Свеп минима / Svep minima је југословенски једномоторни, једноседи, нискокрилни лаки авион са затвореном кабином, који се користио као спортски авион, између два светска рата.
Пројектовање и развој
Браћа Хрибар и конструктор Инж. А. Кухељ се нису обесхрабрили неуспехом њиховог претходног пројекта Свеп це-це него су приступили изради новог авиона на коме су исправљени недостатци његовог претходника. Тако су на новом авиону који је добио назив Свеп минима повећана крила са тањим аеропрофилом, повећана ширина трупа, смањена је крма дубине, појачан мотор, побољшани амортизери и повечани точкови.
У току пробних летова првог прототипа показало се да је авион био "тежак на нос" и да није могао да постигне максималан број обртаја због претешке елисе. Све ово је отклонено код другог прототипа.
Технички опис
Авион је био опремљен ваздухом хлађеним двоцилиндричним боксер мотором Praga B2 снаге 30 kW. Цилиндри мотора су били ван облоге мотора тако да се хлађење обављало природном циткулацијом ваздуха око цилиндра за време лета авиона. На вратило мотора се директно постављала двокрака дрвена вучна елиса фиксног корака пречника 1,52 m.
Труп авиона је био потпуно направљен од дрвета како носећа конструкција тако и оплата од шперплоче. Предњи део авиона (мотор и носач мотора) је био обложен алуминијумским лимом. Између мотора и прве кабине налазио се резервоар за гориво. Резервоар је противпожарним зидовима био одвојен од мотора и пилотске кабине. У трупу су се налазила једна кабина која је имала ветробран и поклопац од плексигласа који се отварао повлачењен поклопца уназад (шибер поклопац). Затворена кабина је штитила пилота авиона од ветра и атмосверских утицаја. Попречни пресек трупа био је облог облика што је авиону давало леп облик и смањен аеродинамични отпор при лету.
Носећа конструкција крила је била од дрвета са две рамењаче обложена шперплочом. Облик крила је био трапезаст са заобљеним крајем крила. Нападна ивица крила је била благо закошена према репу авиона.
Управљање авионом преко крилаца и кормила правца и висине обављао се уз помоћ сајли које су се кретале кроз труп и крила авиона преко ужетњача. Вертикални и хоризонтални стабилизатори као и кормило правца и висине су имали дрвену конструкцију а облогу од дрвене лепенке.
Стајни трап је био класичан фиксан са независним гуменим точковима на којима су се налазили аеродинамички блатобрани. Стајни трап је имао само вертикалне носаче у којима су били уграђени амортизери и били су причвршћени за носаче крила авиона. На крају репа авиона налазио се клавирски гумени точак као трећа ослона тачка авиона.
Варијанте авиона Свеп минима
Техничке карактеристике
Опште
име =Свеп минима
намена =спортски
посада =1
број путника =0
порекло =Краљевина Југославија
произвођач =браћа Хрибар
први лет =септембар 1939.
почетак производње =1939.
уведен у употребу =1939 и 1940.
повучен из употребе =1941. и 1952.
статус =неактиван
први корисник =ОО Аероклуб Љубљана и браћа Хрибар
број примерака =2
Димензије
дужина = 5,48 m
размах крила = 7,78 m
висина = m
површина крила = m2
Маса
маса празан = kg
маса полетна = kg
Погон
КЕМ = 1 х Praga B2
КЕМ снага = 1 х 30 kW
КЕМ снагаКС = 1 x 42 KS
Перформансе
брзина максимална = 120 km/h
долет = km
плафон лета = 3.000 m
брзина пењања = m/min
Наоружање
Авион није био наоружан.
Земље које су користиле Авион Свеп минима
- Краљевина Југославија
Оперативно коришћење
Авион Свеп минима у Југославији
Почетком 1939. године браћа Светозар и Петер Хрибар су наставили да граде лаке спортске авионе по нацртима и прорачунима. Авион кога је конструисао инж. Антон Кухељ за потребе браће Хрибар из Љубљане, је полетео 27. септембра 1939. године. Авион је добио име према према скраћеницама од имена власника авиона СВЕтозар и Петер Хрибар (СВЕП). То је био нискокрилац, дрвене конструкције, лепих и складних облика намењен спортском летењу. Конструктор је за серијску производњу предвиђао двоседу варијанту која би се користила за обуку пилота у аероклубовима. Нажалост Други светски рат је прекинуо развој овог пројекта који је завршен 1952. године.
Паралелно су грађене две "Свеп миниме" једна за ОО Аероклуб Љубљана а друга за браћу Хрибар. Први авион је полетео 27. септембра 1939. године. У току испитивања утврђено је да је авион био "тежак на нос" тј тежиште му је било ближе мотору (кљуну авиона). такође није могао да постигне максималан број обртаја због претешке елисе. Ови технички недостаци су били отклоњени на другој Свеп миними, која је била завршена у пролеће 1940. године, уградњом лакше елисе и променом положаја крме висине.
После испитивања и техничких побољшања изведених током 1940. године, обе "миниме" су биле спремне за комисијске прегледе и хомологацију. Међутим, у условима непосредне ратне опасности није извршен комисијски преглед авиона, није добијена пловидбена дозвола па тако није извршена ни регистрација ових авиона. Клупска "Свеп минима" је уништена у удесу 16. марта 1941. године приликом пада на земљу после превлачења у заокрету на висини од око 40 метара. У удесу је настрадао војни пилот наредник Перић који је управљао авионом.
Авион "Свеп минима" који је био приватно власништво браће Хрибар је преживео рат.
Види још
- Свеп це-це
- Дајмлер-Клем L 20
- Клем L.25
- Кухељ KS-II
- Компер свифт CLA.7
- Рогожарски Бруцош
- Рогожарски СИМ-VI
Литература
- Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 2, Аутор, Београд,2013, ISBN 978-86-901623-4-5
- О. Петровић; Цивилни аероплани Краљевине СХС/Југославије 1925 до 1941, Лет 1. Београд, 2004.
Спољашње везе
- http://www.modelarstvo.si/motorna_letala/minima_-_svep.html
- http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=15436.0;imode
- http://www.mycity-military.com/Drugi-svetski-rat/Jugoslovenska-vazduhoplovna-industrija-do-WWII.html
- http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm