Икарус 452-2 / Ikarus 452-2 је југословенски двомоторни, нискокрилни авион на млазни погон са затвореном кабином и стреластим крилима, развијен као експериментални авион на основу претходних млазних авиона Икарус 451М и 451ММ. Aвион је пројектовао наш авио конструктор Драгољуб Бешлин а направила га је фабрика авиона Икарус из Земуна. Први пут је полетео 24.јула 1953. године. Циљ овог пројекта је било проучавање и стицање искуства у примени стреластог крила а намера је пројектовање југословенског ловачког авиона пресретача на млазни погон.
Пројектовање и развој
Пројекат експерименталног пресретача Икарус 452-2 израдила је Конструкторска група бр.9 ГДВИ. Главни пројектант је био авио конструктор Д. Бешлин а главни аеродинамичар инжeњер Левачић. Прототип је саградило предузеће Икарус. Авион 452-2 је представљао први домаћи прототип млазног авиона са стреластим крилом. Мада је званично класификован као лаки пресретач он је, због своја два слаба млазна мотора (укупног потиска око 300 daN) и наоружањем од само 2 митраљеза калибра 12,7 мм био, експериментални авион, то јест летећа макета таквог авиона. Саграђени прототип је био двомоторац (са моторима уграђеним у задњи део трупа) а први фабрички лет је извршен 24. јула 1953. године.
Друга варијанта овог авиона ознаке Икарус 452-3 је требало да има три идентична мотора Turbomeca Palas уграђених у труп, потиска при полетању 157 daN сваки. Аеродинамички облик авиона је требало да буде исти као код претходне верзије. Овим авионом је било предвиђено испитивање на висинама око 10.000 m. Наоружање је појачано у односу на претходну верзију и требало је да се састоји од једног топа Hispano HS 404 калибра 20 mm и једног Brauning митраљеза калибра 12,7 mm.
Трећа планирана верзија је био авиона Икарус 452М са два појачана мотора Turbomeca Marbore II потиска од 392 daN сваки. И код њега је аеродинамичка конфигурација остала иста али са повећањем димензија за око 8% и наоружан са два топа Hispano HS 404 калибра 20 mm. Поред функције ловца пресретача планирано је да овај авион може служити и за подршку трупама на земљи па је планирано да авион има подвесне носаче за ракете ваздух-земља.
Технички опис
Авион Икарус 452-2 је једносед, двомоторни, стреластих слободноносећих крила, средњокрилац са два вертикална репа. Потпуно металне конструкције полумонокок направљене од југословенских лаких легура. Стајни трап је типа трицикл увлачећи.
Труп: Попречни пресек трупа авиона је био елипсастог облика. Носећа структура трупа авиона Икарус 452-2 је била метална полумонокок конструкција. У предњем делу трупа је била смештена пилотска кабина док су се у централном делу налазили резервоари за гориво. Кабина пилота је била затворена са капљастим обликом поклопца направљен од плексигласа. Вертобран кабине је био фиксан а полопац се отварао на страну. Поклопац је уједно служио и као врата улаза пилота у кабину. Команде крила висине и крилаца су били крути – систем полуга, док су команде правца мешовите. У трупу су била смештена два млазна мотора који су били постављени један изнад другог. У кљуну авиона је била уграђена питова цев.
Погонска група: Авион је био опремљен са два млазна мотора француске производње Turbomeca Palas од по 147 daN потиска.
Крила су била металне конструкције, конзолна и самоносећа са две рамењаче од дуралуминијума, стреластог облика (угао стреле је био 36о степени) обложена дуралуминијумским лимом. Крила су била опремљена предкрилцима и закрилцима. Покретни делови крила су имали конструкцију направљену од метала а облогу од дуралу-лима и били су причвршћени за другу рамењачу. У корену крила били су смештени отвори за улазак ваздуха у моторе. За крила су гредом била везана два репна вертикална стабилизатора.
Репне површине: Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца и висине су били направљени као металне конструкције, обложени дурал-лимом. Вертикалне репне површине су биле удвојене, смештене на две греде које излазе из централног дела крила а хоризонтални реп је ослоњен на централни део трупа и везан за два вертикална репа. Хоризонтални стабилизатори су били такође стреластог облика и пратили су стрелу крила.
Стајни трап је био типа трицикл напред једна еластична нога која се увлачила у кљун авиона у току лета и две еластичне главне ноге са ваздушно-уљном амортизацијом. Главне ноге су се увлачиле помоћу хидроинсталације у труп авиона. Точкови су били опремљени нископритисним (балон) гумама и хидрауличним кочницама.
Наоружање: Авион је био наоружан са два митраљеза калибра 12,7 mm.
Варијанте
- Икарус 452-2 - авион са два мотора Turbomeca Palas 056А у трупу авиона
- Икарус 452-3 - авион са три мотора Turbomeca Palas 056А у трупу авиона (само пројект)
- Икарус 452 М - са мотором Turbomeca Marbore I уграђеним у трупу авиона (само пројект)
Техничке карактеристике
Опште
име = Икарус 452-2
намена = лаки ловац пресретач (експериментални)
посада = 1
број путника = 0
порекло = Југославија
произвођач = Икарус Земун
први лет = 24.јул 1953.
почетак производње = прототип
уведен у употребу = 1953.
повучен из употребе = 1953.
статус = неактиван
први корисник = ЈРВ
број примерака =1
Димензије
дужина = 5,97 m
размах крила = 5,25 m
висина = 1,77 m
површина крила = 11,20 m2
Маса
маса празан = kg
маса полетна = 1.100 kg
Погон
ТММ =2 х Turbomeca Palas 056А
TMM потисак =2 х 1,50 kN
Перформансе
брзина максимална = 750 km/h
долет = 540 km
плафон лета = 9.800 m
брзина пењања = m/min
Наоружање
Авион је био наоружан са два митраљеза калибра 12,7 mm.
Земље које су користиле Авион
Југославија
Оперативно коришћење
Авион у Југославији
Прототип авиона Икарус 452-2 је направљен у једном примерку и био је завршен до 30. априла 1953. године. За овај авион је владало велико интересовање, био је то стварно веома модеран авион за то време па је био приказан маршалу Титу приликом његове посете ваздухопловној изложби 21. маја 1953. године.
Први лет авиона Икарус 452-2 је извршен 24.јула 1953. године. Због отказа мотора, авион је претрпео удес, принудно слетевши у кукурузно поље и више није поправљен. Приликом удеса, пилот Тугомир Пребег је био повређен али је преживео. Накнадна истрага је утврдила да је пад авиона проузроковала грешке у систему за довод горива.
Велика је штета што је овај авион пао при првом пробном лету тако да се нису могле проверити његове перформансе и аеродинамичке особине. Убрзо након пада обустављени су радови на пројекту авиона Икарус 452.
Види још
- Драгољуб Бешлин
- Икарус 451
- Икарус 451M
- Икарус 451MМ
- Икарус 232 "Пионир"
- Ваздухопловнотехнички институт (1946. – 1992.)
Литература
- Команда РВ и ПВО, Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
- Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6
- Рендулић, Златко (1996). Авиони домаће конструкције после Другог светског рата. Београд: Институт Лола.
- Жутић. Н. и Бошковић. Л., Икарус - Икарбус: 1923 - 1998,(Монографија 75 година Икаруса), Икарбус, Београд, 1999.
- Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан (2011). Кратака историја ваздухопловства у Србији . Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-1-9
Спољашње везе
- https://www.mycity-military.com/Ostalo-3/Jugoslovenska-vazduhoplovna-industrija-posle-WWII.html
- https://www.mycity-military.com/Avioni/Beslinov-laki-eksperimentalni-presretac-V-452-2.html
- http://www.airwar.ru/enc/xplane/452.html
- http://www.paluba.info/smf/index.php/topic,12207.0.html
- http://www.aeromagazin.rs/arhiva/aero06/c21.htm
- https://acesflyinghigh.wordpress.com/2016/09/14/flight-of-the-yugoslav-ikarus-part-i/
- https://acesflyinghigh.wordpress.com/2016/09/18/flight-of-the-yugoslav-ikarus-part-ii/
- https://de.scribd.com/doc/209923292/Enciklopedija-Mlaznih-Lovackih-Aviona