Садржај / Contents / Inhalt / Содержание / Contenu / Contenidos / Conteúdo / 內容 / 内容物

Да би сте дошли до чланка који је предмет вашег интересовања потребно је да се курсором позиционирате на црвени део назива чланка и кликните левим тастером миша.


  1. Авиа BH-33 - Авиа BH-33
  2. АВИА FL.3 - АВИА FL.3
  3. Авиа Фокер F 39 - Авиа Фокер F 39
  4. Авиатик B II - Авиатик B II
  5. Авиатик Берг C - Авиатик Берг C
  6. Авиатик Берг D - Авиатик Берг D
  7. Авион Ресава - Авион Ресава
  8. Авион "Свети Ђорђе" - Авион "Свети Ђорђе"
  9. Авион "Срака" / Блоудек XIV - Авион "Срака" / Блоудек XIV
  10. Авро Циерва С.30А - Авро Циерва С.30А
  11. Аеро A-12 - Аеро A-12
  12. Аеро A-35 - Аеро A-35
  13. Аеропут ММС-3 - Аеропут ММС-3
  14. Албатрос D.III - Албатрос D.III
  15. Амиот 143 - Амиот 143
  16. Анатра ДС - Анатра ДС
  17. Ансалдо SVA - Ансалдо SVA
  18. Антонов Ан-2 - Антонов Ан-2
  19. Антонов Ан-12 - Антонов Ан-12
  20. Антонов Ан-26 - Антонов Ан-26
  21. Анрио HD-320 - Анрио HD-320
  22. Анрио HD-41H - Анрио HD-41H
  23. Бикер Bü 131 Јунгман - Бикер Bü 131 Јунгман
  24. Бикер Bü 133 Јунгмајстер - Бикер Bü 133 Јунгмајстер
  25. Бикер Bü 181 Бестман - Бикер Bü 181 Бестман
  26. Блерио XI - Блерио XI
  27. Блоудек XV - Блоудек XV
  28. Боинг 707 - Боинг 707
  29. Боинг 727 - Боинг 727
  30. Бреге 14 - Бреге 14
  31. Бреге 19 - Бреге 19
  32. Бристол Бленим Mk I - Бристол Бленим Mk I
  33. Бристол F.2 - Бристол F.2
  34. Воазен - Воазен
  35. Гернер G - Гернер G
  36. Гота GO 145 - Гота GO 145
  37. Груман G-164A Ag-Cat - Груман G-164A Ag-Cat
  38. Гурду - Лесер LGL B3 - Гурду - Лесер LGL B3
  39. Даглас C-47 / DC-3 - Даглас C-47 / DC-3
  40. Даглас DC-6 - Даглас DC-6
  41. Дајмлер-Клем L 20 - Дајмлер-Клем L 20
  42. Депердисен - Депердисен
  43. Девоатин D.1 - Девоатин D.1
  44. Девоатин D.9 - Девоатин D.9
  45. Девоатин D.27 - Девоатин D.27
  46. Де Хевиланд DH.60 Мот - Де Хевиланд DH.60 Мот
  47. Де Хевиланд DH.80А Пус Мот - Де Хевиланд DH.80А Пус Мот
  48. Де Хевиланд DH.82 Tiger Mot - Де Хевиланд DH.82 Tiger Mot
  49. Де Хевиланд DH.83 Фокс Мот - Де Хевиланд DH.83 Фокс Мот
  50. Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот - Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот
  51. Де Хевиланд DH.87 Хорнет Мот - Де Хевиланд DH.87 Хорнет Мот
  52. Де Хевиланд DH.89 Драгон Рапид - Де Хевиланд DH.89 Драгон Рапид
  53. Дитрих Гобит DP II - Дитрих Гобит DP II
  54. Доран AR.1 (2) - Доран AR.1 (2)
  55. Дорније Do 17 - Дорније Do 17
  56. Дорније Do 22 - Дорније Do 22
  57. Дорније Do D - Дорније Do D
  58. Дорније Do J - Дорније Do J
  59. Дорније Do Y - Дорније Do Y
  60. Дукс биплан - Дукс биплан
  61. Ефаг C - Ефаг C
  62. Икарус 214 - Икарус 214
  63. Икарус 215 - Икарус 215
  64. Икарус Аеро 2 - Икарус Аеро 2
  65. Икарус ИО - Икарус ИО
  66. Икарус ММ-2 или МИМА-2 - Икарус ММ-2 или МИМА-2
  67. Икарус Оркан - Икарус Оркан
  68. Икарус "Сиви соко" - Икарус "Сиви соко"
  69. Икарус ШМ - "Шимика" - Икарус ШМ - "Шимика"
  70. Иљушин Ил-14 - Иљушин Ил-14
  71. Иљушин Ил-18 - Иљушин Ил-18
  72. Јаковљев Јак 1 - Јак 1
  73. Јаковљев Јак 3 - Јак 3
  74. Јаковљев Јак 7 - Јак 7
  75. Јаковљев Јак 9 - Јак 9
  76. Јаковљев УТ-2 - Јаковљев УТ-2
  77. Јункерс G.24 - Јункерс G.24
  78. Јункерс Ju 52/3m - Јункерс Ju 52/3m
  79. Јункерс Ju 87 - Јункерс Ju 87
  80. Јункерс W.34 - Јункерс W.34
  81. КАМС 30E - КАМС 30E
  82. Капрони Ca.310 - Капрони Ca.310
  83. Клем L.25 - Клем L.25
  84. Кодрон C.27 - Кодрон C.27
  85. Кодрон C.440 - Кодрон C.440
  86. Кодрон C.510 - Кодрон C.510 Пеликан
  87. Кодрон C.635 - Кодрон C.635
  88. Кодрон G.3 - Кодрон G.3
  89. Кодрон G.4 - Кодрон G.4
  90. Компер свифт CLA.7 - Компер свифт CLA.7
  91. Кухељ KS-I - Кухељ KS-I
  92. Кухељ KS-II - Кухељ KS-II
  93. Летов Š-16J - Летов Š-16J
  94. Лисунов Ли-2 / Ли-3 - Лисунов Ли-2 / Ли-3
  95. Локид Електра - Локид Електра
  96. Лонер B.I - Лонер B.I
  97. Лонер TL - Лонер TL
  98. Мерћеп - комитски - Мерћеп - комитски
  99. Месершмит Bf 108 B-1 Таифун - Месершмит Bf 108 B-1 Таифун
  100. Месершмит Bf 109 - Месершмит Bf 109
  101. Месершмит Bf 110 - Месершмит Bf 110
  102. Моран Солниjе MS.230 - Моран Солниjе MS.230
  103. Моран Солниjе MS.406 - Моран Солниjе MS.406
  104. Национални Аероклуб Србије (НАКС) - Национални Аероклуб Србије (НАКС)
  105. Нијепор 10 - Нијепор 10
  106. Нијепор 11 - Нијепор 11
  107. Нијепор 12 - Нијепор 12
  108. Нијепор 21 - Нијепор 21
  109. Нијепор 23 - Нијепор 23
  110. Нијепор 24 - Нијепор 24
  111. Нијепор 27 - Нијепор 27
  112. Норт Америкен Т-6 Тексан - Норт Америкен Харвард
  113. Петљаков Пе-2 - Петљаков Пе-2
  114. Поликарпов По 2 - Поликарпов По 2
  115. Потез VIII - Потез VIII
  116. Потез XV - Потез XV
  117. Потез XXV - Потез XXV
  118. Потез 29 - Потез 29
  119. Потез 630 - Потез 630
  120. Раб-Каценштајн Kl-1 ласта - Раб-Каценштајн Kl-1 ласта
  121. Раб-Каценштајн RK-2 пеликан - Раб-Каценштајн RK-2 пеликан
  122. Раб-Каценштајн RK-9 - Раб-Каценштајн RK-9
  123. Р.А.Ф. BE 2c - Р.А.Ф. BE 2c
  124. РЕП Type F 1912 - РЕП Type F 1912
  125. Рогожарски АЖР - Рогожарски АЖР
  126. Рогожарски Бруцош - Рогожарски Бруцош
  127. Рогожарски RWD-8 - Рогожарски RWD-8
  128. Рогожарски RWD-13 - Рогожарски RWD-13
  129. Рогожарски ПВТ - Рогожарски ПВТ
  130. Рогожарски Р-100 - Рогожарски Р-100
  131. Рогожарски Р-313 - Рогожарски Р-313
  132. Рогожарски СИМ-VI - Рогожарски СИМ-VI
  133. Рогожарски СИМ-VIII - Рогожарски СИМ-VIII
  134. Рогожарски СИМ-X - Рогожарски СИМ-X
  135. Рогожарски СИМ-XI - Рогожарски СИМ-XI
  136. Рогожарски СИМ-XII-X - Рогожарски СИМ-XII-X
  137. Рогожарски СИМ-XIV-X - Рогожарски СИМ-XIV-X
  138. Румплер 6B - Румплер 6B
  139. Румплер C - Румплер C
  140. Саиман 200 - Саиман 200
  141. Савоја Маркети SM.79 - Савоја Маркети SM.79
  142. СИАИ S.13 - СИАИ S.13
  143. СИМ-II - СИМ-II
  144. Соко 522 - Соко 522
  145. Сопвит 1 1/2 стратер - Сопвит 1 1/2 стратер
  146. СПАД S.VII - СПАД S.VII
  147. СПАД S.XIII - СПАД S.XIII
  148. Спартан крузер - Спартан крузер
  149. Спитфајер - Спитфајер
  150. Свеп це-це - Свеп це-це
  151. Свеп минима - Свеп минима
  152. Фарман F.40 - Фарман F.40
  153. Фарман F.190 - Фарман F.190
  154. Фарман F.306 - Фарман F.306
  155. Фарман HF.20 - Фарман HF.20
  156. Фарман HF.7 - Фарман HF.7
  157. Фарман MF.11 - Фарман MF.11
  158. Феникс C.I - Феникс C.I
  159. Феникс D - Феникс D
  160. Физир ЛАФ - Физир ЛАФ
  161. Физир Ф1В - Физир Ф1В
  162. Физир ФА-1 - Физир ФА-1 (Физир Вега)
  163. Физир ФН - Физир ФН
  164. Физир ФП-2 - Физир ФП-2
  165. Физир ФТ-1 "Небојша" - Физир ФТ-1 "Небојша"
  166. Fi 156 Рода - Fi 156 Рода
  167. Физелер Fi-167 "Велика рода" - Физелер Fi-167
  168. Флит модел 10 - Флит модел 10
  169. Фридрихсхафен FF.49 - Фридрихсхафен FF.49
  170. Хајнкел Hе-8 - Хајнкел Hе-8
  171. Ханза Бранденбург Б.1 - Ханза Бранденбург Б.1
  172. Ханза Бранденбург Ц.1 - Ханза Бранденбург Ц.1
  173. Ханза Бранденбург К - Ханза Бранденбург К
  174. Ханза-Бранденбург W.13 - Ханза-Бранденбург W.13
  175. Ханза-Бранденбург W.18 - Ханза-Бранденбург W.18
  176. Хидроавион ФБА - Хидроавион ФБА
  177. Хокер Фјури - Хокер Фјури
  178. Хокер Хајнд - Хокер Хајнд
  179. Хокер Харикен - Хокер Харикен
  180. Уфаг C.I - Уфаг C.I
  181. Утва 251 Тројка - Утва 251 Тројка
  182. Утва 56/60 - Утва 56/60
  183. Утва 65 Привредник - Утва 65
  184. Утва 66 - Утва 66
  185. Утва 75 - Утва 75
  186. Утва 212 - Утва 212
  187. Утва 213 - Утва 213
  188. Утва Аеро 3 - Утва Аеро 3
  189. Злин Z-XII - Злин Z-XII
  190. Змај Р-1 - Змај Р-1
  191. Шчербаков Шче-2 - Шчербаков Шче-2

Утва 75


Авион Утва 75

Авион Утва 75  је школски авион двосед, с клипним мотором. Прототипски развој и производња су реализовани у Фабрици Утва, у Панчеву, Србија. Авион служи за почетну обуку војних пилота у Србији (до 2007. године и у Хрватској). Као цивилни авион се користи у аеро-клубовима у државама, насталим после распада СФРЈ. Мада је авион био колективно дело настао као последица пре свега Југословенско-Пољске сарадње, најзначајнији допринос његовом стварању дали су панчевачка Утва и дипл. инж. Драгослав Димић као главни пројектант.

Опширније: Утва 75

Утва 66


Авион Утва 66

Авион Утва 66  је једномоторни висококрилац са фиксним стајним трапом, авион опште намене. Био је металне конструкције израђен у фабрици авиона УТВА у Панчеву Југославија. Пројектантски радови на овом авиону су отпочети 1966. године на захтев РВ и ПВО а на бази претходног авиона Утва 60. Први пробни лет је обављен 2.12.1966. године, а производња и увођење у службу је почела 1968. године. У војној служби ЈРВ био је све до 1999. године, а лети и дан данас као туристичко спортски авион широм света.

Опширније: Утва 66

Утва 56/60


Авион Утва 56

Авион Утва 56/60  је једномоторни висококрилац са фиксним стајним трапом намењен за коришћење у привредно туристичке сврхе. Био је металне конструкције израђен у фабрици авиона УТВА у Панчеву Југославија. Пројектантски радови на овом авиону су отпочети 1956. године а завршени 1959. Први пробни лет је обавио фабрички пробни пилот Лазар Вукобратовић 22.04.1959. године. Пројектантски тим су чинили инжењери: Бранислав Николић, Драгослав Петковић, Јован Чубрило и Никола  Димитријевић. Битно је разјаснити да се овде ради о "једном" авиону, пројект авиона се звао Утва 56 а његова серијска производња, нормално са одговарајућим изменама и побољшањима која су направљена у току тестирања авиона назван је Утва 60.

Опширније: Утва 56/60

Утва 65 Привредник

Авион Утва 65 Привредник

Авион Утва 65 Привредник је једномоторни шедстоцилиндрични нискокрилац са фиксним стајним трапом намењен за рад у пољопривреди и шумарству. Био је металне конструкције израђен у фабрици авиона УТВА у Панчеву Југославија. Пројектантски радови на овом авиону су отпочети 1964. године а завршени 1965. када су и извршена пробна тестирања у ВОЦ-у. Пројектантски тим су чинили инжењери: Бранислав Николић са 40% учешћа, Мирко Дабиновић са 35% и Смиљан Цотич са 25% учешћа. 

Опширније: Утва 65 Привредник

Анатра ДС


авион Анатра DS (аутор Д.Шалер)

Анатра ДС је руски двокрили једномоторни извиђачки авион са два члана посаде (пилот и извиђач), пројектован и произведен у току Првог светског рата у Заводу А.А. Анатра из Одесе. За време рата користило га је руско и аустроугарско ваздухопловство, обе стране у грађанском рату у Русији, а после рата је коришћен у ваздухопловствима Републике Аустрије, Чехословачке, Мађарске, Пољске и Краљевине СХС/Југославије. Авион је још био познат под именом Анасал добијено од скраћеница назива авиона и мотора који га је погонио (Анатра + Салмсон).

Опширније: Анатра ДС

Доран AR.1(2)

авион Доран AR.1 Српске авијатике

Доран AR.1 је француски двокрилни једномоторни извиђачки авион са два члана посаде (пилот и извиђач), пројектован и произведен у току Првог светског рата а користило га је француско ваздухопловство, америчке експедиционе снаге у Европи, српска и грчка авијатика на Солунском фронту. Иако у европским размерама авион није одиграо запажену улогу, на Солунском фронту и Српској авијатици ови авиони су били у правом смислу "радни коњи".

Опширније: Доран AR.1(2)

Бреге 19


авион Бреге 19А2 - Лорен 400 KS

Бреге 19 (фр. Breguet 19, Bre 19, бр.19) је био вишенаменски авион, првенствено замишљен као лаки бомбардер и извиђач, и као такав је направљен у највећем броју примерака. На основу иницијалног модела авиона, прављене су варијанте које су коришћене и за дугачке прелете, обарање светских рекорда и превоз путника. Конструисан је и произвођен у француској фабрици авиона Бреге од 1924. године, а по лиценци је рађен и у Фабрици авиона у Краљеву.

Опширније: Бреге 19

Бреге 14

Бреге 14А2 са Солунског фронта окт. 1918 .

Бреге 14 (фр. Breguet Bre 14) је двокрилни једномоторни бомбардер и извиђач француске конструкције и производње из Првог светског рата. Бреге 14 се сматра за један од најбољих авиона у Првом светском рату. После рата су многи од ових авиона прерађени у путничке авионе или у авионе за превоз поште. Из овог авиона су касније развијени авиони Бреге 16 па све до Бреге 19.

Опширније: Бреге 14

СПАД S.XIII


Aвион СПАД S.ХIII

СПАД S.XIII је француски двокрилац ловац, авион из  Првог светског рата , кога је пројектовао СПАД (Société Pour L'Aviation et ses Dérivésна основу раније веома успешног авиона СПАД S.VII. То је био један од најспособнијих ловаца Првог светског рата, и један од највише произведених авиона у то време, са 8.472 примерака, мада је поручено око 10.000 али су отказани због примирја.

Опширније: СПАД S.XIII

СПАД S.VII

Aвион СПАД S.VII (аутор Д. Шалер)

СПАД S.VII је био француски двокрилац, ловачки авион једносед за време Првог светског рата. Пројектовао га је Louis Béchereau током 1915-1916. године а производила их је фирма СПАД (Société Pour L'Aviation et ses Dérivés). Произведен је у јако великом броју примерака око 6.500 и користиле су га готово све земље савезнице у току Првог светског рата. Сматра се за једним од најзначајнијих ловаца Првог светског рата.

Опширније: СПАД S.VII

РЕП Type F 1912

авион РЕП Type F 1912 

РЕП Type F 1912  је француски војни извиђачки авион. Био је једномоторни двосед,  са средње постављеним једним крилом, затегнуто жицама и са горње и доње стране крила, конвенционалног дизајна са фиксним стајним органом.

Опширније: РЕП Type F 1912 

Дукс биплан

авион Дукс биплан у Скопљу 1912. године 

Дукс биплан  је руски извиђачки и школски авион, направљен на основу француског авиона Фарман VII. Био је једномоторни двокрилац са два члана посаде. Пројектовала га је и произвела руска фабрика авиона Дукс 1912. године за учешће на конкурсу који је расписала руска вајска.

Опширније: Дукс биплан

Фарман F.40

авион Фарман F.40 

Фарман F.40  је вишенаменски француски авион из периода Првог светског рата. Намена му је била извиђач и лаки бомбардер. Заједно су га  пројектовала браћа  Анри и Марсел Фарман у току 1914. године а производила га је заједничка фирма (Société Anonyme des Usines Farman). То је била побољшана верзија авиона Фарман HF.30[7] коју су браћа Фарман заједнички пројектовала за Русију. Авион је заменио превазиђене авионе серије Фарман МF.11 и Фарман HF.20. 

Опширније: Фарман F.40

Фарман МF.11

авион Фарман MF.11 

Фарман МF.11  је француски извиђачки авион, пројектовао га је Марсел Фарман у току 1913-1914 а производила га је фирма Мориса Фармана. (Farman Freres). То је била побољшана верзија авиона Фарман MF.7 из 1913. године. Авион се комерцијално производио и то у великом броју примерака a коришћен је као извиђачки авион, лаки бомбардер и авион за обуку пилота, док га није заменио модернији Фарман F.40. Авион је ушао у историју као први ноћни бамбардер.

Опширније: Фарман МF.11

Фарман HF.7

Фарман HF.7 (аутор Д. Шалер)

Фарман HF.7  је француски извиђачки авион, пројектовао га је Анри Фарман у току 1911-1912 а производила га је фирма браће Анри и Мориса Фарман. (Société Anonyme des Usines Farman). То је била побољшана верзија авиона Фарман HF.4. Авион се комерцијално производио и коришћен је као извиђачки авион и авион за обуку пилота, док га није заменио модернији Фарман HF.16.

Опширније: Фарман HF.7

Фарман HF.20

авион Фарман HF.20 (аутор Д. Шалер)

Фарман HF.20  је француски извиђачки авион, пројектовао га је Анри Фарман у току 1912-1913 а производила га је фирма браће Анри и Мориса Фарман. То је била побољшана верзија авиона Фарман МФ.11. Врло брзо је ушао у производњу и од 1913. већ се користио у француској, белгијској и српској војсци. У овом авиону је 21.03.1913. извршавајући задатке извиђања положаја турске војске код опсаде Скадра погинуо пилот Михајло Петровић прва жртва српског војног ваздухопловства.

Опширније: Фарман HF.20

Блерио XI

 Блерио XI борбени авион Краљевине Србије

Блерио XI је авион којим је Луј Блерио 25. јула 1909. направио први лет преко Ламанша. Ово достигнуће је једано од најзначајнијих у првим годинама авијације, којим је Луј Блерио не само ушао у историју ваздухопловства него и себи обезбедио будућност у производњи авиона.[2] Авион је био једнокрилац и рађен у две верзије једносед и двосед. У њега су уграђивани разни мотори и нашао је широку примену у такмичењима и као авион за обуку пилота. Војну верзију овог авиона су купиле многе земље. Као извиђачки авион је служио у ратовима пре и за време Првог светског рата. Три ова авиона је 1912. године купила Краљевина Србија и већ 1913. године их користила у балканскoм и касније у Првом светском рату.[1][3]

 

Опширније: Блерио XI

Нијепор 27

авион Нијепор N.27

Нијепор N. 27 био је француски двокрилац, ловачки авиона за време Првог светског рата.  Пројектовао  га је Густав Делаге на бази Нијепора N. 24. То је био  последњи из серије  Нијепора са  "V" упорницима између крила, који су први пут примењени код чувеног Нијепора N. 11 "Бебе"  уведеног у наоружање 1916. године. Када је уведен, Нијепор N. 27  је био наоружан удвојеним синхронизованим митраљезима који су пуцали кроз обртно поље елисе. Био је бржи од Нијепор N. 17 и делио је  исту ману као и претходни модели, тј. цепало му се платно на горњем крилу. Из тог разлога је био непопуларан код пилота и убрзо је замењен новом авионом СПАД XIII.

Опширније: Нијепор 27

Нијепор 24

авион Нијепор N.24

Нијепор N.24 је био француски двокрилни ловачки авион за време Првог светског рата. Пројектовао га је Гистав Делаге као замена за успешну верзију Ниjепор N.17. Оперативни Нијепор N.24с служио је у француским, британским, српским, америчким и руски јединица, а такође је масовно коришћен као школски авион за напредну (прелазну) ловачку обуку.

Опширније: Нијепор 24

Рогожарски Бруцош

Рогожарски Бруцош (рад О.Петровића)

Рогожарски Бруцош (НМС) је југословенски школски авион за основну обуку пилота, једномоторни нискокрилац са два члана посаде који је произведен 1940. године у југословенској фабрици авиона Рогожарски из Београда.

Опширније: Рогожарски Бруцош

Нијепор 11

авион Нијепор 11 - Бебе МЈВ Београд

Нијепор N.11- Bebe је француски ловачки авион из Првог светског ратадизајниран је као одговор огромној надмоћи немачких ловаца на западном фронту у 1915. години. У то време квалитетни Фокер моноплани (Fokker E.I, E.II i E.III) су обезбедили Централним силама доминацију у ваздуху, што је јако отежало извиђање и остале активности савезничког ваздухопловства. Авион је пројектовао  Гистав Делаге.

Опширније: Нијепор 11

Хидроавион ФБА


Хидроавиона ФБА 

Хидроавион ФБА је серија најуспешнијих хидроавиона Првог светског рата, спадао је у класу хидроавион извиђач-бомбардер. Направљен у Француској а по лиценци је рађен у Русији и Италији. Авион је први пут полетео 1914. године а производили су се све до 1918. године.

Опширније: Хидроавион ФБА

Рогожарски АЖР

Авион Рогожарски АЖР

 

Авион Рогожарски АЖР је југословенски школски авион за прелазну-ловчку обуку. То је био  двоседи, једномоторни двокрилац класичне конструкције произведен 1930. године у југословенској фирми Прва српска фабрика аероплана Живојин Рогожарски А. Д. из Београда. Није се серијски производио а прототип се користио у Војном ваздухопловству Краљевине СХС/Југославије до 1937. године.

Опширније: Рогожарски АЖР

Ханза Бранденбург Ц.1


Рогожарски СБ (Ханза Бранденбург Ц.1)

Ханза Бранденбург Ц.1 је немачки борбени авион из Првог светског рата који је производила фирма Ханза Бранденбург (нем. Hansa-Brandenburg Flugzeugfabrik) из Бриста ан дер Хафелу (нем. Briest an der Havel) и Хамбурга. Авион је био намењен извиђачким и бомбардерским задацима а коришћен је и за прелазну обуку пилота. После првог светског рата овај авион су у Краљевини СХС производиле фирме Икарус из Новог Сада и Рогожарски из Београда под називом Средњи Бранденбург или Браденбург СБ.

 

Опширније: Ханза Бранденбург Ц.1

Ханза Бранденбург Б.1

Ханза Бранденбург Б.1 - Икарус 1923.

Ханза Бранденбург Б.1 је немачки борбени авион из Првог светског рата који је производила фирма Ханза Бранденбург (нем. Hansa-Brandenburg Flugzeugfabrik) из Бриста ан дер Хафелу (нем. Briest an der Havel) из Хамбурга. Авион је првенствено био намењен почетној обуци пилота али се користио и за остале борбене задатке. После првог светског рата овај авион су у Краљевини СХС производиле фирме Икарус из Новог Сада и Рогожарски из Београда под називом Мали Бранденбург

 

Опширније: Ханза Бранденбург Б.1

Икарус ИО

Авион Икарус ИО - Извиђач обални

Икарус ИО је хидроавион (Извиђач Обалски) произведен 1926. и 1927. године у фабрици авиона Икарус из Новог Сада, а за потребе Поморског ваздухопловства Краљевине СХС/Југославије. Био је то двокрилац дрвене конструкције. Труп је у облику чамца, крила су танког профила пресвучена платном. Авион је имао три члана посаде, пилот, извиђач и стрелац. Основна намена авиона је било извиђање а могао је послужити и као лаки бомбардер.

Опширније: Икарус ИО