Ваздухопловне традиције Србије
  1. Ви сте овде:  
  2. Почетна
  3. Чланци

F-84 тандерџет

Детаљи
Аутор: Сава
Категорија: Чланци
Објављено: 24 Април 2013
Погодака: 847
F-84G тандерџет
F-84E of 9th Fighter-Bomber Squadron in Korea.jpg

Опште
Намена ловац-бомбардер
Посада 1
Земља порекла  САД
Произвођач Репаблик
Први лет 26. фебруара
1946. године
Број примерака 7.889
Димензије
Дужина 11,60 m
Размах крила 11,10 m
Висина 3,84 m
Површина крила 24 m²
Маса
Празан 5 200 kg
Нормална полетна 8 200 kg
Макс. тежина при узлетању 10 590 kg
Погон
Турбо-млазни мотор 1 х Алисон J35-A-29 турбомлазни мотор
Потисак ТММ 24,7 kN
Перформансе
Брзина крстарења 770 km/h
Макс. брзина на Hopt 1.000 km/h
Долет 1.600–3.200 km
Плафон лета 12.350 m
 

F-84 тандерџет је амерички борбени авион са турбо млазним мотором, ловац-бомбардер, 1. генерације. Развој му је почео 1944. године, а полетео је 1946. Званично је уведен у оперативну употребу 1947. године. У међувремену, на њему је спроведен велики број модификација на структури змаја и на мотору, због уочених недостатака. То је чак довело у дилему ваздухопловство,1948. године, о доношењу одлуке о прекиду програма. Авион није био у потпуности оперативан све до 1949. године. Коначно је пројекат „сазрео“ са варијантом F-84G, када се дефинитивно и стабилизовао у оперативној употреби (1951.). Са даљим развојем, 1954. године, трапезно крило и репови (без угла стреле), замењени су са новим стреластим. Та варијанта авиона, обележена је са F-84F тандерстраик, која је намењена за ударна ловачко-бомбардерска дејства, а његова опција RF-84F тандерфлеш, за фотографско извиђање.

За Америчко ратно ваздухопловство, Тандерџети су постали примарни ударни авиони, за време Корејског рата, где су летели у 86.408 мисија и уништили 60% од свих укупно неутралисаних циљева, као и осам совјетских ловаца типа МиГ. Више од половине произведених од 7.889 примерака F-84, уведено је у оперативну употребу у државама чланицама НАТО. У америчком ваздухопловству, Тандерџет је био у оперативној употреби од 1948. до 1957. године. Изван састава НАТО, уведен је у оперативну употребу и у југословенско ратно ваздухопловсво, као први борбени авион са млазним мотором. Од укупних 229 примерака, првих 48 примерака F-84 тандерџет, стигло је на Аеродром Батајница, у 204. пук, 9. јуна 1953. године.

F-84 тандерџет је био први серијски борбени авион, који је могао узети гориво током лета и први ловац способан да носи нуклеарне бомбу Mark 7.

Развијено је више верзија F-84 тандерџет и већина су серијски произвођени.

Опширније: F-84 тандерџет

F-86 сејбр

Детаљи
Аутор: Сава
Категорија: Чланци
Објављено: 24 Април 2013
Погодака: 824

F-86 сејбр

North American F86-01.JPG
Опште
Намена Ловац[а]
Посада 1
Земља порекла  САД
Произвођач Норт Америкен
Први лет 1947.
Уведен у употребу 1949.
Повучен из употребе 1994.
Први корисник САД
Број примерака 9.860
Димензије
Дужина 11,43 m
Размах крила 11,3 m
Висина 4,5 m
Површина крила 26,75 m²
Маса
Празан 4.780 kg
Нормална полетна 7.360 kg
Макс. тежина при узлетању 8.234 kg
Погон
Турбо-млазни мотор 1 х G.E.J47-GE-27
Потисак ТММ 26,3 kN
Перформансе
Макс. брзина на Hopt 1.106 km/h
Макс. брзина на H=0 965 km/h
Тактички радијус кретања 530 km
Долет 2.454 km
Плафон лета 14.630 m
 

F-86 сејбр је крозвучни, млазни ловац прве генерације. Развила га је и производила фирма Норт Америкен. Најпознатији је по учешћу у Корејском рату, где му је био супротстављен совјетски авион МиГ-15. Развијен је у касним четрдесетим годинама двадесетог века, али је већ застарео до краја педесетих. Сејбр се показао као добар ловац у првој линији ваздухопловних снага, са изузетним летним и борбеним карактеристикама, у времену своје оперативне употребе. Био је у оперативној употреби, у више од 30 земаља, последњи су се задржали у у Боливији, све до 1994. године. Води се, да је та породица авиона извојевала више од 900 победа у ваздушном простору. По томе показатељу, сигурно је на првом месту у светској ваздухопловној историји. У току свога постојања, коришћен је и као основа за више значајних истраживања и експериментисања у научним и истраживачким центрима Сједињених Америчких Држава.

Његов успех га је довео до масовне производње, у периоду између 1949. и 1956. године двадесетог века, у Сједињеним Америчким Државама, Италији. Варијанте су развијене и произвођене и у Канади и Аустралији. Сејбр је ловачки авион са турбомлазним мотором, који је произведен у највећем броју примерака, у западном делу света. Укупна производња је 9.860 примерака, у свима варијантама.

Оперативна историја му је веома богата, од учешћа у Корејском рату, до многобројних локалних сукоба.

Опширније: F-86 сејбр

Микојан МиГ-15

Детаљи
Аутор: Сава
Категорија: Чланци
Објављено: 24 Април 2013
Погодака: 863

МиГ-15
MiG-15 Hu.jpg
Опште
Намена Ловац 
Посада једносед/двосед
Први лет 30 децембар 1947.
Почетак производње 1948.
Димензије
Дужина 10,86 m
Размах крила 10,08 m
Висина 3,6 m
Површина крила 20,6 m²
Маса
Празан 3.681 kg
Макс. тежина при узлетању 6.045 kg
Погон
Турбо-млазни мотор Климов ВК-1
Потисак ТММ 26,5 kN
Перформансе
Макс. брзина на H=0 1.075 km/h
Тактички радијус кретања 1.860 km
Долет 1.520–1.900 km
Плафон лета 15.500 m
Брзина пењања 3.000 m/min
 

МиГ-15 (рус. Микоян и Гуревич МиГ-15) је био совјетски ловачки авион са турбо-млазним мотором, из периода краја четрдесетих и педесетих година двадесетог века. Пројектован је у бироу Артјома Микојана и Михаила Гурјевича. Припада првој генерацији ловачких авиона на млазни погон.

Посебно је познат по улози коју је имао током Корејског рата, супротстављајући се авиону америчког порекла F-86 сејбр. На авионима МиГ-15 су летели совјетски, кинески и севернокорејски пилоти. Својим борбеним карактеристикама МиГ-15 је пољуљао мишљења Запада о својој технолошкој супериорности над СССР-ом.

Опширније: Микојан МиГ-15

A-10 тандерболт II

Детаљи
Аутор: Сава
Категорија: Чланци
Објављено: 24 Април 2013
Погодака: 982
A-10 тандерболт II
A-10 Thunderbolt II In-flight-2.jpg
Опште
Намена Блиска подршка
Посада Један
Земља порекла Застава Сједињених Америчких Држава САД
Произвођач Ферчилд-Репаблик
Први лет 1972.
Почетак производње март 1977.
Статус у употреби
Број примерака 716
Димензије
Дужина 16,26 m
Размах крила 17,53 m
Висина 4,47 m
Површина крила 47,0 m²
Маса
Празан 11.321 kg
Нормална полетна 21.361 kg
Макс. тежина при узлетању 23.000 kg
Погон
Турбо-млазни мотор 2× Џенерал електрик TF34-GE-100A
Потисак ТММ 40,32 kN
Перформансе
Макс. брзина на H=0 706 km/h
Тактички радијус кретања 460 km
Долет 4.150 km
Плафон лета 13.700 m
Брзина пењања 1.800 m/min
 

A-10 тандерболт II је амерички борбени авион, специјално пројектован за блиску подршку копненим снагама, из ваздушног простора. Једноставан, ефикасан и „жилав“ двомоторни авион, који може да се користи против свих циљева на копну, укључујући тенкове и друга оклопна возила. Једносед је са двопроточним турбомлазним моторима и класичним крилом. Развио га је Ферчилд-Репаблик, у раним седамдесетим годинама двадесеток века. Концепиран је око тешког аутоматског топа GAU-8 авенџер, што му је основно и веома убојито наоружање. Труп авиона је ојачан са оклопом, допунске масе од 544 kg, што штити пилота и виталне делове авиона. Повећава му „борбену жилавост“ (преживљавање и способност летења и после значајних оштећења у борби).

Име му је повезано са прослављеним авионом из Другог светског рата P-47 тандерболт. А-10 је познатији по свом надимку „Хог“. При концепирању и одређивању намене и начина употребе, имао је велики утицај познати немачки авион Ju 87 G. Другоразредна намена А-10 је контрола ваздушног простора, непосредно пред дејства ваздух-земља, у тим задацима наводи друге авионе на циљеве, које у тој функцији и  обележава.

Има борбену историју на више ратишта Блиског истока и бивше Југославије, при  НАТО агресији.

Опширније: A-10 тандерболт II

F-14 томкет

Детаљи
Аутор: Сава
Категорија: Чланци
Објављено: 24 Април 2013
Погодака: 833
F-14 Томкет
F-14A Tomcat over Iraq during Southern Watch.jpg
Опште
Намена Пресретач
Посада два члана
Произвођач Граман
Први лет 21. децембар 1970.
Почетак производње септембар 1974.
Број примерака 712
Димензије
Дужина 19,1 m
Размах крила 19 / 11,7 m
Висина 4,9 m
Маса
Празан 18.036 kg
Нормална полетна 31.139 kg
Макс. тежина при узлетању 33.730 kg
Макс. спољни терет 6.577 kg
Погон
Турбо-млазни мотор Прат енд Витни

2хTF30-414A

Потисак ТММ 95 / 56 kN
Перформансе
Макс. брзина на Hopt 2.485 km/h
Тактички радијус кретања 927 km
Плафон лета 15.700 m
Брзина пењања 9.145 m/min
 

F-14 томкет (енгл. Grumman F-14 Tomcat) је амерички надзвучни, борбени, морнарички, двомоторни авион 3. генерације, двосед, с променљивом геометријом крила. Геометрија крила се мења, с атоматском изменом угла стреле, од 20 до 68 степени. F-14 је развијен из програма морнаричког експерименталног ловца VFX, након неуспеха пројекта F-111B. Он је био први амерички серијски ловац, који је развијен на искуству борби у ваздушном простору Вијетнама, против руских МиГ-ова. Посебно су значајна та искуства из борби између ловачких авиона F-4 Фантом и МиГ-21.

F-14 је полетео у децембру 1970. године, први примерак је распоређен 1974. на амерички брод носач авиона Ентерпрајз (CVN-65). Оперативно је заменио F-4 Фантома. F-14 је био примарно намењен за борбу за превласт у ваздушном простору у оквиру америчке ратне морнарице, пресретачку одбрану флоте и за тактичко извиђање. У 1990. години му је додата намена дејства на малој висини, напад ваздух-тло.

У 1980. години, Иран је користио F-14 као копненог пресретача у ирачко-иранском рату. Наводно су тада оборили најмање 160 ирачких авиона, док је само око 16 Томкета изгубљено. Око половине ових губитака је било због разних отказа, тј. несрећа.

Томкет је био у оперативној употреби, у Америчкој ратној морнарици, у временском периоду од 1974 – 2006. године. Званични датум престанка оператвне употребе Томкета, у америци, је 22. септембар 2006. године. Наследили су га савременији авиони F/A-18 хорнет и F/A-18E/F супер хорнет.

После престанка оперативне употребе у САД, Томкет је остао у употреби једино још у Ирану.

Произведено је укупно 712 примерака авиона Томкет.

Опширније: F-14 томкет

  1. F-47 тандерболт
  2. Јункерс Ju 87
  3. Анимација бомбардовања „обрушавањем“ Ju 87, директно на циљ
  4. Производња и оперативна употреба Јункерса Ju 87

Страна 24 од 26

  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26

Главни мени

  • Насловна
  • Чланци Владимира Лепојевића
  • Прикази
  • Вести
  • Биографије
  • Чланци
  • Историја
  • Статут и о Удружењу

Пријава

  • Заборавили сте лозинку?
  • Заборавили сте корисничко име?