авион Икарус 453MW

Икарус 453MW / Ikarus 453MW је један из серије југословенских експерименталних авиона насталих у Конструктивној групи бр. 9 ГДВИ у периоду од 1947 до 1958. године. Конструисали су га је Драгољуб Бешлин и инж.Левачић 1952. године.

Пројектовање и развој

Икарус 453MW је био пројект Генералне дирекције ваздухопловне индустије (ГДВИ), под вођством Д. Бешлина а главни аеродинамичар је био инж. Левачић. Тим је радио више пројеката са циљем налажења оптималне конструкције за употребу млазних мотора малог потиска француске производње Turbomeca.

Један од пројеката, назван је Икарус 453MW мада је имао још и називе као Р-453MW и ГДВИ-9. То је била летилица без мотора (једрилица) која је у перспективи требало да буде опремљена млазним моторима у корену крила. Прототип летилице је направило предузеће Икарус из Земуна и он је био готов крајем 1952 године. На жалост овај занимљиви пројект је обустављен након удеса који су се догодили за време пробног испитивања летилице у којима је летилица била оштећена али је пилот остао неповређен.

Технички опис

Летилица је у ствари представљала "летеће крило". Облик крила је био обрнуто "галебово крило" (какво су имали авиони Ju-87 štuka или F4U Corsair). На прелому крила су се налазиле гондоле у којима су биле смештене предње увлачеће ноге стајног трапа, а трећа ослона тачка је била увлачећа нога стајног трапа која се налазила око средине трупа авиона са удвојеним точковима. Ова нога се за време лета увлачила у труп авиона. Облик крила, гледано одозго је подсећао на крила слепог миша, делом стреласто а делом "обрнута" стрела.

Летилица је била једносед. Кабина је имала затворени кокпит, поклопац кабине је имао облик капље направљен од плексигласа. Тело летилице је било металне конструкције а крила дрвене.

Техничке карактеристике


Летилица Икарус 453MW цртеж

Опште

име                   = Икарус 453MW

намена              = експериментални авион

посада              = 1

број путника      = 0

порекло             = Југославија

произвођач        = Икарус Земун

први лет            = 1952.

почетак производње  = прототип

статус                   = неактиван

први корисник       = ЈРВ

број примерака      = 1

Димензије

дужина                  = 5,85 m

размах крила         = 7,50 m

висина                   = 2,01 m

површина крила     = m2

Маса

маса празан            = kg

маса полетна          = 1.720 kg

Перформансе

брзина максимална   = km/h

долет                        = km

плафон лета             = m

брзина пењања         = m/min 

Наоружање

Летилица није била наоружана.

Земље које су користиле Авион

Југославија

Оперативно коришћење


Летилица Икарус 453MW при полетању

Први пробни лет летилице  Икарус 453MW је обављен 28. новембра 1952. године на аеродрому Батајница, а пробни пилот је био капетан Методије Бојковић. При полетању је дошло до слетања са писте и удеса у коме је оштећена летилица. После удеса је извршена детаљна провера летилице у аеродинамичком тунелу која је дала позитивне резултате. Летилица је поправљена и припремљена за наставак испитивања. При другом лету, летилица је успешно полетела, на висину од 3.000 метара је подигнута аерозапрегом авионом Икарус 213, и откачена. После успешног лета дошло је до удеса при слетању. И у другом лету пилот је био М. Бојковић.

Узрок оба удеса је био у томе што се пилотирање овом летилицом, због облика крила, разликовало од летења обичним авионом а пилот није упозорен на то. На великим висинама и брзинама то није долазило до изражаја али је на малим имало фаталне последице. На срећу у оба случаја прошло је без људских жртава.

Након друге несреће радови на пројекту овог авиона су обустављени.

Сачувани примерак


Музејски експонат Икарус 453MW

У Музеју ваздухопловства на аеродрому "Никола Тесла" у Београду налази се једна макета летилице Икарус 453MW на сталној изложбеној поставци.

 

Види још

Литература

  1. Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6
  2. Жутић. Н. и Бошковић. Л., Икарус - Икарбус: 1923 - 1998,(Монографија 75 година Икаруса), Икарбус, Београд, 1999.
  3. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан (2011). Кратака историја ваздухопловства у Србији . Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-1-9
  4. Рендулић, Златко (1996). Авиони домаће конструкције после Другог светског рата. Београд: Институт Лола.

Спољашње везе

  1. http://www.airwar.ru/enc/xplane/453.html
  2. https://www.mycity-military.com/Kantina/trazim-nacrte-od-mlaznih-ikarusa.html
  3. http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft33042.htm
  4. https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2011321-Ikarus-P-453-MW
  5. https://www.aviationsmilitaires.net/v2/base/view/Model/1873.html
  6. https://acesflyinghigh.wordpress.com/2016/09/18/flight-of-the-yugoslav-ikarus-part-ii/
  7. http://vazduhoplovstvo.com/beslin-levacic-453-ikarus/