Нијепор N.24 је био француски двокрилни ловачки авион за време Првог светског рата. Пројектовао га је Гистав Делаге као замена за успешну верзију Ниjепор N.17. Оперативни Нијепор N.24с служио је у француским, британским, српским, америчким и руски јединица, а такође је масовно коришћен као школски авион за напредну (прелазну) ловачку обуку.
Пројектовање и развој
Ситуација на фронтовима у Првом светском рату током 1916. до 1918. године, била је таква да је довела до интензивне трке у наоружању.
Ваздухопловство је предњачило у тој трци. Трка за што бржим и окретнијим авионима (ловци) или што бржим и снажнијим бамбардерима са повећаном носивошћу убојног терета довела је до тога да се на ратишту појављивали нови типови авиона а да ресурси претходног типа нису били истрошени.
Оснажена ваздухопловна и индустрија мотора биле су у стању да прате ту трку. У таквим условима је настала серија Нијепор авиона означена бројевима 18, 19, 20, 21, 23 и 24. Ова серија авиона је популарно названа Друга генерација Нијепор ловаца и они представљају ништа друго до еволутивно побољшање авиона Нијепор 17. Авион Нијепор N.24 је конструисао Гистав Делаге на бази свог претходника Нијепор N.17 који је био веома успешан авион. Поправљајући аеродинамику претходног типа Гистав Делаге је нови авион опремио снажнијим мотором, извршио корекцију облика крила, труп је добио округли попречни пресек у односу на претходника који је имао правоугаони и тиме смањио којефицијент отпора што је са своје стране проузроковало даље повећање брзине. Такође је извршена реконструкција вертикалног стабилизатора и репних крилаца која су добила заобљени облик.
Новопројектовани авион је углавном испунио очекивања пројектанта и корисника тако да је одмах почела серијска производња. У току експлоатације је констатовано да авион Нијепор N.24 има структурних проблема се репним делом авиона, па је конструктор извршио модификацију репног дела авиона вративши репни део са Нијепора N.17. Тако је настала варијанта Нијепор N.24 бис. Овај авион је у сваком погледу био бољи од свог претходника.
Технички опис
Нијепор 24 је двокрилни једноседи авион потпуно дрвене конструкције. Труп му је округлог попречног пресека, предњи део пресвучен лимом, а репни део трупа пресвучен платном. Био је опремљен ротативним мотором Le Rhone 9Jb снаге 95 kW. Носач мотора је био од заварених челичних цеви.
Крила су била дрвене конструкције пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила. Крилца за управљање авионом су се налазила само на горњим крилима. Доње крило је било дупло уже и нешто краће од горњег крила. Крила су била поравната по задњој ивици а између себе су била повезана дрвеним упорницама у облику латиничног слова V. Затезачи су били од клавирске челичне жице. Крајеви крила су били скоро равно одсечени. Спојеви предњих и задњих са бочним ивица крила су полукружно изведени. Конструкција репних крила и вертикални стабилизатор су били направљени од дрвета пресвучени платном.
Стајни орган је био класичан фиксан са осовином а на репном делу се налазила еластична дрљача. Француска верзија авиона је била наоружан митраљезом Викерс калибра 7,7 mm који је био постављен испред пилота и гађао је кроз обртно поље елисе, а британска верзија је имала уграђен митраљез Луис постављен изнад горњег крила. Било је авиона наоружани са два митраљеза, Викерс испред пилота а Луис изнад горњег крила.
Варијанте авиона Нијепор 24
Нијепор N.24 c1 - званични назив једноседог, једномоторног ловца развијеног на основу Нијепор N.17 c1
Нијепор N.24 бис- модификована верзија авиона Нијепор N.24 c1 коме је враћен репни део авиона Нијепор N.17 c1
Техничке карактеристике
име = Нијепор N.24
намена = ловачки авион
посада = 1 члан
порекло = Француска
произвођач = Нијепор (Societe Anonime des Etablissements Nieuport)
први лет = 1917.
почетак производње = лето 1917.
уведен у употребу = 1917.
повучен из употребе = 1924.
статус = неактиван
први корисник = Aéronautique Militaire
број примерака =
дужина = 5,87 m
размахкрила = 8,21 m
висина = 2,40 m
површинакрила = 14,75 m2
маса празан = 355 kg
маса полетна = 547 kg
КЕМ = 1 х Le Rhone 9Jb
КЕМснага = 1 x 95 kW
КЕМснагаКС = 1 х 130 KS
Перформансе
брзина крстарења = 151 km/h
брзина максимална = 176 km/h
радијус кретања = 125 km
долет = 250 km
плафон лета = 5550 m
брзина пењања = 265 m/min
Корисници
Авганистан Русија
Француска Србија
Естонија Сијам
Грчка Турска
Летонија Велика Британија
Јапан Совјетски Савез
Пољска Сједињене Америчке Државе
Румунија Краљевина Југославија
Оперативно коришћење
У лето 1917, када је почела производња Нијепор 24 и 24бис, они су право са производне линије долазили на фронт, већина њих су заменила ловце Нијепор 17С са СПАД S.VIIс - а један део нових авиона је отишао у школе за борбену обуку, како француских тако и савезничких пилота (Срба, Руса, Белгијанаца, Британаца и Америчана). Неколико француских јединица задржала je Нијепор 24 до краја 1917. године - а било је и пилота који нису хтели да пређу на други тип авиона, као што је био чувени Чарлс Нунгессер. Овај авион се производио по лиценци у Великој Британији, Царској Русији и Јапану.
Коришћење авиона Нијепор N.24 у Србији и Краљевини СХС/Југославији
У Српској авијатици, авиони Нијепор друге генерације су пристизали на Солунски фронт крајем 1916. године до лета 1917. године и служили до краја Првог светског рата у оквиру Њупорске ловачке ескадриле која се после пробоја Солунског фронта стационирала на аеродрому Нови Сад.[1][2][3] У овој групи авиона су били следећи типови: Нијепор 21-Ц1 (бар 8 комада), Нијепор 23-Ц1 (бар 4 комада) и Нијепор 24-Ц1 (10 комада). Ови авиони су престали да се користе као ловци 1922. године, пребачени су у пилотске школе где су још неколико година служили за прелазну обуку пилота ловаца.
Галерија
авиони Нијепор 24 и 27- Британског корпуса | изглед с преда реплике авиона Нијепор 24 бис | бочни изглед авиона Нијепор 24 бис |
авион Нијепор 24 - поглед с`репа | авион Нијепор 24 бис - поглед с`репа | авион Нијепор 24бис - музеј у Сијетлу |
Види још
Референце
[1] Димитријевић, Бојан; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
[2] Борис Циглић, Крила Србије Ваздухопловна команда и авијатика српске војске, Београд, 2009. Инфинитас д.о.о, ISBN: 978-86-6045-005-2.
[3] Јанић Ч., Петровић О., (2011.), Кратка историја ваздухопловства у Србији, Београд, Аерокомуникације, ISBN 978-86-913973-1-9
Литература
1. Munson, Kenneth. Fighters 1914-19 Attack and Training Aircraft. Poole, Doorset: Bladford Press, 1976
2. Sanger, Ray. Nieuport Aircraft of World War One. Ramsbury, Marlborough, UK: The Crowood Press, 2002
3. Mike Spick,William Green,Gordon Swanborough, Illustrated Anatomy of the World's Fighters, Zenith Press, 2001,
ISBN 978-07-6031-124-0
Спољашње везе
1.http://www.airwar.ru/enc/fww1/n24.html
2.http://www.aviafrance.com/nieuport-nie-24-aviation-france-1586.htm
3.http://www.aviafrance.com/constructeur.php?ID_CONSTRUCTEUR=960
4. http://www.cbrnp.com/profiles/quarter1/nieuport-gallery.htm
5. http://jetphotos.net/showphotos.php?aircraft=Nieuport%2024
6. http://www.abpic.co.uk/search.php?q=Nieuport%2024%20Replica&u=type
7. http://www.theaerodrome.com/forum/aircraft/28355-nieuport-24-27-airfoils-4.html
8. http://www.airplane-pictures.net/type.php?p=540
9. http://www.wwiaviation.com/nieuport-2.html
10. http://www.wio.ru/ww1a/nieuport.htm
11. http://avioni.net/vvkj/index.php?str=avioni&av=55