Кодрон C.635 / Кodron C.635 (фра. Caudron C.635 Simoun) је француски једномоторни, четвороседи, нискокрилни авион, који се користио као лаки спортско-туристички авион, између два светска рата. Производила га је француска фирма Кодрон (фра. Société des avions Caudron), а пројектовао инж. Марсел Рифард (фра.Marcel Riffard). Авион је поред званичне ознаке Кодрон C.635 имао и надимак Simoun - пешчана олуја. Први лет је обавио 1934. године а производио се у пероиоду од 1935. до 1940. године. Поред цивилне, авион се производио и у војној варијанти.
Пројектовање и развој
Фамилију авиона серије Кодрон С.600 Симоун је пројектовао инж. Марсел Рифард (фра.Marcel Riffard) (1886-1981), на основу авиона Кодрон С.360 и С.362 које је пројектовао за Coupe Deutsch de la Meurthe. Фамилија авиона је настала еволутвним развојем једне те исте концепције авиона, постепеним побољшавањен од авиона С.500 до С.635М.
Намера пројектанта је била да задовољи нарастајућу тражњу на тржишту лаких авиона за пословну и приватну употребу (туристички, спортски и авиотакси) у којима би путници седели у затвореној кабини заштићени од временских услова у току лета.
Први авион серије С.500 је имао Рено-ов мотор са четири цилиндра а остали су имали моторе Renault Bengali са 6 цилиндра. Авион С.620 је направио свој први лет у јулу 1934. године и био приказан на Париском салону аеронаутике у новембру 1934. године заједно са авионом С.520.
Сви авиони ове серије, а било их је десет, су били дрвене конструкције, конзолни ниско крилаци са класичним фиксним стајним трапом. Даљим развојем настао је авион С.630 који је ушао у серијску производњу. На авионима С.631 до С.634 су мењани мотори и вршена побољшања конструкције да би се на крају формирао коначан дизајн који је добио ознаку С.635 и ушао у серијску производњу.
Тржиште је прихватило овај авион и он је нашао широку примену. Када је француска војска поручила овај авион за своје потребе извршено је прилагођаване а војна верзија је добила ознаку С.635М. Са подесивом Ратиер елисом С.635 Симоун је био међу првим авиона (поред Месершмита Bf 108), који је могао достићи максималну брзину од 300 km/h.
Технички опис
Авион Кодрон C.635 је једнокрили, нискокрилни, четвороседи једномоторни авион дрвене конструкције. Труп му је највећим делом правоугаоног попречног пресека.
Авион је најчешће био опремљен ваздухом хлађеним линијским шестоцилиндричним мотором са висећим положајем цилиндара (цилиндри су окренути на доле),Renault Bengali 6Q снаге од 160 до 220 kW. Пошто су код ових мотора цилиндри били окренути на доле (висећи), нису заклањали поглед пилоту. Издувне цеви из цилиндара мотора су изведене кроз капотажу мотора на трбух авиона тако да издувни гасови и бука нису сметали посади и путницима у кабини. На облози мотора са обе стране су се налазиле шкрге којима се регулисало хлађење мотора, тако штому се повећавала или смањивала расхладна ваздушна струја кроз моторни простор. На вратилу мотора је била причвршћена двокрака вучна, елиса произвођача Ратиер, непроменљивог или променљивог корака и пречника 1,5 m.
Носећа структура трупа авиона је била класична направљена од дрвета. Носач мотора је био од заварених челичних цеви. Приступ мотору је једноставан а његово расклапање и склапање врло лако. Предњи део трупа авиона (мотор) до кабине пилота је био обложен алуминијумским лимом (капотажа мотора) док је остали део трупа био обложен дрвеном лепенком. Главни резервоар за гориво и резервоар уља за подмазивање су се налазили иза путничке кабине у трупу авиона.
У трупу се налазила кабина са четири седишта постављена наизменично (смакнути распоред) у два реда што омогућава комуникацију путника у кабини. Пилот је седео на левом седишту. Кабина је била затворена, имала је са сваке стране по два велика прозора која су се могла делимично или потпуно отворити што је омогућавало изванредну видљивост околине авиона као и проветравање. На крову кабине се налазио један вентилациони отвор који је са спољне стране био заштићен лименом капом која је имала отвор према репу авиона. При кретању авиона у капи се стварао подпритисак који је извлачио ваздух из кабине и тиме је вентилисао. На крају кабине са леве стране авиона постојала су врата која су омогућавала путницима комотан улаз и излаз из авиона, као и утовар и истовар робе. Унутрашњост кабине је била опремљена системом за грејање.
Крила су била дрвене конструкције, конзолна и самоносећа са две рамењаче, трапезастог облика обложена дрвеном лепенком и импрегнираним платном. Импрегнираним платном су обложени покретни делови крила. Оса крила је била управна на осу авиона. Крила су се могла веома лако скинути са авиона у случају смештаја у хангар или друмског транспорта.
Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца су биле направљене као дрвене конструкције, стабилни делови (стабилизатори) су били пресвучени дрвеном лепенком и чинили су са трупом авиона једну целину, док су покретни делови кормила правца и висине били обложени импрегнираним платном.
Стајни трап овог авиона је био класичан фиксан (неувлачећи) са независним ногама у облику конзоле. У ногама су се налазили уљно-пнеуматски амортизери који су заједно са точковима били обложени аеродинамичћким штитницима. У точковима су биле уграђене кочнице. На репу авиона се налазио клавирски гумени точак такође фиксан.
Варијанте авиона серије Кодрон C.630
- C.500 Simoun IV - прототип са мотором Renault Bengali са 4 цилиндра, направљен један примерак.
- C.520 Simoun VI- прототип са мотором Renault Bengali са 6 цилиндра, направљен један примерак.
- C.620 Simoun - прототип са повећаним долетом и мотором Renault Bengali са 6 цилиндра, направљен један примерак.
- C.630 Simoun - пробна серија са мотором Renault Bengali 6Pri, направљено 20 примерака.
- C.631 Simoun - верзија за дуге линије са мотором Renault Bengali 6Q-01, направљено три примерка.
- C.632 Simoun - сличан моделу C.631, направљен један примерак за обарање рекорда у дужини лета (Париз-Јапан).
- C.633 Simoun - измењен стајни трап са мотором Renault Bengali 6Q-07, направљено 6 примерака.
- C.634 Simoun - промењено крило и полетна тежина са мотором Renault Bengali 6Q-01 или Renault Bengali 6Q-09, направљено три примерка.
- C.635 Simoun - побољшани изглед кабине са моторима Renault Bengali 6Q-01 или Renault Bengali 6Q-09, направљено 46 примерака и извршена конверзија ранијих верзија (свођење на стандард C.635).
- C.635M Simoun - војна верзија C.635 (углавном тросед) са моторима Renault Bengali 6Q-09 или Renault Bengali 6Q-19, направљено 489 примерака.
Техничке карактеристике
Опште
име = Кодрон C.635
намена = Спортско туристички
посада = 1 до 2
број путника = 2 до 3
порекло = Француска
произвођач = Société des avions Caudron
први лет = 17.01.1935.
почетак производње = 1935. до 1940.
уведен у употребу = 1935.
повучен из употребе = 1977.
статус = неактиван
први корисник = Air Bleu (пошта)
број примерака = 46 + 489 (војни С.635М)
Димензије
дужина = 8,70 m
размах крила = 10,40 m
висина = 2,15 m
површина крила = 16 m2
Маса
маса празан = 855 kg
маса полетна = 1.330 kg
Погон
КЕМ = 1 х Renault 6Q-01/-09
КЕМ снага = 164 kW
КЕМ снагаКС = 220 KS
Перформансе
брзина максимална = 310 km/h
долет = 1.125 km
плафон лета = 7.300 m
брзина пењања = m/min
Наоружање
Авион није био наоружан.
Земље које су користиле Авион Кодрон C.635
- Белгија
- Француска
- Португалија
- Краљевина Југославија
- Уједињено Краљевство
- Сједињене Америчке Државе
- Нацистичка Немачка
- Мађарска
- Шведска
- СССР
Оперативно коришћење
Након неколико прототипова у серијску производњу је ушао модел C.635 Simoun са Реноовим мотором Renault Bengali 6Q снаге 164 kW (220 KS). Овај модел је направљен у 46 примерака стим што је извршена конверзија свих претходно направљених авиона из ове фамилије и доведени на стандард C.635.
Међу првим купцима ових авиона била је Ер Блеј одељак компаније Ер Франс која се бавила ваздушном поштом. Они су купили 6 ових авиона обојених плавом бојом а на боковима авиона је била нацртана сребрна стрела. Аир Блеу је стартовала из своје базе на аеродрому Ле Боургет 10. јула 1935. Након почетних успона и падова, успостављање редовних поштанских линија у Француској остварено је у јуну 1937. године и трајала све до маја 1939. године, са успостављеном редовношћу саобраћаја од 95% и пренетих преко 45 милиона писама. Такође су коришћени и за ваздушну пошту на Мадагаскару.
Пет ових авиона је купила и француска влада за превоз значајних особа а ови авиони су били офарбани у црвену боју и популарно су названи "министарски". Остали авиони су продати приватним лицима. Пријем ових авиона на тржишту је био изнад очекивања.
Овај авион су у промотивне летове користили чувени француски пилоти Мишел Детроиат, Марсел Дорет, Антоине де Саинт-Екупери (писац "Малог принца" који је нажалост и погинуо у овом авиону), Андре Јапи, Марисе Бастие и Марисе Хилсз. Авион је постао познат и по неким рекордним летовима:
- Први лет Мадагаскар - Париз обављен је 18.12.1935, у пет фаза прелетевши укупно 8.665 km за 57 h и 36 min.
- На планираном лету Париз - Токио пилот Андре Јапи је у новембру 1936. принудно слетео у острву Кјушу (Јапан) након прелета 14.000 km за 75 h и 15 min.
- У децембру 1936. године пилот Марисе Бастие прелеће растојање Париз-Натал за мање од дванаест сати лета.
- У току 1936-1937. године било је неколико покушаја прелета релације Париз - Токио да се победи граница од стотину сати лета.
Захваљујући квалитету овог авиона Француска војска је наручила 139 примерака (110 за војску и 29 за морнарицу). Авиони прилагођени за војну употребу су били означени као C.635М (М-militaire) и користили су се као авиони за везу, превоз за потребе генералштаба, превоз официра и материјала у оперативним јединицама, авион за обуку пилота и навигатора. Убрзо је војска повећала поруџбину на преко 500 примерака ових авиона а произведено је за војне потребе укупно 489 примерака.
Извоз авиона C.635 је био безначајан четири авиона су продата Белгији а један САД-у кога је користио амерички поморски аташе у Паризу. Пракса је била да су се ови авиони користили за потребе француских амбасада у свету (пример амбасада у Београду, Москви, Буенос Аирес итд.). Сви авиони овог типа који су после пропасти Француске 1940. године прелетели у Велику Британију окупљени су у једну ескадрилу РАФ-а и ту служили док нису дотрајали. После пораза Француске Немачка је заробила свега неколико авиона овог типа који нису били у летном стању. Остали авиони су прелетели у Јужну Француску која је била под контролом Вишија. Тек када су 1942. године Немци окупирали и ову област у руке си им пала 103 авиона С.635, од те количине Немци су изабрали 65 авиона које су укључили у Луфтвафе као авионе за везу и обуку пилота један део продали Мађарској 6 авиона и Шведској 4 авиона. Два авиона су прелетела у Португалију, пилоти су интернирани а авиони задржани до краја рата.
Авиони Кодрон C.635 су избачени из војне употреба 1950. године, неки од њих су касније коришћени као приватни или као спортски авиони. Последњи авион овог типа престао је да лети 1977. године
Авион Кодрон C.635 у Југославији
Један авион Кодрон C.635 француских регистрационих ознака F-ARCG је од 1938. до 1940. године користио француски војни аташе у Београду. Након пораза Француске у Другом светском рату овај авион је остао на земунском аеродрому па га је користило Војно ваздухопловство Краљевине Југославије (ВВКЈ) до Априлског рата 1941. године.
На самом почетку Априлског рата пробни пилот са два механичара сели су у овај авион и прелетели за Совјетски Савез. Према сведочењу једног од учесника овог догађаја механичара Стојимира Илијевић - Гериле објављеном у часопису Одбрана од 15.10.2009. године то је изгледало овако: ..."Ново радно место било је Стари аеродром. Један Кодрон је чекао хитну поправку, па су Герила и његове колеге прионуле на посао. Када се заврши поправка, следи пробни лет. Укрцали су се у авион, за чијим је командама био руски пилот Сергеј (само смо му знали име). Мотор је радио беспрекорно, летилица стабилна у ваздуху, али лет се нешто одужио... Уместо на београдски, слетели смо на аеродром у Бесарабији."...
Према историјским чињеницама ВВКЈ је у то време имала два авиона произвођача Кодрон, један двомоторни Кодрон С.449 власништво Аеропута претворен у санитетски авион и други једномоторни Кодрон С.635 авион бившег француског војног аташеа у Београду. Пошто у интервју "Герила" каже да је мотор радио беспрекорно реч је о једномоторном авиону Кодрон тј. С.635.
Сачувани примерак
Данас у свету постоје два примерка овог авиона један се налази у музеју аеронаутике на аеродрому Ла Бурже код Париза а други је у поседу Удружења Кодрон-Симоун које има амбиције да од остатка овог авиона направи авион у летном стању. Рестаурација овог авиона је почела 2002. године и још траје.
Види још
- Бикер Bü 181 Бестман
- Рогожарски RWD-13
- Месершмит Bf 108 B-1 Таифун
- Де Хевиланд DH.80A Puss Moth
- Fi 156 Рода
Литература
- Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
- О. Петровић; Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део II: 1931 – 1941.), Лет 3/2004. Београд, 2004.
- Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан; (2010). Век авијације у Србији 1910—2010, 225 значајних летелица. Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.
- Копуновић Б.; Герила за слободу Београда, Београд, 2009. Одбрана 15.октобар 2009.
Спољашње везе
- http://www.aviafrance.com/caudron-c-635-simoun--aviation-france-1980.htm
- http://www.airwar.ru/enc/other2/c630.html
- http://www.aviastar.org/air/france/caudron_c-630.php
- http://avions-de-la-guerre-d-algerie.over-blog.com/article-caudron-renault-c-635-m-simoun-114106763.html
- http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_caudron_c300_dt.php
- http://www.airliners.net/photo/Caudron-C-635-Simoun/1234238/L/
- http://richard.ferriere.free.fr/archives/essai/simoun.pdf
- http://aerofred.com/details.php?image_id=80116&sessionid=f7u3rmm87qtjekosu5tre2s984
- http://forum.valka.cz/topic/view/57854/Caudron-C-635M-Simoun
- http://www.caudron-simoun.com/crbst_6.html
- http://aama.museeairespace.fr/pegase/les-carnets-de-laama/le-caudron-simoun.html