АТР 72 / ATR 72 је ускотрупни двомоторни турбоелисни авион за средње линије који може да носи до 74 путника. Први модел је полетео 27.10.1988., уведен у употребу октобра 1989. године и успешно се продавао широм света. То је био први путнички авион који је 22,6% своје тежине био грађен од композитних материјала.
Пројектовање и развој
Авион АТР 72 је развијен на бази свог предходника АТР-а 42. Труп је на АТР-72 дужи за 4,5 м, повећан је и размах крила, уграђени су снажнији мотори и појачан стајни трап, а за око 10% повећан капацитет резервоара за гориво. АТР-72 најављен је 1986. а први лет је био 27. октобра 1988. Тачно годину дана после тога, 27. октобра 1989. финска авио компанија Finnair почиње редовно коришћење овог авиона.
Технички опис
АТР 72 је путничко-транспортни авион, конзолни једнокрилац-висококрилац (крило му тангира горњу ивицу трупа) на коме се налазе два турбоелисна мотора. Труп авиона је округлог попречног пресека са репом на коме се налази вертикални стабилизатор са кормилом правца а на врху вертикалног стабилизатора се налазе хоризонтални стабилизатори (у облику слова "Т") са кормилима дубине. На почетку трупа се налази кабина пилота са два седишта једно поред другог, па затим путничка кабина. Aвиони серије АТР 72 су опремљени дигиталном авионком ЕФИС америчка фирма "Бенедикс / Кинг", која се састоји од мултифункцијоналних екарана у боји. На захтев корисника се може испоручити авион са скупим системом "Pro Line" II компаније "Collins". Комерцијално доступним од 1984.
Конструкција трупа је монокок округлог попречног пресека претежно металне конструкције. У путничку кабину су смештена седишта за 72 или 74 путника. Седишта су сврстана у четири колоне по две колоне са сваке стране а кроз средину кабине је постављен пролаз. У репу авиона се налазе тоалетни простори и нузпросторије.
Авион споља изгледа прилично уобичајено, али је у њега уграђено веома много новотарија и савремених техничких иновација да га издваја од осталих авиона сличних намена. Конкретно, у свом трупу користи специјалне материјале за апсорбцију звука, што значајно да смањије буку у кабини а тиме побољшава конфор путника. Активна контрола буке се нуди као опција на захтев наручиоца.
Труп је пројектован тако да се за 30 минута могу демонтирати сва седишта и путнички авион претворити у карго верзију. На трупу са леве стране се налазе врата за улаз путника и терета, предња врата су већих димензија него задња и служе за унос терета код карго варијанти, док се задња врата користе за улаз путника. За овај авион су оптимизовани контејнери који имају запремину 2.8 м³ и може да носи терет до укупне тежине 500 кг. АТР 72 може носити до девет АТР контејнере. Они су предвиђени за стандардна улазна врата димензија 1,52 х 1,27 m. Уколико су на авиону уграђена велика теретна врата 2,95 х 1,8 m, авион може носити стандардне (УЛД) контејнере, као што је ЛД3. Поред улазних врата која се налазе на репу са леве стране авиона, авион је опремљен и са три излаза у случају опасности који се налазе два на предњој страни трупа са леве и десне стране и једна врата у репу са десне стране насупрот улазних врата. Максимална носивост авиона је од 7.000 до 7.790 kg у зависности од модела авиона
Авиони АТР 72-200 су имао два турбоелисна мотора Pratt & Whitney Canada PW124 а модел АТР 72-210 је имао појачане моторе Pratt & Whitney Canada PW127, ови модели су били опремљени Хамилоновим четворокраким елисама пречника 3,93 метара, код којих се корак елисе ручно подешавао. Модели авиона АТР 72-500 и 600 су имали моторе Pratt & Whitney Canada PW127F/M и шестокраке елисе Хамилтон које су се одликовале већом ефикасношћу и мањом буком, а имају PEC (пропелер електронску контролу) електронско регулисање корака елисе.
Крила авиона су са две рамењаче кутијастог типа. Облик крила је једнакокраки трапез а оса крила је управна у односу на труп авиона. Технолошки су крила подељена у три дела. Први део је заједнички са трупом - центроплан, тај део крила је правоугаоног облика на којима су са предње стране причвшћени мотори и две крајње конзоле са закрилцима и елеронима. Делови крила су мешовите конструкције уз коришћење композитних материјала у циљу смањења тежине авиона. Ово је први путнички авион у историји ваздухопловства који је грађен са учешћем композитних материјала, које је износило 22,6% укупне тежине авиона. Композитни материјали се користе код овог авиона не само на водећим ивицама крила и контролних површина него и на облогама носа и репа авиона. У унутрашње шупљине крила (кутије) су смештени резервоари са горивом. Крила су опремљена системом против залеђивања.
Реп авиона се састоји од једног вертикалног стабилизатора и кормила правца и два хоризонтална стабилизатора са кормилима дубине. Хоризонтални стабилизатори су постављени на врх вертикалног стабилизатора тако да је репни део авиона у облику слова "Т". Носеће конструкције репа су металне а облога од композитних материјала.
Стајни трап му је трицикл, предња нога са удвојеним точковима се увлачи у кљун авиона а главне ноге стајног трапа са удвојеним точкови се увлаче у бисаге које су додате трупу авиона. Пројектовање и производњу стајног трапа за ове авионе је обављала чувена фирма "Messier Hispano Bugatti". Стајни трап са предњом ногом омогућава бољу прегледност пилоту у фази полетања.
Варијанте
* АТР 72—200 - је прва производна верзија АТР-а 72. Опремљен је моторима PW124B који имају 2.400 kW.
* АТР 72—210 (212) - је верзија са нешто јачим моторима PW127 снаге 2.750 kW.
* АТР 72—500 (210A/212A) - Првобитно назван 210A, АТР 72-500 је усавршена верзија АТР 72-210. Подигнут је ниво аутоматизације авиона, а мотори на 72-500 имају елису са шест кракова.
* Друге варијанте: АТР је током 2002. представио карго верзију која је ушла у флоте DHL, UPS, FedEx-а и других курирских компанија. поред тога АТР 72-500 се нуди и у VIP варијанти са знатно опремљенијом кабином прилагођеном потребама богатих и пословних путника. За потребе Турске морнарице развијен је морнарички патролни авион.
Техничке карактеристике
Опште
име = АТР 72-200
намена = путнички / транспортни
посада = 2
број путника = 64 до 74
порекло = Италија & Француска
произвођач = ATR-konsorcijum
први лет =27.10.1988.
почетак производње = 1989.
уведен у употребу = 27.10.1989.
повучен из употребе =
статус = активан
први корисник =Car Air - Finska
број примерака =836
Димензије
дужина = 27.166 m
размах крила =27,05 m
висина = 7,65 m
површина крила = 61,00 m2
Маса
маса празан = 12.500 kg
маса полетна = 21.500 kg
Погон
КЕМ = 2 x P&W Canada PW 127
КЕМ снага = 2 x 1.823 kW
КЕМ снагаКС = 2 x 2.480 KS
Перформансе
брзина максимална = 640 km/h
долет = 2.200 km
плафон лета = 7.620m
брзина пењања = m/min
Наоружање
Путничка варијанта авиона АТР 72 није био наоружан, али патролни против-подморнички авион који је развијен за турску морнарицу је био наоружан против бродским ракетама, дубинским бомбама и торпедима.
Авион | ATR 72-200 | ATR 72-210 | ATR 72-500 | ATR 42-600 |
---|---|---|---|---|
Посада | 2 | |||
Број седишта | 72 | 74 | ||
Дужина | 27,16 m | |||
Размах | 27,06 m | |||
Висина | 7,65 m | |||
Површина крила | 61,00 m2 | |||
Маса - празан | 12.700 kg | 12.450 kg | 12.950 kg | 13.010 kg |
Мах полетна | 22.000 kg | 22.500 kg | 22.800 kg | |
Брзина крстарења | 513 km/h | 516 km/h | 511 km/h | 511 km/h |
Радијус | 1.400 km | 1.250 km | 1.330 km | 1.180/1.540 km |
Количина горива | 5.000 kg | |||
Плафон лета | 7,620 m | |||
Мотори (×2) | P&W Canada PW124 | P&W Canada PW127 | P&W Canada PW127F | P&W Canada PW127M |
Снага мотора | 2.400 kW | 2.750 kW | 2.148 kW | |
Елисе | 4.-крака Hamilton Standard | 6.- крака Hamilton Standard |
Земље које су користиле Авион АТР 72
Пошто се овај авион користи у 92 земље, овде се наводе само оператери са више од 10 авиона АТР 72:
* Azul Brazilian Airlines - Бразил: 49 авиона
* Wings Air - Индонезија: 49 авиона
* FedEx Express - САД: 21 авион
* Mount Cook Airline - Нови Зеланд: 24 авиона
* Firefly - Малезија: 19 авиона
* Swiftair - Шпанија: 19 авиона
* Binter Canarias - Шпанија: 18 авиона
* ASL Airlines Ireland - Ирска: 15 авиона
* UTair Aviation - Русија: 15 авиона
* Air Algérie - Алжир: 15 авиона
* SAS - Скандинавиа: 14 авиона
* MASwings - Малезија: 14 авиона
* Passaredo Linhas Aéreas - Бразил: 14 авиона
* Stobart Air - Ирска: 15 авиона
* Bangkok Airways - Тајланд: 13 авиона
* Virgin Australia - Аустралија: 13 абиона
* UNI Air - Тајван: 13 авиона
* Jet Airways - Индија: 13 авиона
* Nordic Regional Airlines - Финска: 12 авиона
* HOP! - Француска: 12 авиона
* Vietnam Airlines - Вијетнам: 12 абиона
* Garuda Indonesia - Индонезија: 11 авиона
* Malindo Air - Малезија: 11 авиона
Војну верзију овог авиона су користиле следеће земље:
* Турска (морнарица)
* Пакистан (морнарица)
Оперативно коришћење
Предност авиона са турбо елисним моторима за регионални саобраћај је знатно краћи полетно и слетни пут, што га чини прихватљивим за употребу у мањим аеродромима. Основна предност турбоелисних мотора је знатно мања потрошња горива по тони-километру. У време њиховог појављивања - АТР 42 под пуном оптерећењем троши око 1,8 литара керозина по путнику на 100 км - еквивалентно пола потрошње модерног авиона на малзни погон. Захваљујући томе авиони АТР 42 и АТР 72 су имали добру прођу на тржишту тако да их користи 165 авио компанија у 92 земље на свим континентима. Према подацима до фебруара 2016. године произведено је и испоручено авио компанијама укупно 836 авиона АТР 72. а авиони АТР 72-500 о 600 се још производе.
Авион АТР 72 у Југославији
Током 1987 и 1988 ЈАТ у саобраћај уводи три турбо елисна авиона за регионални саобраћај АТР 42, који су убрзо замењени већим авионима истог произвођача АТР 72-200 (2 авиона 1990 и 1 авион 1991. године). Ови авиони се користе на домаћим и краћим међународним линијама. АТР 72 се и данас (2016) налази у флоти ЈАТ-а (сада Air Sеrbija) и то 3 авиона АТР 72-200 и изнајмљена 3 авиона АТР 72-500.
Види још
Литература
- Јанић, Чедомир; Симишић, Јово. Више од летења - Осам деценија Аеропута и ЈАТ-а. Београд. 2007. ISBN 978-86-7086-004-9.
- Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан. Кратака историја ваздухопловства у Србији . Београд: Аерокомуникације. 2011. ISBN 978-86-913973-1-9
- Јанић, Чедомир. ''Век авијације - [илустрована хронологија]''. Беочин: Ефект 1. 2003.(COBISS).
- Jackson, Paul. Jane's All The World's Aircraft 2003–2004. Coulsdon, UK: Jane's Information Group, 2003. ISBN 0-7106-2537-5.
Спољашње везе
- http://www.atraircraft.com/products/list.html
- http://www.atraircraft.com/products_app/media/pdf/FAMILY_septembre2014.pdf
- http://www.airwar.ru/enc/aliner/atr72-200.html
- http://ueber-den-wolken.jimdo.com/flugzeugtypen/diverse/atr-42-72/
- http://www.civil-aviation.net/flugzeuge/atr.phtml
- http://www.aviastar.org/air/inter/atr-72.php
- http://www.airfranceklm.com/en/fleet/regionale/atr-4272
- http://www.airlines-inform.com/commercial-aircraft/ATR-72.html
- http://www.airliners.net/aircraft-data/atr-atr-72/42
- http://www.naval-technology.com/projects/atr-72-asw-anti-submarine-warfare-aircraft/
- http://www.aerospace-technology.com/projects/atr72/
- https://www.planespotters.net/operators/ATR/ATR-42/ATR-72
- http://www.aviation-broker.com/uploads/media/specs_atr_72-500.pdf
- http://www.flugrevue.de/zivilluftfahrt/flugzeuge/atr-72-600/469487
- https://www.airserbia.com/sr-RS/korporativni/nasa-prica