- Детаљи
- Аутор: Душан
- Категорија: Историја
- Погодака: 763
Авион Утва 66 је једномоторни висококрилац са фиксним стајним трапом, авион опште намене. Био је металне конструкције израђен у фабрици авиона УТВА у Панчеву Југославија. Пројектантски радови на овом авиону су отпочети 1966. године на захтев РВ и ПВО а на бази претходног авиона Утва 60. Први пробни лет је обављен 2.12.1966. године, а производња и увођење у службу је почела 1968. године. У војној служби ЈРВ био је све до 1999. године, а лети и дан данас као туристичко спортски авион широм света.
- Детаљи
- Аутор: Душан
- Категорија: Историја
- Погодака: 751
Авион Утва 56/60 је једномоторни висококрилац са фиксним стајним трапом намењен за коришћење у привредно туристичке сврхе. Био је металне конструкције израђен у фабрици авиона УТВА у Панчеву Југославија. Пројектантски радови на овом авиону су отпочети 1956. године а завршени 1959. Први пробни лет је обавио фабрички пробни пилот Лазар Вукобратовић 22.04.1959. године. Пројектантски тим су чинили инжењери: Бранислав Николић, Драгослав Петковић, Јован Чубрило и Никола Димитријевић. Битно је разјаснити да се овде ради о "једном" авиону, пројект авиона се звао Утва 56 а његова серијска производња, нормално са одговарајућим изменама и побољшањима која су направљена у току тестирања авиона назван је Утва 60.
- Детаљи
- Аутор: Душан
- Категорија: Историја
- Погодака: 766
Авион Утва 65 Привредник је једномоторни шедстоцилиндрични нискокрилац са фиксним стајним трапом намењен за рад у пољопривреди и шумарству. Био је металне конструкције израђен у фабрици авиона УТВА у Панчеву Југославија. Пројектантски радови на овом авиону су отпочети 1964. године а завршени 1965. када су и извршена пробна тестирања у ВОЦ-у. Пројектантски тим су чинили инжењери: Бранислав Николић са 40% учешћа, Мирко Дабиновић са 35% и Смиљан Цотич са 25% учешћа.
- Детаљи
- Аутор: Душан
- Категорија: Историја
- Погодака: 782
Анатра ДС је руски двокрили једномоторни извиђачки авион са два члана посаде (пилот и извиђач), пројектован и произведен у току Првог светског рата у Заводу А.А. Анатра из Одесе. За време рата користило га је руско и аустроугарско ваздухопловство, обе стране у грађанском рату у Русији, а после рата је коришћен у ваздухопловствима Републике Аустрије, Чехословачке, Мађарске, Пољске и Краљевине СХС/Југославије. Авион је још био познат под именом Анасал добијено од скраћеница назива авиона и мотора који га је погонио (Анатра + Салмсон).
- Детаљи
- Аутор: Душан
- Категорија: Историја
- Погодака: 690
Доран AR.1 је француски двокрилни једномоторни извиђачки авион са два члана посаде (пилот и извиђач), пројектован и произведен у току Првог светског рата а користило га је француско ваздухопловство, америчке експедиционе снаге у Европи, српска и грчка авијатика на Солунском фронту. Иако у европским размерама авион није одиграо запажену улогу, на Солунском фронту и Српској авијатици ови авиони су били у правом смислу "радни коњи".