Моран Солниjе MS.406 / Moran Solnije MS.406 је француски једномоторни, једноседи, нискокрилни авион са затвореном кабином, који се користио као ловачки авион непосредно пре, у току и након Другог светског рата. Први прототип са ознаком MS.405 први пут је полетео 8.08.1935. године.
Пројектовање и развој
Министарство ваздухопловства Француске је 1934. године издало захтев за нови и потпуно модеран ловачки авион једносед, једнокрилац, нискокрилац са увлачећим стајним трапом. На овом конкурсу који је спроведен у великој тајности учествовале су фирме: Loire, Dewoitine, Loire-Nieuport, Morane-Saulnier и Bloch.
Као одговор на овај захтев Моран-Солније је понудио авион MS.405 мешовите конструкције, с дрвеним репом прекривеним импрегнираним платном док је остали део израђен од слепљених метално-дрвених плоча (танке плоче дуралуминија слепљене на дрвену лепенку) причвршћених на решеткасту цевну конструкцију авиона направљену од дуралуминијума, који се на тестирању показао као најбољи па је поручена прва предсерија.
Први прототип овог авиона је полетео 8.08.1935. године са мотором Хиспано-Суиза 12 Ygrs. У току тестирања отклањани су уочени недостаци тако да је други прототип први пут полетео тек 20.01.1937. године са мотором Хиспано-Суиза 12 Ycrs. Четврти авион предсерије је добио ознаку MS.406 и као такав ушао у серијску производњу. Пошто је поручена количина од близу 1000 авиона превазилазила производне могућности Моран-Солнијеа, производња је подељена на 4 фабрике. Први авион из серијске производње је испоручен у децембру 1938. године а Други светски рат Француска је дочекала са преко 500 авиона овог типа.
Технички опис
Авион Моран-Солније MS.406 је једнокрили, нискокрилни, једноседи, једномоторни авион претежно металне конструкције са увлачећим стајним трапом. Труп му је правоугаоног попречног пресека са заобљеним ивицама.
Авион је најчешће био опремљен течношћу хлађеним линијским дванаестоцилиндричним мотором V распореда, Hispano - Suiza 12 Y. Издувне цеви из цилиндара мотора су изведене кроз капотажу мотора на бочне стране авиона. На вратилу мотора је била причвршћена трокрака, вучна, елиса, променљивог корака. Кроз главчину елисе је пролазила цев топа од 20 mm.
Носећа структура трупа авиона је била решеткаста метална конструкција направљена од танкозидих цеви од дуралуминијума. Носач мотора је био такође од дуралуминијумских цеви. Цеви металне конструкције су биле спојене закивцима. Приступ мотору је једноставан а његово расклапање и склапање врло лако. Главни резервоари за гориво су се налазили испред кабине пилота.
У трупу се налазила кабина са једним седиштем. Поклопац кабине се отварао уназад (шибер поклопац). Ваздух у кабини се може загревати до жељене температуре и седиште је подесиво по висини током лета. Да би се олакшало читање, инструмент табла је подељена у четири групе, инструменти за контролу мотора, навигацију (компаса, контролори лета, висиномер, брзиномер и висиномер осетљив за слетање), пожара и надзора слетања. Труп авиона је био обложен: мотор и предњи део алуминијумским лимом, средњи део (кабина) је била обложен дрвеном лепенком пресвучене танком алуминијумском фолијом, труп авиона иза кабине и реп су били обложени импрегнираним платном.
Конструкција трупа која је имала челичну металну конструкцију за коју се причвршчавало импрегнирано платно. Захваљујући оваквој конструкцији трупа MS.406 је био веома отпоран на стрељачку ватру јер су зрна која су погађала авион у труп авиона иза кабине углавном пролазила кроз труп бушила платно и пролазила кроз авион не експлодирајући при том. Поправке ових оштећења авиона су биле знатно лакше, једноставније и брже и одвијале су се у аеродромским условима.
Крила су била металне конструкције, конзолна и самоносећа са две рамењаче, трапезастог облика са заобљеним крајевима, обложена дрвеном лепенком пресвучена алуминијумском фолијом. Оса крила је била управна на осу авиона. Крила су била довољне дебљина да се у њих могу сместити митраљези и остали уређаји за управљање авионом. У прве серије авиона MS.406 су уграђивани митраљези са муницијом која је била смештена у добош који је захтевао повећање дебљине крила на том месту што је избегнуто уградњом митраљеза са муницијом депоновану у реденику.
Конструкције репних крила, кормила дубине и вертикални стабилизатор као и кормило правца су биле направљене као металне конструкције пресвучене платном. Велики и заобљени вертикални стабилизатор са кормилом правца омогућавао је овом авиону велику стабилност и маневарску моћ. Вертикални и хоризонтални стабилизатори су били укрућени упорницама.
Aвион је имао класичан увлачећи стајни трап са два точка опремљена гумама ниског притиска (балон гуме) напред и дрљачу на репу авиона као трећу ослону тачку авиона. Стајни орган је био класичан са независним ногама, у ногама стајног трапа су били уграђени уљни амортизери а у точковима хидрауличне кочнице. У току лета, стајни органи су се увлачили у крила авиона и то прво једна нога а затим друга. У случају отказа хидрауличног система за спуштање ногу стајног органа, он се могао извући уз помоћ механичког система из кабине пилота. Велики размак између точкова омогућио је овом авиону већу стабилност при слетању.
Варијанте
MS.405 - Први прототип и предсеријски модел.
MS.406 - Четврти прототип и серијска производња. У односу на MS.405 смањена му је тежина, побољшано крило, мотор Хиспано-Суиза 12 Y-31 снаге 860 KS, један топ калибра 20 mm и два митраљеза калира 7,5 mm у крилима.
MS.410 - Направљено 5 авиона, моделу MS.406 измењено крило са уграђених 4 митраљезља и фиксан хладњак.
MS.411 - Исти као модел MS.406 са појачаним мотором Хиспано-Суиза 12 Y-45 снаге 1.000 KS.
MS.412 - Недовршен модел са мотором Хиспано-Суиза 12 Y-51 снаге 1.050 KS.
MS.430 - Тренажно-школски двосед са мотором Salmson 9 снаге 390 KS.
MS.435 - Тренажно-школски двосед са мотором Gnome-Rhone 9К снаге 550 KS.
MS.450 - Mодел са мотором Хиспано-Суиза 12 Y-3 снаге 1.300 KS.
EFW D-3800 - Швајцарска производња модела MS.406.
EFW D-3801 - Модификован модела MS.406 швајцарске производње са швајцарским мотором, инструментима и елисом.
Mörkö Moraani - Фински дериват модела MS.406 са руским мотором Климов П-105П снаге 1.100 KS и топом MG - 151/20 калибра 20 mm.
Техничке карактеристике
Опште
име =Моран Солниjе MS.406
намена =ловац
посада =1
број путника =0
порекло =Француска
произвођач =Auroplanes Morane-Saulnier
први лет =8.08.1935.
почетак производње =1937.
уведен у употребу =1938.
повучен из употребе =1959.
статус =неактиван
први корисник =Ратно ваздухопловаство Француске,
број примерака =1.176
Димензије
дужина =8,15 m
размах крила =10,65 m
висина =2,82 m
површина крила =16,00 m2
Маса
маса празан =1.895 kg
маса полетна =2.540 kg
Погон
КЕМ = 1 x Hispano - Suiza 12 Y
КЕМ снага = 642 kW
КЕМ снагаКС = 860 KS
Перформансе
брзина максимална =486 km/h
долет =800 km
плафон лета =9400 m
брзина пењања =780 m/min
Наоружање
Авион је био наоружан:
1 х топ HS-404/HS-59 Hispno-Suiza калибра 20 mm са 60 граната и
2 х митраљез MAC - 1934 у крилима, калира 7,5 mm са по 300 метка сваки
Земље које су користиле Авион
Француска
Бугарска
Кина
Хрватска (НДХ)
Италија
Литванија
Пољска
Тајланд
Турска
Финска
Швајцарска
Вишијевска Француска
Нацистичка немачка
Југославија
Оперативно коришћење
Ловци MS.406 почели су да пристижу у јединице француског ратног ваздухопловства у току 1938. До почетка Другог светског рата авиони овог типа су били у служби у 12 група (573 авиона). Али у том тренутку Моран-Солније MS.406 је већ био застарео авион; На пример, поредећи га са немачким ловцем Месершмит Bf.109E, који му је био главни противник, француски авион изгубио брзину и брзину пењања, а витални делови авиона су му били слабије оклопљени. Осим тога, код Bf 109 је у периоду од 1936. до 1939. снага мотора повећана за скоро 1,5 пута, а MS.406 је 1939. имао исти мотор којом је летео прототип 1935. године.
Током битке за Француску у мају-јуну 1940, на светлост дана су изашле све мане ловца MS.406. Поред тога, због рањивости система за хлађењем мотора помоћу течности, покушај коришћења овог авиона као јуришног, за напад на земаљске циљеве пропао је због значајних губитака.
Укупно за овај период мај-јун 1940 француски Моран-Солније MS.406 је имао 189 потврђених и 91 непотврђених победа. Група GC III/1 је имала најбоље резултате - 30 потврђених победа и 4 претпостављених победа. Међутим, 150 MS.406 ловаца је оборено у ваздушним борбама, а остатак уништен на земљи, или напуштен током повлачења - укупан губитак износио је 450 авиона.
Након пораза Француске и формирања Вишијевске Француске авиони MS.406 су врло брзо уклоњене из Вишијевског ваздухопловства (углавном распродати немачким савезницима). Они су остали само у Либану, Индокини, Мадагаскару. Дванаест "либански" MS.406 су заробили Британаци, а у септембру 1941. године, ови авиони су постали основа за формирање Слободног француског ваздухопловства (генерала Де Гола).
Авионе Моране-Солније MS.406 укупно 87 комада користило је финско ваздухопловство, 30 авиона је у децембру 1939. године Француска продала Финској (ове авионе је поручила Литванија) и они су учествовали у борбама, од 4. фебруара до краја "зимског рата". Ови авиони су забележили 16 потврђених и 4 непотврђених победа, са својим губитцима који износе - 1 оборен и 10 оштећена авиона оштећена у борбама. После пораза Француске Немци су од заробљених авиона 27 авиона (укључујући и 11 MS.410) продали Финцима 1941. године. Још 30 MS.406 авиона је купљено од режима Вишијевске Француске 1942. године. Финци су ове авионе доградили Морко-Моране тако да су се могли носити са совјерским ловцима а служили си и након завршетка Другог светског рата - до 1952. године.
Швајцарска је 1938. године купила лиценцу за производњу авиона MS.406, али је избијање Другог светског рата доста тога променило. Прво су комплетирали два испоручена авиона у деловима а затим произвели 8 предсеријских авиона али са швајцарским моторима, инструментима и осталом опремом. Након тога поручено је још 74 ова авиона. Авиони MS.406 произведени у Швајцарској су носили ознаку D-3801. Поред овога Французи су Швајцарцина испоручили и један недовршени авион MS.412 који су Швајцарци побољшали и завршили, до 1945. године произвели су 207 ових авиона. Ови авиони су коришћени све до 1959. године као школски авиони а носили су ознаку D-3802.
Поред ових земаља (Француске, Швајцарске и Финске) авиони MS.406 су коришћени и у:
Турска - је почетком 1940. године набавила 30 авиона, који су служили до 1943. године,
Бугарска је купила 20 авиона од Вишијевског режима 1942. године;
НДХ - Хрватској су Немци продали 1943/44. године 38 заробљених авиона, које су Хрвати користили за борбу против партизана.
Италија је из заробљеног контигента добила 25 авиона, а
Нацистичка Немчка је део заробљених авиона MS.406 користила за обуку својих пилота.
Авион у Југославији
Уочи Другог светског рата у склопу мера модернизације Војног ваздухопловства Краљевине Југославије (ВВКЈ), Министарство војске је поручило 25 француских ловаца Моран-Солније MS.406. Међутим, због приближавања ратне опасности Француска је забранила извоз наоружања и војне опреме тако да је ВВКЈ ускраћено за ову испоруку.
У току 1943. године Нацистичка Немачка је продала свом савезнику квислиншкој НДХ (Независна Држава Хрватска) 15 ислужених авиона Моран-Солније MS.406. Због капитулације Италије и интензивнијег дејства савезничке авијације на простору бивше Југославије ваздухопловство НДХ је имало све веће губитке па су Немци у току 1944. године Хрватима продали између осталих, додатну количину ловаца Моран-Солније MS.406 тј. 23 авиона.
Када су Партизани први пут заузели Бања Луку 21 септембра 1944. године, успели су да заузму и аеродром Залужани, који је биo велика ваздухопловна база Зракопловства НДХ. На њему су се затекле три ескадриле и пратећи састав. Већ у току борбе део земаљског састава базе и неки пилоти прешли су на страну Партизана. А то се наставило и по завршетку напада.
Тако да је одмах сутрадан од исправних авиона и људства из НДХ формирана Ескадрила 5 корпуса НОВЈ. Исправни авиони су били: три Моран Солниер MS.406, два Kапрони, два Бенеш-Мраз Be-51 Бета Минор и један Бикер Bu-131 Јунгман. Одмах су употребљени за напад на тврђаву Каштел која се налази у Бања Луци, у којој су били усташки и немачки војници, а који су одбили да се предају. Напади нису били нарочито успешни и браниоци у тврђави су одолевали све док им у помоћ нису стигли Немци. У току борби за Каштел пилот Салимбеговић је са авионом Моран Солније успео да обори један транспорти авион Јункерс Ju-W-34 који је доносио борцима у Каштелу војни материјал.
Један Јункерс JU W34 и један Хенšел Hs 126b су се појавили 23 септембра, и осматрачи су их одмах уочили, тако да је дежурни пилот Сулејман-“Суљо“ Салимбеговић са авионом рег.бр. 2332, одмах полетео. Пилот је покушао да нападне неколико пута, али је морао да избегава митраљеску ватру која је долазила из авиона. Истовремено пилот Јункерса је кренуо у понирање, и хтео је да у ниском лету умакне. Пилот Салимбеговић није одустајао и иако је био у неповољној позицији, упутио неколико прецизних рафала који су погодили Јункерса, па је овај у ковиту ударио у замљу код села Траписти, недалеко од Бања Луке. Ова победа је значајно допринела подизању морала ескадриле 5 корпуса.
По доласку Немаца Авиони су пребазирани на аеродром код Санског Моста. Успели су да прелете два Бета Be-51, један Моран Солниер MS.406, један Бикер Bu-131 Јунгман и неколико камиона са алатом, деловима и горивом. За седам дана борбених дејстава (колико је трајала бањалучка операција овог корпуса) ова ескадрила је остварила 36 борбених летова и остварила једну ваздушну победу.
У завршним операцијама за ослобођење земље, Југослованска Армија (ЈА) је заробила 6 авиона Моран-Солније MS.406 из састава Зракопловства НДХ и користила их у Ратном ваздухопловству ЈА у току 1944./45. године.
Види још
Литература
- Команда РВ и ПВО,Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
- Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан (2011). Кратака историја ваздухопловства у Србији . Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-1-9
- Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6
- В. Микић; Зракопловство НДХ 1941 - 1945, ВИИВЈ, Београд, 2000.
- В.Микић, Авијација окупаторских сила и НДХ у Југославији 1941-1945., МВЈ, Београд, Лет-Flight, br. 1, 1998.
Спољашње везе
- http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=19724.0
- http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=618
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/ms406.html
- http://www.klassiker-der-luftfahrt.de/geschichte/flugzeuge/morane-saulnier-ms406-frankreichs-meistgebauter-jaeger/624340
- http://www.axishistory.com/books/158-croatia-air-force/croatia-air-force-unsorted/5382-aircraft-of-the-croatian-air-force
- http://www.pilotfriend.com/photo_albums/timeline/ww2/Morane%20Saulnier%20MS.406.htm
- http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_ms406_en.php
- http://www.aviastar.org/air/france/morane_ms-406.php
- http://www.airplane-pictures.net/type.php?p=2172
- http://www.avionslegendaires.net/avion-militaire/morane-saulnier-ms-406/
- http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/1904/126/Morane-Saulnier-MS-406C1
- http://www.letletlet-warplanes.com/2013/07/17/morane-saulnier-m-s-406/
- http://www.flugsimulator-vergleich.de/reportagen/d-3801-schweizer-weiterentwicklung-der-morane-saulnier-ms406
- http://pro-samolet.ru/aircraft-ww2-france/fighters/964-fighter-morane-saulnier-ms406
- http://borbeniavioni2013.blogspot.rs/2013/11/moran-solnije-ms406.html