Производња и оперативна употреба Јункерса Ju 87

Произведено примерака Ju 87,
до краја рата 1942.
ВерзијаБр. авионаВременски период
A262 јули 1937. – септембар 1938.
B-1697 септембар 1938. – мај 1940.
B-2225 фебруар 1940. – октобар 1940.
R-1105 јануар 194а. –мај 1940..
R-2472 јуни 1940. – јули 1941.
R-4144 мај 1941. – октобар. 1941.
D-1592 август 1941. – јули 1942.
D-31.559 мај 1942.. – новембар 1942.
D-51.488 мај 1943. – септембар 1944.
G-2208 децембар 1943. – јули 1944.
5.752јули 1937 – половине 1944.

Производња

Опширније: Производња и оперативна употреба Јункерса Ju 87

Томахавк (ракета)

Крстарећа ракета Томахавк

Томахавк (енг Tomahawk) је сверакусна, подзвучна крстарећа ракета, коју првенствено користе морнарице Сједињених Држава и Уједињеног Краљевства у операцијама копнених и поморских напада. У оперативну употребу је уведена седамдестих година двадесетог века. Првобитно је била замишљена као средњег до дугог домета, на малој висини лета, са лансирањем са површинске платформе. Од тада је неколико пута надограђивана системима за навођење са прецизном навигацијом. У периоду 1992-1994. године, једини снабдевач ракетама Томахавк била је корпорација Даглас и то у партијама производње II и III.  Хјуз их је надмашио 1994. године, и постао је једини испоручиоц ракета Томахавк. Сада их производи Рајтен. У 2016. години, Министарство одбране САД-а је купило 149 ракета Томахавк, из партије производње IV, за 202,3 милиона долара. 

Опширније: Томахавк (ракета)

Беспилотна летелица (БПЛ-а) са 4 ротора (квадратор)

 
Квадратор (цртеж) (сл.1)

Квадратор је специфична аеродинамичка и конструктивна конфигурација, која се потпуно разликује од пилотираних ваздухоплова. Примењује се традицијонално за мале и лаке БПЛ-е, али у последење време све више и за БПЛ-е већих габарита. Има велику лепезу могућности примене, у свима областима људске делатности. Поседује флексибилније и разноврсније могућности од класичних конфигурација ваздухоплова. Без обзира што овој конфигурацији није могуће обезбедити природну стабилност. То се успешно остварује вештачки, помоћу јефтиних система, широке потрошње.

Код конфигурације квадратора, обезбеђене су могућности кретања напред, назад, десно, лево, горе, доле и временски дуго лебдење, према сигналу који корисник пошаље, у оквиру своје жеље. Те захтевне радње извршавају се одговарајућом концепцијом команди лета и стабилизације, преко програмираних међусобних комбинација режима рада четири мотора са роторима, по посебним софистицираним алгоритмима. Оквир (специфичан труп) довољно је чврст, тако да остаје не оштећен у случају судара или неприкладног (грубог) приземљења.

Опширније: Беспилотна летелица (БПЛ-а) са 4 ротора (квадратор) 

Беспилотна летелица Неурон

 
Изложена макета Нерона на Париском
салону авиона, 2009. године.

Беспилотна летелица (БПЛ) Неурон (енгл. UAV Neuron, стилизовано као UAV nEUROn) је европска, експериментална (демонстратор напредних технологија), борбена беспилотна летелица, умањене уочљивости, на принципу аеродинамичке шеме „летеће крило”. Аеродинамичка шема је слична примењеној на бомбардеру B-2 спирит. Носилац развоја ове летелице је француска фирма Дасо авиони.

Опширније: Беспилотна летелица Неурон

Госамер кондор

 

Госамер кондор

{{{опис_слике}}}

Општи подаци
Намена Истраживање
Посада Један
Порекло САД
Произвођач Аеро-виронмент

ен. AeroVironment

Пробни лет 23. август 1977.>
Број примерака Прототип
Димензије
Дужина 9,14 m
Висина 5,49 m
Размах крила 29,25 m
Маса
Празан 31,75 kg
Погон
Број мотора 0
Физичке особине
Снага ~ 0,3 kW
Перформансе
Макс. брзина на H=0 ~ 17 km/h
 

Госамер кондор је летелица са људским погоном, којом је освојена прва награда Кремер, 23. августа, 1977. године, код Бејкерсфилда, Калифорнија. Успех је резултат дуготрајног истраживања и развоја, кроз стрпљив рад, са примењеном сукцесивном методом приближавања: анализа — модификације — испитивање. Организациони, стручни и идејни вођа развојног тима и коначне реализације пројекта, био је познати амерички инжењер, аеродинамичар Пол Макреди (енгл. Paul McCready).

Опширније:  Госамер кондор