Sadržaj (poglavlja Članci Vladimira Lepojevića)

Браћа Молон - Molon (Француска)

Браћа Молон: 

                  Леон       -  Leon,     (1882 – 1952.), лет. дозвола бр. 25

                  Лисјен    -  Lucien,      лет. дозвола бр. 235

                  Луј          -  Louis,        лет. дозвола бр. 234

су били пилоти. Леон Молон је био старији од своје браће и он је први почео активно да се бави авијацијом. Пилотску дозволу Француског АК добио је у јануару 1910. године.

Прво се бавио аутомобилизмом, што је било популарно на прелазу из 19. у 20. век, исто као и бициклизам. Освојио  је награде Монте Карло, Брокленд , Ле Ман... У 1909. купио је један авион „Блерио 11“ и брзо се научио да лети. Луј Блерио, када је видео његове летачке способности, узео га је у своју групу за разна такмичења и митинге у 1909. години, где је показао одличне резултате.

Опширније: Браћа Молон - Molon (Француска)

Браћа Сеген - Seguin (Француска)

Браћа Сеген:

                        Луј            - Louis,       (1869 -- 1918.)

                        Лоран       - Laurent,   (1883 – 1944.)

                        Аугустин   - Augustin,  (1889 – 1965.)

су били власници фабрике за производњу авио мотора "Гном".  Луј, најстарији од браће, инжењер и индустријалац, отворио је 1895. у предграђу Париза свој први погон за машине и моторе. Узео је лиценцу за мотор на петролеј марке „Гном“ од немачке фирме Motoren fabrik Oberursel и започео је израду малих мотора, на петролеј и на гас, за мотоцикле и мале аутомобиле. 

Опширније: Браћа Сеген - Seguin (Француска)

Браћа Мишлен - Michelin (Француска)

Браћа Мишлен:

                         Андре   -  Andre,      (1853 - 1931.)

                        Едуар    -  Eduard,    (1859 – 1940.)

су били велики  индустријалци и проналазачи у производњи пнеуматика (гума) за бицикле, мотоцикле, авионе и аутомобиле, по којима су познати у целом свету. Своје прво предузеће отворили су 1889. године, касније су имали своје фабрике у неколико земаља и преко 100.000  радника...

Одушевили су се појавом авијације на почетку века, сагледали какав значај ће она имати у будућности и шта ће значити за цивилизацију, и почели су активно да подржавају  њен развој као мецене... Још 1908. они су увели награду Мишлен, затим пехар Мишлен, као награде за највеће резултате у авијацији и као подстрек за њен стални напредак. Куп Мишлен је доносио 160.000, а велика награда Мишлен 100.000 франака!...То су биле врло високе и подстицајне награде...

Опширније: Браћа Мишлен - Michelin (Француска)

Браћа Њепор - Nieuport(Француска)

Браћа Њепор: 

                    ЕДУАРД -  EDOUARD,  ( 1875 – 1911. )

                    ШАРЛ    -  CHARLES,    ( 1878 – 1913. )

су били пилоти, конструктори и фабриканти авиона. Едуард је рођен у Алжиру, вероватно и Шарл, где им је отац био пуковник артиљерије у француској војсци. Студирао је у Вишој електротехничкој школи, затим је  са својим братом 1902. године отворио предузеће подименом Nieuport-Duplex за израду свећица, магнета и акумулатора за аутомобиле. Када је Анри Фарман 1907. године први пут у историји ваздухопловства прелетео растојање од 1 км, на авиону Воазен са мотором Антоанет, који је имао њихов систем за електрично паљење, изблиза су упознали авијацију и одмах изабрали свој пут...

Опширније: Браћа Њепор -  Nieuport(Француска)

Браћа Лесепс - deLesseps (Француска)

Фердинанд Лесепс - Ferdinand Marie de Lesseps (1805-1894.) – дипломата, предузимач, градитељ Суецког канала (1859-1869.), био је започео и изградњу Панамског канала, имао је из два брака 17-оро деце, од којих су четири сина, сви из другог брака, били пионири ваздухопловста:

          Бертран       - Bertrand             (1875-1918 )    ( извори наводе и 1916. и 1917. као годину смрти)

          Пол             - Paul                    (1880-1955.)

          Робер          - Robert                (1882-1916.)

          Жак             - Jacques              (1883-1927.)

Најпознатији ваздухопловац међу њима био је Жак Бенжамен, најмлађи од Фердинандове мушке деце; био је 16-то дете од 17-торо, последња је била још једна девојчица... Жак је почео да лети 1909. године на авиону „Блерио“ и пилотску дозволу Француског АК под бројем 26 добио је већ 1910. године. Он је 21. маја 1910. прелетео канал Ламанш као други авијатичар после Луја Блериоа.

Опширније: Браћа Лесепс - deLesseps (Француска)

Браћа Фарман - Farman (Француска)


Морис Фарман

Анри Фарман


Браћа Фарман:

            Ричард   - Richard   - 1872 – 1940.  (помиње се и као Дик – Dick )

            Анри      - Henri       - 1874 – 1958.  ( до 1937. био је Henry...)

            Морис  - Morice       - 1877 – 1964.  (пуно име- Maurice Alain...)

су били натурализовани Французи, Ричард је рођен у Лондону , Анри и Морис у  Паризу и били су по осећању  Французи - по једном извору мајка им је Францускиња а отац Енглез, по другом се каже да су им родитељи били Енглези настањени у Паризу, где је отац Томас био дописник лондонских листова. Анри је све до 1937.  носио име Henry, када је прешао на француски облик Henri.


Ричард Фарман 1920.

Опширније: Браћа Фарман - Farman (Француска)

Браћа Рајт - Wright (САД)


Орвил Рајт

Вилбур Рајт

Велики пионири ваздухопловства, истраживачи, пројектанти, конструктори и први пилоти:

                ВИЛБУР WILBUR, (1867 – 1912.)

                ОРВИЛ   - ORVILLE, (1871 –1948.)

Вилбур је рођен у Мелвилу, Индијана, а Орвил у Дејтону, Охајо. Отац Милтон, свештеник у Цркви Уједињеног братства у Христу, неки извори кажу да је био бискуп, имао је седморо деце...

Од тренутка када су браћа Монголфје 1783/1784. године успешно конструисали прву справу за летење, справу  лакшу од ваздуха, „Монголфјер“ – или аеростат, и када су људи са успехом почели да лете све сигурније и „све више и све даље“, почела је да се развија и нова научна дисциплина која ће добити име аеронаутика. Нова наука је од почетка имала  два правца развоја – принципи летења справама лакшим од ваздуха, који су углавном постали познати, и принципи летења справама тежим од ваздуха који нису били решени кроз цео 19. век...

Опширније: Браћа Рајт - Wright (САД)

Браћа Ромен - Romain (Француска)

Пионири ваздухопловства браћа:

              Пјер –  Pierre-Ange (1751 – 1785. ), Старији...

              Други брат Ромен, Млађи – (нисмо могли да пронађемо његово име...)

су били градитељи балона.

Пилатр де Розје, који се прославио уз браћу Монголфје и постао први ваздухопловац, аеронаут, млад, славан и жељан успеха, маштао је да постави велики рекорд – да прелети у балону канал Ламанш... Он ће почети да се спрема за тај подухват већ у 1784. години, иако је од његовог првог лета, првог лета у историји, било прошло само годину дана!...

Опширније: Браћа Ромен - Romain (Француска)

Браћа Роберт - Robert (Француска)

Пионири ваздухопловства браћа

              Жан        -    Аnne -  Jean      ( 1758 – 1820. ) - Старији

              Никола   -    Nikolas – Louis  ( 1760 – 1820. ) - Marie-Noel, Млађи

били су градитељи балона за пуњење водоником,  по идеји и у сарадњи са  познатим научником ( математичар и физичар ) Жаком Шарлом ( Jacques Alexandre Cesar Charles, 1746- 1823.). Шарл је оценио да се гас водоник, откривен 1766. године ( Henry Cavendish 1731 – 1810. ), гас коме ће име дати Лавоазје тек 1790. године,  и који је био око 12-14 пута лакши од ваздуха (али који је био лако запаљив! ), може искористити за пуњење балона за летење и наумио је био да реши тај проблем.

Опширније: Браћа Роберт - Robert (Француска)

Браћа Монголфје - Montgolfier (Француска)

Велики пионири ваздухопловства, први у историји који су направили справу са којом се може летети – балон пуњен топлим ваздухом – и остварили највећи вековни сан Човеков ...  Људи су се научили и оспособили да лете!...

                               ЖОЗЕФ –    JOSEPH - MICHEL    (1740 – 1810 )

                               ЕТЈЕН   -     JACQUES - ETIENNE ( 1745 – 1799 )

Прва опажања законитости кретања топлог ваздуха у вис, силе коју он развија у том кретању и његове способности да том силом понесе терет у висине, била су 1782.године, само годину дана пре него што су учинили својим изумом да први човек полети небом!...

Опширније: Браћа Монголфје - Montgolfier (Француска)

Браћа пионири ваздухопловства

У ово наше време, када смо у свету 2003. године свечано, радосно и поносно прославили 100 година, а ове 2013. обележавамо 110 година, од дана када је Човечанство направило један од  највећих корака у својој историји, од  дана када је Човек први пут летео справом тежом од ваздуха са сопственим погоном коју је сам направио, цео свет зна да су ово дело извела два брата који су се једнако заносили жељом да полете небом... Цео свет зна за подвиг браће Рајт 1903. године...

Имена браће Рајт записана су златним словима у историји ваздухопловства... Постоје споменици, музеји, улице и спомен плоче које носе њихова имена, филмови и књижевна дела причају приче о њиховом животу и њиховом епохалном делу, настао је мит о браћи Рајт..  Браћа Рајт!...

Ми смо пожелели да покажемо да је у историји ваздухопловства било још примера сложне браће, који су, понети истом великом идејом, истом љубави, истом жељом, трудом, жртвом и заносом, урадили после браће Рајт  гигантска дела и дали огроман допринос развоју светске авијације... Поменућемо сложну браћу...

Опширније: Браћа пионири ваздухопловства

Конструктори аероплана и авијатичари Михаило Мерћеп и Едуард Русјан


Едвард Русјан 

Михаило Мерћеп 

Пионирско доба ваздухопловства у Србији почело је већ 1910. године ( у Европи, у Француској, од 1908!...) и трајало је само две године. У том раном времену летели су на небу Србије авијатичари из Аустроугарске и Русије, већина њих на аеропланима сопствене израде и освајачи неба као самоуки авијатичари (изузев пилота Масленикова...).

Први аероплан донео је у Србију Мађар из Аустроугарске инж. Секељи 1. септембра 1910. године,

који је намераво да у Београду приреди један или више јавних летова. Он је свој аероплан допремио возом, али изгледа да је тај први авион на српском тлу остао у вагону којим је стигао...

Секељијев авион није уопште летео у Србији, београдска публика, Србија, није успела да први пут види изблиза један аероплан!... Секељи је, из непознатих разлога, вратио свој аероплан возом у Земун и одустао од своје намере да лети у Србији...

Опширније: Конструктори аероплана и авијатичари Михаило  Мерћеп и Едуард Русјан

Летење младих Карађорђевића у пионирском добу ваздухопловства


гроф Де Ламбер и принц А.Карађорђевић

Наши млади Краљевићи Карађорђевићи, Александар и Ђорђе, затим Принц Павле, били су први из српског рода који су летели аеропланом, тим великим изумом на почетку 20. века, којим је остварена исконска жеља Човека да освоји ваздух и небеске висине, да лети као птица...

Млади, угледни, високог рода, одушевљени тек створеним ваздухопловством, осећајући да ће оно имати велику будућност и значај, пожелели су да га упознају и доживе прво летење аеропланом, знајући да је то велики спортски подвиг онога времена и велика потврда њихове храбрости...

Нису могли ни да помисле да ће их 100 година касније у историји српског ваздухопловства помињати и записати као прве грађане Србије који су летели авионом већ 1910. године.

Краљевић Александар, према чланку листа „Винер билдер“ од 11.маја 1910. године, летео је у Паризу априла 1910. са чувеним авијатичаром грофом Де Ламбер, кога је у Француској обучио лично Вилбур Рајт, и тај је чланак приказао у ЈАТ-овој ревији бр. 197 историчар Ч.Јанић, са насловом „Први Србин који је летео авионом“,  а Краљевић Ђорђе и Принц Павле су летели  са познатим руским пилотом Борисом Маслениковим у Београду 1910. године.

Према тим сазнањима, Краљевић Александар је први у српском роду који је летео аеропланом, а Краљевић Ђорђе је први који је летео српским небом, у Београду, 1910. године.

 

Опширније: Летење младих Карађорђевића у пионирском добу ваздухопловства

Авијатичар Јан Чермак у Београду 1911. године


пилот Јан Чермак

После веома успешног и срећног летења руског авијатичара Бориса Масленикова у децембру 1910. године, и несрећног лета  авијатичара Русијана 9. јануара 1911., није било летења у Србији све до октобра/новембра 1911. године када ће у Београду срећно летети авијатичар Јан Чермак из Аустрије, по народности Чех...

Како је то описао уважени Сава Микић у својој чувеној „Историји југословенског ваздухопловства“, а после њега неки савремени писци о нашем ваздухопловству, и шта је о томе забележила „Политика“ која је била присутна  летовима Јана Чермака и оставила нам драгоцене податке?...

 

Опширније: Авијатичар Јан Чермак у Београду 1911. године

Руски авијатичар Маслеников у Београду 1910. године


пилот Б.Маслеников 1911

Биографија

Борис С. Маслеников (руски Борис Семенович Масленников) (19.04.1887, Москва - 10.02.1947, Новосибирск, Русија) - један од првих руских ваздухопловаца (диплома број 325 од 8. новембра 1910), талентовани проналазач, предузетник и организатор.

Завршио је средњу школу (Москва), у Минхену школу сликања. Уписао се на Одељење за математику на Московском универзитету. Године 1909, док је још увек био студент, био је одушевљен авијацијом. Отишао у Француску, где је купио авион "Фарман" и након пилотске обуке, инструктор му је био Анри Фарман, положио је испит за пилота. Учествовао је у ваздухопловним такмичењима у Руану где је освојио и награду, а затим у прелету Петроград - Москва (1911.) где није стигао на циљ (једини од 12 учесника на циљ је стигао пилот А.А.Васиљев летећи авионом Блерио са мотором Гноме 50 КС прелетевши 725 километара за 24 сата 41 минут и 14 секунди, у ваздуху је провео 9 сати и 30 минута). Током 1910 и 1911. године, Маслеников је направио једну балканску турнеју пропагирајући ваздухопловство у Бугарској, Србији и Турској.

На позив министра војног, стигао је у Србију 1910., где је направио серију летова на Бањици (код Београда), приказујући летачке вештине официрима. На једном од његових летова са њим је летео, капетан Коста Милетић, који је касније постао командант ваздухопловне команде Србије. Поред тога, са њим је летео принц Ђорђе најстарији син краља Петра па је авијатичар неколико пута био позиван на двор краља Петра. За демонстрацију достигнућа ваздухопловства је награђен Орденом "Свети Сава" 5. степена.

Опширније: Руски авијатичар Маслеников у Београду 1910. године

Летење над Београдом

Биографија


пилот Ђани Видмар

Иван Видмар (још: итал. Gianni Widmer или нем. Johann Widmer), италијански војни и цивилни пилот словеначке националности, пионир ваздушне-поште, рођен 25. априла 1892., у Трсту, умро 30. октобра 1971., у Милану.

Пилотску обуку је обавио од јануара до априла 1911. у Порденонеју, а потом у Милану, где је 30. маја 1911. положио пилотски испит и постао дипломирани пилот, имао је италијанску пилотску дозволу бр. 41, а Аустрије и Немачке бр. 35.

Иван Видмар је 23. јула 1911. обавио први лет изнад Трста, а 24.09.1911. први лет изнад Јадрана. Дана 16. јуна 1912., летео је изнад Љубљане, а јула месеца исте године изнад Београда и Сарајева. У току 1913. године прелетео је Ловћен. Пред Први светски рат је дезертирао из Аустро-Угарске на италијанску страну.

Иван Видмар је авионом Блерио 50KS после узлетања са ливаде код Сартон ди Римини 16. априла 1913.  достигао висину од 1.600 м, и поставио висински рекорд у Републици Сан Марино.

У периоду 1924-34., био је инструктор летења у Порторожу, а касније директор хидробазе у Трсту и Порторожу. Неколико година после рата био је активан па затим пензионисан.

Иван Видмар је умро у Милану 30. октобра 1971., његов гроб се налази на гробљу С. Ане у Трсту.

Опширније: Летење над Београдом

Руски авијатичар Агафонов


пилот А.А.Агафонов и механичар В.Ф.Севаљев 

У току Првог балканског рата Српско Министарство војно и Генералштаб су проценили да је неопходно убрзати формирање сопственог ваздухопловства. Шест српских пилота је већ било на школовању у Француској али њихов повратак у земљу са купљеним авионима ометала је Аустроугарска. Због тога је Српска влада купила у Русији један авион Дукс и ангажовала пилота А.А. Агафонова и механичара В.Ф. Савељева који би за потребе Српске војске вршили извиђање положаја турске војске и били на испомоћи још недовољно обученим српским пилотима.

Авион са пилотом и механичарем су стигли у Србију 1. новембра 1912. године (по новом календару). Ваздухопловци и авион су одмах упућени преко Скопља и Велеса у Прилеп где је Агафонов требао да извиђа повлачење турске Вардарске армије према Битољу. Међутим због лошег терена за летелиште, лоших временских услова и слабог мотора (авион је испоручен са мотором Гноме 50 КС уместо са мотором од 70 КС) на авиону, Агафонов није успео да обави постављени задатак. Како тај пилот, ни касније, када је требало да авионом типа Р.Е.П. из Ниша прелети за Београд, није показао задовољавајуће летачке квалитете, отпуштен је из службе у Српској војсци.

Српска штампа је пропратила ове догађаје, ево како је то учинила београдска Политика: 

Опширније: Руски авијатичар Агафонов

Луј Блерио и епохални лет преко Ламанша 1909. године


пилот Л.Блерио

Лет Луја Блериоа преко канала Ламанша 1909. године обрадовао је и задивио цео свет!...  Авион се доказао, човек је научио да лети!...

Подсетимо се првих корака и првих достигнућа:

Занемарићемо све оне идеје, маште, митове и покушаје човековог освајања ваздуха кроз историју, и Лилијентала, и Шанита, и друге до краја деветнаестог  века, и истаћи ћемо дело браће Рајт у Америци на почетку двадесетог века... Браћа Орвил (1871-1948) и Вилбур (1867-1912) Рајт први су открили како треба да изгледа справа за човеково летење – крила, чврста и непокретна, труп, реп са командним површинама, и сопствени погон... Врло брзо су сe научили како да поставе делове – површине за управљање летећом справом, и направили успео прототип  - модел свих будућих авиона...

Опширније: Луј Блерио и епохални лет преко Ламанша 1909. године

Пилот Миљенко Липовшћак и погибија генерала Владимира Влада Ћетковића

Писац Тихомир Ликсо у књизи ''ЛЕТАЧКА КАРИЈЕРА МИЉЕНКА ЛИПОВШЋАКА'' даје летачку биографију Липовшћака која личи више на његову аутобиографију коју је он говорио писцу у перо.

Липовшћак је 1939. за око осам недеља завршио у Смедеревској Паланци курс за спортског пилота, и одмах затим, следећег дана, отишао је у Вршац где је у групи ''Девети'' завршио курс једриличарства и за само 2о дана добио звање наставника летења на једрилицама. На почетку 1941. године постао је питомац 17. класе Поморске академије у Дубровнику, свега неколико недеља, до рата у априлу 1941. године...

У новоствореној хрватској пронемачкој  држави, НДХ, он похађа Домобранску академију, у децембру је упућен у Рајловац, где је у чину заставника, у марту 1942. је поручник и заповедник једриличарске школе у Бутмиру, а од 28. новембра је у једриличарској школи у Св. Недељи код Загреба.

Опширније: Пилот Миљенко  Липовшћак и погибија генерала Владимира Влада Ћетковића

Авијатичар Рудолф Симон

Век летова над Београдом

“Премијера и дернијера” 

 

                                              СИМОН  ЛЕТИ

Само неколико дана после 1.септембра 1910. године, када је Мађар Секељи био донео у Београд први авион, који je он одмах вратио назад и који уопште није ни полетео српским небом, уследила је најава доласка и летења чешког авијатичара Рудолфа Симона.

 (Треба овде нагласити да су оба авијатичара били аустроугарски поданици  и да је један био мађарске, а други  чешке народности...)   

Поучена искуством са Секељијем, београдска полиција је овога пута тражила од организатора ( београдски шпедитер А. Поробић) да пре продаје улазница положи кауцију у висини од 3.000 динара...

Симон је планирао да обави неколико летова, а први за 12.септембар. Нажалост, због јаког ветра на Бањици, први лет је био отказан. И, коначно,  на дан 19. септембра 1910. године, нешто после 5 сати по подне, обављен је први лет над Београдом и Србијом...

Зорица Јанковић, историчар и кустос Историјског музеја Србије

                                                                      ......................

Опширније: Авијатичар Рудолф Симон