авион АТР 42

АТР 42 / ATR 42 је ускотрупни двомоторни турбоелисни авион за средње линије који може да носи до 52 путника. Први модел је полетео 16.08.1984. и успешно се продавао широм света.

Пројектовање и развој

Крајем 1970-их постало је јасно да ће у наредном периоду бити значајна потражња мањих авиона са 30-50 места намењених регионалном транспорту. У то време неки произвођачи авиона почели су да раде на пројектима таквог авиона. Kомпанија "де Хавилланд Канада" је почела да ради пројекат DHC-8, компанија Сааб - на авиону Saab 340, "Аеро" - на L-610, "Фоккер" - на Ф50, и БАЕ брига - у азијско-пацифичком региону. Да би успеле у овој утакмици две компаније једна француска а друга италијанска су направиле конзорцијум  ATR (Aerei da Trasporto Regionale или Avions de transport régional).

Пројекат АТР 42 званично је најављен у октобру 1981., био је то двомоторни авион са турбоелисним мотором P&W Canada PW 120. Први од два прототипа авиона АТР 42 је полетео 16. августа 1984. године. а први серијски авион је полетео 30. априла 1985. године. Прва производна верзија је био авион АТР 42-300 са мотора PW120, кога су 1996. године заменили авиони АТР 42-400 и АТР 42-500. Паралелно са развојем путничког авиона развијена је транспортна (карго) варијанта АТР 42L који је могао да понесе 9 контејнера укупне тежине 4.000 kg. Неке земље су овај транспортни авио користиле као војни авион.

Технички опис


Кокпит авиона АТР 42-320

АТР 42 је путничко-транспортни авион, конзолни једнокрилац-висококрилац (крило му тангира горњу ивицу трупа) на коме се налазе два турбоелисна мотора. Труп авиона је округлог попречног пресека са репом на коме се налази вертикални стабилизатор са кормилом правца а на врху вертикалног стабилизатора се  налазе хоризонтални стабилизатори (у облику слова "Т") са кормилима дубине. На почетку трупа се налази кабина пилота са два седишта једно поред другог, па затим путничка кабина. Старији авиони серије АТР 42 су имали класичну авионику а новији авиони су опремљени дигиталном авионком ЕФИС америчка фирма "Бенедикс / Кинг", која се састоји од мултифункцијоналних екарана у боји. На захтев корисника се може испоручити авион са скупим системом "Pro Line" II компаније "Collins". Комерцијално доступним од 1984.

Конструкција трупа је монокок округлог попречног пресека претежно металне конструкције. У путничку кабину су смештена седишта за 42 путника, постављена у размацима од 84 цм, или до 50 седишта са размацима од 76 цм. Седишта су сврстана у четири колоне по две колоне са сваке стране а кроз средину кабине је постављен пролаз. У репу авиона се налазе тоалетни простори и нузпросторије.

Авион споља изгледа прилично уобичајено, али је у њега уграђено веома много новотарија и савремених техничких иновација да га издваја од осталих авиона сличних намена. Конкретно, у свом трупу користи специјалне материјале за апсорбцију звука, што значајно да смањије буку у кабини а тиме побољшава конфор путника. Активна контрола буке се нуди као опција на захтев наручиоца.


Путничка кабина авиона АТР 42-320

Труп је пројектован тако да се за 30 минута могу демонтирати сва седишта и путнички авион претворити у карго верзију. На трупу са леве стране се налазе врата за улаз путника и терета, предња врата су већих димензија него задња и служе како за улаз путника тако и за унос терета код карго варијанти. За овај авион су оптимизовани контејнери који имају запремину 2.8м³ и може да носи терет до укупне тежине 500кг. АТР 42 може носити до девет АТР контејнере. Они су предвиђени за стандардна улазна врата димензија 1,52 х 1,27 m. Уколико су на авиону уграђена велика теретна врата 2,95 х 1,8 m, авион може носити стандардне (УЛД) контејнере, као што је ЛД3.  Поред улазних врата авион је опремљен и са два излаза у случају опасности који се налазе око средине трупа авиона са обе стране.

Авиони АТР 42-200 и 300 су имао два турбоелисна мотора Pratt & Whitney Canada PW120 а модел АТР 320 је имао појачане моторе Pratt & Whitney Canada PW121 сви ови модели су били опремљени Хамилоновим четворокраким елисама пречника 3,96 метара, код којих се корак елисе ручно подешавао. Модели авиона АТР 42-500 и 600 су имали моторе Pratt & Whitney Canada PW127 и шестокраке елисе Хамилтон које су се одликовале већом ефикасношћу и мањом буком, а имају PEC (пропелер електронску контролу) електронско регулисање корака елисе.

Крила авиона су са две рамењаче кутијастог типа. Облик крила је једнакокраки трапез а оса крила је управна у односу на труп авиона. Технолошки су крила подељена у три дела. Први део је заједнички са трупом - центроплан, тај део крила је правоугаоног облика на којима су са предње стране причвшћени мотори и две крајње конзоле са закрилцима и елеронима. Конструкција је метална а облога од алуминијумског лима закивцима причвршћена за носећу конструкцију. 


Шема распореда седишта авиона АТР 42-300

Покретни делови крила (закрилца и елерони) су направљени као алуминијумска конструкција обложена алуминијумским лимом. Код каснијих модела авиона АТР 42 коришћени су композитни материјала у циљу смањења тежине авиона и то не само на водећим ивицама крила и контролних површина већ и на оплати носа и репа авиона. Укупно учешће композитних материјала код авиона серије АТР 42 износи око 19% укупне тежине авиона. У унутрашње шупљине крила (кутије) су смештени резервоари са горивом. Крила су опремљена системом против залеђивања.

Реп авиона се састоји од једног вертикалног стабилизатора и кормила правца и два хоризонтална стабилизатора са кормилима дубине. Хоризонтални стабилизатори су постављени на врх вертикалног стабилизатора тако да је репни део авиона у облику слова "Т". Носеће конструкције репа су металне а облога од алуминијумског лима причвршћена закивцима. Управљачке површине кормило правца и кормило дубине су металне конструкције обложене алуминијумским лимом. У новијим серијама овог авиона су и за репне површине коришћени композитни материјали.


Карго авион АТР 42-300

Стајни трап му је трицикл, предња нога са удвојеним точковима се увлачи у кљун авиона а главне ноге стајног трапа са удвојеним точкови се увлаче у бисаге које су додате трупу авиона. Пројектзовање и производњу стајног трапа за ове авионе је обављала чувена фирма Messier Hispano Bugatti.  Стајни трап са предњом ногом омогућава бољу прегледност пилоту у фази полетања.

Варијанте

АТР 42-200/300 - Овај модел је оригинални модел авиона са Pratt & Whitney Canada PW120 моторима од по 2.000 КС.

АТР 42-320 - Модернизиран модел са нешто јачим P&W PW121 моторима од по 2100 КС.

АТР 42-400 - Додатно побољшана модела која користи шестерокраки пропелер на истим моторима као и претходни модели. Први корисници били су Conviasia из Венезуеле и Czesh Airlines (ČSA).

АТР 42-500 - Додатно побољшана модела који користи шестерокраки пропелер на истим моторима као и претходни модели. Први корисници били су Conviasia из Венецуеле и Czesh Airlines (ČSA).


авион АТР 42-600

АТР 42-500 - је модел који се дуго производио. По изгледу авион је исти као и остали модели осим што његов шестерокраки пропелер покреће PW 127Е турбо-елисни мотор од 2.400 КС. Авион има већу путну брзину, већи MTOW као и већи долет (2.780 km). Промењен је изглед путничке кабине, а у пилотску кабину уведен је EFIS систем. Ради повећања максималне тежине при узлетању појачана је структура и уграђен нови стајни трап са јачим кочницама.

АТР 42-600 -  Управа АТР-а је најавила на конференцији за новинаре одржаној у Вашингтону 2.10.2007. покретање нове серије авиона АТР 42-600. У нови АТР 42-600 и АТР 72-600 је уграђена најновија технолошка побољшања уз задржавање познатих вредности које су доказали авиони претходних модела, понајвише њихове високе исплативости, ниске потрошње горива и оперативних трошкова. Покрећу их стандардни PW 127М мотори. Модел АТР 42-600 авиона је поступно уведена током друге половине 2010. године.

Карго АТР 42 - АТР пружа могућности промене кабине која са 30 минута уместо седишта има простор у који стану специјални АТР карго-контејнери утовариви кроз предња лева врата. Сваки контејнер има запремину од 2.8 м3 и може носити терет до укупне тежине од 500 kg. АТР 42 може носити до девет АТР контејнера. Постоји и могућност уградње већих карго врата па се у кабину могу утоварити стандардни ЛД3 контејнери.

Техничке карактеристике


авион АТР 42

Опште

име                   = АТР 42-300

намена              = путнички / транспортни

посада              = 2

број путника      = 42 до 50

порекло             = Италија & Француска

произвођач        = ATR - Consorcium

први лет            = 16.08.1984.

почетак производње  = 1984.

уведен у употребу     = 30.04.1985.

повучен из употребе  =

статус                   = активан

први корисник       = Air Littoral, FedEx

број примерака      = 1984

Димензије


Мотор P&W Canada PW 120 авионa АТР 42

дужина                  = 22,67 m

размах крила         = 22,67 m

висина                   = 7,59 m

површина крила     = 54,50 m2

Маса

маса празан            = 10.280 kg

маса полетна          = 16.700 kg

Погон

КЕМ                       = 2 x P&W Canada PW 120

КЕМ снага              = 2 x 1.470 kW

КЕМ снагаКС          = 2 x 2.000 KS

Перформансе

брзина максимална   = 580 km/h

долет                        = 2.100 km

плафон лета             = 7.620 m

брзина пењања         = m/min 

Авион ATR 42-200ATR 42-300ATR 42-320ATR 42-500ATR 42-600
Посада 2
Бр. седишта 42–52
Дужина 22.67 m 
Размах 24.57 m 
Висина 7.59 m 
Површина крила 54.5 m2 
Маса - празан 10,500 kg  11,250 kg 
Мах полетна 15,550 kg  16,900 kg  18,600 kg 
Брзина крстарења 494 km/h  554 km/h  556 km/h 
Радијус 885 km  1,555 km  1,560 km 
Количина горива 5,625 L 
Плафон лета 7,600 m 
Мотори (×2) P&W Canada PW120 P&W Canada PW121 P&W Canada PW127 P&W Canada PW127
Елисе 4.-крака Hamilton Standard 6.- крака Hamilton Standard

Наоружање

Авион није био наоружан.

Земље које су користиле Авион АТР 42

Пошто се овај авион користи у 92 земље, овде се наводе само оператери са више од 10 авиона АТР 42:

* FedEx - САД: 25 авиона

* Aeromar - Мексико: 14 авиона

* First Air - Канада: 12 авиона

* HOP! - Француска: 12 авиона

* SATENA - Колумбија: 12 авиона

* Calm Air - Канада: 12 авиона

Војну верзију овог авиона су користиле следеће земље:

* Колумбија

* Габон

* Италија

* Либија

* Нигерија

* Пољска.

Оперативно коришћење

Предност авиона са турбо елисним моторима за регионални саобраћај је знатно краћи полетно и слетни пут, што га чини прихватљивим за употребу у мањим аеродромима. Основна предност турбоелисних мотора је знатно мања потрошња горива по тони-километру. У време њиховог појављивања - АТР 42 под пуном оптерећењем троши око 1,8 литара керозина по путнику на 100 км - еквивалентно пола потрошње модерног авиона на малзни погон. Захваљујући томе авиони АТР 42 и АТР 72 су имали добру прођу на тржишту тако да их користи 165 авио компанија у 92 земље на свим континентима. Према подацима до 1.08.2015. године произведено је и испоручено авио компанијама укупно 438 авиона АТР 42. а авиони АТР 42-500 о 600 се још производе.

Авион АТР 42 у Југославији


авион АТР 42-300 ЈАТ-а

Током 1987. и 1988. југословенска авио компанија ЈАТ је у саобраћај увела три турбо елисна авиона за регионални саобраћај АТР 42-300, који су убрзо замењени већим авионима истог произвођача АТР 72 (2 авиона 1990. и 1 авион 1991. године). Ови авиони су саобраћали на домаћим и краћим међународним линијама. АТР 72 се и данас налази у флоти ЈАТ-а (сада Air Srbija).

Види још

Литература

  1. Јанић, Чедомир; Симишић, Јово. Више од летења - Осам деценија Аеропута и ЈАТ-а. Београд. 2007. ISBN 978-86-7086-004-9.
  2. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан. Кратака историја ваздухопловства у Србији . Београд: Аерокомуникације. 2011. ISBN 978-86-913973-1-9
  3. Јанић, Чедомир. ''Век авијације - [илустрована хронологија]''. Беочин: Ефект 1. 2003.(COBISS).
  4. Jackson, Paul. Jane's All The World's Aircraft 2003–2004. Coulsdon, UK: Jane's Information Group, 2003. ISBN 0-7106-2537-5.

Спољашње везе

  1. http://www.atraircraft.com/products/list.html
  2. http://www.atraircraft.com/products_app/media/pdf/FAMILY_septembre2014.pdf
  3. http://www.airliners.net/aircraft-data/atr-atr-42/41
  4. http://www.airwar.ru/enc/aliner/atr42-300.html
  5. http://www.atraircraft.com/datas/download_center/81/15c2188_fiche_42_web_81.pdf
  6. http://www.aerospace-technology.com/projects/atr_42/
  7. https://www.planespotters.net/production-list/ATR/ATR-42?p=3
  8. http://ueber-den-wolken.jimdo.com/flugzeugtypen/diverse/atr-42-72/
  9. http://www.civil-aviation.net/flugzeuge/atr.phtml
  10. http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_atr42_en.php
  11. http://www.aviastar.org/air/inter/atr-42.php
  12. http://www.airfranceklm.com/en/fleet/regionale/atr-4272