авион Нијепор N.27

Нијепор N. 27 био је француски двокрилац, ловачки авиона за време Првог светског рата.  Пројектовао  га је Густав Делаге на бази Нијепора N. 24. То је био  последњи из серије  Нијепора са  "V" упорницима између крила, који су први пут примењени код чувеног Нијепора N. 11 "Бебе"  уведеног у наоружање 1916. године. Када је уведен, Нијепор N. 27  је био наоружан удвојеним синхронизованим митраљезима који су пуцали кроз обртно поље елисе. Био је бржи од Нијепор N. 17 и делио је  исту ману као и претходни модели, тј. цепало му се платно на горњем крилу. Из тог разлога је био непопуларан код пилота и убрзо је замењен новом авионом СПАД XIII.

Пројектовање и развој

Нијепор N. 27 је у погледу дизајна потпуно пратио првобитну  форму Нијепора N.24, укључујући и полу-заобљеног задњег дела трупа са заобљеним репним крилима и вертикалним стабилизатором. Структурни проблеми са овим делом авиона, који је натерао конструктора да се код Нијепора N.24 врати на репни део какав је био код авиона Нијепора N.17 и тако добије варијанту Нијепора N.24 бис, били су сада превазиђени, тако да je нова верзија била са новом репом. Ловци Нијепор N. 27 су били опремљени ваздухом хлађеним звездастим  ротативним мотором Le Rhône снаге 130 КС и били су опремљени (америчка варијанта) са два синхронизована митраљеза. Пошто је највећи  број ових авиона служио за обуку пилота ловаца, код ових, школских авиона  Нијепор N. 27 мотори су  често били замењени слабијим моторима Le Rhône од 110 или 120 КС. Ови авиони обично нису били наоружани. 

Технички опис

авион Нијепор 27 Српске авијатике 1919.

Нијепор 27 је двокрилни једноседи авион потпуно дрвене конструкције. Труп му је округлог попречног пресека, предњи део пресвучен лимом, а репни део трупа пресвучен платном. Био је опремљен ротативним мотором Le Rhone 9Jb снаге 95 kW. Носач мотора је био од заварених челичних цеви.

Крила су била дрвене конструкције пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила. Крилца за управљање авионом су се налазила само на горњим крилима. Доње крило је било дупло уже и нешто краће од горњег крила. Крила су била поравната по задњој ивици а између себе су била повезана дрвеним упорницама у облику латиничног слова V. Затезачи су били од клавирске челичне жице. Крајеви крила су били скоро равно одсечени. Спојеви предњих и задњих са бочним ивица крила су полукружно изведени. Конструкција репних крила и вертикални стабилизатор су били направљени од дрвета пресвучени платном.

Стајни орган је био класичан фиксан са осовином а на репном делу се налазила еластична дрљача. Француска верзија авиона је била наоружан митраљезом Викерс калибра 7,7 mm који је био постављен испред пилота и гађао је кроз обртно поље елисе, а америчка верзија је имала два таква митраљеза. 

Техничке карактеристике

Цртеж авиона Нијепор N.27 у 3 пројекције

име                   = Нијепор N.27

намена              = ловачки авион

посада              = 1 члан

порекло             = Француска

произвођач        = Нијепор (Nieuport) Француска и Мацци Италија

први лет            = 1917.

почетак производње  =1917.

уведен у употребу     = 1917.

повучен из употребе  = 1924.

статус                       = неактиван

први корисник   = Aéronautique Militaire, Royal Flying Corps, Corpo Aeronautico Militare, United States Air Service

дужина              = 5,88 m

размах крила     = 8,18 m

висина               = 2,44 m

површина крила = 14,75 m2

маса празан       = 354 kg

маса полетна     = 544 kg

мотор Le Rhone 9Jb авиона Нијепор N.27

КЕМ                   = 1 х Le Rhone 9Jb

КЕМснага           = 1 x 95 kW

КЕМснагаКС       = 1 х 130 KS

Перформансе

брзина крстарења    = 151 km/h

брзина                     = 187 km/h

радијус кретања      =125 km

долет                      =250 km

плафон лета            = 5550 m

брзина пењања (на 5000m)      = 227 m/min

Корисници

авион Нијепор 27 Б.Вукосављевића Нови Сад 1919.

 Бугарска                                    Русија

 Француска                                 Србија

 Италија                                      Тајланд

 Грчка                                         Турска

 Уругвај                                       Велика Британија

 Јапан                                         Совјетски Савез

 Пољска                                      Сједињене Америчке Државе

 Румунија                                    Краљевина Југославија

 

Оперативно коришћење

Одмах по производњи ови авиони су слати у оперативне јединице први корисници ових авиона били су: француско ваздухопловство, британски корпус у Француској, навећи корисник ових авиона је било америчко ваздухопловство при америчком војном корпусу стационираном у француској где су се обучавали амерички пилоти који су касније узели учешћа у борбама на западном фронту. Овај авион се производио по лиценци у италијанској фирми Мацци и руској фирми Дукс, користило га је италијанско ваздухопловство као и ваздухопловство Царске Русије. Касније је овај авион дистрибуиран и осталим замљама савезницима. 

Коришћење авиона Нијепор N.27 у Србији и Краљевини СХС/Југославији

Авиони Нијепор N.27 су пристигли на Солунски фронт крајем 1917. године и на њима су искључиво летели француски пилоти док су српски пилоти летели на старијим Нијепор N.24. При пробоју Солунског фронта за подршку Српској војсци коришћено је 16 Нијепора (10 српских N.24 и 6 француских N.27) сви ови авиони су преживели пробој, служили до краја Првог светског рата у оквиру Њупорске ловачке ескадриле која је после пробоја Солунског фронта и ослобађања земље, стационирана на аеродрому Нови Сад.[1][2][3] Након завршетка Великог рата Французи су авионе Нијепор N.27 предали Србима а ови их унели у састав новоформираног Војног Ваздухопловства Краљевства Срба Хрвата и Словенаца. Ови авиони су престали да се користе као ловци 1922. године, пребачени су у пилотске школе где су још неколико година служили за прелазну обуку пилота ловаца и тренажу.

Галерија

авион Нијепор 27 - Музеј у Сијетлу  авион Нијепор N.27 из америчког корпуса  авион Нијепор 27 Црвене Армије

Види још

Референце

[1] Димитријевић, Бојан; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.

[2] Борис Циглић, Крила Србије Ваздухопловна команда и авијатика српске војске, Београд, 2009. Инфинитас д.о.о, ISBN: 978-86-6045-005-2.

[3] Јанић Ч., Петровић О., (2011.), Кратка историја ваздухопловства у Србији, Београд, Аерокомуникације, ISBN 978-86-913973-1-9

Литература

1. Cooksley, Peter, Ernesto Cumpian, and Don Greer. "Nieuport Fighters in Action" Aircraft No. 167, Squadron/Signal Publications; 1st edition (September 1997) ISBN-10: 0897473779 ISBN-13: 978-0897473774

2. Cheesman E.F. (ed.) "Fighter Aircraft of the 1914-1918" War Letchworth, Harletford Publications, 1960 pp. 96-97

3. Davilla, Dr. James J. and Arthur Soltan "French Aircraft of the First World War" Paladin Press, January 1999 ISBN: 0963711040 ISBN-13: 9780963711045

4. Bingham, Hiram Jr."An Explorer in the Air",Yale University Press Reprint Mar 2010 General Books ISBN: 1153865181

5. Angelucci, Enzo; Paolo Matricardi (1976.), Flugzeuge von den Anfängen bis zum Ersten Weltkrieg. Falken, Wiesbaden. ISBN 3-8068-0391-9.

6. Димитријевић, Бојан; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.

7. Ilustrovana Enciklopedija Vazduhoplovstva, Začetci avijacije - Kralj brzine, Beograd V.Karadžić, SL, 1988, ISBN 86-307-0087-4

Спољашње везе

1. http://www.airwar.ru/enc/fww1/n27.html

2. http://www.aviafrance.com/nieuport-nie-27-aviation-france-109.htm

3. http://www.wwiaviation.com/nieuport-2.html

4. http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=467 

5. http://www.theaerodrome.com/aircraft/france/nieuport_27.php

6. http://www.cbrnp.com/profiles/quarter1/nieuport-gallery.htm

7. http://www.wio.ru/ww1a/nieuport.htm

8. http://avioni.net/vvkj/index.php?str=avioni&av=55