Камс 30Е / CAMS 30E је двокрилни двоседи хидроавион у облику чамца за основну летачку обуку хидропилота, мешовите je конструкције, претежно од дрвета и платна. Производио се у Француској у фабрици CAMS (Chantiers Aéro-Maritimes de la Seine) из Париза почетком двадесетих година двадесетог века. Пројектант овог авиона је био инж. Рудолф Конфленти творац многих сличних хидроавиона фирме “Савоја”. Авион Камс 30Е су купиле и користиле Ратне морнарице Француске, Пољске и Краљевине Југославије.
Пројектовање и развој
Прототип је изложен децембра 1922. на париском Аеронаутичком салону. Фабричка испитивања прототипа у лету су обављена на Сени од јануара до марта 1923. године након чега је прототип послат у Сан Рафаел (Saint-Raphaël) на званична испитивања. У фебруару 1924. године приказан је представницима француске морнарице и ваздухопловства, а такође и већем броју страних делегата. Француска Ратна Морнарица је наручила 20 примерака хидроавиона CAMS 30Е који су коришћени у пилотској школи у Берре. Први серијски примерци су полетели марта 1924. године. Међутим, три месеца касније попуцале су затеге на неким машинама, а у августу су се десиле две несреће, па су сви хидроавиони Камс 30Е приземљени до краја истраге.
Технички опис
Авиони Камс 30Е су једномоторни двокрилни двоседи школско тренажни хидро авиони. Авион је потпуно дрвене конструкције труп је у облику чамца обложен водоотпорним шпером, а крила су дрвене конструкције пресвучена платном. Крила су танког провила, четвртастог облика са равним крајевима. Са сваке стране крила, авион је имао по два пара упорница. Укрућивање крила се постизало унакрсно постављеним челичним ужадима са затезачима. Доња крила код овог авиона су иста као и горња. Испод доњих крила су постављени пловци који обезбеђују стабилност при узбурканом мору. Крилца за управљање авионом су се налазила само на горњим крилима. У међу простору између крила је био смештен линијски мотор Hispano-Suiza 8Aa V8 снаге 110 kW, који је био причвршћен на челичну конструкцију (балдахин) ослоњену на труп авиона. Четворокрака потисна елиса која покреће авион је направљена од дрвета фиксног корака. Кокпит пилота је био отворен и налазио су у трупу авиона испред крила. Инструктор и ученик су седели један поред другог.
Варијанте авиона Камс 30
- Камс 30Е - са мотором Hispano-Suiza 8Aa снаге 110 kW
- Камс 30Т - са мотором Hispano-Suiza 8Ab снаге 132 kW
Техничке карактеристике
Опште
име = Камс 30Е / CAMS 30E
намена = школски хидроавион
посада = 2 члана
порекло = Француска
произвођач = C.A.M.S Pariz
први лет = 1923.
почетак производње = 1924.
уведен у употребу = 1924.
повучен из употребе = 1931.
статус = неактиван
први корисник = Француска Ратна Морнарица
број примерака = 30
Димензије
дужина = 9,38 m
размах крила = 12,40 m / 12,40 m
висина = 3,12 m
површина крила = 43,00 m2
Маса
маса празан = 850 kg
маса полетна = 1.270 kg
Погон
КЕМ = 1 × Hispano-Suiza 8Aa
КЕМ снага = 1 x 110 kW
КЕМ снагаКС = 1 х 150 KS
Перформансе
брзина максимална = 150 km/h
долет = 400 km
плафон лета = 3.000 m
брзина пењања = 156 m/min
Наоружање
Авион није био наоружан:
Земље које су користиле хидроавион Камс 30Е
Оперативно коришћење
У току 1924. године, поред Француске која је купила 20 примерака, хидроавионе Камс 30Е купиле су Краљевина СХС и Пољска. Југославија је купила 6 а Пољска 4 апарата.
У Француској овај авион је пратио пех, у првих пет месеци на неким од ових авиона су попуцале затеге а два авиона ју имала удес па су због тога авиони приземљени. После окончане истраге, 14 преосталих хидроавиона Камс 30Е је преправљено. Ипак, већ до краја 1924. године замењени су, ужурбано, хидроавионима Ф.Б.А. 17ХЕ2. Разлог овако брзе замене, поред споменутих удеса, је био што је CAMS био опасан при малим брзинама а имао је и тешке команде за школски хидроавион.
Из тог првог модела у каснијим годинама развијена је велика фамилија успешних летећих чамаца Камс.
Коришћење авиона Камс 30Е у Југославији
Пет хидроавиона CAMS 30Е је уведено крајем 1924. године у службу Поморског Ваздухопловства, практично истовремено са првим домаћим хидроавионима Икарус Шм. Шести примерак је стигао почетком 1925. године.
Команда ПВ је наменски наручила Камсове да би хидропилоти могли да изводе летове на 5000 метара у одређеном трајању, што је био услов за стицање звања дипломираног војног хидропилота. Међутим, показало се да Камсови нису дорасли овом задатку јер су имали лошије карактеристике од оних наведених у спецификацији фабрике.
Задржали су се у служби до 1931. године. Те године су уништена два апарата тог типа. На једном Камсу 11. маја 1931. године, у Дивуљама, у удесу је погинула посада: пилот Иван Јерић и извиђач, поручник корвете Драгутин Сић. Називани су једноставно Камс, а по уобичајеном маниру били су познати и као Школски-Хиспано.
Види још
Литература
- Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
- О. Петровић; Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део I : 1918 – 1930.), Лет 2/2000. Београд, 2000.
- Isaić, Vladimir; Danijel Frka (2010), Pomorsko zrakoplovstvo na istočnoj obali Jadrana 1918-1941. (prvi dio). Zagreb: Tko zna zna d.o.o.. ISBN 978-953-97564-6-6.
Спољашње везе
1. http://avioni.net/vvkj/index.php?str=avioni&av=15
2. http://www.airwar.ru/enc/flyboat/cams30.html
3. http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/617/126/CAMS-30E2
4. http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=12258.0;imode
5. http://www.wardrawings.be/WW2/Files/2-Airplanes/Allies/5-Others/01-Poland/6-Sea/CAMS-30/CAMS-30E.htm
6. http://www.weu1918-1939.pl/lodz-latajaca-cams-30e/
7. http://www.msacomputer.com/flyingboats-old/france-cams/france-cams.html
8. http://www.msacomputer.com/flyingboats-old/france-cams/France-CAMS-Hydravions.pdf
9. http://www.snipview.com/q/Flying_boat
10. http://forum.valka.cz/topic/view/170884/CAMS-30E
11. http://www.aviafrance.com/aviafrance1.php?ID=1197&ID_CONSTRUCTEUR=284&ANNEE=0&ID_MISSION=0&MOTCLEF=