Нијепор 21 / Nijepor 21 (фра. Neiuport XXI) је француски двокрилни једномоторни авион са једним чланом посаде који се користио као ловачки авион у току Првог светског рата. Уведен је у наоружање 1916. године а производио се у Француској а лиценцно у руској фирми Дукс из Москве.
Пројектовање и развој
Густав Делаге је 1916. године пројектовао авион Нијепор 21 који је замишљен као ловац великог домета. Авион је за основу имао авион Нијепор 17, опремљен је слабијим мотором le Rhone 9C, капотажа мотора је била у облику потковице као код модела Нијепор 11, а био је наоружан једним митраљезом Левис изнад горњег крила.
Технички опис
Нијепор 21 је двокрилни једноседи авион потпуно дрвене конструкције. Труп му је правоугаоног попречног пресека, предњи део пресвучен лимом, а репни део трупа пресвучен платном. Био је опремљен ротативним мотором Le Rhone 9Сснаге 60 kW. Носач мотора је био од заварених челичних цеви. Овај авион је био исти као Нијепор 17 стим што је за разлику од њега имао слабији мотор био је наоружан једним митраљезом а капотажа мотора је била изведена као код мотела Нијепор 11 тако да су многи мешали ова два модела.
Крила су била дрвене конструкције пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила. Крилца за управљање авионом су се налазила само на горњим крилима. Доње крило је било дупло уже и нешто краће од горњег крила. Крила су била поравната по задњој ивици а између себе су била повезана дрвеним упорницама у облику латиничног слова V. Затезачи су били од клавирске челичне жице. Крајеви крила су били скоро равно одсечени. Спојеви предњих и задњих са бочним ивица крила су полукружно изведени. Конструкција репних крила и вертикални стабилизатор су били направљени од дрвета пресвучени платном.
Стајни орган је био класичан фиксан са осовином а на репном делу се налазила еластична дрљача. Авион је био наоружан митраљезом Луис калибра 7,7mm постављен изнад горњег крила.
Техничке карактеристике
Опште
име =Нијепор 21
намена =ловац
посада =1
порекло =Француска
произвођач =Societe Anonime des Etablissements Nieuport
први лет =1916.
почетак производње =1916.
уведен у употребу =1916.
повучен из употребе =1923.
статус =неактиван
први корисник =Француско ратно ваздухоплов.
број примерака =око 2.000 (N.17 + N.21)
Димензије
дужина =5,80 m
размах крила =8,16 m
висина =2,40 m
површина крила =14,75 m2
Маса
празан = 370 kg
полетна = 545 kg
Погон
КЕМ =1 х le Rhone 9C ротативни
КЕМснага = 60 kW
КЕМснага_КС = 80 KS
Перформансе
брзина крстарења = km/h
брзина = 150 km/h
долет = 450 km
плафон лета = 5.250 m
брзина пењања = 230 m/min
Земље које су користиле Авион Нијепор 21
* Аргентина
* Бразил
* Естонија
* Француска
* Финска
* Португалија
* Царска Русија
* Краљевина Србија
* Тајланд
* Украјина
* Велика Британија
* САД
* СССР
Оперативно коришћење
Нијепор 21 је кратко време служио као ловац на првој линији Западног фронта због недостатка снаге је повучен и служио је за обуку и тренажу пилота. Нијепор 21с је продат САД-у и Царској Русији као авион за обуку. Царској Русији је продата лиценца па се овај авион производио у заводу Дукс. Нијепор 21 се у Русији користио и за време Социјалистичке револуције а користиле су га обе стране (Црвена и Бела). Мали број њих се користи у раном послератном периоду као војни авиони, укључујући и Финско ваздухопловство које је заробило један руски авион у Тампереу 1918. који је коришћен до 1923. године, Француска морнарица користи један примерак за испитивање носача авиона 1919. и 1920. године. После рата овај авион је нашао цивилну употребу, најчешће као поштански авион.
Авион Нијепор 21 у Краљевини Србији
На Солунском фронту овај авион је био стандардни ловац у ваздухопловству Источне војске и Српској Авијатици. Током 1916. и 1917. овим авионом су биле опремљене ескадриле No 87 и No 91, касније преименоване у ескадриле No 387 и No 391. У Српској Авиатици била су два авиона овог типа. На њима су летели пилоти Бранко Вукосављевић, Синиша Стефановић и Фридрих Рот. На овом авиону је 19. маја 1917. године погинуо пилот Фридрих Рот студент машинства, приликом извођења акробација на аеродрому Вертекоп.
Види још
Литература
- Angelucci, Enzo; Paolo Matricardi. Flugzeuge von den Anfängen bis zum Ersten Weltkrieg. Wiesbaden: Falken-Verlag E. Sicker. 1976. ISBN 978-3-8068-0391-4.
- О. Петровић; Н.Ђокић, Авиони и балони Краљевине Србије. Српска авијатика 1912-1918. Музеј југословенског ваздухопловства, Београд, 1993. ISBN 86-901403-1-Х.
- Микић, Сава (1933). Историја југословенског ваздухопловства. YU-Београд: Штампарија Д. Грегорић.
- Janić Č, Petrović O, Short History of Aviation in Serbia, Beograd, Aerokomunikacije, 2011. ISBN 978-86-913973-2-6
- Борис Циглић, Крила Србије Ваздухопловна команда и авијатика српске војске, Београд, 2009. Инфинитас, ISBN: 978-86-6045-005-2.
- Ilustrovana Enciklopedija Vazduhoplovstva, Začetci avijacije - Kralj brzine, Beograd V.Karadžić, SL, 1988, ISBN 86-307-0087-4
Спољашње везе
- http://www.airwar.ru/enc/fww1/n21.html
- https://en.wikipedia.org/wiki/Nieuport_21
- http://modelingmadness.com/review/w1/uhlirn21.htm
- http://www.theaerodrome.com/forum/showthread.php?t=28302
- http://www.historyofwar.org/articles/weapons_nieuport_21.html
- http://www.jetphotos.net/showphotos.php?aircraft=Nieuport%2021-E1
- http://wio.ru/ww1a/nieuport.htm
- http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/1955/126/Nieuport-21E12
- http://forum.largescaleplanes.com/index.php?showtopic=53275
- http://flyingmachines.ru/Site2/Crafts/Craft25460.htm