- Детаљи
- Аутор: Душан
- Категорија: Историја
- Погодака: 659
Авион "Срака" / Avion "Sraka" је први југословенски цивилни авион назван "Срака" (у преводу са словеначког сврака), а касније је према свом конструктору добио назив Блоудек XIV. Произведен je 1925. године у радионници инжењера Блоудека у Љубљани као самоградња. То је био једномоторни, једносед, једнокрилни висококрилац (парасол) дрвене конструкције. Направљен је само један примерак овог авиона који се користио до 1932. године. Први корисник му је био Обласни одбор Аеро клуба из љубљане (ОО АК). Иако је са овим авионом било доста проблема у погледу поузданости (проблематичан мотор), његов значај у развоју југословенског ваздухопловства је био непроцењив јер је био први југословенски цивилни авион домаће производње.
- Детаљи
- Аутор: Душан
- Категорија: Историја
- Погодака: 739
Авион "Свети Ђорђе" / Avion "Sveti Đorđe" је југословенски једномоторни, једноседи, лаки једнокрилни, висококрилни (парасол) спортски авион, који се користио за промоцију ваздухопловства и фирме Влајковић и синови, између два светска рата. Пројектовао га је инж. В. Несторов а произвела га је 1927 године југословенска фирма за производњу авиона и авио мотора Светозар Влајковић и синови из Београда.
Име "Свети Ђорђе" је добио према крсној слави произвођача. То је био први регистровани цивилни авион са простора Југославије. Носио је ознаку X-SABC.
- Детаљи
- Аутор: Душан
- Категорија: Историја
- Погодака: 708
Икарус "Сиви Соко" / Ikarus "Sivi soko" је југословенски једномоторни, двоседи, лаки двокрилни авион, који се користио као авион за почетну обуку пилота и панорамске летове (туристички авиона), између два светска рата. Произвела га је 1928 године југословенска фирма за проузводњу авиона Икарус - погон у Новом Саду. Пројектант авиона је био инж. Јосип Микл тада технички директор и главни конструктор Икаруса и ово му је био први пројект копненог авиона с обзиром да је био стручњак и годинама се бавио пројектовањем хидроавиона. По пројектанту авион се популарно звао и Икарус-Микл.
- Детаљи
- Аутор: Душан
- Категорија: Историја
- Погодака: 706
Аеро А-12 / Aero A-12 (чеш. Aero A-12) је чехословачки једномоторни, двоседи, двокрилни авион, мешовитe конструкције који се користио као лаки бомбардер и извиђач, између два светска рата. Производиле су га је чехословачке фирме Аеро и Летов (чеш. Aero и Letov) а пројектовао га је инж. Антонин Хусник (Antonin Husnik).
Први пробни лет је направио 1923. године а производио се до пред крај 1925. Кад је избачен из војне употребе, коришћен је као школски авион за обуку војних пилота. А највећи број примерака је уступљен Аеро клубовима за обуку и тренажу спортских и резервних пилота.
- Детаљи
- Аутор: Душан
- Категорија: Историја
- Погодака: 653
Гернер G. / Gerner G. (нем. Gerner G) је породица немачких једномоторних, двоседих, двокрилних, лаких спортских авиона, који су се користили као авион за почетну обуку пилота, између два светска рата. Производиле су их немачке фирме Адлер и Гернер&Кох (нем. Adler Flugzeugbau, Gerner&Koch). Први авион из ове породице Гернер G.I је полетео крајем 1928. године.