У трупу су се налазила једна кабина испред које се налазио стаклени ветробран који је штитио пилота од ветра. Попречни пресек трупа био је правоугаоног облика с тим што је горња површина трупа била благо заобљена (испупчена).
Носећа конструкција крила је била од дрвета са две рамењаче обложена шперплочом. Облик крила је био трапезаст са заобљеним крајем крила. Нападна ивица крила је била скоро управна на осу авиона.
Управљање авионом преко крилаца и кормила правца и висине обављао се уз помоћ сајли које су се кретале кроз труп и крила авиона преко ужетњача. Вертикални и хоризонтални стабилизатори су имали дрвену конструкцију а облогу од дрвене лепенке, док су кормило правца и висине као носећу конструкцију имају дрвену конструкцију а облогу од импрегнираног платна.
Стајни трап је био класичан фиксан са независним гуменим точковима. У вертикалним носачима стајног трапа били су уграђени амортизери. На крају репа авиона налазила се еластична дрљача као трећа ослона тачка авиона.
Варијанте авиона Кухељ KS-2
* Кухељ KS-II - Прототип авиона са мотором Poensar снаге 18,4 kW.
* Кухељ KS-IIа - Модификован модел KS-II са мотором Praga B2 снаге 30 kW.
Техничке карактеристике
Опште
име =Кухељ KS-II / Кухељ KS-IIа
намена =спортски
посада =1
број путника =0
порекло =Југославија
произвођач =самоградња
први лет =септембар 1936. / октобар 1938.
почетак производње =прототип
уведен у употребу =1936. / 1938.
повучен из употребе =25.03.1937. / 6.08.1939.
статус =неактиван
први корисник =ОО Аероклуб Љубљана
број примерака =1 / 1
Димензије
дужина =5,20 m
размах крила =6,72 m
висина =2,30 m
површина крила = m2
Маса
маса празан = kg
маса полетна = kg
Погон
КЕМ =1 х Poensar / Praga B2
КЕМ снага = 1 х 18,4 / 30 kW
КЕМ снагаКС = 1 x 25 / 42 KS
Перформансе
брзина максимална = 130 km/h
долет = km
плафон лета = 3.000 m
брзина пењања = m/min
Наоружање
Авион није био наоружан.
Земље које су користиле Авион Кухељ KS-2
- Краљевина Југославија
Оперативно коришћење
Авион Кухељ KS-2 у Југославији
Од првог пробног лета 1936. године па до удеса 25.03.1937. године овај авион није био регистрован. Удес је десио на Љубљанском аеродрому при вршењу глисаде у прилазу за слетање авион Кухељ KS-II "Тончек" власништво Рудолфа Залокера пао је у леђни ковит и није извађен до земље. При удару у земљу пилот Марјан Кокот је тешко повређен а авион потпуно уништен.
Грађење друге варијанте авиона Кухељ KS-IIa је почела на јесен 1937. године а окончана почетком октобра 1938. Авион је на основу уверења о пловидбености уписан у југословенски регистар у добио регистарску ознаку YU-PDO. Авион је коришћен све до 6.08.1939. године кад је имао удес. У току земаљског такмичења школских и туристичких авиона домаће израде за пехар принца Павла тешко је оштећен авион Кухељ KS-IIа власника Мирослава Лаврича регистарски број YU-PDO. До удеса је дошло после полетања авиона из Скопља за Борово. Услед појаве јаких вибрација мотора на висини од 1.000 метара мотор је угашен и отпочето је принудно слетање. У току принудног слетања на планински терен Скопске Црне Горе у близини Куманова авион је тешко оштећен на срећу пилот Стане Рапе је био само лакше повређен.
Види још
Литература
- Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 2, Аутор, Београд,2013, ISBN 978-86-901623-4-5
- О. Петровић; Цивилни аероплани Краљевине СХС/Југославије 1925 до 1941, Лет 1. Београд, 2004.
Спољашње везе
- http://www.modelarstvo.si/motorna_letala/ks_ii_toncek.html
- http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm
- http://www.mycity-military.com/Drugi-svetski-rat/Jugoslovenska-vazduhoplovna-industrija-do-WWII.html