Икарус B-5 / Ikarus B-5 је југословенски експериментални двомоторни, нискокрилни авион дрвене конструкције са затвореном кабином, у коме је пилот био у лежећем положају. Конструисао га је Драгољуб Бешлин на основу свог претходно не реализованог пројекта Б-1.
Направила га је фабрика авиона Икарус из Земуна, а први пут је полетео 10.09.1940. године. Након фабричког испитивања Команда војног ваздухопловства Краљевине Југославије је откупила авион, а на основу њега планиран је пројект обрушавајућег бомбардера. У Априлском рату су га заробили Немци и однели у Немачку где су га детаљно испитали.
Пројектовање и развој
За време свог рада у ДФА у Краљеву (1932.-1937.), Бешлин је уз свесрдну подршку инжењера Зрнића и Бракуса и уз помоћ литературе, успешно савладао основна знања из аеродинамике и конструкције летелица, која је касније стално допуњавао. У то време заинтересовао се и за решавање проблема преоптерећења пилота при вађењу из стрмог понирања, па је дошао на идеју о конструисању авиона са пилотом у лежећем положају. Идеју је претворио у пројекат авиона Б-1 (Бешлин 1) који није остварен.
Када је дошао у Земун наставио је да у слободно време ради на пројекту авиона Б-5 код којег је пилот био у лежећем положају, да лакше издржи оптерећења при извлачењу из обрушавања. Израда прототипа тог оригиналног авиона је започела 1939. г. а довршена 1940. г. а израђен је у „Икарусу“, полетео је 10. септембра 1940 и успешно је испитан у лету. Достигнуто је безбедно оптерећење пилота при вађењу из стрмог понирања 7,9 g, што је потврђивало исправност основне идеје конструктора. То је истовремено био и први остварени и испитани модерни авион у свету са пилотом у лежећем ставу. На основу понуде фирме Икарус А.Д. од 9. јануара 1941. год. одлучио је Команда Ваздухопловства Војске Краљевине Југославије је одлучио да откупи овај авион. На комисијски ревидирану цену понуде од Дин. 397.977,99 дала је фирма своју сагласност 1. априла 1941. г. али због објаве рата није могло да дође до склапања уговора.
Технички опис
Авион Икарус B-5 је двомоторни, једносед нискокрилац дрвене конструкције (крило, репне површине и труп) са фиксним стајним трапом, намењен је за утврђивање утицаја g-оптерећења на пилота у лежећем положају.
Труп: Попречни пресек трупа авиона је био округлог облика, малих димензија с обзиром да је пилот био у лежећем положају. Носећа структура трупа авиона Икарус 252 је била дрвена пресвучена дрвеном лепенком. На горњој страни трупа су се налазила велика врата која су омогућавала пилоту да уђе у кабину, а на кљуну се налазио сферични кљун направљен од плексигласа да би пилот имао што бољу прегледност.
Погонска група: Авион је био опремљен са два француска ваздухом хлађеним линијска четвороцилиндрична мотора са висећим цилиндрима (цилиндри су окренути на доле), Train 4E-01 снаге од 37 до 41 kW. На вратила мотора је биле причвршћене двокраке дрвене вучне елиса непроменљивог корака.
Крила су била дрвене конструкције, конзолна и самоносећа са две рамењаче, трапезастог облика са благо заобљеним крајевима, обложена импрегнираним платном. Нападна ивица крила је била управна на осу авиона. Покретни делови крила су имали конструкцију направљену од дрвета а облогу од импрегнираног платна и били су причвршћени за другу рамењачу. На крилима су се налазиле гондоле у које су се уграђивали мотори. Носачи мотора су били од челичних заварених цеви. Капотажа мотора и носачи су били обложени алуминијумским лимом, на предњој старни капотаже се налазио отвор кроз који је улазио хладан ваздух за хлађење мотора а загрејани ваздух из моторног простора је излазио кроз "шкрге" које су се налазиле на бочним странама капотаже. Издувне цеви из цилиндара мотора су изведене кроз капотажу мотора на трбух испод мотора авиона тако да издувни гасови и бука нису сметали пилоту у кабини.
Репне површине: Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца и висине су били направљени као дрвене конструкције, обложени импрегнираним платном. Хоризонтални стабилизатори су са крутим упорницама били причвршћени за труп авиона.
Стајни трап овог авиона је био класичан фиксан са точковима на којима су се налазиле нископритисне гуме. Амотризација се обављала помоћу опруга које су се налазиле у носећим стубовима стајног трапа. Предње ноге стајног трапа су биле причвршћене за гондоле у којима су били смештени мотори на крилима авиона. На репу авиона се налазила класична еластична дрљача.
Техничке карактеристике
Опште
име = Икарус B-5
намена = експериментални авион
посада = 1
број путника = 0
порекло = Крањевина Југославија
произвођач = Икарус Земун
први лет = 1940.
почетак производње = прототип
уведен у употребу = 1941.
повучен из употребе = 1941.
статус = неактиван
први корисник = ВВКЈ
број примерака = 1
Димензије
дужина = m
размах крила = m
висина = m
површина крила = m2
Маса
маса празан = kg
маса полетна = kg
Погон
КЕМ = 2 х Траин 4E-01 (Train 4E-01)
КЕМ снага = 2 х 37 - 41 kW
КЕМ снагаКС = 2 х 50 - 55 KS
Перформансе
брзина максимална = km/h
долет = km
плафон лета = m
брзина пењања = m/min
Наоружање
Авион није био наоружан.
Земље које су користиле Авион
Југославија
Трећи рајх
Оперативно коришћење
Авион у Југославији
Авион се налазио на дан почетка рата у фабрици и заплењен је од стране окупаторских власти. Из летећег модела Б-5 је требало да се развије авион за обрушавање. Авион Икарус Б-5 је имао два мотора француске фирме Траин 4Е-01 (опремљеним са карбуратором фирме Зенит и магнетима Р.Б.).
Један немачки пилот је покушао да лети на Б-5 на земунском аеродрому у јесен 1941. г., али безуспешно. У пролеће 1942. г. Б-5 је одвезен у Немачку и његова даља судбина је непозната.
Види још
Литература
- Димитријевић, Бојан; Миладиновић П., Мицевски М. (2012). Краљевско ваздухопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: ИТСИ. ISBN 978-86-7403-169-8.
- Жутић. Н. и Бошковић. Л., Икарус - Икарбус: 1923 - 1998,(Монографија 75 година Икаруса), Икарбус, Београд, 1999.
- Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан (2011). Кратака историја ваздухопловства у Србији . Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-1-9
Спољашње везе
- https://www.mycity-military.com/Avioni/Ekpserimentalni-avion-za-upravljanje-iz-lezeceg-stava.html
- http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=12272.0
- http://vazduhoplovstvo.com/beslin-232-pionir-ikarus-3/
- http://www.aeromagazin.rs/arhiva/aero06/c21.htm
- https://acesflyinghigh.wordpress.com/2016/09/14/flight-of-the-yugoslav-ikarus-part-i/