Нијепор N.11- Bebe је француски ловачки авион из Првог светског рата, дизајниран је као одговор огромној надмоћи немачких ловаца на западном фронту у 1915. години. У то време квалитетни Фокер моноплани (Fokker E.I, E.II i E.III) су обезбедили Централним силама доминацију у ваздуху, што је јако отежало извиђање и остале активности савезничког ваздухопловства. Авион је пројектовао Гистав Делаге.
Пројектовање и развој
Авион Нијепор 11 је развијен из свог претходника Нијепора 10 смањивањем димензија авиона уз исту снагу мотора добијен је авион бољих перформанси тако да је у погледу брзине и манеравских карактеристика могао да парира немачким Фокерима.
Предност Фокера је била у томе што је имао уређај за синхронизацију миртаљеза који су гађали кроз обртно поље елисе. Савезници у то време нису имали ту технологију па су ову предност Фокера покушали да код Нијепора 11 реше на тај начин што су један митраљез типа Луис уградили изнад горњег крила који је пуцао изнад поља окретања елисе. Ово решење је имало недостатке због отежаног опслуживања овако постављеног митраљеза. Код следећег авиона Нијепора 16 је први пут уграђен митраљез Викерс али због тежине митраљеза, муниције и новог снажнијег мотора авиону је била поремећена статичка равнотежа, тако да се прешло на конструисање новог ловца Нијепор 17 и Спад 7 који су имали синхронизаторе миртаљезке ватре кроз обртно поље елисе.
Технички опис
Нијепор 11 је двокрилни једноседи авион потпуно дрвене конструкције. Труп му је правоугаоног попречног пресека, предњи део пресвучен лимом, сердњи део дрвеном лепенком а репни део трупа пресвучен платном. Био је опремљен ротативним мотором Le Rhone 9C снаге 59 kW. Носач мотора је био од заварених челичних цеви.
Крила су била дрвене конструкције пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила. Крилца за управљање авионом су се налазила само на горњим крилима. Доње крило је било дупло уже и нешто краће од горњег крила. Крила су била поравната по задњој ивици а између себе су била повезана дрвеним упорницама у облику латиничног слова V. Затезачи су били од клавирске челичне жице. Крајеви крила су били скоро равно одсечени. Конструкција репних крила и вертикални стабилизатор су били направљени од дрвета пресвучени платном.
Стајни орган је био класичан фиксан са осовином а на репном делу се налазила еластична дрљача. Авион је био наоружан митраљезом Луис калибра 7,7 mm који је био постављен изнад горњег крила.
Варијанте
Нијепор 10 - двоседишни двокрилац ловац на бази кога је пројектован мањи Нијеупорт 11 заснован.
Нијепор 11 Ц1 - Званични назив ловачког авиона са ротационим мотором le Rhone снаге 60 kW (80 KS)
Нијепор 11 "Бебе" - Незванични назив серијски произведеног ловца, заснованог на већем Ние.10 моделу.
Нијепор 12 - Ловачки авион са ротационим мотором le Rhone снаге 80 kW (110 KS)
Нијепор 16 - побољшана верзија Н.11, опремљен мотором Ле Роне 9Ј ротативним клипним мотором од 110 коњских снага, појављују се 1916.
Нијепор 17 Ц1 - Побољшана верзија Н.11-стице, означена као модел Н.17 са већим мотором и бољим перформансама.
Нијепор 1100 - Италијанска лиценцна продукција Мацци; произведено 646 примерака.
Техничке карактеристике
намена = ловачки авион
посада = 1 члан
порекло = Француска
произвођач = Нијепор (Societe Anonime des Etablissements Nieuport)
први лет = 1914.
почетак производње = лето 1915.
уведен у употребу = јануар 1916.
повучен из употребе = лето 1917.
статус = неоперативан
први корисник = Aeronautique Militaire
број примерака = 7200
дужина = 5,64 m
размах крила = 7,52 m
висина = 2,40 m
површина крила = 13,30 m2
празан = 320 kg
полетна = 480 kg
КЕМ = 1 Le Rhone 9C (ротативни)
КЕМснага = 1 х 59 kW
КЕМснага КС = 1 х 80 KS
Перформансе
брзина крстарења = 132 km/h
брзина = 156 km/h
радијус кретања = 160 km
долет = 330 km
плафон лета = 4.600 m
брзина пењања = 200 m/min
Корисници
Белгија , Русија ,
Чехословачка , Србија ( Југославија ),
Француска , Сијам (2 авиона),
Италија , Украјина (1 авион),
Холандија , Велика Британија
Румунија ,
Оперативно коришћење
Овај авион је пре свега коришћен на западном фронту у саставу ратног ваздухопловства Француске и јединицама РАФ-а стационираних у Француској. Поред тога један мањи број ових авиона су користиле јединице британске морнаричке авиације на Дарданелима. Нијепор N.11 је израђиван по лиценци у Италији а коришћени су у Италији и Албанији. Ове авионе је још користила Белгија, Холандија и Русија а користили су га и српски пилоти на Солунском фронту 1916. године.[1] Овим авионом су се савезници успешно супротставили једнокрилним Фокерима. Нијепора N.11 је заменио успешнији и јачи авион Нијепор 17 чије је увођење у наоружање почело већ лета 1916. године.
Коришћење авиона Нијепор N.11 у Србији
Од авиона Нијепор прве генерације у Српској Авијатици је у току 1916. године на Солунском фронту коришћено Нијепор 10-А2, (бар 4 комада), Нијепор 11-Ц1 (бар 4 комада) и Нијепор 12-А2 (бар 2 комада).[1][2][3] Ови авиони су коришћени све до лета 1917. године кад су на Солунски фронт пристигли модернији Нијепори друге генерације. Један примерак Нијепора 11 се чува у Музеју Југословенског ваздухопловства у Београду.
Галерија
авион Нијепор N.10 | Б.Вукосављевић у свом Бебе-у (Нијепор 21) | авион Нијепор 11 - Бебе поглед с`лева |
авион Нијепор 11 - поглед с`преда | авион Нијепор 11 - поглед одозго | авион Нијепор 11 - поглед с`десна |
Види још
Референце
[1] Димитријевић, Бојан; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
[2] Борис Циглић, Крила Србије Ваздухопловна команда и авијатика српске војске, Београд, 2009. Инфинитас д.о.о, ISBN: 978-86-6045-005-2.
[3] Јанић Ч., Петровић О., (2011.), Кратка историја ваздухопловства у Србији, Београд, Аерокомуникације, ISBN 978-86-913973-1-9
Литература
1. Angelucci, Enzo; Paolo Matricardi (1976.), Flugzeuge von den Anfängen bis zum Ersten Weltkrieg. Falken, Wiesbaden. ISBN 3-8068-0391-9.
2. Микић, Сава Ј. (1933.), Историја југословенског ваздухопловства. YU-Београд: Штампарија Д. Грегорић.
3. Борис Циглић, Крила Србије Ваздухопловна команда и авијатика српске војске, Београд, 2009. Инфинитас д.о.о, ISBN: 978-86-6045-005-2.
4. Ilustrovana Enciklopedija Vazduhoplovstva, Začetci avijacije - Kralj brzine, Beograd V.Karadžić, SL, 1988, ISBN 86-307-0087-4
5. Jarret P., Flugzeuge die Geschichte der Luftfahrt, Munchen, 2008, D.Kindersley Verlag GmbH, ISBN 978-3-8310-9066-2
6. Bruce, J.M. ''The Aeroplanes of the Royal Flying Corps'' (Military Wing). London:Putnam, 1982, p.326. ISBN 0 370 30084 x.
7. Chant, Christopher and Michael J.H. Taylor. "The World's Greatest Aircraft". Edison NJ: Cartwell Books Inc., 2007, p. 14. ISBN 0-7858-2010-8
8. Cheesman E.F., ed. "Fighter Aircraft of the 1914-1918 War". Letchworth, UK: Harleyford Publications, 1960, p. 92. ISBN 978-0-8306-8350-5.
9. Cooksley, Peter. "Nieuport Fighters in Action". Carrollton, Texas: Squadron/Signal Publications, 1997. ISBN 0-89747-377-9.
10. Fitzsimons, Bernard, ed. "The Illustrated Encyclopedia of the 20th Century Weapons and Warfare". London: Purnell & Sons Ltd., 1967/1969, p. 1989. ISBN 0-8393-6175-0.
11. Fredriksen,John C., International warbirds: An ilustrated guide to world military aircraft 1914 - 2000., ABC-CLIO Inc., 2001., Santa Barbara,California, ISBN 1-57607-364-5, Str. 251,252
Спољашње везе
1. http://www.hydroretro.net/etudegh/les_nieuports_de_la_guerre.pdf Les Nieuport de la guerre
2. http://sped2work.tripod.com/neiuport11.html
3. http://riseofflight.com/en/store/planes/Nieuport_11C1
4. http://www.airwar.ru/enc/fww1/n11.html
5. http://www.theaerodrome.com/aircraft/france/nieuport_11.php
6. http://www.wio.ru/ww1a/nieuport.htm