Саиман 200 / SAIMAN 200 је италијански школски једномоторни, двокрилац двосед са отвореном кабином, пројектован 1930.-тих година двадесетог века а израђен у ваздухопловној фирми Società Industrie Meccaniche Aeronautiche Naval (SAIMAN) одакле му и потиче име. Користио се као школски авион пре, у току и након Другог светског рата.
Пројектовање и развој
Главни инжењер италијанске фирме за производњу авиона Società Industrie Meccaniche Aeronautiche Navali (SAIMAN), Марио Ботини (Mario Bottini) је на основу претходног модела Саиман С.4 пројектовао школски авион САИМАН 200. Авион за обуку Саиман 200 је изграђен током 1938. године и био је намењен за почетну обуку пилота војних авиона. Прототип авиона је полетео први пут крајем 1938. године. То је за то време био класичан школски авион двокрилац мешовите конструкције једномоторни двосед са тандем распоредом седишта и фиксним стајним трапом кога је погонио линијски мотор Алфа Ромео 115 снаге 185 KS и двокрака дрвена вучна елиса фиксног корака.
Технички опис
Авион Саиман 200 је двокрили двоседи једномоторни авион претежно дрвене конструкције. Авион је био опремљен ваздухом хлађеним линијским мотором, Alfa-Romeo 115 снаге 138 kW. Пошто су код ових мотора цилиндри били окренути на доле и нису заклањали поглед пилоту. На вратилу мотора је била причвршћена двокрака, вучна елиса, непроменљивог корака пречника 2,25 m. Носач мотора је био од заварених челичних цеви. Главни резервоар за гориво се налазио између мотора и кабине посаде. Иза мотора је био постављен противпожарни зид. Приступ мотору је једноставан а његово расклапање и склапање врло лако. Капотажа мотора је била направљена од алуминијумског лима. Издувне цеви цилиндара су пролазиле кроз доњи део капотаже мотора и издувне гасове изводиле испод трупа авиона. Са предње стране капотаже се налазио отвор за улазак хладног ваздуха за хлађење мотора.
Труп му је правоугаоног попречног пресека, са полукружном горњом страном. У трупу су била два седишта постављена у тандем редоследу (једно иза другог). Ученик је седео на првом месту у отвореном кокпиту а инструктор у другом, оба кокпита су била заштићена ветробранским стаклом. Ивице кабина су биле тапациране кожом што је смањивало број повреда пилота и инструктора. Предњи део трупа где се налазио мотор, био је пресвучен алуминијумским лимом, а остатак трупа био је обложен импрегнираним платном или дрвеном лепенком. Авион је имао дупле команде и идентичне инструмент табле у оба кокпита.
Крила су била дрвене конструкције пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила са две рамењаче. Крилца за управљање авионом су се налазила на горњим и доњим крилима. Крила су између себе била повезана са једним паром дрвених упорница. Затезачи су били од клавирске челичне жице.
Оба крила су имала облик правоугаоника са полукружним завршетком, истих димензија стим што је горње крило било померено према кљуну авиона у односу на доње. Горње крило је било прилично издигнуто у односу на труп авиона што је омогућавало пилоту бољу прегледност из кабине и лакше напуштање авиона у случају опасности.
Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца су била направљена од дрвета пресвучена платном.
Aвион је имао класичан стајни трап са два точка опремљена гумама ниског притиска напред и неувлачећи клавирски гумени точак на репу авиона. Стајни орган је био направљен од заварених челичних цеви, независних точкова који су били троугластом виљушком били везани за труп авиона а вертикални носач у коме се налазио амортизер био је везан за конструкцију трупа авиона.
Варијанте авиона Саиман 200
- САИМАН 200 – авион са мотором Alfa-Romeo 115 снаге 138 kW, израђено 128 авиона.
- САИМАН 205 – авион са мотором Alfa-Romeo 110 снаге 74 kW, израђено само два прототипа.
Техничке карактеристике
Опште
име =Саиман 200 (SAIMAN 200)
намена =школски
посада =2
број путника =0
порекло =Италија
произвођач =Società Industrie Meccaniche Aeronautiche Naval
први лет =1938.
почетак производње =1939.
уведен у употребу =1939.
повучен из употребе =1947.
статус =неактиван
први корисник =Ратно ваздухопловство Италије
број примерака =130
Димензије
дужина =7,47 m
размах крила =8,78 m
висина =2,50 m
површина крила =22,00 m2
Маса
маса празан =761 kg
маса полетна =1.055 kg
Погон
КЕМ =1 х Alfa Romeo 115
КЕМ снага =138 kW
КЕМ снагаКС =185 KS
Перформансе
брзина максимална =220 km/h
долет =475 km
плафон лета =6.000 m
брзина пењања =222 m/min
Наоружање
Авион није био наоружан.
Земље које су користиле Авион Саиман 200
* Италија
* НД Хрватска
* Трећи Рајх
* САД
* Југославија
Оперативно коришћење
Укупно је произведено 130 авиона и то 128 типа 200 и два прототипа типа 205. Авион Саиман 205 је потпуно исти авион као и модел 200, једина је разлика у мотору у њега је уграђиван мотор Алфа Ромео 110 снаге 74 kW. Авион са слабијим мотором (читај економичнији) био је намењен цивилној употреби тј. аеро клубовима.
Авион Саиман 200 се користио пре и за време рата за обуку италијанских војних пилота. Зракопловству НДХ је продато 25 ових авиона који су коришћени за обуку пилота или као авион за везу и извиђање. После капитулације Италије, Немци су заробили известан број ових авиона које су користили за обуку пилота.
Извесну количину авиона овог типа су заробили и савезници током инвазије на Италију, користили су их као авионе за везу и "такси" авионе.
Авион Саиман 200 у Југославији
После капитулације Италије, 9. септембра 1943.г заплењен је већи број авиона у Горици. Од њих један је био школски двосед типа "сајман". Није било партизанских пилота па су они тражени међу италијанским заробљеницима. Јавио се један и то Италијан-антифашиста, који је одмах ангажован, тако да исти дан лети над Горицим и бацао летке. Коришћен је за везу и извиђање за потребе Оперативног штаба приморске зоне.
Прелетео је до Вогерског, где се налазио штаб. Двадесетог септембра 1943г. прелетео је из Вогерског у Ајдовчину. Ту је у близини места уређена једна пољана као летилиште и одређено особље за одржавање и чување авиона. Поред свакодневног извиђања Горице, коришћен је и за везу са Главним штабом Словеније у Новом Месту. На авиону су уцртане велике петокраке да га не би гађали партизани.
Крајем септембра 1943. године, услед непријатељске офанзиве пилот је пребацио авион код села Отлице. Истог дана је добио наредбу да прелети до Главног штаба. Међутим, због брзог продора Немаца није било времена за припрему авиона, па га је пилот са групом бораца угурао у оближњу шуму и маскирао. Мислили су да га непријатељ неће пронаћи па ће га користити поново. Међутим после пар дана, претрагом терена Немци су га пронашли и запалили.
Касније, 1944. још 2 авиона САИМАН 200 су пребегла у партизане и припали су ескадрили за везу ВШ формираног 18 августа 1944. на Вису.
Један од њих је примећен 25 Јуна 1944. године да иде ка Вису. Одмах је дата узбуна. Полетела су 4 ловца и вратили се са заробљеником који је изводио чудне маневре и избацивао ракете. То су били пребези из НДХ са авионом САИМАН поручници Иван Церински и Јосип Мајнарић. Са собом су донели планове неких аеродрома.
У великом прелету који је организовао Иван Цвончек, 6. априла 1945. г, учествовао је и један САИМАН 200 који је из Загреба прелетео у Глину.
На крају рата од Ваздухопловства НДХ наслеђено је пет авиона овога типа који су коришћен после рата у Југословенском ратном ваздухопловству као авиони за везу.
Види још
- Де Хевиланд DH.60 Мот
- Де Хевиланд DH.82 Tiger Mot
- Бикер Bü 131 Јунгман
- Поликарпов По 2
- Физир ФН
- Гота GO 145
Литература
- Команда РВ и ПВО,Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
- Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6
- Савић, Драган; Лет на другу страну, Лет - Flight (YU-Београд: Музеј југословенског ваздухопловства) 1: стр. 241-252. ISSN: 1450-684X.
- В. Микић; Италијанска авијација у Југославији 1941 - 1943, ВИИВЈ, Београд, 1998.
- В. Микић; Зракопловство НДХ 1941 - 1945, ВИИВЈ, Београд, 2000.
- Thompson, Jonathan. Italian Civil and Military Aircraft 1930-1945. Aero Publishers, 1963. ISBN 0-8168-6500-0.
Спољашње везе
- http://www.cmpr.it/MN%20-%20Manuale%20Saiman%20200%20-FC/Saiman%20200.htm
- http://www.airwar.ru/enc/other2/saiman200.html
- http://www.mycity-military.com/Drugi-svetski-rat/S-A-I-M-A-N-200.html
- http://www.alieuomini.it/catalogo/dettaglio_catalogo/saiman,98.html
- http://1000aircraftphotos.com/Contributions/Shumaker/10100.htm
- http://forum.valka.cz/topic/view/175942/SAIMAN-200
- http://www.aeroflight.co.uk/waf/yugo/part/types/yugo-part-aircraft.htm
- http://www.axishistory.com/books/158-croatia-air-force/croatia-air-force-unsorted/5382-aircraft-of-the-croatian-air-force
- http://www.grupponline.it/Gabbia%20per%20link/Volo%20De%20Bernardi%20da%20internet.htm
- http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=19724.0
- http://www.ww2incolor.com/other/CROAT-SAIMAN-200.html
- http://avia.cofe.ru/S/Saiman-200-SAIMAN-200