- Детаљи
- Аутор: Сава
- Категорија: Чланци
- Погодака: 572
F-84G тандерџет | ||
---|---|---|
Опште | ||
Намена | ловац-бомбардер | |
Посада | 1 | |
Земља порекла | САД | |
Произвођач | Репаблик | |
Први лет | 26. фебруара 1946. године |
|
Број примерака | 7.889 | |
Димензије | ||
Дужина | 11,60 m | |
Размах крила | 11,10 m | |
Висина | 3,84 m | |
Површина крила | 24 m² | |
Маса | ||
Празан | 5 200 kg | |
Нормална полетна | 8 200 kg | |
Макс. тежина при узлетању | 10 590 kg | |
Погон | ||
Турбо-млазни мотор | 1 х Алисон J35-A-29 турбомлазни мотор | |
Потисак ТММ | 24,7 kN | |
Перформансе | ||
Брзина крстарења | 770 km/h | |
Макс. брзина на Hopt | 1.000 km/h | |
Долет | 1.600–3.200 km | |
Плафон лета | 12.350 m | |
F-84 тандерџет је амерички борбени авион са турбо млазним мотором, ловац-бомбардер, 1. генерације. Развој му је почео 1944. године, а полетео је 1946. Званично је уведен у оперативну употребу 1947. године. У међувремену, на њему је спроведен велики број модификација на структури змаја и на мотору, због уочених недостатака. То је чак довело у дилему ваздухопловство,1948. године, о доношењу одлуке о прекиду програма. Авион није био у потпуности оперативан све до 1949. године. Коначно је пројекат „сазрео“ са варијантом F-84G, када се дефинитивно и стабилизовао у оперативној употреби (1951.). Са даљим развојем, 1954. године, трапезно крило и репови (без угла стреле), замењени су са новим стреластим. Та варијанта авиона, обележена је са F-84F тандерстраик, која је намењена за ударна ловачко-бомбардерска дејства, а његова опција RF-84F тандерфлеш, за фотографско извиђање.
За Америчко ратно ваздухопловство, Тандерџети су постали примарни ударни авиони, за време Корејског рата, где су летели у 86.408 мисија и уништили 60% од свих укупно неутралисаних циљева, као и осам совјетских ловаца типа МиГ. Више од половине произведених од 7.889 примерака F-84, уведено је у оперативну употребу у државама чланицама НАТО. У америчком ваздухопловству, Тандерџет је био у оперативној употреби од 1948. до 1957. године. Изван састава НАТО, уведен је у оперативну употребу и у југословенско ратно ваздухопловсво, као први борбени авион са млазним мотором. Од укупних 229 примерака, првих 48 примерака F-84 тандерџет, стигло је на Аеродром Батајница, у 204. пук, 9. јуна 1953. године.
F-84 тандерџет је био први серијски борбени авион, који је могао узети гориво током лета и први ловац способан да носи нуклеарне бомбу Mark 7.
Развијено је више верзија F-84 тандерџет и већина су серијски произвођени.
- Детаљи
- Аутор: Сава
- Категорија: Чланци
- Погодака: 547
F-86 сејбр је крозвучни, млазни ловац прве генерације. Развила га је и производила фирма Норт Америкен. Најпознатији је по учешћу у Корејском рату, где му је био супротстављен совјетски авион МиГ-15. Развијен је у касним четрдесетим годинама двадесетог века, али је већ застарео до краја педесетих. Сејбр се показао као добар ловац у првој линији ваздухопловних снага, са изузетним летним и борбеним карактеристикама, у времену своје оперативне употребе. Био је у оперативној употреби, у више од 30 земаља, последњи су се задржали у у Боливији, све до 1994. године. Води се, да је та породица авиона извојевала више од 900 победа у ваздушном простору. По томе показатељу, сигурно је на првом месту у светској ваздухопловној историји. У току свога постојања, коришћен је и као основа за више значајних истраживања и експериментисања у научним и истраживачким центрима Сједињених Америчких Држава.
Његов успех га је довео до масовне производње, у периоду између 1949. и 1956. године двадесетог века, у Сједињеним Америчким Државама, Италији. Варијанте су развијене и произвођене и у Канади и Аустралији. Сејбр је ловачки авион са турбомлазним мотором, који је произведен у највећем броју примерака, у западном делу света. Укупна производња је 9.860 примерака, у свима варијантама.
Оперативна историја му је веома богата, од учешћа у Корејском рату, до многобројних локалних сукоба.
- Детаљи
- Аутор: Сава
- Категорија: Чланци
- Погодака: 562
|
МиГ-15 (рус. Микоян и Гуревич МиГ-15) је био совјетски ловачки авион са турбо-млазним мотором, из периода краја четрдесетих и педесетих година двадесетог века. Пројектован је у бироу Артјома Микојана и Михаила Гурјевича. Припада првој генерацији ловачких авиона на млазни погон.
Посебно је познат по улози коју је имао током Корејског рата, супротстављајући се авиону америчког порекла F-86 сејбр. На авионима МиГ-15 су летели совјетски, кинески и севернокорејски пилоти. Својим борбеним карактеристикама МиГ-15 је пољуљао мишљења Запада о својој технолошкој супериорности над СССР-ом.
- Детаљи
- Аутор: Сава
- Категорија: Чланци
- Погодака: 649
A-10 тандерболт II је амерички борбени авион, специјално пројектован за блиску подршку копненим снагама, из ваздушног простора. Једноставан, ефикасан и „жилав“ двомоторни авион, који може да се користи против свих циљева на копну, укључујући тенкове и друга оклопна возила. Једносед је са двопроточним турбомлазним моторима и класичним крилом. Развио га је Ферчилд-Репаблик, у раним седамдесетим годинама двадесеток века. Концепиран је око тешког аутоматског топа GAU-8 авенџер, што му је основно и веома убојито наоружање. Труп авиона је ојачан са оклопом, допунске масе од 544 kg, што штити пилота и виталне делове авиона. Повећава му „борбену жилавост“ (преживљавање и способност летења и после значајних оштећења у борби).
Име му је повезано са прослављеним авионом из Другог светског рата P-47 тандерболт. А-10 је познатији по свом надимку „Хог“. При концепирању и одређивању намене и начина употребе, имао је велики утицај познати немачки авион Ju 87 G. Другоразредна намена А-10 је контрола ваздушног простора, непосредно пред дејства ваздух-земља, у тим задацима наводи друге авионе на циљеве, које у тој функцији и обележава.
Има борбену историју на више ратишта Блиског истока и бивше Југославије, при НАТО агресији.
- Детаљи
- Аутор: Сава
- Категорија: Чланци
- Погодака: 547