Ваздухопловне традиције Србије
  1. Ви сте овде:  
  2. Почетна
  3. Чланци

Локид Мартин SR-72

Детаљи
Аутор: Сава
Категорија: Чланци
Објављено: 24 Април 2013
Погодака: 918
Локид Мартин SR-72
 
Опште
Намена Неуочљив, хиперсоничан стратешки извиђачки авион
Посада Без посаде
Земља порекла Flag of the United States.png САД
Произвођач Локид Мартин
 

Локид Мартин SR-72 је беспилотни, хиперсоничан авион намењен за обавештајне задатке, надзор и извиђање, а предлаже га Локид Мартин да наследи SR-71 блекбирд. По чињеницама да је беспилотни, неуочљив и да лети у домену хиперсоничних брзина, може се сматрати да је увод у борбене авионе 6. генерације.

Опширније: Локид Мартин SR-72

F-35 лајтнинг II

Детаљи
Аутор: Сава
Категорија: Чланци
Објављено: 24 Април 2013
Погодака: 1144
F-35 лајтнинг II
 

F-35 лајтнинг II је једномоторни вишенаменски борбени авион, пете генерације, са умањеном уочљивошћу. Намењен је за борбу за превласт у ваздушном простору, против циљева на Земљи и мору, као и за извршавање задатака извиђања. Произашао је из експерименталног авиона X-35, који је победио на конкурсу у програму енгл. Joint Strike Fighter (JSF). Још увек је у фази развоја, која је временски продужена због повећања захтева, трошкова и смањеног буџета. Америчко министарство одбране, са својим извештајем је од 26. јануара 2012. године, потврдило подршку и висок приоритет програму F-35.

Досадашњи развој су финансирале Сједињене Америчке Државе и Уједињено Краљевство, а придружиле су им се и друге државе, које намеравају да тај авион уведу у своју оперативну употребу. Развој авиона F-35 лајтнинг II, одвијан је у три варијанте: са класичним полетањем и слетањем, вертикалним полетањем и слетањем, а трећа је морнаричка за палубну употребу са носача авиона. За све три варијанте, делови су максимално унифицирани, са међусобном подударношћу од 80%. Постигнута је смањена уочљивост (стелт), у коме циљу је пројектовано и унутрашње ношење наоружања, у „бункеру“ у трупу авиона.

Прототипски развој и пројектовање је реализовала фирма Локид Мартин, која је и носилац развоја експрименталног авиона X-35, претходника овом програму. Прототип авиона F-35 лајтнинг II је први пут летео 15. децембра 2006. године.

Вишенаменски F-35 лајтнинг II, у перспективи је намењен да замени цео скуп борбених авиона средње класе, који су тренутно у оперативној употреби у Сједињеним Америчким Државама, Великој Британији и код осталих њихових савезника. На тај начин, то ће бити најмасовнији интернационални авион у ратним ваздухопловствима и морнарицама већег броја земаља. Прототипски развој и пројектовање је реализовала фирма Локид Мартин, која је и носилац развоја експрименталног авиона X-35, претходника овом програму. Прототип авиона F-35 лајтнинг II је први пут летео 15. децембра 2006. године. Програм је заснован на првобитном плану поруџбина од 3.100 примерака, а сада је сведен на 2.400, што је допунски повећало јединичну цену авиона.

Војни аналитичари сматрају даје F-35 последњи ловац, који ће се развијати у америци као пилотирани авион. Следећи ловац ће бити 6. генерације, који ће бити беспилотни, или евентуално с обе опције, алтернативно беспилотни / пилотиран.

Опширније: F-35 лајтнинг II

Boeing F/A-XX

Детаљи
Аутор: Сава
Категорија: Чланци
Објављено: 24 Април 2013
Погодака: 815

Амерички програм развоја и увођењем у оперативну употребу будућег супериорног ловца шесте генерације F/A-XX, требало би да се замене садашњи авиони F/A-18E/F супер хорнет у америчкој морнарици, почев од краја друге и почетка треће деценије двадесет и првог века. Захтев је први пут идентификован у јуну 2008.

Анимација авиона F/A-XX

Опширније: Boeing F/A-XX

F-22 раптор

Детаљи
Аутор: Сава
Категорија: Чланци
Објављено: 24 Април 2013
Погодака: 889
F-22 раптор
Опште
Намена вишенаменски
Посада једносед/двосед
Земља порекла Застава Сједињених Америчких Држава САД
Произвођач Локид Мартин/ Боинг
Први лет 29. септембар 1990.
Почетак производње 1991.
Уведен у употребу 15. децембар 2005.
Број примерака 195 (8 прототипова и 187 оперативних авиона)
Димензије
Дужина 18,9 m
Размах крила 13,56 m
Висина 5,08 m
Површина крила 78,04 m²
Маса
Празан 14.365 kg
Нормална полетна 25.107 kg
Макс. тежина при узлетању 36.288 kg
Погон
Турбо-млазни мотор 2 х F119-PW-100
Потисак ТММ 2x156 kN
Перформансе
Макс. брзина на Hopt 2.132+ km/h
Тактички радијус кретања 759 km
Долет 3.219 km
Плафон лета 19.811 m


F-22 раптор (ен. F-22 Raptor) је први у свету борбени авион пете генерације, уведен у оперативну употребу, у Америчком ратном ваздухопловству. Авион може да лети брже од брзине звука на базном потиску, без укључивања допунског сагоревања мотора. У томе режиму може дуготрајно да крстари, у задацима дежурства. Основна намена Раптора је постизање превласти у ваздушном простору, а секундарно му је дејство по циљевима на тлу (земља / море) и електронско ратовање.

Раптора карактерише способност летења на изузетно великим висинама и брзинама. На њему је примењена најсавременија технологија аеродинамичког обликовања, градње мотора, висок однос потисак / маса, софистицирана електронска и друга опрема, систем управљања, савремена интеграција авионских система и више технологија за смањење уочљивости и могућности откривања сензорима, са Земље и из ваздуха.

Рекордер је по цени и по трошковима оперативне употребе, по часу лета.

Неколико држава попут Јапана, Аустралије и Израела, показало је жељу за куповином Раптора. Амерички Конгрес је ставио забрану на његов извоз, чак и својим поузданим савезницима.

Председник Барак Обама је потписао овлашћење за пословну 2010. годину, 28. октобра 2009. у којој нису била предвиђена средства за његову даљу производњу.

Од укупно 195, последњи примерак F-22 раптор је произведен 2. маја 2012. за Америчко ратно ваздухопловство, током трајања производње у претходних 15 година. То је био завршетак производње и процеса увођења у оперативну употребу, овог типа авиона.

Опширније: F-22 раптор

F-117 најтхок

Детаљи
Аутор: Сава
Категорија: Чланци
Објављено: 24 Април 2013
Погодака: 874

 
 

 

F-117 најтхок
F-117 Nighthawk Front.jpg
Опште
Намена бомбардер
Посада 1 члан
Земља порекла САД
Произвођач Локид
Први лет 18. јун 1981.
Уведен у употребу 15. октобар 1983.
Повучен из употребе 22. април 2008.
Статус повучен из употребе
Први корисник Америчко ратно ваздухопловство
Број примерака 64 (5 YF-117A, 59 F-117A)
Димензије
Дужина 20,08 m
Размах крила 13,20 m
Висина 3,78 m
Површина крила 105,9 m²
Маса
Празан 13.600 kg
Макс. тежина при узлетању 23.800 kg
Погон
Турбо-млазни мотор 2 х Џенерал електрик F404-GE-F1D2
Потисак ТММ 2 х 48,9 kN
Перформансе
Брзина крстарења 306 km/h
Макс. брзина на Hopt 1.040 km/h
Тактички радијус кретања 860 km
Долет 3.080 km
Плафон лета 13.716 m
 

F-117 најтхок (енгл Nighthawk) је амерички двомоторни авион, једносед, са примењеном технологијом смањене уочљивости (енгл Stealth technology). Намењен је за борбена дејства ваздух-земља, у својству тактичког бомбардера. Једино га је оперативно користило Америчко ратно ваздухопловство, до 2008. године. Први је лет направио 1981. године, а уведен је у оперативну употребу у октобру 1983.

Локид је развио специфичну неуочљиву (стелт) технологију, из чега је произашао пројекат оперативног авиона F-117, у условима скромне подршке рачунара, неопходне, за сложени прорачун минимизирања површине радарског пресека. У временском периоду његовог развоја, рачунари нису били на потребном нивоу са својим могућностима, ни по развоју хардвера ни софтвера, за примену сложених метода прорачуна у функцији оптимизације решења пројекта „стелт“ технологијом.

F-117 је посебно промовисан, као „невидљиви ловац“ (енгл Stealth Fighter), иако је намењен за борбу ваздух-земља. Чак је и неуобичајено и претенциозно означен са „F“, почетним словом назива за америчке ловце (енгл Fighter).

Учествовао је у борбеним операцијама у Панами, Ираку и на простору бивше Југославије.

У току оперативне употребе, авиони F-117 су имали шест удеса и једно обарање у борби. Војска Југославије је прва и једина у свету која је званично успела да сруши авион овог типа, у току НАТО бомбардовања Савезне Републике Југославије, 27. марта 1999. године. Успела је да га обори и да сруши мит о његовој „невидљивости“, дејством 3. батаљона 250. ракетне бригаде југословенске ПВО, руским ракетним системом С-125 нева-М.

Укупно је произведено 64 примерка овог типа авиона, од чега су 5 били прототипови у власништву Локида (за њихова интерна испитивања). Америчко Ратно ваздухопловство је повукло авионе F-117 из оперативне употребе 22. априла 2008. године, дајући искључиву предност над њима ловачким авионима 5.генерације F-22 раптор и F-35 лајтнинг II.

Опширније: F-117 најтхок

  1. F/A-18 хорнет
  2. F/A-18E/F супер хорнет
  3. F-16 фајтинг фалкон
  4. Варијанте F-16 фајтинг фалкон

Страна 22 од 26

  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26

Главни мени

  • Насловна
  • Чланци Владимира Лепојевића
  • Прикази
  • Вести
  • Биографије
  • Чланци
  • Историја
  • Статут и о Удружењу

Пријава

  • Заборавили сте лозинку?
  • Заборавили сте корисничко име?