Мирослав Мика Исаковић (Београд 5.09.1933. године) је цео свој радни век посветио ваздухопловству. Био је падобранац, једриличар, моторни пилот, наставник једриличарства, наставник моторне пилотаже, репрезентативац Југославије у ваздухопловним спортовима, функционер ваздухопловног савеза Југославије и Србије, ваздухопловни судија, организатор и учесник многих домаћих и међународних ваздухопловних такмићења. Од априла 1947. године је члан Ваздухопловног савеза Србије и члан Аероклуба Београд, а од 27.априла 1957. године је активни наставник једриличарства у Ваздухопловном савезу Југославије. После испуњених услова, пензионисао се и даље је активан колико му могућности дозвољавају у ваздухопловству Србије.
Биографија
Спортске активности у ваздухопловству
Моделарство
Први сусрет са ваздухопловством Мика Исаковић је имао веома рано у гимназијским данима (нижа гимназија) а касније у средњо техничкој школи бавећи се моделарством. Као моделар учествовао је на разним такмичењима и за активности као моделар добио је сребрно "Ц" диплому. Ту се родила љубав ка ваздухопловству што је касније определило животни пут Мике Исаковића.
Падобранство
Падобранством се Мика почео бавити 10.10.1952. године као члан Аероклуба Београд и скакао је све до 1959. године. За то време обавио је 126 скокова, освојио је сребрну "Ц" значку, а 1955. године био је првак Србије у падобранским скоковима. У току бављења падобрансквом Мика је учествоваао на следећим падобранским такмичењима:
- 2. до 6.09.1953. Приштина - Газиместан Зонско такмичење уже Србије,
- 22. до 26.06.1955. Београд - Лисичји јарак Зонско такмичење уже Србије,
- 6. до 11.07.1955. Трстеник - 3. омладинско првенство Србије,
- 25. до 31.08.1956. Бечеј - 4. омладинско првенство Србије,
Једриличарство
Ваздухопловним једриличарством Мика се бави од јуна месеца 1952. године па све до данашњих дана. Наставник ваздухопловног једриличарства је од 1957. године. У том звању је обучио многе једриличаре из Београда, Суботице, Трстеника, Лесковца као и из других аероклубова Ваздухопловног савеза Србије.
Златну "Ц" значку једриличара са два дијаманта је освојио још 1958. године. Учествовао је на неколико државних првенстава као такмичар за Аероклуб Београд. Са једрилицама је налетео око 1850 сати, односно 5100 летова, а летео је на 32 типа једрилица међу којима су најзначајније: Рода, Чавка, Јастреб, Грунау беби, Триглав, Ваја, Кошава, Орао, Либис, Цирус хц, Кобац, Боцијан, Муха ст, Јаскулка, Бланик л-17, Бланик л-23, ДГ-300, Вук-т, Цирус ст и Цирус 17. После такмичарског периода Мика се посветио судијском и организаторском послу у Ваздухопловном савезу. Као судија државног и међународног ранга учествовао је на великом броју домаћих и међународних такмичења. На 13. светском првенству одржаном у Вршцу био је организатор и руководилац летења. Његово прво такмичење у једриличарству је било на:
- 3. до 12.07.1959. Вршац - 8. једриличарско првенство Југославије
Галерија (једрилица)
Рода | Чавка | Јастреб | Ваја | Кошава |
Моторно летење
Моторним летењем се Мика бави од 2.07.1952. године па до 2007. године. У том периоду је имао 23.500 летова и налет од око 5.400 сати, што као спортски, што као професионални пилот. Учествовао је као такмичар од Другог Југослованског аеро релија па све до распада Југославије. На аеро релију ВС Србије 1965. године освојио је прво место, а на 12. Југословенском релију постао је државни првак. Преко 20 година Мика је био члан државне репрезентације у моторном летењу Југославије, која је постизала одличне резултате.
За успехе у ваздухопловном спорту 1972. године добио је "статуу Златног орла" као најбољи ваздухопловац Југославије.
Преглед такмичења у моторном летењу на којима се такмичио Мика Исаковић:
- 23.07.1955. Бања Лука - 2. југословенски аерорели,
- 22.09.1959. Београд - Лисичји Јарак - 1. меморијал "Едвард Русијан",
- 13. до 19.11.1960. Београд - Лисичји Јарак - Национално такмичење Ваздухопловног савеза Југославије,
- 27.11.1960. Београд - Лисичји Јарак - 2. меморијал "Едвард Русијан",
- 18. до 24.09.1961. Сарајево - Мостар - Титоград (Подгорица) - Куманово - 4. југословенски аерорели,
- 29.10.1961. Београд - Лисичји Јарак - 3. меморијал "Едвард Русијан",
- 21.10.1962. Београд - Лисичји Јарак - 4. меморијал "Едвард Русијан",
- 23. до 25.08.1963. Панчево - Трстеник - 1. аерорели Ваздухопловног савеза Србије.
- 29 до 31.08.1963. Ниш - Лисичји Јарак - 8. југословенски аерорели,
- 20.10.1963. Београд - Лисичји Јарак - 5. меморијал "Едвард Русијан",
- 18.10.1964. Београд - Лисичји Јарак - 6. меморијал "Едвард Русијан",
- 17.10.1965. Београд - Лисичји Јарак - 7. меморијал "Едвард Русијан",
- 16.10.1966. Београд - Лисичји Јарак - 8. меморијал "Едвард Русијан",
- 15.10.1967. Београд - Лисичји Јарак - 9. меморијал "Едвард Русијан",
- 8.09.1968. Загреб - Лучко - 3. "Физир" куп,
- 12. до 15.09.1968. Трстеник - 9. југословенски аерорели,
- 5. до 7.10.1968. Београд - Лисичји Јарак - 4. аерорели Ваздухопловног савеза Србије,
- 13. до 15.10.1968. Краљево - 1. Меморијал "Краљевачки октобар",
- 20.10.1968. Београд - Лисичји Јарак - 10. меморијал "Едвард Русијан",
- 14.09.1969. Вараждин - 4. "Физир" куп,
- 18. до 22.09.1969. Вршац - 12. југословенски аерорели,
- 11. до 13.10.1969. Краљево - 2. Меморијал "Краљевачки октобар",
- 1.09.1969. Београд - Лисичји Јарак - 11. меморијал "Едвард Русијан",
- 23. до 30.06.1970. Баден Баден - такмичење,
- 4.07.1970. Вараждин - 5. "Физир" куп,
- 16. до 20.09.1970. Титоград (Подгорица) - Мостар - 13. југословенски аерорели,
- 11. до 14.10.1970. Краљево - 3. Меморијал "Краљевачки октобар",
- 31.10.1970. Београд - Лисичји Јарак - 12. меморијал "Едвард Русијан",
- 11. до 14.06.1971. Венеција - такмичење,
- 21. до 24.07.1971. Иванград (Беране) 1. Меморијал,
- 16 до 21.08.1971. Битољ - Приштина - Краљево - Ваљево - Осијек - Бања Лука - Птуј - 14. југословенски аерорели,
- 30.08 до 6.09.1971. Рим - Кан - Луксембург - Диселдорф - Амстердам - Брисел - Лондон - Париз - Европски аерорели,
- 8. до 10.10.1971. Краљево - 4. Меморијал "Краљевачки октобар",
- 23.10.1971. Београд - Лисичји Јарак - 13. меморијал "Едвард Русијан",
- 28.04. до 1.05.1972. Француска - Trophee Jafeux - Tissot,
- 19. do 21.08.1972. Ваљево - 8. аерорели Ваздухопловног савеза Србије,
- 26.08. до 2.09.1972. Ајдовшћина - Сарајево - Параћин - Осијек - 15. југословенски аерорели,
- 14. до 16.10.1972. Краљево - 5. Меморијал "Краљевачки октобар",
- 21.10.1972. Београд - Лисичји Јарак - 14. меморијал "Едвард Русијан",
- 3. do 5.08.1973. Приштина - 8. аерорели Ваздухопловног савеза Србије,
- 20.10.1973. Београд - Лисичји Јарак - 15. меморијал "Едвард Русијан",
У многим државним и републичким као и у међународним такмичењима био је организатор и руководилац а у неким је учествовао и као судија. Од 1972. године као спортски судија учествује у такмичењу моторних пилота:
- Југословенских аерорелија и АР Србије,
- Европских аерорелија,
- Аерорелија еврорегија Мађарска - Румунија - Југославија 1997. и 1998. године,
- Меморијалних такмићења у прецизном летењу као што су: "Едвард Русијан" у Београду; Краљевачки октобар у Краљеву; "Иван Сарић" у Суботици, "Саша Митровић" у Лесковцу, "Владимир Алексић" у Панчеву; Јулски сусрети у Иванграду (Беране); "Радојица Никчевић" у Београду; "Божић Големовић" у Вршцу; "Браниоци Београда" у Београду, "Загребачки пилоти" и Загребу и "Првих партизанских пилота" у Бања Луци.
Као вођа екипе, тренер и представник Ваздухопловног савеза Југославије Мика је учествовао на следећим такмичењима:
- Европским аерорелијима,
- Европским првенствима у прецизном летењу у Пољској, Чехословачкој и Италији,
- Балканском првенству у Румунији.
Професионална активност у ваздухопловству
Своју професионалну каријеру Мика Исаковић је почео у Ваздухопловном савезу Србије као Руководилац техничке службе и наставник летења у Ваздухопловној школи Београд, после тога је био и Управник Ваздухопловне школе Београд. По формирању Привредне авијације ЈАТ-а Мика прелази у ЈАТ где ради као професионални пилот-шеф пилота, затим директор Привредне авијације ЈАТ-а.
У својој каријери Мика је био Савезни ваздухопловни инспектор-пилот, руководилац летења пилотске школе Авиогенекса, а Директорат за цивилно ваздухопловство Србије га је ангажовао као ваздухопловног инспектора.
Напомиње се да је у току своје спортске и професионалне каријере моторног пилота Мика Исаковић поседовао све пилотске дозволе закључно са дозволом професионалног пилота и летео на 49 различитих типова авиона: Тројка, УТ-2, КБ-6, По-2, УТ-2М, Физир, Zlin-26, Аеро-2, Аеро-2Ц, Biker Jungmann, По-2W, Fizeler Storck Roda, "213", Аеро-3, V-55, CA-51, PT-17 Štirman, PT-75 Štirman, Piper Pawne PA-25-235, Utva 65 Privrednik, Tiger Moth "Tajger", CSS-13, An-2, An-2M, Cessna AG-300, Grumman AG-CAT G-164A, Kurir, Citabria CH 10, Libis, Cessna 172, Utva 60, PA-30 Comanche, PA-28 Cheroke, Cessna Rocket, Cessna 150, Grumman G-164B, PA-18 Piper Super cab, Utva 75, Utva 66, PZL 104 Wigla, Zlin-526, PA-38, C-206 G, Lokid 60, Roben, PA-235, Cessna 310, Cessna 421, Cessna 402.
Галерија (неки од авиона на којима је летео М.Исаковић)
УТ-2 | Аеро 3 | Mika и Утва 75 (1995. год.) | Zlin 526 |
Аn - 2 |
Бикер Јунгман | Икарус Курир | Пајпер ПА 18 | Цесна 150 |
Цесна 172Х Рокет |
Utva 65 Privrednik | Utva 66 | Štirman A-75 | Grumman G-164A |
Cessna 310 |
Функције у Ваздухопловном савезу
У току своје каријере Мирослав Исаковић је био: Секретар Аероклуба Београд, Председник Аероклуба Београд, Члан Управног одбора Ваздухопловног савеза Србије и Ваздухопловног савеза Југославије (у више мандата), председник комисије за моторно летење и комисије за безбедност летења Ваздухопловног савеза Југославије. Делегат ВСЈ у ФАИ у комисији за општу авијацију (2 мандата). Био је Председник Савеза београдских аероклубова.
Признања и одликовања
За свој дугогодишњи предани рад у области ваздухопловства Мирослав Исаковић је одликован:
- Орден рада Југославије
- Орден Фрање Клуза
Од признања се наводе само она најзначајнија:
- Златна значка ВСЈ,
- Диплома Пол Тисантије (1993.),
- Златни орао за моторно летење Југославије (4 пута),
- Орао ВС Србије 1971. године
Породица
Своју будућу жену Бисерку Јовановић, Мика је упознао, где би друго, него на аеродрому у Лисичијем јарку преко Аеро-клуба "Београд". Била је средњошколка, а он већ наставник летења. Љубав, како кажу, на први поглед, али за цео живот. Од 1961. године је ожењен Бисерком која је такође посветила свој радни век ваздухопловству, радила је као стјуардеса затим професор а најдуже је радила као кустос Музеја ваздухопловства Југославије. Бисерка је иначе била пилот једриличар сребрно "Ц", са Миком има три сина. Сва три сина су саобраћајни пилоти и један унук. У породици Исаковић три генерације су пилоти (за сада).
Види још
Литература
- ЈАТ, Прича о Југословенском Аеротранспорту, ЈАТ, Београд, 1987.
- Јанић, Чедомир; Симишић Ј. Више од летења - Осам деценија Аеропута и ЈАТ-а. YU-Београд: ЈАТ. ISBN 978-86-7086-004-9
- Јовановић, Људмила. Жене летачи Југославије, Бит инжењеринг, Београд, 2009. ISBN 978-86-912339-0-7
- 10. падобранско првенство Југославије, Аеросвет, бр.260, 15.10.1962
Спољашње везе
- http://arhiva.glas-javnosti.rs/arhiva/2002/04/18/srpski/R02041704.shtml
- http://sport.blic.rs/fudbal/plivala-bih-za-srbiju-kad-bi-mi-dozvolili/hlhw4h5
- https://www.youtube.com/watch?v=_1XJQyuwmcE
- https://novinardkocic.wordpress.com/2016/06/03/promovisana-knjiga-miodraga-j-andrejevica-mitrovici-nebeski-sanjari/