Фарман МF.11 је француски извиђачки авион, пројектовао га је Марсел Фарман у току 1913-1914 а производила га је фирма Мориса Фармана. (Farman Freres). То је била побољшана верзија авиона Фарман MF.7 из 1913. године. Авион се комерцијално производио и то у великом броју примерака a коришћен је као извиђачки авион, лаки бомбардер и авион за обуку пилота, док га није заменио модернији Фарман F.40. Авион је ушао у историју као први ноћни бамбардер.
Пројектовање и развој
Фарман MF.11 је настао од свог претходника авиона Фарман MF.7. У односу на свог претходника добио је снажнији мотор, робуснији и аеродинамичан труп авиона (гондолу), која је подигнута изнад доњег крила на подупирачима и тиме повећана површина крила. Решеткаста правоугаона конструкција трупа која је карактерисала тип MF.7 је измењена тако да је MF.11 добио труп који се састојао од две троугласте решеткасте конструкције, које су спајале крила авиона са вертикалним и хоринзонталним репним стабилизаторима.
Авион је такође опремљен са митраљезом за извиђача, чије је место промењено из задњег седишта на предње како би му се повећало поље ватре. Авион је пројектовао Морис Фарман а производила га је његова фирма.
Технички опис
Фарман МF.11 је био једномоторни двокрилац са неједнаким крилима (доња крила су била краћа од горњих), која су међусобно била повезана упорницама и затежућим клавирским жицама. Труп авиона чине две решеткасте паралелне троугласте конструкције које спајају крила са репом. Реп авиона се састоји од једног хоризонталног стабилизатора који спаја доње ивице решеткасте конструкције трупа и два вертикалан стабилизатора са кормилом правца који су постављени у продужетку конструкције трупа а изнад су хоризонталног стабилизатора. Стабилизатори су направљени од дрвене конструкције пресвучене импрегнираним платном. Крила су такође дрвене конструкције пресвучене импрегнираним платном. Крилца су се налазила само на горњим крилима.
Кабина у облику гондоле, правоугаоног попречног пресека налазила се између горњег и доњег крила, била је довољно пространа да има простора за смештај две особе: у почетку је пилот седео на првој позицији у кабини а извиђач иза њега (оригинална верзија авиона Фарман МF.11), када је авион наоружан митраљезом извршeна је замена места посаде авиона, тако да је сада стрелац (у носу) и пилот (под крилом), верзија авиона Фарман МF.11bis. Испред првог члана посаде на гондоли се налазио мали ветробран направљен од плексигласа. Мотор авиона је постављен у задњем делу кабине и био опремљен са потисном, дрвеном, двокраком елисом фиксног корака. У авион Фарман МF.11 су уграђивани Ренови линијски ваздухом хлађени мотори V распореда цилиндара са V 4; V 8 и V 12 цилиндара, и опсегу снага од 25 до 100 KS. Најчешће је коришћен мотор снаге 80KS, а за хидро верзију овог авиона коришћени су мотори од 130 или 160 KS.
Стајни орган авиона је био класичног типа, напред је имао две фиксне ноге направљене од дрвета у облику санки (што је смањивало ризик од превртање авиона на нос при слетању) са удвојеним бициклистичким точковима на свакој од скија, а испод репа се налазиле две дрвене дрљаче, као трећа ослона тачка. Удвојени точкови су трпели лошије припремљене писте и толерисале грешке пилота при слетању, што је овај авион препоручивао за обуку пилота.
Варијанте авиона Фарман МF.11
Фарман MF.11 - оригинална верзија са пилотом на првој позицији у кабини и мотором 80 KS.
Фарман MF.11 bis - верзија са пилотом на другој позицији у кабини и мотором 100 KS.
Фарман MF.11 хидроавион - верзија са пловцима и мотором снаге 130 до 160 KS
Техничке карактеристике
име = Фарман МF.11[4]
намена = извиђачки/лаки бомбардер/школски
посада = 2 члана
порекло = Француска
произвођач = Farman Freres
први лет = 1913.
производња = 1914 до 1917.
уведен у употребу = 1914.
повучен из употребе = 1920.
статус = неактиван
први корисник = Aéronautique Militaire
број примерака = непознат
дужина = 9,45 m
размах крила = 16,15 m
висина = 3,18 m
површина крила = 52,00 m2
маса празан = 620 kg
маса полетна = 945kg
КЕМ = 1 х Рено (Renault) V8 (V12) цилиндара
КЕМснага = 1 x 60 (80) kW
КЕМснагаКС = 1 х 80 (100) KS
Перформансе
брзина крстарења = 106 km/h
брзина максимална = 118 km/h
радијус кретања = 200 km
долет = 400 km
плафон лета = 3.800 m
брзина пењања = 125 m/min
Наоружање
Авион је био наоружан:
1 x митраљезом калибра 7,62 mm и
18 лаких бомби од 7,3 kg, (око 130 kg).
Корисници
Аустралија Румунија
Белгија Русија
Француска Саудијска Арабија
Италија Србија
Грчка Швајцарска
Јапан Украјина
Норвешка Велика Британија
Португалија
Оперативно коришћење
Авион МФ.11 се користио на Западном фронту у раним фазама рата 1914 и 1915. године. Користили су га и Французи и Енглези. Као лаки бомбардер из састава Енглеске краљевске морнарице је ноћу 21. децембра 1914. бомбардовао немачке артиљеријске положаје око Остенда, Белгија и тако постао први у свету ноћни бомбардер.[2]
Повучен је са прве-линије на западном фронту током 1915, јер се није могао озбиљније супротставити немачким једнокрилцима Фокер, али је наставио да се користи у саставу Француске источне војске, а код Британаца на Блиском истоку, Дарданелима, Африци и Месопотамији.[7] Авион Фарман MF.11 се производио у Француској а по лиценци још и у Великој Британији, Русији[6] и Италији.[7] У Француској, Великој Британији и Италији су прављени и хидроавиони овог типа.
Коришћење авиона Фарман MF.11 у Србији
Пошто је аустроугарско ваздухопловство на почетку Првог светског рата имало велику бројчану надмоћ, српска влада је замолила помоћ од савезника у авијацији. Та помоћ нажалост није стигла до великих српских победа у Церској и Колубарској битци вођених у лето и крајем 1914. године, у којима су аустроугарске трупе поражене и протеране из Србије. Тек тада су савезници одлучили да помогну Србији, па је Француска почетком фебруара 1915. године упутила једну комплетну аеропланску ескадрилу са 12 нових авиона Фарман MF.11 наоружаних митраљезом и опремљених фотоапаратом и радиостаницом.
Ескадрила је почела са дејством 23. априла.1915. године са летилишта на Бањици. У току јуна месеца исте године ова ескадрила је оборила два аустроугарска авиона и успела да избори превласт у ваздуху. За то време српским авионима и пилотима била је поверена зона од Смедерева до Голупца, а летилиште им је било у Пожаревцу.
Током велике немачке и бугарске офанзиве која је отпочела октобра 1915. године, српски и француски ваздухопловци су се постепено повлачили са српском војском обављајући све задатке које им је поверавала Врховна команда.
У току тих операција ваздухопловни материјал се постепено трошио и смањивао, попуна није била могућа, тако да је са Косова и Метохије у Албанију крајем новембра прелетело само 5 француских Фарман MF.11 и један Фарман са српском посадом (пилот М.Томић). Том приликом, Фарманима су превезени рањеници и болесници, па се та операција сматра првом санитетском евакуацијом ваздушним путем у историји ратовања. После повлачења француских посада, српски пилоти М.Томић и Ж.Станковић су преузели преостале Фармане и са њима летели до 23.01.1916. године извршавајући разноврсне задатке при повлачењу српске војске преко Албаније.
Пре преласка на грчко острво Крф уништени су сви авиони Фарман MF.11 и преостали ваздухопловни материјал да не би пали непријатељу у руке. На тај начин се завршава улога авиона Фарман MF.11 у нашем ваздухопловству. Повлачење преко Албаније је преживело 10 српских пилота и 3 механичара који су стигли на Солунски фронт.[1][3][5]
Галерија (аутор Драган Шалер)
авион Фарман MF.11 поглед одоздо | авион Фарман MF.11 поглед са стране |
Види још
Референце
[1] Димитријевић, Бојан; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
[2] Janić Čedomir, (1988.), Začetnici avijacije - Ilustrovana istorija vazduhoplovstva, Beograd, Vuk Karadžić, ISBN 978-86-307008-7-3.
[3] Драган А. Лазић; Развој Југословенсњког ваздухопловства од 1918. до 1939. године, Београд, Војно Дело, лето/2012,
[4] http://www.aviafrance.com/aviafrance1.php?ID=3692&ID_CONSTRUCTEUR=501&ANNEE=0&ID_MISSION=0&MOTCLEF=
[5] Јанић Ч., Петровић О., (2011.), Кратка историја ваздухопловства у Србији, Београд, Аерокомуникације, ISBN 978-86-913973-1-9
[6] Шавров, В.Б., История конструкиҋ самолетов в СССР до 1938 г.,Москва 2002., Машиностроение, ISBN 5-217-03112-3
[7] http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=847 Фарман MF.11
Литература
1. Јанић, Чедомир; Огњан Петровић (2010.), Век авијације у Србији 1910-2010 225 значајних летилица. YU-Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.
2. С. Микић; Историја југословенског ваздухопловства, Шт. Д. Грегорић, Београд,1933.
3. Јанић Ч., Петровић О., (2011.), Кратка историја ваздухопловства у Србији, Београд, Аерокомуникације, ISBN 978-86-913973-1-9
4. Димитријевић, Бојан; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
5. Драган А. Лазић; Развој Југословенсњког ваздухопловства од 1918. до 1939. године, Београд, Војно Дело, лето/2012,
6. Јанић, Чедомир (2003.),Век авијације - [илустрована хронологија]. Беочин: Ефект 1. (COBISS)
7. Angelucci, Enzo; Paolo Matricardi (1976.), Flugzeuge von den Anfängen bis zum Ersten Weltkrieg. Falken, Wiesbaden. ISBN 3-8068-0391-9.
8. Janić Čedomir, (1988.), Začetnici avijacije - Ilustrovana istorija vazduhoplovstva, Beograd, Vuk Karadžić, ISBN 978-86-307008-7-3.
9. Taylor, Michael J H. "Jane's Encyclopedia of Aviation". pg 805. Portland House, 1989. ISBN 0-517-69186-8
10. Jackson, Robert, "The Encyclopedia of Military Aircraft", Paragon, 2002. ISBN 0-75258-130-9
Спољашње везе
1. http://www.gutenberg.org/files/34815/34815-h/34815-h.htm#Page_92 JANE'S ALL THE WORLD'S AIRCRAFT 1913
2. http://www.hydroretro.net/etudegh/premiersfarman.pdf Les premiers FARMAN
3. http://www.aviastar.org/air/france/farman_mf-11.php Farman M.F.11 Shorthorn 1914
4. http://www.luftfahrtmuseum.com/htmi/itf/mf11.htm Maurice Farman MF 11 Shorthorn