Садржај / Contents / Inhalt / Содержание / Contenu / Contenidos / Conteúdo / 內容 / 内容物

Да би сте дошли до чланка који је предмет вашег интересовања потребно је да се курсором позиционирате на црвени део назива чланка и кликните левим тастером миша.


  1. Авиа BH-33 - Авиа BH-33
  2. АВИА FL.3 - АВИА FL.3
  3. Авиа Фокер F 39 - Авиа Фокер F 39
  4. Авиатик B II - Авиатик B II
  5. Авиатик Берг C - Авиатик Берг C
  6. Авиатик Берг D - Авиатик Берг D
  7. Авион Ресава - Авион Ресава
  8. Авион "Свети Ђорђе" - Авион "Свети Ђорђе"
  9. Авион "Срака" / Блоудек XIV - Авион "Срака" / Блоудек XIV
  10. Авро Циерва С.30А - Авро Циерва С.30А
  11. Аеро A-12 - Аеро A-12
  12. Аеро A-35 - Аеро A-35
  13. Аеропут ММС-3 - Аеропут ММС-3
  14. Албатрос D.III - Албатрос D.III
  15. Амиот 143 - Амиот 143
  16. Анатра ДС - Анатра ДС
  17. Ансалдо SVA - Ансалдо SVA
  18. Антонов Ан-2 - Антонов Ан-2
  19. Антонов Ан-12 - Антонов Ан-12
  20. Антонов Ан-26 - Антонов Ан-26
  21. Анрио HD-320 - Анрио HD-320
  22. Анрио HD-41H - Анрио HD-41H
  23. Бикер Bü 131 Јунгман - Бикер Bü 131 Јунгман
  24. Бикер Bü 133 Јунгмајстер - Бикер Bü 133 Јунгмајстер
  25. Бикер Bü 181 Бестман - Бикер Bü 181 Бестман
  26. Блерио XI - Блерио XI
  27. Блоудек XV - Блоудек XV
  28. Боинг 707 - Боинг 707
  29. Боинг 727 - Боинг 727
  30. Бреге 14 - Бреге 14
  31. Бреге 19 - Бреге 19
  32. Бристол Бленим Mk I - Бристол Бленим Mk I
  33. Бристол F.2 - Бристол F.2
  34. Воазен - Воазен
  35. Гернер G - Гернер G
  36. Гота GO 145 - Гота GO 145
  37. Груман G-164A Ag-Cat - Груман G-164A Ag-Cat
  38. Гурду - Лесер LGL B3 - Гурду - Лесер LGL B3
  39. Даглас C-47 / DC-3 - Даглас C-47 / DC-3
  40. Даглас DC-6 - Даглас DC-6
  41. Дајмлер-Клем L 20 - Дајмлер-Клем L 20
  42. Депердисен - Депердисен
  43. Девоатин D.1 - Девоатин D.1
  44. Девоатин D.9 - Девоатин D.9
  45. Девоатин D.27 - Девоатин D.27
  46. Де Хевиланд DH.60 Мот - Де Хевиланд DH.60 Мот
  47. Де Хевиланд DH.80А Пус Мот - Де Хевиланд DH.80А Пус Мот
  48. Де Хевиланд DH.82 Tiger Mot - Де Хевиланд DH.82 Tiger Mot
  49. Де Хевиланд DH.83 Фокс Мот - Де Хевиланд DH.83 Фокс Мот
  50. Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот - Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот
  51. Де Хевиланд DH.87 Хорнет Мот - Де Хевиланд DH.87 Хорнет Мот
  52. Де Хевиланд DH.89 Драгон Рапид - Де Хевиланд DH.89 Драгон Рапид
  53. Дитрих Гобит DP II - Дитрих Гобит DP II
  54. Доран AR.1 (2) - Доран AR.1 (2)
  55. Дорније Do 17 - Дорније Do 17
  56. Дорније Do 22 - Дорније Do 22
  57. Дорније Do D - Дорније Do D
  58. Дорније Do J - Дорније Do J
  59. Дорније Do Y - Дорније Do Y
  60. Дукс биплан - Дукс биплан
  61. Ефаг C - Ефаг C
  62. Икарус 214 - Икарус 214
  63. Икарус 215 - Икарус 215
  64. Икарус Аеро 2 - Икарус Аеро 2
  65. Икарус ИО - Икарус ИО
  66. Икарус ММ-2 или МИМА-2 - Икарус ММ-2 или МИМА-2
  67. Икарус Оркан - Икарус Оркан
  68. Икарус "Сиви соко" - Икарус "Сиви соко"
  69. Икарус ШМ - "Шимика" - Икарус ШМ - "Шимика"
  70. Иљушин Ил-14 - Иљушин Ил-14
  71. Иљушин Ил-18 - Иљушин Ил-18
  72. Јаковљев Јак 1 - Јак 1
  73. Јаковљев Јак 3 - Јак 3
  74. Јаковљев Јак 7 - Јак 7
  75. Јаковљев Јак 9 - Јак 9
  76. Јаковљев УТ-2 - Јаковљев УТ-2
  77. Јункерс G.24 - Јункерс G.24
  78. Јункерс Ju 52/3m - Јункерс Ju 52/3m
  79. Јункерс Ju 87 - Јункерс Ju 87
  80. Јункерс W.34 - Јункерс W.34
  81. КАМС 30E - КАМС 30E
  82. Капрони Ca.310 - Капрони Ca.310
  83. Клем L.25 - Клем L.25
  84. Кодрон C.27 - Кодрон C.27
  85. Кодрон C.440 - Кодрон C.440
  86. Кодрон C.510 - Кодрон C.510 Пеликан
  87. Кодрон C.635 - Кодрон C.635
  88. Кодрон G.3 - Кодрон G.3
  89. Кодрон G.4 - Кодрон G.4
  90. Компер свифт CLA.7 - Компер свифт CLA.7
  91. Кухељ KS-I - Кухељ KS-I
  92. Кухељ KS-II - Кухељ KS-II
  93. Летов Š-16J - Летов Š-16J
  94. Лисунов Ли-2 / Ли-3 - Лисунов Ли-2 / Ли-3
  95. Локид Електра - Локид Електра
  96. Лонер B.I - Лонер B.I
  97. Лонер TL - Лонер TL
  98. Мерћеп - комитски - Мерћеп - комитски
  99. Месершмит Bf 108 B-1 Таифун - Месершмит Bf 108 B-1 Таифун
  100. Месершмит Bf 109 - Месершмит Bf 109
  101. Месершмит Bf 110 - Месершмит Bf 110
  102. Моран Солниjе MS.230 - Моран Солниjе MS.230
  103. Моран Солниjе MS.406 - Моран Солниjе MS.406
  104. Национални Аероклуб Србије (НАКС) - Национални Аероклуб Србије (НАКС)
  105. Нијепор 10 - Нијепор 10
  106. Нијепор 11 - Нијепор 11
  107. Нијепор 12 - Нијепор 12
  108. Нијепор 21 - Нијепор 21
  109. Нијепор 23 - Нијепор 23
  110. Нијепор 24 - Нијепор 24
  111. Нијепор 27 - Нијепор 27
  112. Норт Америкен Т-6 Тексан - Норт Америкен Харвард
  113. Петљаков Пе-2 - Петљаков Пе-2
  114. Поликарпов По 2 - Поликарпов По 2
  115. Потез VIII - Потез VIII
  116. Потез XV - Потез XV
  117. Потез XXV - Потез XXV
  118. Потез 29 - Потез 29
  119. Потез 630 - Потез 630
  120. Раб-Каценштајн Kl-1 ласта - Раб-Каценштајн Kl-1 ласта
  121. Раб-Каценштајн RK-2 пеликан - Раб-Каценштајн RK-2 пеликан
  122. Раб-Каценштајн RK-9 - Раб-Каценштајн RK-9
  123. Р.А.Ф. BE 2c - Р.А.Ф. BE 2c
  124. РЕП Type F 1912 - РЕП Type F 1912
  125. Рогожарски АЖР - Рогожарски АЖР
  126. Рогожарски Бруцош - Рогожарски Бруцош
  127. Рогожарски RWD-8 - Рогожарски RWD-8
  128. Рогожарски RWD-13 - Рогожарски RWD-13
  129. Рогожарски ПВТ - Рогожарски ПВТ
  130. Рогожарски Р-100 - Рогожарски Р-100
  131. Рогожарски Р-313 - Рогожарски Р-313
  132. Рогожарски СИМ-VI - Рогожарски СИМ-VI
  133. Рогожарски СИМ-VIII - Рогожарски СИМ-VIII
  134. Рогожарски СИМ-X - Рогожарски СИМ-X
  135. Рогожарски СИМ-XI - Рогожарски СИМ-XI
  136. Рогожарски СИМ-XII-X - Рогожарски СИМ-XII-X
  137. Рогожарски СИМ-XIV-X - Рогожарски СИМ-XIV-X
  138. Румплер 6B - Румплер 6B
  139. Румплер C - Румплер C
  140. Саиман 200 - Саиман 200
  141. Савоја Маркети SM.79 - Савоја Маркети SM.79
  142. СИАИ S.13 - СИАИ S.13
  143. СИМ-II - СИМ-II
  144. Соко 522 - Соко 522
  145. Сопвит 1 1/2 стратер - Сопвит 1 1/2 стратер
  146. СПАД S.VII - СПАД S.VII
  147. СПАД S.XIII - СПАД S.XIII
  148. Спартан крузер - Спартан крузер
  149. Спитфајер - Спитфајер
  150. Свеп це-це - Свеп це-це
  151. Свеп минима - Свеп минима
  152. Фарман F.40 - Фарман F.40
  153. Фарман F.190 - Фарман F.190
  154. Фарман F.306 - Фарман F.306
  155. Фарман HF.20 - Фарман HF.20
  156. Фарман HF.7 - Фарман HF.7
  157. Фарман MF.11 - Фарман MF.11
  158. Феникс C.I - Феникс C.I
  159. Феникс D - Феникс D
  160. Физир ЛАФ - Физир ЛАФ
  161. Физир Ф1В - Физир Ф1В
  162. Физир ФА-1 - Физир ФА-1 (Физир Вега)
  163. Физир ФН - Физир ФН
  164. Физир ФП-2 - Физир ФП-2
  165. Физир ФТ-1 "Небојша" - Физир ФТ-1 "Небојша"
  166. Fi 156 Рода - Fi 156 Рода
  167. Физелер Fi-167 "Велика рода" - Физелер Fi-167
  168. Флит модел 10 - Флит модел 10
  169. Фридрихсхафен FF.49 - Фридрихсхафен FF.49
  170. Хајнкел Hе-8 - Хајнкел Hе-8
  171. Ханза Бранденбург Б.1 - Ханза Бранденбург Б.1
  172. Ханза Бранденбург Ц.1 - Ханза Бранденбург Ц.1
  173. Ханза Бранденбург К - Ханза Бранденбург К
  174. Ханза-Бранденбург W.13 - Ханза-Бранденбург W.13
  175. Ханза-Бранденбург W.18 - Ханза-Бранденбург W.18
  176. Хидроавион ФБА - Хидроавион ФБА
  177. Хокер Фјури - Хокер Фјури
  178. Хокер Хајнд - Хокер Хајнд
  179. Хокер Харикен - Хокер Харикен
  180. Уфаг C.I - Уфаг C.I
  181. Утва 251 Тројка - Утва 251 Тројка
  182. Утва 56/60 - Утва 56/60
  183. Утва 65 Привредник - Утва 65
  184. Утва 66 - Утва 66
  185. Утва 75 - Утва 75
  186. Утва 212 - Утва 212
  187. Утва 213 - Утва 213
  188. Утва Аеро 3 - Утва Аеро 3
  189. Злин Z-XII - Злин Z-XII
  190. Змај Р-1 - Змај Р-1
  191. Шчербаков Шче-2 - Шчербаков Шче-2

Кодрон G.4


Авион Кодрон G.4

Кодрон G.4 / Kodron G.4 (фра. Caudron G.4) је француски двокрилни двомоторни авион са два члана посаде који се користио као бомбардер у току Првог светског рата. Уведен је у наоружање 1915. године а производио се у Француској и Кодроновој филијали у Великој Британији а по лиценци у Италији. 

Опширније: Кодрон G.4

Р.А.Ф. BE 2c


Авион Р.А.Ф. BE 2c, аут: О.Петровић

Р.А.Ф. BE 2c / R.A.F. BE 2c (енг. R.A.F. BE 2c) је енглески двокрилни једномоторни авион са два члана посаде који се користио као бомбардер, извиђач, патролни авион, ноћни ловац, авион за обуку пилота као и авион за везу у току Првог светског рата. Уведен је у наоружање 1915. године а производио се у Енглеској у Royal Aircraft Factory. 

Опширније: Р.А.Ф. BE 2c

Сопвит 1 1/2 стратер


Авион Сопвит 1 1/2 стратер, аут: О.Петровић

Сопвит 1 1/2 стратер / Sopvit 1 1/2 strater (енг. Sopwith 1½ Strutter) је енглески двокрилни једномоторни авион са један / два члана посаде који се користио као бомбардер, извиђач или ловац у току Првог светског рата. Уведен је у наоружање 1916. године а производио се у Енглеској и Француској у три верзије. Сматра се првим стратешким бомбардером у историји ваздухопловства. Пројектовала га је и поризводила британска фирма Sopwith Aviation Co. 

Опширније:  Сопвит 1 1/2 стратер

Авиатик B II


Авион Авиатик B II

Авиатик B II / Aviatik B II (нем. Aviatic B II) је Немачко - Аустроугарски двокрилни једномоторни авион са два члана посаде који се користио као извиђач и авион за обуку непосредно пре и првих година Првог светског рата. Производила га је фирма Automobil und Aviatikwerke AG из Лајпцига и њена филијала из Беча. Главни конструктор oвог авиона је био инжењер Robert Wild.

Опширније: Авиатик B II

Лонер B.I


Авион Лонер B.II

Лонер B.I / Loner B.I (нем. Lohner B.I) је Аустро-Угарски двокрилни једномоторни авион са два члана посаде који се користио као извиђач и авион за обуку непосредно пре и првих година Првог светског рата. Дана 17. децембра 1913. године, током рата у Мароку, шпански експедициони корпус је први пут у историји ваздухопловства искористио авионе Лонер B.I као бомбардере.  Производила га је фирма Jacob Lohner & Co. из Беча

Опширније: Лонер B.I

Блоудек XV


Авион Блоудек XV - "Лојзе"

Авион Блоудек XV / Avion Bloudek XV је југословенски лаки спортски авион намењен цивилној употреби. Био је то једномоторни, једнокрилни нискокрилац, двосед дрвене конструкције. Пошто га је погонио мотор ADC Cirrus II, одомаћени назив овог авиона у ваздухопловним круговима Југославије је био Блоудек-Цирус Произведен je 1930 године у радиноници инжењера Станка Блоудека у Љубљани као самоградња. Летео је од 1930 до 1934. године када је уништен у авио несрећи. Надимак овом авиону је био "Лојзе"

Опширније: Блоудек XV

Авион "Срака" / Блоудек XIV


Авион Блоудек XIV- "Срака"

Авион "Срака" / Avion "Sraka" је први југословенски цивилни авион назван "Срака" (у преводу са словеначког сврака), а касније је према свом конструктору добио назив Блоудек XIV. Произведен je 1925. године у радионници инжењера Блоудека у Љубљани као самоградња. То је био једномоторни, једносед, једнокрилни висококрилац (парасол) дрвене конструкције. Направљен је само један примерак овог авиона који се користио до 1932. године. Први корисник му је био Обласни одбор Аеро клуба из љубљане (ОО АК). Иако је са овим авионом било доста проблема у погледу поузданости (проблематичан мотор), његов значај у развоју југословенског ваздухопловства је био непроцењив јер је био први југословенски цивилни авион домаће производње.

Опширније: Авион "Срака" / Блоудек XIV

Авион "Свети Ђорђе"

Авион "Свети Ђорђе" / Avion "Sveti Đorđe" је југословенски једномоторни, једноседи, лаки једнокрилни, висококрилни (парасол) спортски авион, који се користио за промоцију ваздухопловства и фирме Влајковић и синови, између два светска рата. Пројектовао га је инж. В. Несторов а произвела га је 1927 године југословенска фирма за производњу авиона и авио мотора Светозар Влајковић и синови из Београда.

Име "Свети Ђорђе" је добио према крсној слави произвођача. То је био први регистровани цивилни авион са простора Југославије. Носио је ознаку X-SABC.

Опширније: Авион "Свети Ђорђе"

Икарус "Сиви соко"


Авион Икарус "Сиви соко"

Икарус "Сиви Соко" / Ikarus "Sivi soko" је југословенски једномоторни, двоседи, лаки двокрилни авион, који се користио као авион за почетну обуку пилота и панорамске летове (туристички авиона), између два светска рата. Произвела га је 1928 године југословенска фирма за проузводњу авиона Икарус - погон у Новом Саду. Пројектант авиона је био инж. Јосип Микл тада технички директор и главни конструктор Икаруса и ово му је био први пројект копненог авиона с обзиром да је био стручњак и годинама се бавио пројектовањем хидроавиона. По пројектанту авион се популарно звао и Икарус-Микл.

Опширније: Икарус "Сиви соко"

Аеро A-12


Авион Аеро А-12

Аеро А-12 / Aero A-12 (чеш. Aero A-12) је чехословачки једномоторни, двоседи, двокрилни авион, мешовитe конструкције који се користио као лаки бомбардер и извиђач, између два светска рата. Производиле су га је чехословачке фирме Аеро  и Летов (чеш. Aero и Letov) а пројектовао га је инж. Антонин Хусник (Antonin Husnik).

Први пробни лет је направио 1923. године а производио се до пред крај 1925. Кад је избачен из војне употребе, коришћен је као школски авион за обуку војних пилота. А највећи број примерака је уступљен Аеро клубовима за обуку и тренажу спортских и резервних пилота.

Опширније: Аеро A-12

Гернер G


Авион Гернер G.I

Гернер G. / Gerner G. (нем. Gerner G) је породица немачких једномоторних, двоседих, двокрилних, лаких спортских авиона, који су се користили као авион за почетну обуку пилота, између два светска рата. Производиле су их немачке фирме Адлер и Гернер&Кох (нем. Adler Flugzeugbau, Gerner&Koch). Први авион из ове породице Гернер G.I је полетео крајем 1928. године.

Опширније: Гернер G

Дитрих Гобит DP II


Авион Дитрих Гобит DP II

Дитрих Гобит DP II (мишар) / Ditrih Gobit DP II (mišar) (нем. Diеtrich Gobit DP II Bussard) је немачки једномоторни, двоседи, двокрилни авион, мешовите конструкције који се користио као школски авион за почетну обуку пилота, између два светска рата. Производила га је немачка фирма Дитрих-Гобит из Касела Немачка (нем. Dietrich-Gobiet Flugzeugwerke AG iz Kassel-a). Авион је добио додатни назив Bussard што у преводу значи "мишар". Обичај да се авионима дају имена птица користиле су у то време фирме Кодрон, Дитрих и Раб-Каценштајн. Авион је први пут полетео 1923. године.

Опширније: Дитрих Гобит DP II

Раб-Каценштајн RK-9


Авион Раб-Каценштајн RK-9

Раб-Каценштајн RK-9 (црноглавка) / Raab-Kacenštajn RK-9 (crnoglavka) (нем. Raab-Katzenstein RK-9 Grasmücke) је немачки једномоторни, двоседи, двокрилни, лаки спортски, авион, који се користио као школски авион, између два светска рата.

Производила га је немачка фирма Раб-Каценштајн фабрика авиона (нем. Raab-Katzenstein-Flugzeugwerken GmbH). Први прототип је полетео 1928. године. Највише су га користиле приватне школе летења и Аероклубови. Био је веома јефтин за своје време а планиран је попут Volsk Wagen-a (народни аутомобил) да буде "народни авион" доступан већини грађана. Велика економска криза 1929. године омела је ове планове.

Опширније: Раб-Каценштајн RK-9

Дајмлер-Клем L 20


Авион Дајмлер-Клем L 20

Дајмлер-Клем L.20 / Dajmler-Klem L 20 (нем. Daimler-Klemm L.20) је немачки једномоторни, двоседи, нискокрилни лаки авион, који се користио као спортски и авион за почетну обуку пилота, између два светска рата. Производиле су га немачке фирме Дајмлер (нем. Daimler) и Клем (нем. Leichtflugzeugbau Klemm GmbH) а главни пројектант је био инж. Ханс Клем (нем. Hanns Klemm). Први прототип је полетео 1924. година а у периоду од 1924 до 1928. године укупно је произведено 83 примерака ових авиона.  

Опширније: Дајмлер-Клем L 20

Раб-Каценштајн RK-2 пеликан

Авион Раб-Каценштајн RK-2

Раб-Каценштајн RK-2 (пеликан) / Raab-Kacenštajn RK-2 (pelikan) (нем. Raab-Katzenstein RK-2 Pelican) је немачки једномоторни, двоседи, двокрилни авион, који се користио као школски авион, између два светска рата.

Производила га је немачка фирма Раб-Каценштајн фабрика авиона (нем. Raab-Katzenstein-Flugzeugwerken GmbH), a пројектовала два инжењера инж. Паул Ј. Хал и инж. Ерих фон Кнупфер. Први прототип је полетео 10.08.1926. године. Највише су га користиле приватне школе летења, Аероклубови а 16 примерака овог авиона је купило ратно ваздухопловство Кине за обуку војних пилота.

Опширније: Раб-Каценштајн RK-2 пеликан

Раб-Каценштајн Kl.1 (ласта)

Авион Раб-Каценштајн Kl.1

Раб-Каценштајн Kl.1 (ласта) / Raab-Kacenštajn Kl.1 (lasta) (нем. Raab-Katzenstein Kl.1 Schwalbe) је немачки једномоторни, двоседи, двокрилни авион, који се користио као школски и акробатски авион, између два светска рата. Производила га је немачка фирма Раб-Каценштајн фабрика авиона (нем. Raab-Katzenstein-Flugzeugwerken GmbH). 

Опширније: Раб-Каценштајн Kl.1 (ласта)

Клем L.25


Авион Клем L.25

Клем L.25 / Klem L.25 (нем. Klemm L.25) је немачки једномоторни, двоседи, нискокрилни авион, који се користио као спортски и авион за почетну обуку пилота, између два светска рата и за време Другог светског рата. Производила га је немачка фирма Клем (нем. Leichtflugzeugbau Klemm GmbH) а главни пројектант је био инж. Роберт Лузер (нем. Robert Lusser). Од 1929 до 1935. године произведено је 6 типова ових авиона у укупном броју од 600 примерака.  

Опширније: Клем L.25

Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот


Авион  Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот

Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот / De Heviland DH.85 Leopard Mot (енг. De Havilland DH.85 Leopard Moth) је енглески једномоторни, вишеседи, једнокрилни авион, који се користио као лаки путнички авион, између два светска рата за време и после рата. Производила га је енглеска фирма Де Хевиланд (енг. de Havilland Aircraft Company). Производња је трајала од 1933. до 1936. године а произведено је укупно 133 авиона. Главни конструктор овог авиона је био Џефри де Хавиланд. Неколико примерака овог авиона је и данас (2015.) у летном стању.

Опширније: Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот

Кодрон C.27


Авион Кодрон С.27

Кодрон С.27 / Kodron C.27 (фра. Caudron C.27) је француски једномоторни, двоседи/троседи, двокрилни авион, који се користио као авион за обуку пилота или туристичке летове, између два светска рата. Производила га је француска фирма Кодрон (фра. Société des avions Caudron), (после 1937. године Renault-Caudron) у периоду од 1922.до 1927. године. Авион је дрвене конструкције а произведено је укупно 59 авиона.

Опширније: Кодрон C.27

Аеро A-35

Авион Аеро А-35

Аеро А-35 / Aero A-35  је чехословачки једномоторни, вишеседи, једнокрилни висококрилац (парасол) авион, који се користио као путнички или транспортни авион, између два светска рата и у току Другог светског рата. Могао је да превезе 4 или 5 путника. први пут је полетео 1928. године. Производила га је чехословачка фирма Aero Vodochody, а укупно је произведено 12 авиона. Седам авиона је купила чехословачка ваздухопловна компанија ČSA а пет авиона је купила Компанија Бата. Авион је био класичне градње углавном дрвене конструкције са фиксним стајним трапом. Имао је доста простора за смештај додатних резервоара за гориво како би се могао користити за дуголинијски саобраћај.

Опширније: Аеро A-35

Злин Z-XII


Авион Злин Z-XII

Злин Z-XII / Zlin Z-XII  је чехословачки једномоторни, двоседи, једнокрилни нискокрилац, потпуно дрвене конструкције, са фиксним стајним трапом који се користио као лаки спортски авион између два светска рата и у току другог светског рата. Први пут је полетео 1935. године. Производила га је чехословачка фирма Zlínská Letecká Akciová Společnost (Zlín) из Отковица која је пословала у оквиру групе Бата. Укупно је произведено око 250 примерака ових авиона. Авион је био веома популаран па је продат у 20-так земаља. Мада замишљен као лаки спортски авион масовно се користио за обуку како спортских тако и војних пилота. Производња овог авиона је трајала и за време немачке окупације Чехословачке све до 1943. године. 

Опширније: Злин Z-XII

Кодрон C.510 Пеликан


Авион Кодрон C.510 Пеликан

Кодрон C.510 Пеликан / Kodron C.510 Pelican (фра. Caudron C.510 Pélican) је француски једномоторни, четвороседи, једнокрилни висококрилни (парасол) авион, који се користио као лаки транспортни авион, између два светска рата и за време другог светског рата. Производила га је француска фирма Кодрон (фра. Société des avions Caudron), (после 1937. године Renault-Caudron) у периоду од 1935. године. Први пут је полетео 1934. године, класичне је градње (дрво и импрегнирано платно) и има фиксни стајни трап. Направљен је у 2 верзије (санитет и туристички) укупно 62 примерака а продат је у три земаље.

Опширније: Кодрон C.510 Пеликан

Аеропут ММС-3

Авион Аеропут ММС-3

Аеропут ММС-3 / Aeroput MMS-3 је југословенски двомоторни, вишеседи, једнокрилни авион, дрвене конструкције који се користио као туристички, транспортни и авиотакси, између два светска рата. Произвела га је југословенска фирма Аеропут за своје потребе у својој радионици за одржавање авиона. Конструктор авиона је био инж. Миленко Митровић - Спирта технички директор Аеропута АД. Авион је први пут је полетео почетком 1936. године а већ у септембру месецу исте године добио је пловидбену дозволу, а летео је све до Априлског рата 1941. године. Због своје интересантне конструкције у то доба, побудио је велико интересовање стручне јавности. Пројектант авиона је имао идеју да се гондола авиона заједно са посадом и путницима у случају несреће падобраном спусти на земљу али ова идеја није остверена.

Опширније: Аеропут ММС-3

Спартан крузер

Авион Спартан крузер аут:Н.Миклушев

Спартан Крузер / Spartan kruzer (енг. Spartan Cruiser) је енглески тромоторни, вишеседи, једнокрилни авион, који се користио као путнички и транспортни авион, између два светска рата. Авион је био мешовите конструкције труп му је био од метала а крила потпуно дрвене конструкције и облоге. Производила га је енглеска фирма Спартан еркрафт (енг. Spartan Aircraft Ltd.). Произведен је у свега 17 примерака од којих је два купио југословенски Аеропут. Један примерак је направљен по лиценци у земунској фабрици авиона Змај.

Опширније: Спартан крузер

Фарман F.306

Авион Фарман F.306

Фарман F.306 / Farman F.306 (фра. Farman F.306) је француски тромоторни, вишеседи, једнокрилни авион, који се користио као путнички и транспортни авион, између два светска рата. Производила га је француска фирма Фарман (фра. Farman Avions) у периоду од 1930 до 1931. године. Укупно је произведено 22 примерака у 8 варијанти. Варијанте су се међусобно разликовале према врсти уграђених мотора.

Опширније: Фарман F.306

Фарман F.190


Авион Фарман F.190

Фарман F.190 / Farman F.190 (енг. Farman F.190) је француски једномоторни, вишеседи, једнокрилни висококрилац (парасол) авион, који се користио као путнички, транспортни и авион за везу између два светска рата. Најчешће је коришћен као авиотакси. Производила га је француска фирма Фарман (фра. Farman Avions). Први пут је полетео 1928. године, класичне је градње (дрво и импрегнирано платно) и има фиксни стајни трап. Направљен је у 12 верзија укупно 154 примерака а продат је у седам земаља.

Опширније: Фарман F.190