Садржај / Contents / Inhalt / Содержание / Contenu / Contenidos / Conteúdo / 內容 / 内容物

Да би сте дошли до чланка који је предмет вашег интересовања потребно је да се курсором позиционирате на црвени део назива чланка и кликните левим тастером миша.


  1. Авиа BH-33 - Авиа BH-33
  2. АВИА FL.3 - АВИА FL.3
  3. Авиа Фокер F 39 - Авиа Фокер F 39
  4. Авиатик B II - Авиатик B II
  5. Авиатик Берг C - Авиатик Берг C
  6. Авиатик Берг D - Авиатик Берг D
  7. Авион Ресава - Авион Ресава
  8. Авион "Свети Ђорђе" - Авион "Свети Ђорђе"
  9. Авион "Срака" / Блоудек XIV - Авион "Срака" / Блоудек XIV
  10. Авро Циерва С.30А - Авро Циерва С.30А
  11. Аеро A-12 - Аеро A-12
  12. Аеро A-35 - Аеро A-35
  13. Аеропут ММС-3 - Аеропут ММС-3
  14. Албатрос D.III - Албатрос D.III
  15. Амиот 143 - Амиот 143
  16. Анатра ДС - Анатра ДС
  17. Ансалдо SVA - Ансалдо SVA
  18. Антонов Ан-2 - Антонов Ан-2
  19. Антонов Ан-12 - Антонов Ан-12
  20. Антонов Ан-26 - Антонов Ан-26
  21. Анрио HD-320 - Анрио HD-320
  22. Анрио HD-41H - Анрио HD-41H
  23. Бикер Bü 131 Јунгман - Бикер Bü 131 Јунгман
  24. Бикер Bü 133 Јунгмајстер - Бикер Bü 133 Јунгмајстер
  25. Бикер Bü 181 Бестман - Бикер Bü 181 Бестман
  26. Блерио XI - Блерио XI
  27. Блоудек XV - Блоудек XV
  28. Боинг 707 - Боинг 707
  29. Боинг 727 - Боинг 727
  30. Бреге 14 - Бреге 14
  31. Бреге 19 - Бреге 19
  32. Бристол Бленим Mk I - Бристол Бленим Mk I
  33. Бристол F.2 - Бристол F.2
  34. Воазен - Воазен
  35. Гернер G - Гернер G
  36. Гота GO 145 - Гота GO 145
  37. Груман G-164A Ag-Cat - Груман G-164A Ag-Cat
  38. Гурду - Лесер LGL B3 - Гурду - Лесер LGL B3
  39. Даглас C-47 / DC-3 - Даглас C-47 / DC-3
  40. Даглас DC-6 - Даглас DC-6
  41. Дајмлер-Клем L 20 - Дајмлер-Клем L 20
  42. Депердисен - Депердисен
  43. Девоатин D.1 - Девоатин D.1
  44. Девоатин D.9 - Девоатин D.9
  45. Девоатин D.27 - Девоатин D.27
  46. Де Хевиланд DH.60 Мот - Де Хевиланд DH.60 Мот
  47. Де Хевиланд DH.80А Пус Мот - Де Хевиланд DH.80А Пус Мот
  48. Де Хевиланд DH.82 Tiger Mot - Де Хевиланд DH.82 Tiger Mot
  49. Де Хевиланд DH.83 Фокс Мот - Де Хевиланд DH.83 Фокс Мот
  50. Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот - Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот
  51. Де Хевиланд DH.87 Хорнет Мот - Де Хевиланд DH.87 Хорнет Мот
  52. Де Хевиланд DH.89 Драгон Рапид - Де Хевиланд DH.89 Драгон Рапид
  53. Дитрих Гобит DP II - Дитрих Гобит DP II
  54. Доран AR.1 (2) - Доран AR.1 (2)
  55. Дорније Do 17 - Дорније Do 17
  56. Дорније Do 22 - Дорније Do 22
  57. Дорније Do D - Дорније Do D
  58. Дорније Do J - Дорније Do J
  59. Дорније Do Y - Дорније Do Y
  60. Дукс биплан - Дукс биплан
  61. Ефаг C - Ефаг C
  62. Икарус 214 - Икарус 214
  63. Икарус 215 - Икарус 215
  64. Икарус Аеро 2 - Икарус Аеро 2
  65. Икарус ИО - Икарус ИО
  66. Икарус ММ-2 или МИМА-2 - Икарус ММ-2 или МИМА-2
  67. Икарус Оркан - Икарус Оркан
  68. Икарус "Сиви соко" - Икарус "Сиви соко"
  69. Икарус ШМ - "Шимика" - Икарус ШМ - "Шимика"
  70. Иљушин Ил-14 - Иљушин Ил-14
  71. Иљушин Ил-18 - Иљушин Ил-18
  72. Јаковљев Јак 1 - Јак 1
  73. Јаковљев Јак 3 - Јак 3
  74. Јаковљев Јак 7 - Јак 7
  75. Јаковљев Јак 9 - Јак 9
  76. Јаковљев УТ-2 - Јаковљев УТ-2
  77. Јункерс G.24 - Јункерс G.24
  78. Јункерс Ju 52/3m - Јункерс Ju 52/3m
  79. Јункерс Ju 87 - Јункерс Ju 87
  80. Јункерс W.34 - Јункерс W.34
  81. КАМС 30E - КАМС 30E
  82. Капрони Ca.310 - Капрони Ca.310
  83. Клем L.25 - Клем L.25
  84. Кодрон C.27 - Кодрон C.27
  85. Кодрон C.440 - Кодрон C.440
  86. Кодрон C.510 - Кодрон C.510 Пеликан
  87. Кодрон C.635 - Кодрон C.635
  88. Кодрон G.3 - Кодрон G.3
  89. Кодрон G.4 - Кодрон G.4
  90. Компер свифт CLA.7 - Компер свифт CLA.7
  91. Кухељ KS-I - Кухељ KS-I
  92. Кухељ KS-II - Кухељ KS-II
  93. Летов Š-16J - Летов Š-16J
  94. Лисунов Ли-2 / Ли-3 - Лисунов Ли-2 / Ли-3
  95. Локид Електра - Локид Електра
  96. Лонер B.I - Лонер B.I
  97. Лонер TL - Лонер TL
  98. Мерћеп - комитски - Мерћеп - комитски
  99. Месершмит Bf 108 B-1 Таифун - Месершмит Bf 108 B-1 Таифун
  100. Месершмит Bf 109 - Месершмит Bf 109
  101. Месершмит Bf 110 - Месершмит Bf 110
  102. Моран Солниjе MS.230 - Моран Солниjе MS.230
  103. Моран Солниjе MS.406 - Моран Солниjе MS.406
  104. Национални Аероклуб Србије (НАКС) - Национални Аероклуб Србије (НАКС)
  105. Нијепор 10 - Нијепор 10
  106. Нијепор 11 - Нијепор 11
  107. Нијепор 12 - Нијепор 12
  108. Нијепор 21 - Нијепор 21
  109. Нијепор 23 - Нијепор 23
  110. Нијепор 24 - Нијепор 24
  111. Нијепор 27 - Нијепор 27
  112. Норт Америкен Т-6 Тексан - Норт Америкен Харвард
  113. Петљаков Пе-2 - Петљаков Пе-2
  114. Поликарпов По 2 - Поликарпов По 2
  115. Потез VIII - Потез VIII
  116. Потез XV - Потез XV
  117. Потез XXV - Потез XXV
  118. Потез 29 - Потез 29
  119. Потез 630 - Потез 630
  120. Раб-Каценштајн Kl-1 ласта - Раб-Каценштајн Kl-1 ласта
  121. Раб-Каценштајн RK-2 пеликан - Раб-Каценштајн RK-2 пеликан
  122. Раб-Каценштајн RK-9 - Раб-Каценштајн RK-9
  123. Р.А.Ф. BE 2c - Р.А.Ф. BE 2c
  124. РЕП Type F 1912 - РЕП Type F 1912
  125. Рогожарски АЖР - Рогожарски АЖР
  126. Рогожарски Бруцош - Рогожарски Бруцош
  127. Рогожарски RWD-8 - Рогожарски RWD-8
  128. Рогожарски RWD-13 - Рогожарски RWD-13
  129. Рогожарски ПВТ - Рогожарски ПВТ
  130. Рогожарски Р-100 - Рогожарски Р-100
  131. Рогожарски Р-313 - Рогожарски Р-313
  132. Рогожарски СИМ-VI - Рогожарски СИМ-VI
  133. Рогожарски СИМ-VIII - Рогожарски СИМ-VIII
  134. Рогожарски СИМ-X - Рогожарски СИМ-X
  135. Рогожарски СИМ-XI - Рогожарски СИМ-XI
  136. Рогожарски СИМ-XII-X - Рогожарски СИМ-XII-X
  137. Рогожарски СИМ-XIV-X - Рогожарски СИМ-XIV-X
  138. Румплер 6B - Румплер 6B
  139. Румплер C - Румплер C
  140. Саиман 200 - Саиман 200
  141. Савоја Маркети SM.79 - Савоја Маркети SM.79
  142. СИАИ S.13 - СИАИ S.13
  143. СИМ-II - СИМ-II
  144. Соко 522 - Соко 522
  145. Сопвит 1 1/2 стратер - Сопвит 1 1/2 стратер
  146. СПАД S.VII - СПАД S.VII
  147. СПАД S.XIII - СПАД S.XIII
  148. Спартан крузер - Спартан крузер
  149. Спитфајер - Спитфајер
  150. Свеп це-це - Свеп це-це
  151. Свеп минима - Свеп минима
  152. Фарман F.40 - Фарман F.40
  153. Фарман F.190 - Фарман F.190
  154. Фарман F.306 - Фарман F.306
  155. Фарман HF.20 - Фарман HF.20
  156. Фарман HF.7 - Фарман HF.7
  157. Фарман MF.11 - Фарман MF.11
  158. Феникс C.I - Феникс C.I
  159. Феникс D - Феникс D
  160. Физир ЛАФ - Физир ЛАФ
  161. Физир Ф1В - Физир Ф1В
  162. Физир ФА-1 - Физир ФА-1 (Физир Вега)
  163. Физир ФН - Физир ФН
  164. Физир ФП-2 - Физир ФП-2
  165. Физир ФТ-1 "Небојша" - Физир ФТ-1 "Небојша"
  166. Fi 156 Рода - Fi 156 Рода
  167. Физелер Fi-167 "Велика рода" - Физелер Fi-167
  168. Флит модел 10 - Флит модел 10
  169. Фридрихсхафен FF.49 - Фридрихсхафен FF.49
  170. Хајнкел Hе-8 - Хајнкел Hе-8
  171. Ханза Бранденбург Б.1 - Ханза Бранденбург Б.1
  172. Ханза Бранденбург Ц.1 - Ханза Бранденбург Ц.1
  173. Ханза Бранденбург К - Ханза Бранденбург К
  174. Ханза-Бранденбург W.13 - Ханза-Бранденбург W.13
  175. Ханза-Бранденбург W.18 - Ханза-Бранденбург W.18
  176. Хидроавион ФБА - Хидроавион ФБА
  177. Хокер Фјури - Хокер Фјури
  178. Хокер Хајнд - Хокер Хајнд
  179. Хокер Харикен - Хокер Харикен
  180. Уфаг C.I - Уфаг C.I
  181. Утва 251 Тројка - Утва 251 Тројка
  182. Утва 56/60 - Утва 56/60
  183. Утва 65 Привредник - Утва 65
  184. Утва 66 - Утва 66
  185. Утва 75 - Утва 75
  186. Утва 212 - Утва 212
  187. Утва 213 - Утва 213
  188. Утва Аеро 3 - Утва Аеро 3
  189. Злин Z-XII - Злин Z-XII
  190. Змај Р-1 - Змај Р-1
  191. Шчербаков Шче-2 - Шчербаков Шче-2

Дитрих Гобит DP II


Авион Дитрих Гобит DP II

Дитрих Гобит DP II (мишар) / Ditrih Gobit DP II (mišar) (нем. Diеtrich Gobit DP II Bussard) је немачки једномоторни, двоседи, двокрилни авион, мешовите конструкције који се користио као школски авион за почетну обуку пилота, између два светска рата. Производила га је немачка фирма Дитрих-Гобит из Касела Немачка (нем. Dietrich-Gobiet Flugzeugwerke AG iz Kassel-a). Авион је добио додатни назив Bussard што у преводу значи "мишар". Обичај да се авионима дају имена птица користиле су у то време фирме Кодрон, Дитрих и Раб-Каценштајн. Авион је први пут полетео 1923. године.

Опширније: Дитрих Гобит DP II

Раб-Каценштајн RK-9


Авион Раб-Каценштајн RK-9

Раб-Каценштајн RK-9 (црноглавка) / Raab-Kacenštajn RK-9 (crnoglavka) (нем. Raab-Katzenstein RK-9 Grasmücke) је немачки једномоторни, двоседи, двокрилни, лаки спортски, авион, који се користио као школски авион, између два светска рата.

Производила га је немачка фирма Раб-Каценштајн фабрика авиона (нем. Raab-Katzenstein-Flugzeugwerken GmbH). Први прототип је полетео 1928. године. Највише су га користиле приватне школе летења и Аероклубови. Био је веома јефтин за своје време а планиран је попут Volsk Wagen-a (народни аутомобил) да буде "народни авион" доступан већини грађана. Велика економска криза 1929. године омела је ове планове.

Опширније: Раб-Каценштајн RK-9

Дајмлер-Клем L 20


Авион Дајмлер-Клем L 20

Дајмлер-Клем L.20 / Dajmler-Klem L 20 (нем. Daimler-Klemm L.20) је немачки једномоторни, двоседи, нискокрилни лаки авион, који се користио као спортски и авион за почетну обуку пилота, између два светска рата. Производиле су га немачке фирме Дајмлер (нем. Daimler) и Клем (нем. Leichtflugzeugbau Klemm GmbH) а главни пројектант је био инж. Ханс Клем (нем. Hanns Klemm). Први прототип је полетео 1924. година а у периоду од 1924 до 1928. године укупно је произведено 83 примерака ових авиона.  

Опширније: Дајмлер-Клем L 20

Раб-Каценштајн RK-2 пеликан

Авион Раб-Каценштајн RK-2

Раб-Каценштајн RK-2 (пеликан) / Raab-Kacenštajn RK-2 (pelikan) (нем. Raab-Katzenstein RK-2 Pelican) је немачки једномоторни, двоседи, двокрилни авион, који се користио као школски авион, између два светска рата.

Производила га је немачка фирма Раб-Каценштајн фабрика авиона (нем. Raab-Katzenstein-Flugzeugwerken GmbH), a пројектовала два инжењера инж. Паул Ј. Хал и инж. Ерих фон Кнупфер. Први прототип је полетео 10.08.1926. године. Највише су га користиле приватне школе летења, Аероклубови а 16 примерака овог авиона је купило ратно ваздухопловство Кине за обуку војних пилота.

Опширније: Раб-Каценштајн RK-2 пеликан

Раб-Каценштајн Kl.1 (ласта)

Авион Раб-Каценштајн Kl.1

Раб-Каценштајн Kl.1 (ласта) / Raab-Kacenštajn Kl.1 (lasta) (нем. Raab-Katzenstein Kl.1 Schwalbe) је немачки једномоторни, двоседи, двокрилни авион, који се користио као школски и акробатски авион, између два светска рата. Производила га је немачка фирма Раб-Каценштајн фабрика авиона (нем. Raab-Katzenstein-Flugzeugwerken GmbH). 

Опширније: Раб-Каценштајн Kl.1 (ласта)

Клем L.25


Авион Клем L.25

Клем L.25 / Klem L.25 (нем. Klemm L.25) је немачки једномоторни, двоседи, нискокрилни авион, који се користио као спортски и авион за почетну обуку пилота, између два светска рата и за време Другог светског рата. Производила га је немачка фирма Клем (нем. Leichtflugzeugbau Klemm GmbH) а главни пројектант је био инж. Роберт Лузер (нем. Robert Lusser). Од 1929 до 1935. године произведено је 6 типова ових авиона у укупном броју од 600 примерака.  

Опширније: Клем L.25

Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот


Авион  Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот

Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот / De Heviland DH.85 Leopard Mot (енг. De Havilland DH.85 Leopard Moth) је енглески једномоторни, вишеседи, једнокрилни авион, који се користио као лаки путнички авион, између два светска рата за време и после рата. Производила га је енглеска фирма Де Хевиланд (енг. de Havilland Aircraft Company). Производња је трајала од 1933. до 1936. године а произведено је укупно 133 авиона. Главни конструктор овог авиона је био Џефри де Хавиланд. Неколико примерака овог авиона је и данас (2015.) у летном стању.

Опширније: Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот

Кодрон C.27


Авион Кодрон С.27

Кодрон С.27 / Kodron C.27 (фра. Caudron C.27) је француски једномоторни, двоседи/троседи, двокрилни авион, који се користио као авион за обуку пилота или туристичке летове, између два светска рата. Производила га је француска фирма Кодрон (фра. Société des avions Caudron), (после 1937. године Renault-Caudron) у периоду од 1922.до 1927. године. Авион је дрвене конструкције а произведено је укупно 59 авиона.

Опширније: Кодрон C.27

Аеро A-35

Авион Аеро А-35

Аеро А-35 / Aero A-35  је чехословачки једномоторни, вишеседи, једнокрилни висококрилац (парасол) авион, који се користио као путнички или транспортни авион, између два светска рата и у току Другог светског рата. Могао је да превезе 4 или 5 путника. први пут је полетео 1928. године. Производила га је чехословачка фирма Aero Vodochody, а укупно је произведено 12 авиона. Седам авиона је купила чехословачка ваздухопловна компанија ČSA а пет авиона је купила Компанија Бата. Авион је био класичне градње углавном дрвене конструкције са фиксним стајним трапом. Имао је доста простора за смештај додатних резервоара за гориво како би се могао користити за дуголинијски саобраћај.

Опширније: Аеро A-35

Злин Z-XII


Авион Злин Z-XII

Злин Z-XII / Zlin Z-XII  је чехословачки једномоторни, двоседи, једнокрилни нискокрилац, потпуно дрвене конструкције, са фиксним стајним трапом који се користио као лаки спортски авион између два светска рата и у току другог светског рата. Први пут је полетео 1935. године. Производила га је чехословачка фирма Zlínská Letecká Akciová Společnost (Zlín) из Отковица која је пословала у оквиру групе Бата. Укупно је произведено око 250 примерака ових авиона. Авион је био веома популаран па је продат у 20-так земаља. Мада замишљен као лаки спортски авион масовно се користио за обуку како спортских тако и војних пилота. Производња овог авиона је трајала и за време немачке окупације Чехословачке све до 1943. године. 

Опширније: Злин Z-XII

Кодрон C.510 Пеликан


Авион Кодрон C.510 Пеликан

Кодрон C.510 Пеликан / Kodron C.510 Pelican (фра. Caudron C.510 Pélican) је француски једномоторни, четвороседи, једнокрилни висококрилни (парасол) авион, који се користио као лаки транспортни авион, између два светска рата и за време другог светског рата. Производила га је француска фирма Кодрон (фра. Société des avions Caudron), (после 1937. године Renault-Caudron) у периоду од 1935. године. Први пут је полетео 1934. године, класичне је градње (дрво и импрегнирано платно) и има фиксни стајни трап. Направљен је у 2 верзије (санитет и туристички) укупно 62 примерака а продат је у три земаље.

Опширније: Кодрон C.510 Пеликан

Аеропут ММС-3

Авион Аеропут ММС-3

Аеропут ММС-3 / Aeroput MMS-3 је југословенски двомоторни, вишеседи, једнокрилни авион, дрвене конструкције који се користио као туристички, транспортни и авиотакси, између два светска рата. Произвела га је југословенска фирма Аеропут за своје потребе у својој радионици за одржавање авиона. Конструктор авиона је био инж. Миленко Митровић - Спирта технички директор Аеропута АД. Авион је први пут је полетео почетком 1936. године а већ у септембру месецу исте године добио је пловидбену дозволу, а летео је све до Априлског рата 1941. године. Због своје интересантне конструкције у то доба, побудио је велико интересовање стручне јавности. Пројектант авиона је имао идеју да се гондола авиона заједно са посадом и путницима у случају несреће падобраном спусти на земљу али ова идеја није остверена.

Опширније: Аеропут ММС-3

Спартан крузер

Авион Спартан крузер аут:Н.Миклушев

Спартан Крузер / Spartan kruzer (енг. Spartan Cruiser) је енглески тромоторни, вишеседи, једнокрилни авион, који се користио као путнички и транспортни авион, између два светска рата. Авион је био мешовите конструкције труп му је био од метала а крила потпуно дрвене конструкције и облоге. Производила га је енглеска фирма Спартан еркрафт (енг. Spartan Aircraft Ltd.). Произведен је у свега 17 примерака од којих је два купио југословенски Аеропут. Један примерак је направљен по лиценци у земунској фабрици авиона Змај.

Опширније: Спартан крузер

Фарман F.306

Авион Фарман F.306

Фарман F.306 / Farman F.306 (фра. Farman F.306) је француски тромоторни, вишеседи, једнокрилни авион, који се користио као путнички и транспортни авион, између два светска рата. Производила га је француска фирма Фарман (фра. Farman Avions) у периоду од 1930 до 1931. године. Укупно је произведено 22 примерака у 8 варијанти. Варијанте су се међусобно разликовале према врсти уграђених мотора.

Опширније: Фарман F.306

Фарман F.190


Авион Фарман F.190

Фарман F.190 / Farman F.190 (енг. Farman F.190) је француски једномоторни, вишеседи, једнокрилни висококрилац (парасол) авион, који се користио као путнички, транспортни и авион за везу између два светска рата. Најчешће је коришћен као авиотакси. Производила га је француска фирма Фарман (фра. Farman Avions). Први пут је полетео 1928. године, класичне је градње (дрво и импрегнирано платно) и има фиксни стајни трап. Направљен је у 12 верзија укупно 154 примерака а продат је у седам земаља.

Опширније: Фарман F.190

Кодрон С.440 (Галеб)


Авион Кодрон С.440 (Галеб)

Кодрон С.440 (Галеб) / Kodron C.440 (Galeb) (фра. Caudron C.440 Goéland) је француски двомоторни, вишеседи, једнокрилни авион дрвене конструкције, који се користио као путнички авион између два светска рата, за време Другог светског рата и после њега. У фамилији авиона Кодрон која носи ознаку С.440 је било 10 типова авиона и 6 подтипова разлика између појединих типова је у моторима и опреми авиона. У суштини то је еволутивни развој једног авиона. Производила га је француска фирма Кодрон (фра. Société des avions Caudron), (после 1937. године Renault-Caudron) у периоду од 1935. до 1948. године. Производња није прекидана ни за време рата, тако да је укупан број произведених примерака прешао бројку од 1700 комада. 

Опширније: Кодрон С.440 (Галеб)

Локид Електра

Авион Локид Електра

Локид Електра / Lokid Elektra (енг. Lockheed Мод 10 Elektra) је амерички двомоторни, вишеседи, једнокрилни авион, Потпуно металне конструкције, који се користио као путнички и транспортни авион, између два светска рата за време Другог светског рата као и један период после рата. Производила га је америчка фирма Локид Еркрафт корпорација (енг. Lockheed Aircraft Corporation). У периоду од 1934 до 1941. произведено је 148 примерака овог авиона који продати у 17 земаља. На основу овог модела пројектовани су и направљени модели 12 Електра; 14 Електра и 18 Ладестар.

Опширније: Локид Електра

Авро Циерва C.30A

Аутожир Авро Сиерва С.30А

Авро Сиерва С.30А / Avro Cierva C.30A (енг. Avro Cierva C.30A) је енглеска једномоторна, двоседа летелица аутожир. Пројектовао га је шпански инжењер Хуан де ла Сиерва (шпан.Juan de la Cierva) а по лиценци фирме Cierva Autogiro Company производиле су га енглеска фирма A V Roe & Co Ltd (Avro), француска фирма Lioré-et-Olivier и немачка фирма Focke-Wulf, америчка фирма Pitcairn-Cierva Autogiro Company а производи се и у Совјетском Савезу без лиценце пошто је у то време СССР био искључен из свих међународних организација. Летилица се производила у периоду од 1933. до 1936. године и укупно је произведено око 150 примерака. Мада по броју произведених примерака и употребној вредности, ова летилица није од бог зна каквог значаја она представља камен међаш у развоју ваздухопловства уопште. На бази принципа и техничких решења примењених у развоју ове летелице равијена је касније читава грана ваздухопловства тј. летелица хеликоптери. 

Опширније: Авро Циерва C.30A

Амиот 143

Авион Амиот 143

Амиот 143 / Amiot 143 (фра. Amiot 143) је француски двомоторни, вишеседи, једнокрилни авион, који је пројектован као вишенаменски авион, између два светска рата. Припадао је фамилији авиона Амиот 140. Производила га је француска фирма Авионс Амиот (фра. Avions Amiot) у пероиоду од 1935 до 1937. године, а пројектовао га је Феликс Амиот (фра. Félix Amiot). Први пробни лет је обављен 1931. године.  Користио се као дневни и ноћни средњи бомбардер, далекометни извиђач, транспортни авион као и авион за обуку пилота за управљање вишемоторним авионима. Из употребе је избачен 1944. године.

Опширније: Амиот 143

Кодрон C.635


Авион Кодрон C.635

Кодрон C.635 / Кodron C.635 (фра. Caudron C.635 Simoun) је француски једномоторни, четвороседи, нискокрилни авион, који се користио као лаки спортско-туристички авион, између два светска рата. Производила га је француска фирма Кодрон (фра. Société des avions Caudron), а пројектовао инж. Марсел Рифард  (фра.Marcel Riffard). Авион је поред званичне ознаке Кодрон C.635 имао и надимак Simoun - пешчана олуја. Први лет је обавио 1934. године а производио се у пероиоду од 1935. до 1940. године. Поред цивилне, авион се производио и у војној варијанти.

Опширније: Кодрон C.635

Авиа Фокер F 39

Авион Авиа Фокер F 39

Авиа Фокер F 39 / Avia Foker F 39 (češ. Avia Fokker F 39) је чехословачки тромоторни, вишеседи, висококрилaц авион, мешовите класичне конструкције који се користио као бомбардер, авион за обуку пилота за управљање вишемоторним авионима, путнички, транспортни авион и извиђач, између два и у току Другог светског рата.

Производила га је чехословачка фирма Авиа на основу лиценце холандске фирме Фокер. Настао је успешном адаптацијом путничког тромоторца Фокер F-IX. Адаптацију и изведено решење је водио чешки инж. Франц Новотни. Коришћен је од 1932. до 1943. године.

Опширније: Авиа Фокер F 39

Дорније Do Y


Авион Дорније Do Y

Дорније Do Y / Dornije Do Y (нем. Dornier Do Y) је немачки тромоторни, вишеседи, висококрилни авион, потпуно металне конструкције који се користио између два и у току Другог светског рата. Иако је пројектован као бомбардер овај авион се у току експлоатације користио поред основне намене и као транспортни авион, авион за везу и школски авион тј. авион за обуку пилота вишемоторних авиона. Производила га је швајцарска филијала немачке фирме Дорније (нем. Flugzeugwerft Alterhein am Bodensee). Произведено је свега 4 примерка ових авиона и то за потребе Војног ваздухопловства Краљевине Југославије (ВВКЈ). Два авиона су саграђена 1932. године а друга два модифицирана су завршена 1932. године. Авиони завршени 1936. године називани су још у литератури као Дорније Do 15.

Опширније: Дорније Do Y

Јункерс Ju 52/3m


Авион Јункерс Ju 52/3m

Јункерс Ju 52/3m / Junkers Ju 52/3m (нем. Junkers Ju 52/m) је немачки тромоторни, вишеседи, нискокрилaц авион, потпуно металне конструкције који се користио као путнички/транспортни авион, карго, тегљач једрилица, антиминер, бомбардер и извиђач, између два у току и после Другог светског рата. Пројектовао га је инж. Ернест Циндел (нем. Ernest Zindel), а производила га је немачка фирма Јункерс (нем. Junkers Flugzeugwerk AG). После рата га је производио француски SECM-Amiot и шпанска CASA. 

Опширније: Јункерс Ju 52/3m

Јункерс G.24

Авион Јункерс G.24

Јункерс G.24 / Junkers G.24 (нем. Junkers G.24) је немачки тромоторни, вишеседи, нискокрилaц авион, потпуно металне конструкције који се користио као путнички авион, лаки бомбардер и извиђач, између два светска рата. Производила га је немачка фирма Јункерс (нем. Junkers Flugzeugwerk AG), а пројектовао га је професор Хуго Јункерс (нем. Hugo Junkers) са својим сарадницима инжењерима Ернестом Цинделом и Херманом Полманом. Први пут је полетео 1925. године и био је први тромоторни авион који је ушао у оперативну употребу. Производио се у матичној фирми Junkers Flugzeugwerke AG  из Dessau, шведској фирми AB Flygindustri из Limhamn код Malmö-а и заједничкој фирми Јункерса и Совјетског савеза Филях из Москве, а производња је трајала од 1924 до 1929. године.

Опширније: Јункерс G.24

Спитфајер

Авион Спитфајер

Спитфајер / Spitfajer (енг. Supermarine Spitfire) је енглески једномоторни, једноседи, једнокрилни авион, потпуно металне конструкције, који се користио као ловац, уочи, за време и после Другог светског рата. Производила га је енглеска фирма Супермарин (енг. Supermarine Aviation Works), а пројектовао Reginald Joseph Mitchell. Сматра се једним од најбољих ловаца Другог светског рата. Произведен је у преко 40 варијанти а укупно 20.351 примерак. Један је од ретких авиона који је био у оперативној служби од првог до последњег дана другог светског рата. Верзија овог авиона која је ушла у службу 1938. године имала је плафон 9.723 m и максималну брзину 580 km/h, а последња ратна варијанта имала је плафон 12.200m и брзину од 710 km/h.

Опширније: Спитфајер

Потез 630

Авион Потез 631

Потез 630 / Potez 630 (фра. Potez 630) је фамилија француских вишенаменских двомоторних авиона, са три члана посаде, развијен за француско ратно ваздухопловство на основу спецификације из 1934. године, првенствено као тешки ловац разарач. По својим карактеристикама је био сличан британском Бристол Бленим (бомбардер) и немачком Месершмит Bf 110 (ловац). Пројектовала га је француска фирма Потез а конструктори су били инжењери Luis Coroller и Andre Delaruelle. Производила их је француска фирма SNCAN од 1937. до 1942. године. Први пут је полетео 1936. године у оперативну употребу је уведен 1938. а повучен је из употребе 1942. године. Био је француски авион који је произведен у највећем броју примерака уочи Другог светског рата.

Опширније: Потез 630