Авион Нијепор 12

Нијепор 12 / Nijepor 12 (фра. Neiuport XII) је француски двокрилни једномоторни авион са једним или два члана посаде који се користио као ловачки, извиђач и авион за обуку у току Првог светског рата. Уведен је у наоружање 1916. године а производио се у Француској. На основу лиценце ови авиони су се производили још и у Великој Британији (Beardmore) и Царској Русији.

Пројектовање и развој

Услови на ратишту су довели до тога да се од двоседог извиђачког авиона Нијепор 10 направио једноседи ловачки авион Нијепор 10 С.1. То је навело дизајнера Густава Делаге да пројектује два авиона Нијепор 11 (једноседи ловац) и да побољша карактеристике авиона Нијепор 10AV па је пројектовао нову, побољшану верзију авиона (двоседи извиђачки) названу Нијепор 12 (Нијепор N.12) са Clerget мотором снаге 110 или 130 KS. Извиђач/стрелац који је у авиону позициониран у другом кокпиту био је наоружан митраљезом Левис, а пилот - је имао фиксни митраљез Викерс који је гађао преко пропелера.

Технички опис


Прототип авиона Нијепор 12 А2

Нијепор 12 А2 је двокрилни двоседи авион потпуно дрвене конструкције. Труп му је правоугаоног попречног пресека, предњи део пресвучен лимом, сердњи део дрвеном лепенком а репни део трупа пресвучен платном. Био је опремљен ротативним мотором Le Rhone 9C снаге 60 kW (прва серија) или моторима Clerget 9 снаге 110 или 130 KS. Носач мотора је био од заварених челичних цеви. Носећа конструкција трупа је била дрвена просторна решеткаста конструкција. Од метала су му били направљени носач мотора, носач горњег крила (балдахин) и конструкција стајног трапа.

Крила су била дрвене конструкције пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила. Крилца за управљање авионом су се налазила само на горњим крилима. Доње крило је било дупло уже и нешто краће од горњег крила. Крила су била поравната по задњој ивици а између себе су била повезана дрвеним упорницама у облику латиничног слова V. Затезачи су били од клавирске челичне жице. Крајеви крила су били скоро равно одсечени. Конструкција репних крила и вертикални стабилизатор су били направљени од дрвета пресвучени платном.

Стајни орган је био класичан фиксан са осовином а на репном делу се налазила еластична дрљача. Авион је био наоружан са два митраљеза напред Викерс постављен изнад горњег крила а у другом кокпиту покретни митраљез на рундели Луис калибра 7,7 mm.

Варијанте авиона Нијепор 12

  • Нијепор 12A.2 - двосед извиђачки са 110 KS (82 kW) Clerget 9Z- или 110 KS (82 kW) Le Rhône 9J- ротативним мотором.
  • Нијепор 12bis C.2 - појачана верзија са 130 KS (97 kW) Clerget 9C-мотором и побољшана аеродинамика.
  • Нијепор 13 - 2 прототипа са повећаним распоном, али истом површином крила као и серијски модел; један са 140 KS (100 kW) Hispano Suiza-мотор, а други са 80 KS (60 kW) Le Rhône 9C-мотором.
  • Нијепор 20 - Модел са 110 KS (82 kW) Le Rhône 9J-мотором; 21 авион испоручен Royal Flying Corps, авион идентичан Нијепор 12bis.
  • Нијепор 80E.2 и Нијепор 81 E.2 - у великом броју произведени авиони. Нијепор 80E.2 има дупле команде, Нијепор 81 E.2 има само једну команду.
  • Нијепор 83E.2 - школски двосед са заједничким кокпитом.
  • Нијепор 12 (Beardmore) - Модификована верзија модела Нијепор 12 са 110 или 130 KS Clerget-мотором.
  • Mitsubishi Ko 1 Trainer - Ознака се користи за 57 направљених авиона у Јапану на основу лиценце Нијепор 81E.2
  • Trainer Typ 1 - За Сиам означен авион Нијепор 80Е.2
  • Sipowicz 1 - у Пољској произведен експериментални авион. 

Техничке карактеристике


Авион Нијепор 12 А.2 цртеж у три пројекције

Опште

име                          =Нијепор 12 А2

намена                     =ловац, извиђач и школски

посада                      =1 или 2

порекло                     =Француска 

произвођач                =Societe Anonime des Etablissements Nieuport

први лет                    =1915.

почетак производње  =1915. до 1918.

уведен у употребу     =1915.

повучен из употребе  =1920

статус                       =неактиван

први корисник            =Aeronautique Militaire

број примерака          = око 1.000

Димензије

дужина                  = 7,10 m

размах крила         = 9,03 m

висина                   = 2,67 m

површина крила     = 23,00 m2

Маса

празан               = 550 kg

полетна             = 875 kg

Погон

КЕМ                  =1 х Clerget 9

КЕМснага          = 82 kW

КЕМснага_КС    = 110 KS

Перформансе


Мотор Clerget 9B

брзина крстарења  = km/h

брзина                   = 144 km/h

долет                    = 360 km

плафон лета         = 4.300 m

брзина пењања     = 190 m/min

Земље које су користиле Авион Нијепор 12

* Аргентина

* Белгија

* Чиле

* Француска

* Естонија

* Грчка

* Јапан

* Пољска

* Португалија

* Румунија

* Царска Русија

* Краљевина Србија

* Тајланд

* Велика Британија

* САД

* СССР

Оперативно коришћење

Авион Нијепор 12 се производио у Француској а по лиценци у Великој Британији и Јапану, процењује се да је произведено око 1.000 примерака ових авиона. Иако је направљено 11 типова ових авиона масовно су се производила 5 типова. Ови авиони су се користили на свим ратиштима првог светског рата. Због своје еластичности коришћен је као извиђачки авион, ловац, авион за везу, патролни авион, авион за обуку и тренажу пилота, транспортни авион, лаки бомбардер итд. У употреби су се задржалисве до прве половине двадесетих година.

Авион Нијепор 12 у Краљевини Србији

На Солунском фронту са овај авион масовно користио и то код свих савезничких ваздухопловстава и то од Албаније па преко Егеја до Румуније. Често су коришћени за обављане дугих прелета од Солунског фронта до Румуније као о до окупиране Србије. 

Сачувани примерак


Авион Нијепор 12 у музеју у Отави

Једини сачувани примерак авиона Нијепор 12 се налази у музеју Canada Aviation and Space Museum in Ottawa у коме је изложен након детаљне рестаурације обављене 1990 тих година.

Види још

Литература

 

  1. Angelucci, Enzo; Paolo Matricardi. Flugzeuge von den Anfängen bis zum Ersten Weltkrieg. Wiesbaden: Falken-Verlag E. Sicker. 1976. ISBN 978-3-8068-0391-4.
  2. О. Петровић; Н.Ђокић, Авиони и балони Краљевине Србије. Српска авијатика 1912-1918. Музеј југословенског ваздухопловства, Београд, 1993. ISBN 86-901403-1-Х.
  3. Микић, Сава (1933). Историја југословенског ваздухопловства. YU-Београд: Штампарија Д. Грегорић.
  4. Janić Č, Petrović O, Short History of Aviation in Serbia, Beograd, Aerokomunikacije, 2011. ISBN 978-86-913973-2-6
  5. Борис Циглић, Крила Србије Ваздухопловна команда и авијатика српске војске, Београд, 2009. Инфинитас, ISBN: 978-86-6045-005-2.
  6. Ilustrovana Enciklopedija Vazduhoplovstva, Začetci avijacije - Kralj brzine, Beograd V.Karadžić, SL, 1988, ISBN 86-307-0087-4

Спољашње везе

  1. http://www.airwar.ru/enc/fww1/n12.html
  2. https://en.wikipedia.org/wiki/Nieuport_12
  3. http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=1242
  4. http://www.wwiaviation.com/nieuport-2.html
  5. http://www.historyofwar.org/articles/weapons_nieuport_12.html
  6. http://www.illinoisaviationmuseum.org/nieuport12.htm
  7. http://casmuseum.techno-science.ca/en/collection-research/artifact-nieuport-12.php
  8. http://wp.scn.ru/en/ww1/f/256
  9. http://www.aero-web.org/specs/nieuport/nie-12.htm