Приказ књиге: Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије - 2. књига

Чедомир Крунић

Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије Књига 2. Ауторско издање, Београд, 2013., стр.455

 ISBN 978-86-901623-4-5

Опширније: Приказ књиге: Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије - 2. књига

Обележен 6. април годишњица нацистичког бомбардовања Београда


Чланови друштва "А.Рајс"

Друштво "Арчибалд Рајс" и Удружење за неговање ваздухопловних традиција је обележило 6. април годишњицу нацистичког бомбардовања Београда обиласком гробова значајних пилота сахрањених на Новом Гробљу у Београду и полагањем цвећа на њих. Обилазак је почео у 11 сати и обиђени су гробови пилота: Јована Југовића једног од првих српских пилота, Косте Милетића првог команданта Српске Авијатике, Михајла Петровића прве жртве у српском ваздухопловству, Милоша Илића једног од првих српских пилота и оснивача спортског друштва "Чукарички", Бранка Вукосављевића првог вршиоца дужности Команданта Војног Ваздухопловства Краљевине СХС и капетана Милоша Жунића пилота ловца који је погинуо 6.априла 1941. године бранећи Београд од непријатељских авиона.

Опширније: Обележен 6. април годишњица нацистичког бомбардовања Београда

Обележен један век од погибије Михајла Петровића првог српског пилота

На београдском Новом Гробљу где је сахрањен Михајло Петровић први српски пилот и прва жртва војног ваздухопловства у нас, 20.03.2013. године обележена је 100- годишњица погибије овога пилота. Почаст пилоту који је изгубио живот на војном задатку 1913. године у околини Скадра одали су потомци, Српска православна црква, представници Града, Команде ваздухопловства, Завичајног друштва "Михајло Петровић" из Влачке крај Крагујевца родног места пилота, Ваздухопловног савеза Србије, Удружења пензионисаних војних летача и падобранаца, Удружења пилота "Курјаци са Ушћа", СУБНОР-а, Удружења за неговање ваздухопловних традиција и многобројни поштоваоци. Том приликом су на гроб покојног пилота положени венци и цвеће.

Пилот Михајло Петровић, члан Приморског аеропланског одреда био је упућен као помоћ црногорској војсци која је опседала Скадар да авионом Фарман HF-20 врши извиђање турских положаја. Привремени аеродром се налазио у селу Барбалуши недалеко од Скадра. Приликом лета 20.03.1913. године упао је авионом у јаку ваздушну струју, авион се преврнуо а пилот Петровић је испао из авиона и са висине од 1000 метара пао на земљу. Након несреће пилот је сахрањен у селу Барбалуши да би након окончања Балканског рата његови посмртни остатци пренети и сахрањени на Цетињу. На захтев породице 1931. године пренет је и сахрањен на Новом Гробљу у Београду.

Приказ изложбе: 100 година војног ваздухопловства Србије

Детаљ са изложбе

У галерији "Икар" Дома ваздухопловства у Земуну, отворена је од 19.12.2012. до 28.12.2012. године изложба "Сто година војног ваздухопловства Србије 1912-2012", која кроз аутентичне предмете приказују развојни пут српске авијације. Из депоа Музеја југословенског ратног ваздухопловства, Војног музеја и Музеја Југославије аутор изложбе, мр. Предраг Лажетић, одабрао је аутентичне предмете - опрему, оружје, одликовања, униформе, макете летелица, фотографије и документа, који осликавају развојни пут српске и југословенске авијације.

Међу многобројним званицама, отварању изложбе су присуствовали и чланови Удружења за неговање ваздухопловних традиција Србије.

Ова изложба пре него што је отворена у Дому ваздухопловства, претходно је била у Народном музеју у Краљеву, Народном музеју у Нишу, и Музеју Војводине у Новом Саду. Изложбу је видело близу десет хиљада људи, заљубљеника у историју и ваздухопловство.

Војно ваздухопловство и противваздухопловна одбрана обележавају 24. децембар као дан тог вида Војске Србије, у знак сећања на исти датум 1912. године када је донето решење о формирању Ваздухопловне команде, са седиштем у Нишу.

Каталог за изложбу

На основу одлуке српског Војног министарства и Главног ђенералштаба, војвода Радомир Путник је донео решење о формирању Ваздухопловне команде Војске Србије, у чији састав су ушли сви сегменти тадашњег ваздухопловства.

У састав команде ушли су Аеропланско и Балонско одељење, Водонична централа и Голубија пошта, а у то време Србија је била једна од 15 држава која је имала војно ваздухопловство.

Изложба је колико је год то било могуће, због ограниченог простора и броја експоната, верно приказала развој српског и југословенског војног ваздухопловства за један век свога постојања.

Приказ књиге: Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије

Чедомир Крунић

Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије Књига 1. Ауторско издање, Београд, 2010., стр.394

 ISBN 978-86-901623-3-8

Опширније: Приказ књиге: Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије