Конвер CV 240 / Convair CV 240 је серија путничких авиона које је производила америчка фабрика авиона (енгл. Convair) у периоду од 1947. до 1956. године. У овој фамилији авиона се налазе авиони ознака од CV-240 до CV-5800. Намењени су за кратке и средње линије ваздушног путничког саобраћаја.
Пројектовање и развој
Непосредно после Другог светског рата, у време када је свет био презасићен, захваљујући огромним ратним вишковима, релативно јефтиним авионима Даглас DC-3, ваздухопловна компанија Америкен ерлајнс (енгл. American Airlines) обнародовала је свој захтев за авион који би био бољи и ефикаснији у експлоатације од DC-3. Корпорација Конвер (енгл. Consolidated Vultee Aircraft Convair) од 1954. ради у саставу компаније Џенерал Дајнамикс (енгл. General Dynamics) је понудила свој модел двомоторног путничког авиона са 30 путника Конвер Модел 110 који је први пут полетео 8. јула 1946. године. Прилагођавањем Модела 110 захтевима Америкен ерлајнса настао је Конвер CV-240 са 40 путника, вероватно најуспешнији кратколинијски авион тога доба.
Авион је први пут полетео 16. марта 1947. године а комерцијално коришћење му је почело 1. јуна 1948. године. Од тада па до данашњег дана он успешно лети преко 60 година, што доказује његов несумњиви квалитет. Успех Конвер CV-240 који је са војним верзијама произведен у 566 примерака, утро је пут развоју новог авиона чији је труп био дужи за 1,37 m, са 44 путника и нешто снажнијим моторима. Тај нови авион Конвер CV-340 је први пут полетео 5. октобра 1951. године а произведен је у 311 примерака, он већ представља авион намењен средње линијском транспорту. Даљим усавршавањем настао је авион Конвер CV-440 коме је повећан долет, број путника до 56, побољшана аеродинамика, затим звучна изолација кабине а тиме и већи комфор путника, опремљен је бољом радио и навигационом опремом а уграђен му је и метеролошки радар што је са своје стране утицало на повећање безбедности лета. Конвер CV-440 је произведен у 199 примерака.
Технички опис
Конвер CV 240 до CV 5800 је нискокрилни путнички авион металне конструкције са два мотора на крилима авиона. Труп авиона је готово кружног попречног пресека монокок конструкције. На почетку трупа се налазила кабина пилота са два седишта једно поред другог, иза пилотске кабине налази се простор за навигатора и стјуардесу и нуспорсторије (чајна кухиња и остава за храну), затим путничка кабина или товарни простор код транспорних авиона. Код путничких авиона унутрашњост путничке кабине је изолована од буке и вибрација. Уобичајено су седишта постављена у две колоне са пролазом кроз средину кабине, а у свакој колони се налазе по два седишта у реду. Са обе стране трупа налазили су се правоугаони прозори било их је десет. Врата за улаз и излаз из авиона су се налазила иза пилотске кабине и у репу авиона са леве стране. Путничка варијанта је поред врата за улаз и излаз имала још четири излаза на трупу авиона за случај опасности и хитног напуштања авиона.
У репу авиона су се налазили санитарни простор и пртљажник. Испод пода кабине се налазио пртљажни простор. У транспортним авионима са унутрашње стране трупа су биле постављене расклапајуће клупе на које су седели падобранци. Ове клупе када се превозио терет су се обарале. Дуж бочних сраница постојали су држачи и челична ужад за које су падобранци качили гуртне за отварање падобрана при скоку.
За погон авиона су коришћени два клипна радијална ваздухом хлађена мотора са осамнаест цилиндара (дупла звезда) Pratt & Whitney R-2800 снаге 2.400 KS (1.800 kW) сваки. На вратилу мотора се налазила Hamilton Standard трокрака метална елиса са променљивим кораком. Касније су ови клипни мотори замењивани турбо елисним моторима Napier Eland, Rolls-Royce Dart и Allison 501-D22G.
Крила авиона Конвер су са две рамењаче кутијастог типа. Конструкција је метална а облога од алуминијумског лима закивцима причвршћена за носећу конструкцију. Облик крила је једнакокраки трапез а оса крила је управна у односу на труп авиона. Технолошки су крила подељена у три дела. Први део је заједнички са трупом - центроплан, тај део крила је трапезастог облика на којима су са предње стране причвшћени мотори и две крајње конзоле са закрилцима и елеронима. Покретни делови крила (закрилца и елерони) су направљени као алуминијумска конструкција обложена алуминијумским лимом. У унутрашње шупљине крила (кутије) су смештени резервоари са горивом. Крила су опремљена системом против залеђивања. Рефлектори су се налазили на кљуну авиона и знатно су олакшавали слетање по мраку а на крајевима крила су се налазила позициона светла.
Реп авиона се састоји од једног вертикалног стабилизатора и кормила правца и два хоризонтална стабилизатора са кормилима дубине. Носеће конструкције репа су металне а облога од алуминијумског лима причвршћена закивцима. Управљачке површине кормило правца и кормило дубине су металне конструкције обложене алуминијумским лимом.
Стајни трап му је трицикл, предња нога са удвојеним точковима се увлачи у кљун авиона а главне ноге стајног трапа са удвојеним точкови се увлаче у празан простор гондола мотора. Стајни трап са предњом ногом омогућава бољу прегледност пилоту у фази полетања.
Варијанте
У серији авиона Конвер CV-240 постоје три основна типа авиона CV-240/340 или 440 остали типови обележени ознакама CV-540/580/600/640 и 5800 су настали конверзијом постојећих основних типова, произведених и коришћених примерака авиона код којих су клипни радијални мотори, којима су истекли ресурси, замењени турбоелисним моторима.
CV-240 - основни тип произведен у 566 примерака,
CV-340 - основни тип произведен у 311 примерака,
CV-440 - основни тип произведен у 199 примерака,
CV-540 - извршена конверзија модела CV-340 у CV-540 уградњом турбоелисног мотора Напиер, на 10 примерака 1955. године,
CV-580 - извршена конверзија модела CV-340/440 у CV-580 уградњом турбоелисног мотора Алисон, на 170 примерака 1960. године,
CV-600 - извршена конверзија модела CV-240 у CV-600 уградњом турбоелисног мотора Ролс Роис, на 38 примерака 1965. гпдине,
CV-640 - извршена конверзија модела CV-340/440 у CV-640 уградњом турбоелисног мотора Ролс Роис, на 27 примерака 1967. године,
CV-5800- извршена конверзија модела CV-440 у CV-5800 уградњом турбоелисног мотора Алисон и повећана дужина трупа на 29,18m и број путника на 78, на 4 примерка 1992. године,
Поред наведених цивилних верзија постоји неколико варијанти ових авиона развијени за војне потребе а то су:
Т-29 Trainer - авион изведен на основу CV-240 а служи у америчкој морнарици за обуку навигатора,
C-131А Samaritan - авион изведен на основу CV-240 а служи као транспортни војни авион,
C-131Б Samaritan - авион изведен на основу CV-340 а служи као транспортни војни авион,
C-131Е Samaritan - авион изведен на основу CV-440 а служи као транспортни војни авион,
Техничке карактеристике
Опште
име = Конвер CV 240-5800 / Convair CV 240-5800
намена =путнички / транспортни
посада = 2 до 3
број путника = 40 до 78
порекло = САД
произвођач =Consolidated Vultee Aircraft Convair
први лет =16. 03. 1947.
почетак производње =1947.
уведен у употребу =28. 02. 1948.
повучен из употребе =
статус =активан
први корисник =Америкен Ерлинес
број примерака =1.181
CV-240 | CV-340 | CV-440 | CV-540 | CV-580 | CV-600 | CV-640 | CV-5800 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Број путника | до 40 | до 44 | до 52 | до 52 | до 56 | до 48 | до 56 | до 78 |
Највећа теж. | 18.956 kg | 21.320 kg | 21.320 kg | 26.371 kg | 26.371 kg | 20.956 kg | 25.855 kg | 22.576 kg |
Долет | 2.900 km | 2.940 km | 3.106 km | 4.773 km | 4.773 km | 3.058 km | 3.138 km | 2.730 km |
Брзина крстар. | 435 km/h | 457 km/h | 483 km/h | 550 km/h | 550 km/h | 497 km/h | 483 km/h | 523 km/h |
Дужина | 22,76 m | 24,13 m | 24,84 m | 24,13 m | 24,84 m | 22,76 m | 24,84 m | 29,18 m |
Распон крила | 27,79 m | 32,12 m | 32,12 m | 32,12 m | 32,12 m | 27,79 m | 32,12 m | 32,12 m |
Висина | 8,21 m | 8,58 m | 8,58 m | 8,58 m | 8,89 m | 8,21 m | 8,89 m | 8,89 m |
Врста мотора | клип.18 цил | клип.18 цил | клип.18 цил | турбоелисни | турбоелисни | турбоелисни | турбоелисни | турбоелисни |
Произ.мотора | Прат&Витни | Прат&Витни | Прат&Витни | Напиер | Алисон | Ролс Роис | Ролс Роис | Алисон |
Тип мотора | R2800CA18 | R2800CB16/17 | R2800CB17 | ELAND.NE1.1 | 501D13H | RDa10/1Dart 542-4 | RDa10/1Dart | 501D22G |
Снага мотора | 1.490 kW | 1.790/1.865kW | 1.865 kW | 2.285 kW | 2.800 kW | 2.033 kW | 2.255 kW | 3.430 kW |
Први лет | 16. 3.1947. | 5. 10. 1951. | 6. 10. 1955. | 9. 2. 1955. | 19. 1. 1960. | 20. 5. 1965. | 1967. | 11. 2.1992. |
Произведено/Конверзија | 566 | 311 | 199 | 10 (К CV-340) | 170 (K CV-340/440) | 38 (К CV-240) | 27 (K CV-340/440) | 4 (К CV-440) |
Наоружање
Авион није био наоружан.
Земље које су користиле Авион
Алжир
Аустралија
Аустрија
Белгија
Боливија
Бразил
Велика Британија
Етиопија
Иран
Јапан
Југославија
Јужна Африка
Канада
Колумбија
Либија
Мексико
Немачка
Нови Зеланд
Пакистан
Парагвај
Пољска
САД
Саудијска Арабија
Уругвај
Филипини
Финска
Холандија
Чиле
Швајцарска
Шведска
Шпанија
Шри Ланка
Оперативно коришћење
Конвер-и су произвођени и продавани у великим количинама и то углавном авио-компанијама у Северној Америци и Европи и представљали су окосницу кратко и средње линијског ваздушног саобраћаја дуги низ година. Након искључивања ових авиона из путничког саобраћаја већина ових авиона је претворена у карго верзије за превоз терета и данас се понегде користе, чак и верзије са клипним моторима.
Конвер авионе је користило 46 авио-компанија широм света а војне верзије су коришћене у 9 земаља. Шездесетогодишњи стаж и велики број конверзија са клипних на економичнији турбоелисни погон говори о поузданости ових авиона. Један Конвер CV-240 је користио Џон Ф. Кенеди у председничкој кампањи 1960. године. Тај авион се чува и Националном музеју ваздухопловства у Вашингтону.
Авион у Југославији
Први авион Конвер CV-340 који је ЈАТ набавио од произвођача, долетео је у Београд почетком априла 1954. године а крајем марта 1955. слетела су још два авиона овога типа. Ови авиони су заменили авионе DC-3 на међународним линијама и то већ од половине 1954. године. ЈАТ је изабрао ове авионе јер су се у односу на остале који су се користили у то време одликовали већом носивошћу, повећаном удобношћу путовања, располагали су уређајем за одржавање константног притиска у кабини, био је опремљен модреним навигационим и радио уређајима и био је економичнији у експлоатацији у односу на остале авионе сличних карактеристика тога доба.
Приликом посете Бурми јануара 1955. године Конвер-ом CV-340 летео је тадашњи председник Југославије Тито. Овим авионом ЈАТ је први пут остварио прекоморске летове тако је 19. априла 1955. године продужена линија Београд-Атина до Каира, а 21. априла 1955. године продужена је редовна линија Београд-Истанбул до Бејрута. После два удеса један у Бечу 10. октобра 1955. и други почетком 1956. године код Минхена, ЈАТ је током 1957. године своје авионе Конвер CV-340 заменио модернијим авионима Конвер CV-440 Метрополитен који је поред веће удобности и већег броја путника, имао метеролошки радар који му је повећавао сигурност лета.
Од 1954. до 1970. године ЈАТ је у својој флоти имао укупно 12 авиона Конвер CV-340 и CV-440, један од ових авиона је сачуван и налази се у Музеју југословенског ваздухопловства на аеродрому „Никола Тесла“ у Београду. У ЈАТ-овој флоти ове авионе су заменили авиони на млазни погон Каравела, DC-9 и турбоелисни АТР.
Поред ЈАТ-а још једна југословенска авио-компанија Пан Адрија из Загреба користила је 2 авиона Конвер CV-440.
Види још
Литература
- Јанић, Чедомир; Симишић, Јово. Више од летења - Осам деценија Аеропута и ЈАТ-а. Београд. 2007. ISBN 978-86-7086-004-9.
- Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан. Кратака историја ваздухопловства у Србији . Београд: Аерокомуникације. 2011. ISBN 978-86-913973-1-9
- Јанић, Чедомир. ''Век авијације - [илустрована хронологија]''. Беочин: Ефект 1. 2003.(COBISS).
- Gradidge, Jennifer (1997). "The Convairliners Story". Air-Britain (Historians) Ltd. ISBN 0-85130-2343-2.
- Frawley, Gerald (1997). "Convair CV-540, 580, 600, 640 & CV5800", The International Directory of Civil Aircraft 1997/98. Fyshwick ACT: Aerospace Publications. ISBN 978-1-875671-26-7.
Спољашње везе
- http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_convair_cv240_en.php
- http://www.airwar.ru/enc/aliner/cv340.html
- http://www.airwar.ru/enc/aliner/cv440.html
- http://www.calclassic.com/convair.htm
- http://www.airliners.net/aircraft-data/convair-2403404405405806006405800/169
- http://www.planeandpilotmag.com/article/convair-240-340-440/#.V8KdZ5iLS70
- http://www.abcdlist.nl/cv340.html
- https://aviation-safety.net/database/types/Convair-CV-340/losses
- http://www.airteamimages.com/search.php?srch_keyword=Convair%20CV-440%20Metropolitan