авион Шорт С.А.6 Силенд

Шорт С.А.6 Силенд / Short S.A.6 Sealand Mk.I  је енглески једнокрилни вишеседи авион-амфибија металне конструкције са увлачивим класичним стајним трапом, намење комерцијалном линијском транспорту у приморском обалном подручју.

Пројектовање и развој

После Другог светског рата енглески произвођач авиона Шорт (Short Brothers & Harland Ltd.) почео је рад на развоју овог авиона-амфибије намење комерцијалном линијском транспорту у приморском обалном подручју капацитета од пет до седам путника. Главни пројектант авиона је био C.T.P Lipscomb.

Прототип под ознаком С.А.6 Силенд полетео је 22. јануара 1948. године. Серијска производња је отпочела наредне године и укупно је произведено 24 авиона варијанте Мк I и сем једног сви су извежени у осам земаља, међу којима је и Југославија. Уз већ познату слабу тачку свих авиона-амфибија (нити су добри чамци, нити су добри авиони али су веома практични) Силенд је патио од мале снаге мотора за ту класу летелица, тако да су у току експлоатације код појединих примерака ових авиона мотори замењени јачим.

Технички опис


Кокпит авиона Шорт С.А.6 Силенд

Шорт С.А.6 Силенд је путничко-транспортни авион, амфибија, потпуно металне конструкције, конзолни једнокрилац-висококрилац (крило му тангира горњу ивицу трупа) на коме се налазе два клипна линијска мотора.

Труп авиона је правоугаоног попречног пресека са репом на коме се налази вертикални стабилизатор са кормилом правца а на вертикалном стабилизатору се  налазе хоризонтални стабилизатори са кормилима дубине. 

На почетку трупа се налази кабина пилота са једним или два (за Индијску ратну морнарицу) седишта једно поред другог, па затим путничка кабина. Пилотска кабина је била затворена, са великим предњим ветробранским стаклом и бочним прозорима који су омогућавали заштиту од ветра, таласа и кише а задовољавајућу прегледност пилоту авиона. У путничкој кабини су се налазила седишта за 5 до 7 путника. На бочним странама трупа налази се по пет правоугаона прозора а на левом боку врата за улазак у авион.

Конструкција трупа је монокок потпуно металне конструкције од дуралуминијума а оплата од алуминијумског лима. Оплата је за конструкцију била причвршћена алуминијумским закивцима. Дно трупа је изведено у облику чамца са каскадом која омогућује глисирање и лакше полетање авиона са водене површине.


Центроплан авиона Шорт С.А.6 Силенд

Уобичајена погонска група која се уграђивала у ове авионе се састојала од два мотора de Havilland Gipsy Queen 70 снаге 340 KS сваки, са и без редуктора. Ово су били линијски шестоцилиндрични ваздухом хлађени мотори са цилиндрима окренутих на доле. Са предње стране оплате мотора су се налазили отвори за улазак ваздуха потребног за хлађење мотора. Издувне цеви сваког цилиндра мотора су изведене директно кроз доњи део оплате мотора. Пошто су се ови мотори у току експлоатације показали као слаби, на ове авионе су уграђивани још и мотори 12 -то цилиндрични линијски, ваздухом хлађени мотори обрнутог V распореда, Ranger V-770 снаге 520 KS сваки.

Крила авиона су са две рамењаче кутијастог типа. Облик крила је једнакокраки трапез а оса крила је управна у односу на труп авиона. Технолошки су крила подељена у три дела. Први део је заједнички са трупом - центроплан, тај део крила је правоугаоног облика на којима су са предње стране причвшћени мотори а са задње закрилца и две крајње конзоле са закрилцима и елеронима. У кутијастом простору средишњег дела крила, била су смештена два резервоара за гориво запремине 273 литара сваки. Испод конзолног дела крила налазе се носачи са пловцима чији је задатак да повећа стабилност авиона при узбурканом мору. Конструкција крила је од дуралуминијума а облога као и код трупа од алуминијумског лима.


Стајни трап авиона Шорт С.А.6 Силенд

Реп авиона се састоји од једног вертикалног стабилизатора и кормила правца и два хоризонтална стабилизатора са кормилима дубине. Хоризонтални стабилизатори су причвршћени на вертикални стабилизатор тик изнад трупа авиона. Носеће конструкције репа су металне од дуралуминијума а облога и покретних и стабилних делова репних површина су од алуминијумског лима.

Стајни трап му је класичан, предње ноге са точковима и нископритисним (балон) гумама се уз помоћ хидрауличног уређаја увлаче у бочни део трупа авиона за време лета или плутања по воденој површини. У вертикалном носачу предњих точкова се налазе уљни амотизери који ублажавају удар при слетању авиона на копно. Точкови се извлаче само при слетању на копно. Репни гумени точак који је уједно и трећа ослона тачка авиона се у току лета и плутања подиже на горе (не увлачи се у репни део трупа авиона) али се заклања иза трупа тако да смањује отпор авиона при кретању. Амотизација репног точка је помоћу опруге.

Техничке карактеристике


Цртеж авиона Шорт С.А.6 Силенд у три пројекције

Опште

име                   =Шорт С.А.6 Силенд

намена              =путнички хидроавион

посада              =1 до 2

број путника      =5 до 7

порекло             =Велика Британија

произвођач        =Short Brothers & Harland Ltd.

први лет            =22.01.1948.

почетак производње  =1949.

уведен у употребу     =1951.

повучен из употребе  =1965.

статус                   =неактиван

први корисник       =Индијска морнарица

број примерака      =25

Димензије

дужина                  =12,85 m

размах крила         =18,75 m

висина                   =4,57 m

површина крила     =32,79 m2

Маса

маса празан            =3.205 kg

маса полетна          =4.128 kg

Погон


Мотор de Havilland Gipsy Queen 70 авиона Шорт С.А.6 Силенд

КЕМ                       =2 х de Havilland Gipsy Queen 70-3

КЕМ снага              =254 kW

КЕМ снагаКС          =342 KS

Перформансе

брзина максимална   =298 km/h

долет                        =967 km

плафон лета             =6.300 m

брзина пењања         =254 m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

Земље које су користиле Авион


Мотор Ranger V-770 авиона Шорт С.А.6 Силенд

 Норвешка

 Пакистан

 Шведска

 Велика Британија

 САД

 Индија

 Саудијска Арабија

 Венецуела

 Југославија

Оперативно коришћење

Конструисан као хидроавион са трупом облика чамца овај авион је коришћен за саобраћај у приобалском подручју а с обзиром да је био амфибија могао је да слеће како на водену површину тако и на тврдо тле. Ова његова особина је овом авиону знатно подигла  његову употребну вредност. Користио се како у цивилном саобраћају тако и за војну употребу. Укупно је произведено 24 + 1 (прототип) примерака ових авиона који су продати готово на све континенте. Индијска морнарица је купила 10 ових авиона који су за разлику од осталих имали дуплиране команде и повећане резервоаре за гориво што им је обезбеђивало већу аутономију лета. Неки корисници су касније уграђивали јаче моторе јер је то била слабост ових авиона. С обзиром да је авион испод крила имао уграђене пловке могао је да се користи и по узбурканом мору. Ови авиони су били дуговечни трајали су у просеку преко 13 година што је дуг век за хидроавионе који се користе у агресивним срединама (со, влага и велика промена температуре).

Авион Шорт С.А.6 Силенд у Југославији


авион Шорт С.А.6 Силенд

Октобра 1951. године југословенско Ратно ваздухопловство је у оквиру Програма војне помоћи западних земаља набавило у Енглеској два авиона овог типа. По доласку у Југославију најпре су од 23. октобра до 3. новембра били распоређени у ВОЦ ради испитивања, а потом су распоређени у 122. хидроавијацијско одељење иако се у то време у британској штампи појавио податак да су они набављени за ЈАТ са циљем да се одржавају линије дуж далматинске обале - вероватно због цивилне регистрације која им је привремено додељена ради прелета из Енглеске у нашу земљу. Коришћени су све до краја 1962. године, када су расходовани са укупно 1510 сати налета.

Сачувани примерци авиона Шорт С.А.6 Силенд

Сачувана су два примерка ових авиона један се налази у Naval Aviation Museum (India), Vasco da Gama, Goa, India,  а други у Музеју ваздухопловства на аеродрому "Никола Тесла" у Београду. Примерак у музеју у Београду (ев.бр. 0662, ф.бр. SH.1567, ex G-AKLF, exYU-CFK) је задњи лет обавио 18. децембра 1962. како би постао део збирке.

Галерија (авион Шорт С.А.6 Силенд)

C.A.6 Силанд у води  C.A.6 Силанд u muzeju кабина авиона C.A.6 Силанд  авион C.A.6 Силанд у лету

Види још

Литература

  1. Derek D. Dempster, Flying the Sealand, The Aeroplan, 22.June 1951.
  2. Rumbelow.E.A.G., Sealand in the air, Flight, 22.June 1951.
  3. Команда РВ и ПВО,Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
  4. Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6
  5. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан (2011). Кратака историја ваздухопловства у Србији . Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-1-9
  6. Јанић, Чедомир. Годишњак српског ваздухопловства за 2007. Београд: Аерокомуникације. 2007. ISSN 1820-9122

Спољашње везе

  1. http://www.seawings.co.uk/
  2. http://www.muzejvazduhoplovstva.org.rs/eksponati.php?jez=src&id=70
  3. http://www.airwar.ru/enc/sea/sa6.html
  4. http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_shorts_sealand_en.php
  5. http://wp.scn.ru/en/ww3/a/1874/111/0
  6. http://www.aviationmuseum.eu/World/Europe/Serbia/Belgrade/Muzej_Ratnog_Vazduhoplovstva.htm
  7. https://www.flightglobal.com/FlightPDFArchive/1953/1953%20-%200307.PDF
  8. https://pt.advisor.travel/poi/Museum-of-Aviation-(Belgrade)-9593/photos
  9. http://www.skybird-ev.de/tour/serbia/fe05---d.htm
  10. http://www.kpopov.ru/military/muzej_vazduho_14.htm
  11. http://alternathistory.com/short-sa67-sealand-in-world-gruzinskogo-korolevstva-mgk
  12. http://www.brigadyr.net/muzea/evropska_letecka_muzea.htm
  13. http://www.revolvy.com/main/index.php?s=De%20Havilland%20Gipsy%20Queen%2070-4&item_type=topic
  14. http://aviation-safety.net/wikibase/dblist.php?Country=AP&page=4
  15. http://web.archive.org/web/20061110012221/http://warbirdsofindia.com/wbgoanam01.html
  16. http://www.paluba.info/smf/index.php/topic,12334.0.html