Ваздухопловне традиције Србије
  1. Ви сте овде:  
  2. Почетна
  3. Чланци

F/A-18 хорнет

Детаљи
Аутор: Сава
Категорија: Чланци
Објављено: 24 Април 2013
Погодака: 893
F/A-18 хорнет
Опште
Намена Вишенаменски борбени авион
Посада Један
Произвођач Макдонел Даглас / Боинг Нортроп
Први лет 18. новембар 1978. година
Почетак производње 1983. година
Број примерака 1.481
Димензије
Дужина 17,1 m
Размах крила 12,3 m
Висина 4,7 m
Површина крила 38 m²
Маса
Празан 10.400 kg
Нормална полетна 16.770 kg
Макс. тежина при узлетању 23.500 kg
Макс. спољни терет 6.215 kg
Погон
Турбо-млазни мотор Џенерал електрик F404-GE-402
Потисак ТММ 48,9 / 79,2 kN
Перформансе
Макс. брзина на Hopt 1.915 (М = 1,8) km/h
Тактички радијус кретања 740 km
Долет 3.330 km
Плафон лета 15.240 m
Брзина пењања 15.240 m/min
 

F/A-18 хорнет (енгл. Hornet, превод: стршљен) је амерички вишенамјенски борбени авион, погоњен са два двопроточна турбомлазна мотора Џенерал електрик F404.

Конципиран је седамдесетих година прошлог века за оперативну употребу у Америчкој морнарици и Маринском корпусу. Хорнета користе и друге земље, али као копнени авион. Једино се оперативно користи у Америчкој морнарици на носачима авиона. Такође, у употреби је у акробатској групи Америчке морнарице Блу анђелс (енгл. Blue Angels), од 1986. године. Задаци којима је Хорнет намењен, првенствено су ловачка пратња, заштита поморске флоте, блиска ваздухопловна подршка, напади на циљеве на тлу и извиђање из ваздушног простора. Међутим, он може извршавати задатке пресретања непознатих летелица и пуњење горивом пријатељских авиона, у ваздушном простору. Иако је добар борбени авион, одличних маневарских карактеристика, Хорнет има нешто мањи долет, у односу на своје савременике. То је исправљено његовим даљим развојем, у савременију варијанту F/A-18E/F супер хорнет.

F/A-18 хорнет је допуњавао у оперативној употреби и замењивао у Америчкој морнарици, свога познатог претходника F-14 томкет у намени ловца и ловца-бомбардера, а А-6 интрудера и А-7 корсер II' у подршци.

Произведен је у 1.481 примерак.

Хорнет је имао своју прву борбену акцију у 1986. години, при америчком бомбардовању Либије, а потом су учествовали Заливског рата у 1991. и 2003. године. На основу његових основа пројекта развијен је F/A-18E/F супер хорнет.

Опширније: F/A-18 хорнет

F/A-18E/F супер хорнет

Детаљи
Аутор: Сава
Категорија: Чланци
Објављено: 24 Април 2013
Погодака: 949
Super Hornet on flight deck.jpg
F/A-18Ф супер хорнет на палуби америчког
носача авиона Двајт Ајзенхауер
Опште
Намена Вишенаменски борбени авион
Посада један / два
Произвођач Макдонел Даглас / Боинг Нортроп
Први лет 29. новембар 1995. година
Почетак производње 1983. година
Број примерака 500 до априла 2011.
Димензије
Дужина 18,3 m
Размах крила 13,62 m
Висина 4,88 m
Површина крила 46,45 m²
Маса
Празан 13.880 kg
Нормална полетна 21.320 kg
Макс. тежина при узлетању 29.935 kg
Макс. спољни терет 8.030 kg
Погон
Турбо-млазни мотор 2× Џенерал Електрик Ф414-ГЕ-400
Потисак ТММ 62 / 98 kN
Перформансе
Макс. брзина на Hopt 1.900 (М = 1,8+) km/h
Тактички радијус кретања 720 / 1.065 km
Долет 2.345 / 3.055 km
Плафон лета 15.240 m
 

F/A-18E/F супер хорнет је амерички двомоторни (два Џенерал електрик F404) вишенамјенски борбени авион, предвиђен је за оперативну употребу са носача авиона. F/A-18E/F супер хорнет је већа и напреднија варијанта F-18C/D хорнета, од кога је наследио само спољни изглед. F/A-18E је једносед, а F/A-18F је двосед. Супер хорнет поседује оружје интерни ротациони топ M61 калибра од 20 mm и ракете ваздух-ваздух и ваздух-тло. Додатно гориво може носити у до пет спољних резервора, а може се допуњавати са горивом и у току лета. Супер хорнет је полетео 1995. године, а потпуна серијска производња је започела у септембру 1997. године. Уведен је у oперативну употребу у Америчкој морнарици, 1999. године, уместо старијих F-14 томкет, и користи се заједно са својим предком Хорнетом. Аустралија је 2007. године наручила Супер хорнете како би заменила застареле F-111, а увели су их у иперативну употребу у децембру 2010. године.

Опширније: F/A-18E/F супер хорнет

F-16 фајтинг фалкон

Детаљи
Аутор: Сава
Категорија: Чланци
Објављено: 24 Април 2013
Погодака: 986
F-16 фајтинг фалкон
F-16 June 2008.jpg
Опште
Намена Вишенаменски ловац
Посада један / два
Земља порекла Застава Сједињених Америчких Држава САД
Произвођач Џенерал дајнамикс

Локид Мартин

Први лет 1974.
Почетак производње 1978.
Први корисник Америчко ратно ваздухопловство
Димензије
Дужина 15,06 m
Размах крила 9,96 m
Висина 4,88 m
Површина крила 27,87 m²
Маса
Празан 8.570 kg
Нормална полетна 12.000 kg
Макс. тежина при узлетању 19.200 kg
Макс. спољни терет 7.700 kg
Погон
Турбо-млазни мотор 1 × F110-GE-100
Потисак ТММ 76,3 / 127 kN
Перформансе
Макс. брзина на Hopt 2.410 km/h
Макс. брзина на H=0 1.470 km/h
Тактички радијус кретања 550 km
Долет 4.220 km
Плафон лета 18.000+ m
Брзина пењања 15.240 m/min
 
F-16 фајтинг фалкон (енгл. F-16 Fighting Falcon) је амерички вишенаменски ловачки авион, са једним турбомлазним мотором. Развила га је корпорација Џенерал дајнамикс, за потребе америчког ратног ваздухопловства. Замишљен је као лаки, дневни ловац, а временом је трансформисан у успешни вишенаменски масовни борбени авион. У првој варијанти је био развијен на нивоу 3. генерације, а кроз каснији развој је постигнута четврта. У ствари, започет је као експериментални програм, а доживео је масовну серијску производњу, борбеног авиона мултинационалног значаја. Укупно је произведено је око 4.500 примерака, почевши од доношења одлуке 1976. године, о серијској производњи и увођењу у оперативну употребу, све до данас. Производња ће се наставити за инострано тржиште и после интереса Америчког ратног ваздухопловства, предпоставља се, све до 2017. године.

Џенерал дајнамикс је продао цео програм F-16 фајтинг фалкон (цео посао), Локидовој корпорацији 1993. године, а затим је настала нова фирма, под називом Локид Мартин, после Локидовог спајања са Мартин Маријета, 1995. године.

F-16 фајтинг фалкон је приоритетно авион за борбу у ваздушном простору, са бројним револуционарним технолошким иновацијама, у односу на своје претходнике. Новине су двострука настрешница улаза у усисник (друга је стрејк), наглашена једноделна купола поклопца кабине са значајним надвишењем изнад трупа за побољшање видљивости пилота, електричне команде лета, подношење високих оптерећења пилота у заваљеном седишту и са смањеном резервом статичке стабилности, чиме су побољшане маневарске карактеристике авиона. Топ М61 Вулкан, интегрисан је у структуру авиона, а споља је обезбеђено 11 линија за подвешавање разних борбених терета и допунских резервоара горива. F-16 Фајтинг фалкон има историјску улогу у светској ваздухопловној историји, по уведеном великом броју нових технологија и сасвим нових прилаза у концепцији и пројектовању борбених авиона. Пилоти интерно називају F-16 фајтинг фалкон „поскок“, пошто на њега асоцира својим изгледом.

F-16 фајтинг фалкон, поред у америчком, налази се још у ваздухопловствима 25 других држава. Без обзира што је први лет направио пре 38 година, F-16 фајтинг фалкон је још увек веома конкурентан на светском тржишту борбених авиона.

Опширније: F-16 фајтинг фалкон

Варијанте F-16 фајтинг фалкон

Детаљи
Аутор: Сава
Категорија: Чланци
Објављено: 24 Април 2013
Погодака: 916

Стандарди авиона F-16 обележени су растућим бројевима партије лансирања производње, који назначавају надоградње. Партије се односе на једноседе и двоседе авионе. Надоградња је у домену различитих софтвера и хардвера система, усклађивања оружја и структурних побољшања. Покрену се током одређеног времена и постепено се реализују на авионима, током њихове производње. Све партије, које се завршавају са бројем „0“ (на пример, партија 30) поседују GE F110-GE мотор, а партије које се завршавају са бројем „2“ (на пример, партија 32), опремљене су са P&WF100-PW.

Двосед F-16B

Авиони F-16 су произведени у складу са стандардима партија производње, али било је и много других већих захвата у варијантама са значајним променама и разликама. Ове остале значајније промене су резултат улога специјализације у намени, као што су блиска ваздушна подршка и извиђање или промене по поруџбини купаца. Неке варијанте су развијене за истраживање, испитивање и проверу нових технологија. Пројекат F-16, инспирисао је развој неколико сличних авиона, за које се сматра да су његови деривати. Старији стандарди F-16, који су пензионисани, фирма Боинг их је модификовала у авионе без пилота, а као такви се користе за летеће мете, за вежбање и проверу гађања у ваздушном простору. То су такозвани „трутови“.

Опширније: Варијанте F-16 фајтинг фалкон

Оперативна употреба авиона F-16

Детаљи
Аутор: Сава
Категорија: Чланци
Објављено: 24 Април 2013
Погодака: 881

F-16 фајтинг фалкон је првенствено национални борбени авион Сједињених Америчких Држава, у оперативној употреби је њиховог ратног ваздухопловства. Поред САД, Фалкон је масовни борбени авион и у НАТО алијанси. Коришћен је као масовни вишенаменски ловачки авион, у великом броју мисија широм света, а највише на Блиском истоку (посебно у Ираку).

У априлу 1981. године, израелски пилот је, са авионом F-16 оборио сиријски хеликоптер Ми-8 са топовском ватром, изнад долине Бека. То је прва победа остварена са авионом F-16.

Више од 4.450 примерака F-16 је испоручено широм света од почетка програма пре више од 30 година - укључујући 53 накнадних купљених од 14 земаља.

Америчке ловачке ескадриле, наоружане су комбиновано, са F-16 и F-15. 

Опширније: Оперативна употреба авиона F-16

  1. F-84 тандерџет
  2. F-86 сејбр
  3. Микојан МиГ-15
  4. A-10 тандерболт II

Страна 23 од 26

  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26

Главни мени

  • Насловна
  • Чланци Владимира Лепојевића
  • Прикази
  • Вести
  • Биографије
  • Чланци
  • Историја
  • Статут и о Удружењу

Пријава

  • Заборавили сте лозинку?
  • Заборавили сте корисничко име?