авион Икарус 451M (аут. М.Газдић)

Икарус 451M / Ikarus 451M је југословенски експериментални, лаки јуришник, двомоторни, нискокрилни авион металне конструкције са млазним моторима. Конструисао га је Драгољуб Бешлин на основу свог претходног пројекта авиона Икарус 451 авиона у коме је пилот био у лежећем положају. Овај авион се одликовао малим димензијама и имао је као погонске клипне моторе. Избор да се од малог авиона реконструкцијом напарави млазни авион проузрокован је тиме што се на тржишту могао купити само мали млазни мотор. Авион Икарус 451М је први пут полетео 25. 10. 1952., а у служби у ЈРВ је био од 1952. до 1959. године. То је био први авион на млазни погон домаће производње. Убрзо затим пројектована је и модификована верзија овог авиона који је добио назив Икарус S 451M Зоља.

Пројектовање и развој

Икарус 451М

конст. Драгољуб Бешлин

Конструкторска група бр. 9 Генералне дирекције ваздухопловне индустрије (ГДВИ) чији је руководилац био наш већ познати конструктор авиона Драгољуб Бешлин је негде у зиму 1951/52. године добила задатак да пројектује млазни авион малих димензија са два млазна мотора – Turbomeca Palas од по 147 daN потиска. Циљ је био да се пројектује и изради млазни авион који ће бити способан да полети јер Југославија је морала да покаже свету да је способна да направи млазни авион. Тако је настао авион 451М, први југословенски млазни авион који је мада предвиђен као лаки јуришник у ствари је био само експериментални авион који није ни ушао у серијску производњу.

У предузећу Икарус урађен је само један прототип 1952. године, а испитиван је и коришћен у ВОЦ-у до 1959. године. Иначе, интересантно је да је комплетан рад на конструкцији овог ваздухоплова обављен током 1952. године. Авион је развијен убрзаним темпом директно из авиона 451, само што је напуштен лежећи положај пилота и што су клипни мотори замењени млазним. Трка са временом при пројектовању и изради прототипа је била тако интензивна да су се конструкција и израда прототипа преклапале и једног тренутка се дошло у ситуацију да је конструисање авиона било при крају а да испитивање модела у аеродинамичком тунелу на макети још нису била извршена.

Први лет авионом 451М изведен је 25. октобра 1952. године. Испитивање је вршено на аеродрому Батајница од 10. децембра 1952. г. до 20. априла 1953. г. Током 1952/53. г. авион 451М је извршио 94 лета у трајању 43 часова, следеће 1954. г. 34 лета у трајању 20 сати. Следеће две године се знатно мање летело, 1955. г. 12 летова у трајању 8 сати а 1956. г. изведен је само један лет у трајању од 15 минута. 

Икарус S 451М - Зоља


авион Икарус 451M Зоља

Још се ни туш на цртежима за авион 451М није осушио у конструкторској групи бр.9 се почело са пројектовањен новог млазног авиона Икарус S 451M "Зоља". Конструисање новог авиона је трајало од 1952. до 1954. године а један прототип новог авиона је направљен у предузећу Икарус из Земуна у току 1954. године.

Ново конструисани авион је уствари било дотеривање претходника 451М. Основна разлика је била у томе што су мотори код овог авиона били уграђени у крила а не у гондолама испод крила, није био наоружан што је проузроковало и додатно побољшање аеродинамике авиона. Поред тога отклоњена је већина недостатака која су уочена при испитивању претходника.

Испитивања у лету су обављена у ВОЦ-у, на аеродрому Батајница, од 18. августа до 30. септембра 1954.г. Авион је и следећих година летео у циљу испитивања конструкције млазних авиона. "Зоља" је у 1954. г. имала 39 летова у трајању од 15 сати и 41 минут. Следеће 1955. г. имала је такође 39 летова у трајању, овог пута од 13 сати и 30 минута. Знатно више се летело 1956. г. чак 80 летова у трајању од 25 сати и 49 минута, док се, опет 1957. г. летело релативно мало – свега 18 летова у трајању 10 сати и 49 минута. До краја 1957. године било је довршено око 70% предвиђених испитивања у лету. Летело се и следеће две године. Најпре се 1958. г. летело 19 пута у трајању од 9 сати и 54 минута и коначно 1959. г. чак 48 летова у трајању од 27 сати и 19 минута.

Технички опис

Икарус 451М

Авион Икарус 451М је био слободноносећи двомоторни нискокрилац потпуно металне конструкције, са увлачећим стајним трапом. Имао је класичну аеродинамичку концепцију са нестреласлим крилом и класичним стајним трапом са репним точком. Мотори малог потиска омогућили су да се користи такав стајни трап (за разлику од трицикла који је обезбеђивао хоризонтални положај мотора), јер млаз иза мотора није уништавао терен према коме је био управљен.


авион Икарус 451M (труп и кабина) 

Труп: Попречни пресек трупа авиона је био округлог облика. Носећа структура трупа авиона Икарус 451М је била метална полумонокок конструкција. Димензије трупа овог авиона су биле знатно веће у односу на труп авиона Икарус 451 јер је положај пилота био седећи. У предњем делу трупа је била смештена пилотска кабина док су се у централном делу налазила три резервоара керозина и један резорвоар за бензин. Кабина пилота је била затворена са капљастим обликом поклопца направљен од плексигласа. Вертобран кабине је био фиксан а полопац се отварао на страну. Поклопац је уједно служио и као врата улаза пилота у кабину. У кљуну авиона је била уграђена питова цев што је авиону давало карактеристичан изглед. 

Погонска група: Авион је био опремљен са два млазна мотора француске производње Turbomeca Palas од по 147 daN потиска.  

Крила су била металне конструкције, конзолна и самоносећа са две рамењаче од дуралуминијума, трапезастог облика са одсеченим крајевима, обложена дуралуминијумским лимом. Оса крила је била управна на осу авиона (нестреласта крила). Аеропрофил у равни симетрије је био NACA 23018 а на крају NACA 23009. Смештајни угао крила према оси трупа 10о.  Покретни делови крила су имали конструкцију направљену од метала а облогу од дуралу-лима и били су причвршћени за другу рамењачу.

На крилима су се налазиле гондоле у које су се уграђивали мотори. Млазни мотори су били везани испод крила за рамењаче. Одстојање осе мотора од равни симетрије је било 1,30 м. Капотажа мотора и носачи су били обложени алуминијумским лимом. 

Репне површине: Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца и висине су били направљени као металне конструкције, обложени дурал-лимом. Хоризонтални стабилизатори су са крутим упорницама били причвршћени за труп авиона и били су потпуно хоризонтални у односу на труп.

Стајни трап је био класичне диспозиције (две предње ноге испод крила и један репни точак). Размах предњих точкова је био 1,90 m. Напред је имао две еластичне ноге причвршћене за предњу рамењачу крила, ваздушно уљне амортизације са увлачењем у крило према трупу авиона. Репни точак је имао опружну амортизацију и није се увлачио. Мере главних точкова су биле 500x180 mm а репног точка 140x34 mm.

Наоружање: Авион је био наоружан са једним топом 20 mm Hispano Suiza 404А (са 50 граната) а могао је да понесе и 6 ракета RS 6,8 кг.

Икарус S 451М - Зоља

Авион S-451М је био слободноносећи нискокрилац, једносед, потпуно металне конструкције са два турбомлазна мотора Turbomeca Palas уграђена кроз рамењаче крила.


авион Икарус S 451M Зоља 

Труп: Попречни пресек трупа авиона је био округлог облика. Носећа структура трупа авиона Икарус 451М је била метална полумонокок конструкција. Димензије трупа овог авиона су биле готово идентичне у односу на труп авиона Икарус 451М. У предњем делу трупа је била смештена пилотска кабина док су се у централном делу налазила три резервоара керозина и један резорвоар за бензин. Кабина пилота је била затворена са капљастим обликом поклопца направљен од плексигласа. Вертобран кабине је био фиксан а полопац се отварао на страну. Поклопац је уједно служио и као врата улаза пилота у кабину. Конструкција трупа је била центроплан тј труп, део крила до мотора и мотори су били саставни део трупа авиона. Команде крила висине и крилаца су били крути – систем полуга, док су команде правца мешовите. 

Погонска група: Авион је био опремљен са два млазна мотора француске производње Turbomeca Palas од по 147 daN потиска.

Крила су била металне конструкције, конзолна и самоносећа са две рамењаче од дуралуминијума, трапезастог облика са одсеченим крајевима, обложена дуралуминијумским лимом. Оса крила је била управна на осу авиона (нестреласта крила). Аеропрофили крила су били серија NACA 230, релативне дебљине у корену 18% а на крају крила 9%. Размах оса мотора је био 2,700 m. Део крила од мотора ка крајевима се могао склопити подизањем и вис. што је било веома практично при прегледу мотора и смештаја авиона у хангар јер је заузимао мање места. Закрилца су смештена на центроплану са једне и друге стране трупа. Покретни делови крила су имали конструкцију направљену од метала а облогу од дуралу-лима и били су причвршћени за другу рамењачу. На крају десног крила је била уграђена питова цев.

Репне површине: Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца и висине су били направљени као металне конструкције, обложени дурал-лимом. Хоризонтални стабилизатори су са крутим упорницама били причвршћени за труп авиона и били су издигнути у односу на авион 451М. Покретни тримери у лету налазили су се на кормилу висине и кормилу правца.

Стајни трап је био класичне диспозиције: напред обе еластичне ноге типа ваздушно-уљне амортизације док се позади налазио репни точак такође ваздушно-уљне амортизације. Главне ноге су се увлачиле помоћу хидроинсталације ка трупу док се репни точак није увлачио. Траг стајног трапа је био 1,680 м, димензије главних точкова (производње Goodyear) су биле 440 x 160 мм. Кочнице су биле типа Goodyear са слободним диском за кочење.

Наоружање: Авион није био наоружан.

Варијанте

  • Икарус 451М - авион са моторима у гондолама испод крила авиона
  • Икарус S 451М - Зоља - са моторима уграђеним у крила авиона и није био наоружан

Галерија

бочни изглед авиона Икарус 451М изглед спреда авиона Икарус 451М Авион Икарус 451М-Зоља Икарус451М-Зоља са склопљеним крилима

Техничке карактеристике


авион Икарус 451М цртеж

Опште

име                   = Икарус 451М / Икарус S-451М Зоља

намена              = експериментални авион

посада              = 1

број путника      = 0

порекло             = Југославија

произвођач        = Икарус Земун

први лет            = 25. септембра 1952. / 18. август 1954.

почетак производње  = прототип

уведен у употребу     = 1952. / 1954.

повучен из употребе  = 1959. / 1968.

статус                   = неактиван

први корисник       = ЈРВ

број примерака      = 1

Димензије

дужина                  = 6,78 m 

размах крила         = 6,70 m

висина                   = 2,32 m

површина крила     = 8,06 m2

Маса

маса празан            = 897 kg / 840 kg

маса полетна          = 1.207 kg / 1.202 kg

Погон

ТММ                       =2 х Turbomeca Palas 056А

TMM потисак          =2 х 1,50 kN


aвион Икарус S 451M Зоља цртеж

Перформансе

брзина максимална   = 418 km/h / 459 km/h

долет                        = 262 km / 392 km

плафон лета             = 8.300 m / 8.550 m

брзина пењања         = 601 m/min / 605 m/min

Наоружање

 - Авион Икарус 451М је био наоружан са:
     1 х фиксни топ у носу Hispano Suiza 404А калибра 20 mm са 50 граната
     6 х невођених ракета Ваздух-Земља RS 6,8 kg на подкрилним носачима.
 - Авион Икарус S 451М-Зоља није био наоружан 

Земље које су користиле Авион


Мотор Turbomeca Palas aвионa Икарус 451M

Југославија

Оперативно коришћење

Авиони Икарус 451М и S 451M Зоља  у Југославији

Икарус 451M

С обзиром да је авион Икарус 451М био први авион на млазни погон који се налазио у наоружању ЈРВ служио је све време за обуку како техничког особља тако и пилота. На авионима 451M су вршена испитивања од 1952. до 1959. године. Авион се све време налазио у Ваздухопловном опитном центру у Батајници (ВОЦ-у). Иако је авион био малих димензија био је то велики корак у освајању млазне технологије у нашем ратном ваздухопловству. На бази овог авиона развијена је читава гама њему сличних експерименталних авиона а стечена знања су касније коришћена за пројектовање нових генерација млазних авиона у ЈРВ.


Икарус 451M у лету

Икарус S 451M Зоља

Пошто авион Икарус S 451М није био наоружан, могао је преко ВСЈ да се 1960. године региструје у групу спортских авиона са млазним моторима малог потиска. Следеће 1961. Зоља је такође била у регистру цивилних ваздухоплова али као ваздухоплов без важећег уверења о пловидбености. У оба регистра домицил летелице је био Београд а формални власник ВСЈ. Авион је добио цивилне регистрационе ознаке YU-COH.  

На том авиону пилот Иво Чрњајић из земунског аероклуба „Фрањо Клуз” је 19. маја 1960. године, постигао рекорд у брзини за класу авиона I-C од 501км/ч, који није био оборен наредних пет година. Зоље нема у регистру за 1962. г. а ни следеће године. Авион је враћен у ВОЦ, где је остао до 1968. г. Овим авионом je постигнутo неколико рекорда у категорији лаких млазних спортских авиона а успешно је коришћен и на ваздухопловним митинзима.

Сачувани примерак авиона Икарус 451М


Икарус 451M у Музеју ваздухопловства у Београду

Изложени примерак авиона Икарус 451M који је изложен у Музеју ваздухопловства на аеродрому "Никола Тесла" у Београду је прототип који је први пут полетео са пробним пилотом капетаном Тугомиром Пребегом 25. октобра 1952. године. Авион је израђен у једном примерку и летео је до 1959. године, када је расходован да би 1961. био предат Музеју ваздухопловства.

 

Види још

Литература

  1. Ђокић, Небојша; Предраг Миладиновић (април 2004). „Експериментални авион 232 Пионир и 451”. Аеромагазин (на језику: (српски)). YU-Београд: ББ Софт. 57: 34—35. ISSN 1450-6068.
  2. Команда РВ и ПВО, Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
  3. Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6
  4. Рендулић, Златко (1996). Авиони домаће конструкције после Другог светског рата. Београд: Институт Лола.
  5. Жутић. Н. и Бошковић. Л., Икарус - Икарбус: 1923 - 1998,(Монографија 75 година Икаруса), Икарбус, Београд, 1999.
  6. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан (2011). Кратака историја ваздухопловства у Србији . Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-1-9

Спољашње везе

  1. http://www.muzejvazduhoplovstva.org.rs/eksponati.php?jez=sr&id=29
  2. http://www.muzejrv.mod.gov.rs/pages_files/parter_files/partexpo/451m_files/451m.html
  3. https://www.mycity-military.com/Ostalo-3/Jugoslovenska-vazduhoplovna-industrija-posle-WWII.html
  4. https://www.mycity-military.com/Avioni/Dnevni-trenazni-avion-S-451M-Zolja.html
  5. http://www.airwar.ru/enc/other/451m.html
  6. http://www.paluba.info/smf/index.php/topic,12205.msg156614/topicseen.html#msg156614
  7. http://vazduhoplovstvo.com/beslin-s-451m-zolja-ikarus/
  8. http://www.aeromagazin.rs/arhiva/aero06/c21.htm
  9. https://acesflyinghigh.wordpress.com/2016/09/14/flight-of-the-yugoslav-ikarus-part-i/
  10. https://acesflyinghigh.wordpress.com/2016/09/18/flight-of-the-yugoslav-ikarus-part-ii/
  11. http://otpisani.niceboard.com/t1354-ikarus-s-451
  12. http://istorijavazduhoplovstva.blogspot.rs/2015_08_01_archive.html