SE 210 Каравела / SE 210 Caravelle је путнички авион француске производње на млазни погон намењен кратком и средње линијском транспорту путника. Каравела је пројектована као путнички авион, подредивши све безбедности и удобности путника. Производила га је француска фирма Сид Авиасион (франц. Sud Aviation) у периоду од 1958 до 1972. године а произведено је укупно 282 авиона. Каравела је била један од најуспешнијих европских млазних авиона прве генерације. Била је прва и препознатљива по моторима смештеним на задњем делу трупа што је касније коришћено код многих других авиона.
Пројектовање и развој
Каравела SE-210 је авион металне консртукције са два млазна мотора смештена на задњем делу трупа иза путничке кабине што у великој мери смањује буку у њој. Ова концепција конструкције авиона показала се као добро решење па је прихваћена и коришћена код многих других авиона. Срајни трап је типа трицикл са две ноге са по четири точка испод сваког крила и једном ногом испод кљуна авиона са два точка. Авион је имао добра аеродинамичка својства што се одразило на његову поузданост и безбедност.
Пројект на овој врсти авиона је почет још 1946. године али се због недостатка средстава као и због падова првог путничког млазног авиона де Хевилендовог Комета (због откривеног феномена замора материјала) пројектовање израда прототипа и тестирање прилично одужило. Прототип Каравеле је направљен у два примерка и поред тога направљене су две носеће структуре авиона ради испитивања на замор материјала и то према захтеву француског комитета за цивилно ваздухопловство. Први прототип Каравеле изашао је из фабрике 21. априла 1955., а први лет је обављен 27. маја 1955. године. Захваљујући доброј аеродинамици авион је имао финесу 1:20 па су пилоти у шали говорили да је то путничка једрилица, а смештајем мотора у реп авиона смањен је ниво буке у путничкој кабини чиме је повећана удобност летења. Захваљујући необичној новини за један путнички авион - кочећем падобрану у репу - Каравела је могла да слети и на кратку писту. Због елегантног изгледа у ваздуху убрзо је добила надимак „Лепотица Неба”.
У употребу је уведен 1959. године. Када су пристигле прве значајне поруџбине, око производње Каравеле SE-210 1957. године су се ујединиле две фирме Сид-Ест и Суд-Оест и напавиле нову фирму Сид Авијасион. Коришћење Каравеле SE-210 је трајало преко 46 година. Наменски је пројектован као путнички авион и све је у њему било подређено удобности путника. У току коришћења вршена су побољшања тако да је постојало 12 типова ових авиона. Авион је био намењен кратким и средњим линијама и могао је да пренесе 80 до 140 путника у зависности од варијанте.
Технички опис
Каравела SE-210 је нискокрилни путнички авион металне конструкције са два турбо млазна мотора смештена на задњем делу трупа иза путничке кабине. Труп авиона је кружног попречног пресека монокок конструкције. На почетку трупа се налазила кабина пилота са два седишта једно поред другог, иза пилотске кабине налази се простор за навигатора и стјуардесу (чајна кухиња и остава за храну и пиће), па затим путничка кабина.
Код путничких авиона унутрашњост путничке кабине је изолована од буке и вибрација. Седишта у авиону су распоређена у две колоне са пролазом између њих, у десној колони у реду има три седишта а у левој по два. Са сваке стране трупа налази се петнаест троугластих прозора. Имао је троја врата за улаз и излаз из авиона, двоја су се налазила на почетку трупа са леве и десне стране а трећа испод репа авиона која се отварала на доле и уједно служила као рампа за излаз или улаз путника, тако да авиону за истовар путника на аеродромима нијсу биле потребне покретне степенице. Предња врата су се налазила са леве стране авиона.
Путничка варијанта је поред врата за улаз и излаз имала још четири излаза на трупу авиона за случај опасности и хитног напуштања авиона. Ови принудни излази су били у пределу крила и налазили су се два са лева и два са десне стране трупа авиона.
Крила авиона SE-210 су са две рамењаче кутијастог типа. Конструкција је метална а облога од алуминијумског лима закивцима причвршћена за носећу конструкцију. Облик крила је стреласт тј. оса крила је коса у односу на труп авиона. Покретни делови крила (закрилца и елерони) су направљени као алуминијумска конструкција обложена лауминијумским лимом. У унутрашње шупљине крила (кутије) су смештени резервоари са горивом. Крила су опремљена системом против залеђивања.
Реп авиона се састоји од једног вертикалног стабилизатора и кормила правца и два хоризонтална стабилизатора са кормилима дубине. Носеће конструкције репа су металне а облога од алуминијумског лима причвршћена закивцима. Управљачке површине кормило правца и кормило дубине су металне конструкције обложене алуминијумским лимом.
Стајни трап му је трицикл, предња нога са удвојеним точковима се увлачи у кљун авиона а главне ноге стајног трапа са два пара удвојених точкова се увлаче у крила авиона. Стајни трап са предњом ногом омогућава бољу прегледност пилоту у фази полетања.
Варијанте
Каравела I - је веома слична прототипу. Први лет јој је био 14. маја 1958. године а први комерцијални лет на релацији Париз-Рим-Атина-Истанбул десио се 2.0.4.1959. године.
Каравела IA - ова варијанта је веома слична претходној разлика је у мотору који је од истог произвођача (Ролс Роис) али други тип који је побољшао карактеристике авиона.
Каравела III - је даље усавршавање са побољшаним мотором истог произвођача (РР) са већим потиском. Ово је уједно и варијанта која је произведена у највећем броју промерака у односу на остале варијанте Каравеле.
Каравела VI-N - је варијанта која је побољшана у односу на претходну повећањем потиска мотора.
Каравела VI-R - је варијанта код које је први пут у свету код путничких авиона примењено скретање издувних гасова млазног мотора у циљу кочења авиона, поред тога уграђене су јој на крилима ваздушне кочнице и избачен кочиони падобран који се користио у претходним варијантама. Поред тога побољшан је кочиони систем и повећани прозори у пилотској кабини.
Каравела VII - је варијанта у коју је уграђен Џенерал Електриков мотор GE CJ-805 у циљу продаје на америчком тржишту, нажалост остало је само на прототипу.
Каравела 10A - је варијанта направљена само у једном примерку као покушај пробоја на америчко тржиште. Путничка кабина је подигнута за 200 mm, модификована су крила и закрилца. Ни ова варијанта није могла да издржи конкуренцију DC-9.
Каравела 10B (Супер Каравела) - је развијена на основу искуства стечених на пројектовању варијанте 10A уграђен је снажнији мотор Прат&Витни, труп је продужен за 1,4m и на тај начин направљено места за 105 путника, а такође су модификована и крила.
Каравела 10R - је направљена комбинацијом варијанти 10B и VI-R тако да је добијен мањи авион са снажнијим погоном и повећаном укупном тежином.
Каравела 11R - је варијанта која је омогућила комбинацију превоза путника и терета јер је имала уграђена већа врата.
Каравела 12 (Супер Каравела) - је последња варијанта Каравеле настала је на основу варијанте 10B али са знатно дужим трупом и могла је да превезе 140 путника.
Техничке карактеристике
Опште
име = SE 210 Caravelle
намена = путнички
посада = 3
број путника = 64 до 80
порекло = Француска
произвођач = Sud Aviation
први лет = 27.05.1955.
почетак производње = 1958 до 1972.
уведен у употребу =1959
повучен из употребе =2004.
статус =неактиван
први корисник =Ер Франс
број примерака = 282
Каравела SE-210 Tip: | I | II (IA) | III | VI-N | VI-R | 10R | 10B | 11R | 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Број путника | до 80 | до 80 | до 80 | до 80 | до 80 | до 80 | до 105 | до 99 | до 140 |
Највећа тежина | 43.500 kg | 43.500 kg | 46.000 kg | 48.000 kg | 50.000 kg | 52.000 kg | 52.000 kg | 52.000 kg | 58.000 kg |
Долет | 1.700 km | 1.700 km | 1.700 km | 2.350 km | 2.300 km | 3.455 km | 2.300 km | 2.300 km | 3.465 km |
Брзина крстар. | 805 km/h | 805 km/h | 805 km/h | 845 km/h | 845 km/h | 800 km/h | 800 km/h | 800 km/h | 800 km/h |
Дужина | 32,01 m | 32,01 m | 32,01 m | 32,01 m | 32,01 m | 32,01 m | 33,01 m | 32,71 m | 36,24 m |
Распон крила | 34,3 m | 34,3 m | 34,3 m | 34,3 m | 34,3 m | 34,3 m | 34,3 m | 34,3 m | 34,3 m |
Висина авиона | 8,72 m | 8,72 m | 8,72 m | 8,72 m | 8,72 m | 8,72 m | 8,72 m | 8,72 m | 9,02 m |
Произ. мотора | Ролс Ројс | Ролс Ројс | Ролс Ројс | Ролс Ројс | Ролс Ројс | Прат&Витни | Прат&Витни | Прат&Витни | Прат&Витни |
Тип мотора | RA-29Mk 522 | RA-29/1Mk 526 | RA-29Mk 527/527B | RA-29Mk 531/531B | RA-29Mk 533R | JT8D-7 | JT8D-7 | JT8D-7 | JT8D-9 |
Потисак мотора | 47,60 kN | 47,60 kN | 51,70 kN | 55,35 kN | 57,15 kN | 60,00 kN | 63,50 kN | 63,50 kN | 65,77 kN |
Први лет | 2.04.1959 | 11.2.1960. | 15.4.1960. | 01.1961. | 6.02.1961 | 31. 7. 1965. | 31. 8.1964. | 21.4.1967. | 12. 3.1971. |
Произведено | 20 | 12 | 78 | 53 | 56 | 20 | 22 | 6 | 12 |
Земље које су користиле Авион Каравелу
Алжир
Аргентина
Аустрија
Белгија
Бразил
Бурунди
Камбоџа
Централна Афричка Република
Чиле
Обала Слоноваче
Колумбија
Конго
Данска
Еквадор
Египат
Финска
Француска
Габон
Немачка
Индија
Италија
Јордан
Лаос
Либан
Либија
Луксембург
Мали
Мароко
Мартиник
Нова Каледонија
Холандија
Филипини
Португалија
Шпанија
САС
Швајцарска
Сирија
Тајван
Тајланд
Тунис
Турска
Америка
Венецуела
Вијетнам
Југославија
Заир
Оперативно коришћење
Каравела је био веома успешан путнички авион. То је био први путнички млазни авион наменски пројектован за путнички саобраћај (до тада су обично бомбардери редизајнирани у путничке или транспортне авионе). Направљено је укупно 282 примерака ових авиона, летео је широм света и постигао добре економске резултате како за њеног произвођача тако и за авио-компаније које су га користиле. Каравелу је користило 88 авио-компанија и 12 земаља за потребе војног ваздухопловства и превоз високих државних и војних личности.
Авион Каравела у Југославији
Прва Каравела SE-210 коју је ЈАТ купио, слетела је на београдски аеродром 8. марта 1962. године. То је био први путнички авион на млазни погон који је коришћен у југословенском путничком саобраћају. С тога су овај авион и овај датум тако значајни за нас и нашег националног превозника ЈАТ-а. У односу на Конвера, који је тада био окосница ЈАТ-ове флоте, код Каравеле све је било „пута 2”: превозила је два пута више путника (72) два пута већом брзином (800 km/h) на два пута већу удаљеност (2500 km) него Конвер.
Увођењем Каравеле SE-210 у флоту, ЈАТ је прескочио фазу турбоелисних путничких авиона и директно ушао у фазу коришћења млазних путничких авиона и тиме ухватио корак са авио-компанијама које су користиле најсавременије авионе. До априла 1963. године ЈАТ је укључио још две Каравеле и на тај начин повећао за 59% своје укупне капацитете а за 75% повећао капацитете у међународном путничком саобраћају, што је омогућило отварање нових међународних линија и даље повећање броја превезених путника. У периоду од 1962. до 1976. године у флоти ЈАТ-а је коришћено 8 авиона типа Каравела.
Поред Каравела које је користио ЈАТ, још једна југословенска авио-компанија Инекс Адриа Авиопромет је имала једну Каравела SE-210 III.
Jугословенско Ратно ваздухопловство је за потребе превоза председника Јосипа Броза Тита и осталих високих државних функционера и официра 11. јула 1969. набавило једну Каравелу опремоло је у салонску верзију у Великој Британији а по доласку у земљу доделило јој војне ознаке (ев.бр. 74101, ф.бр. 241). Формацијски је авион додељен 675. транспортној авиоескадрили али су испочетка овом Каравелом управљали ЈАТ-ови пилоти јер војска није имала обучене пилоте за овај авион. Авион је коришћен као председников све до 22. маја 1979. године, када је продат француској компанији Aerot'ek код које је летео све до 5.11.1980.
Приказана Каравела (YU-AHB, ф.бр. 135, еx Ф-WЈАК) у Музеју ваздухопловства на аеродрому "Никола Тесла" у Београду увршћена је у флоту ЈАТ-а фебруара 1963. године и тада је добила лично име Блед. Приземљена је 1976., да би наредне године била додељена Музеју.
Галерија (Каравела у музеју)
ЈАТ-ова Каравела YU-AHB (Музеј ВБ) | Музејски примерак ЈАТ-ове Каравеле | Каравела на Сурчинском аеродрому |
Види још
- Даглас C-47 / DC-3
- Даглас DC-6
- Иљушин Ил-14
- Иљушин Ил-18
- Boeing 727
- Ратно ваздухопловство и противваздушна одбрана СФРЈ
Литература
- Јанић, Чедомир; Симишић, Јово. Више од летења - Осам деценија Аеропута и ЈАТ-а. Београд. 2007. ISBN 978-86-7086-004-9.
- Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан. Кратака историја ваздухопловства у Србији . Београд: Аерокомуникације. 2011. ISBN 978-86-913973-1-9
- Јанић, Чедомир. ''Век авијације - [илустрована хронологија]''. Беочин: Ефект 1. 2003.(COBISS).
- Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6
- Marck Bernard; Histoire de L Aviation, Flammarion, Paris, 1997., ISBN 2-08-010038-6
- Donald, David (1997). The Complete Encyclopedia of World Aircraft. NY: Barnes & Noble. ISBN 978-18-9410-224-7.
- D.Simons, T.Withigton, Die Geschichte Der Fliegerei-vom ersten Doppeldecker bis zum modernen Airbus, Parragon Books Ltd, ISBN 978-1-4054-8950-8
- Philip Jarrett, Flugzeuge-Die Geschichte der Luftfahrt, Coventgarden, 2000., ISBN 978-3-8310-9066-2
Спољашње везе
- http://sudaviation.com/?page_id=439&album=1&gallery=2
- http://www.airwar.ru/enc/aliner/caravelle6.html
- http://www.airliners.net/aircraft-data/sud-se-210-caravelle/372
- https://www.planespotters.net/Aviation_Photos/search.php?tag=Sud+Aviation+Caravelle
- http://www.ltu-flugzeuge.de/geschichtederflugzeuge/se210caravelle/
- http://www.sr692.com/fleet/19_caravelle/index.html
- http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_caravelle_en.php
- http://www.al-airliners.be/aerospatiale/caravelle.htm
- https://airlinersgallery.smugmug.com/Sud-Aviation/Sud-Aviation-SE210-Caravelle/
- http://en.avia.pro/blog/sud-aviation-se210-caravelle-tehnicheskie-harakteristiki-foto
- http://www.aviastar.org/air/france/snias_caravelle.php
- https://www.austrianwings.info/2010/05/55-jahre-caravelle/
- http://kimwolf12.deviantart.com/gallery/
- https://www.planelogger.com/Aircraft/ConstructionList/SE-210%20Caravelle?page=3
- https://www.airserbia.com/sr-RS/korporativni/nasa-prica