Румплер 6B (нем. Rumpler 6B) је немачки једномоторни двокрилни ловачки хидроавион. Први лет авиона је извршен 1916. године. У оперативној употреби је био до краја Првог светског рата и у периоду после њега.[1]
Пројектовање и развој
На захтев немачке морнарице инж. Едмунд Румплер је од двоседог извиђачког авиона (Румплер C.I) са Мерцедесовим мотором Mercedes D III снаге 160 KS конструисао ловачки једноседи хидроавион са пловцима Румплер 6B1. Избацивши једно седиште и извршивши реконструкцију репа авиона повечавши кормило правца и репних пераја да би надокнадио негативан утицај пловака. Наоружање се састојало од једног фиксног митраљеза уграђеног са леве стране мотора. Авион Румплер 6B1 је први пут полетео 1916. године а исте године је и почела његова производња. До краја 1917. године произведено је 39 примерака ових авиона. Већ 1917. године извршена је модификација овог авиона тако да је направљена варијанта Румплер 6B2 који је имао нешто друкчије димензије али исти мотор. Тип 6B2 је имао димензије као извиђач (Румплер C.IV): размах крила 12,66 m; површина крила 32,50m² и дужину 8,41 m. Ових авиона је произведено од октобра 1917. до јануара 1918. године, 49 примерака[2][1].
Технички опис
Хидроавиони Румплер 6B су једномоторни двокрилни једноседи ловачки хидро авиони са пловцима. Авион је потпуно дрвене конструкције предњи до трупа је обложен водоотпорним шпером, а реп платном. Крила су такође дрвене конструкције пресвучена платном. Крила су четвртастог облика са закошеним крајевима. Са сваке стране крила, авион је имао по два пара упорница. Укрућивање крила се постизало унакрсно постављеним челичним ужадима са затезачима. Доња крила код овог авиона су нешто мањих димензија од горњих. Крилца за управљање авионом су се налазила и на доњим и горњим крилима, што је олакшало управљање авионом. У носу авиона је био смештен водом хлађени линијски мотор (Mercedes D III снаге 160 KS) хладњак мотора (облика половине котура) је био причвршћен на горње крило. Издувне цеви мотора су се спајале у једну цев која је издувне гасове водила изнад горњег крила. Издувна цев, хладњак и цеви за воду које су спајале мотор и хладњак, су у великој мери смањивали прегледност пилоту из кабине авиона. Вучна елиса која је покретала авион била је двокрака, направљена од дрвета фиксног корака. Кокпит пилота је био отворен и налазио су у трупу авиона иза крила. Кабина је имала мали провидни ветробран који је штитио пилота од воде при полетању и ветра при лету авиона.
Највећа брзина у хоризонталном лету је износила 153 km/h. Био је наоружан са једним синхронизованим митраљезом ЛМГ 08/15 Шпандау (LMG 08/15 Spandau) калибра 7,92 mm. [1]
Техничке карактеристике
Карактеристике | Румплер 6B1 | Румплер 6B2 |
---|---|---|
Врста авиона | ловац хидроавион | ловац хидроавион |
Година | 1916 | 1917 |
Број произведених примерака | 39 | 49 |
6-цилиндрични линијски мотор | Mercedes D III | Mercedes D III |
Снага | 117 kW (160 KS) | 117 kW (160 KS) |
Размах крила | 12,05 m | 12,23 m |
Дужина | 9,40 m | 8,58 m |
Висина | 3,50 m | 3,63 m |
Површина крила | 36,00 m² | 35,70 m² |
Маса празног авиона | 790 kg | 790 kg |
Полетна маса | 1140 kg | 1140 kg |
Највећа брзина | 153 km/h | 130 km/h |
Време пењања на 1.000 m | ||
Време пењања на 2.000 m | ||
Време пењања на 3.000 m | 25 min | |
Време пењања на 4.000 m | ||
Време пењања на 5.000 m | ||
Плафон | 5000 m | 5000 m |
Радијус | 250 km | 300 km |
Наоружање | 1xLMG 08/15 Spandau | 1xLMG 08/15 Spandau |
Посада | 1 | 1 |
Трајање лета | 4 h | 4 h |
Варијанте авиона Румплер 6B
Румплер 6B1 - хидроавион једносед са пловцима и мотором Mercedes D III снаге 160 KS, развијен 1916. године,
Румплер 6B2 - хидроавион једносед са пловцима и мотором Mercedes D III снаге 160 KS, развијен 1917. године.
Оперативно коришћење
У току првог светског рата авиони Румплер 6B су били лоцирани и дејствовали из хидробаза Остенд и Зеебруг против западних савезника. Као испомоћ неколико авиона су у јуну месецу 1918. упућена у Црно море у Бугарску хидробазу недалеко од Варне где им је задатак био борба против Руса. Ови авиони су у Бугарској све до 1920. године учествовали у проналажењу мина док нису уништени сходно клаузулама мировног уговора.
Такође је неколико ових авиона послато и у Јадранско море као испомоћ Аустроугарима а и за заштиту своје подморничке базе у Боки которској од све активније британско-италијанске поморске авијације.
Финска је купила један Румплер 6B који је уништен у несрећи а седам немачких авиона је лоцирано у Финској у циљу заштите ваздушног и поморског простора[1].
Коришћење хидроавиона Румплер 6B у југословенском Поморском ваздухопловству
У југослованском ПВ (поморском ваздухопловству Краљевине СХС/Југославије) су коришћена два авиона типа Румплер 6B2, који су остали као ратни плен иза Аустроугарске у хидробази Кумбор. Авиони су били означени ознакама Н10м и Н11м (Н-наставни; 10 и 11-редни бројеви; м-мотор Мерцедес) а били су офарбани плавом бојом са белом траком дуж средине трупа што је био обичај за означавање школских авиона. Коришћен је углавном за преобуку пилота са хидроавиона у облику чамца на хидроавионе са пловцима од 1921. до 1926. године. До 1926. они су били два од укупно три хидроавиона (један је био Фридрихсхафен FF.49) са пловцима у југословенском ПВ. На тој функцији су их заменили хидроавиони сличне концепције и конструкције Арно HD-41H који се по француској лиценци производио у домаћој фабрици Змај а касније и авионом домаће конструкције Физир Ф1М-Јупитер[4][5].
Сачувани авиони
Један примерак овог авиона је сачуван у музеју у Финској[3].
Земље које су користиле овај авион
- Немачко царство
- Аустроугарска
- Бугарска
- Финска (после рата)
- Холандија (после рата)
- Југославија (после рата)
Види још
- Икарус ИО
- Икарус ШМ
- Лонер TL
- ФБА Type A/B/C/H/S
- Физир Ф1М-Јупитер
- Физир ФН
- Румплер 6B
- Фридрихсхафен FF.49
- СИАИ S.13
- Арно HD-41H
- Хајнкел He-8
- Ханза-Бранденбург W.18
- Ханза-Бранденбург W.13
Референце
[1] „Rumpler 6B“, Уголок неба. 2004
[2] „World War One Central Powers Float-planes“. www.wwiaviation.com
[3] Rumpler 6B, www.flickr.com.
[4] Микић, Сава Ј. (1933.). Историја југословенског ваздухопловства, YU-Београд: Штампарија Д. Грегорић, стр.604-613.
[5] Isaić, Vladimir; Danijel Frka (2010.). Pomorsko zrakoplovstvo na istočnoj obali Jadrana 1918-1941, Zagreb: Tko zna zna d.o.o. ISBN 978-953-97564-6-6.
Литература
1. Јанић, Чедомир (2003) (на ((sr))). Век авијације - [илустрована хронологија]. Беочин: Ефект 1. (COBISS).
2. Лучић, Душан (1936) (на ((sr))). Основи практичне аеродинамике са описима аероплана. YU-Нови Сад: Ваздухопловни Гласник.
3. Микић, Сава (1933) (на ((sr))). Историја југословенског ваздухопловства. YU-Београд: Штампарија Д. Грегорић.
4. Haberfellner, Wernfried; Walter Schroeder (1993) (на ((de))). Wiener-Neustädter Flugzeugwerke GmbH. AT-Graz: Weishaupt. ISBN 3-7059-0000-5.
5. Angelucci, Enzo; Paolo Matricardi (1976) (на ((de))). Flugzeuge von den Anfängen bis zum Ersten Weltkrieg. Wiesbaden. ISBN 3-8068-0391-9..
6. Isaić, Vladimir; Danijel Frka (2010) (на ((hr))). Pomorsko zrakoplovstvo na istočnoj obali Jadrana 1918-1941. (prvi dio). Zagreb: Tko zna zna d.o.o.. ISBN 978-953-97564-6-6.
7. Петровић, Огњан М. (2/2000.). „Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део I : 1918 – 1930.)“ (на ((sr))). Лет - Flight (YU-Београд: Музеј југословенског ваздухопловства) 2: стр. 21-84. ISSN: 1450-684X.
8. Оштрић, Шиме; М. Мицевски (14-27. септембра 2007.) (на ((sr))). Летећи Чунови: Чамци који лете - летјелице које плове. SRB-Београд: Галерија '73.
9. Stutzer, Krischnel, Die deutschen Militarflugzeuge 1910-1918., Mittler&Sohn, Herford, 1994., ISBN 978-3-89350-693-4
10. http://www.flickr.com/photos/23218405@N06/3996593760/
11. http://www.wwiaviation.com/float-planes_central_powers.html
12. http://airserbia.com/vvkj/index.php?str=avioni&av=76
13. http://www.tayyareci.com/digerucaklar/turkiye/ww1/rumpler6b1.asp
14. http://www.airwar.ru/enc/fww1/rump6b.html