- Детаљи
- Аутор: Влада
- Категорија: Чланци Владимира Лепојевића
- Погодака: 923
Велики пионири ваздухопловства, први у историји који су направили справу са којом се може летети – балон пуњен топлим ваздухом – и остварили највећи вековни сан Човеков ... Људи су се научили и оспособили да лете!...
ЖОЗЕФ – JOSEPH - MICHEL (1740 – 1810 )
ЕТЈЕН - JACQUES - ETIENNE ( 1745 – 1799 )
Прва опажања законитости кретања топлог ваздуха у вис, силе коју он развија у том кретању и његове способности да том силом понесе терет у висине, била су 1782.године, само годину дана пре него што су учинили својим изумом да први човек полети небом!...
- Детаљи
- Аутор: Влада
- Категорија: Чланци Владимира Лепојевића
- Погодака: 685
У ово наше време, када смо у свету 2003. године свечано, радосно и поносно прославили 100 година, а ове 2013. обележавамо 110 година, од дана када је Човечанство направило један од највећих корака у својој историји, од дана када је Човек први пут летео справом тежом од ваздуха са сопственим погоном коју је сам направио, цео свет зна да су ово дело извела два брата који су се једнако заносили жељом да полете небом... Цео свет зна за подвиг браће Рајт 1903. године...
Имена браће Рајт записана су златним словима у историји ваздухопловства... Постоје споменици, музеји, улице и спомен плоче које носе њихова имена, филмови и књижевна дела причају приче о њиховом животу и њиховом епохалном делу, настао је мит о браћи Рајт.. Браћа Рајт!...
Ми смо пожелели да покажемо да је у историји ваздухопловства било још примера сложне браће, који су, понети истом великом идејом, истом љубави, истом жељом, трудом, жртвом и заносом, урадили после браће Рајт гигантска дела и дали огроман допринос развоју светске авијације... Поменућемо сложну браћу...
- Детаљи
- Аутор: Влада
- Категорија: Чланци Владимира Лепојевића
- Погодака: 674
Пионирско доба ваздухопловства у Србији почело је већ 1910. године ( у Европи, у Француској, од 1908!...) и трајало је само две године. У том раном времену летели су на небу Србије авијатичари из Аустроугарске и Русије, већина њих на аеропланима сопствене израде и освајачи неба као самоуки авијатичари (изузев пилота Масленикова...).
Први аероплан донео је у Србију Мађар из Аустроугарске инж. Секељи 1. септембра 1910. године,
који је намераво да у Београду приреди један или више јавних летова. Он је свој аероплан допремио возом, али изгледа да је тај први авион на српском тлу остао у вагону којим је стигао...
Секељијев авион није уопште летео у Србији, београдска публика, Србија, није успела да први пут види изблиза један аероплан!... Секељи је, из непознатих разлога, вратио свој аероплан возом у Земун и одустао од своје намере да лети у Србији...
Опширније: Конструктори аероплана и авијатичари Михаило Мерћеп и Едуард Русјан
- Детаљи
- Аутор: Влада
- Категорија: Чланци Владимира Лепојевића
- Погодака: 670
Наши млади Краљевићи Карађорђевићи, Александар и Ђорђе, затим Принц Павле, били су први из српског рода који су летели аеропланом, тим великим изумом на почетку 20. века, којим је остварена исконска жеља Човека да освоји ваздух и небеске висине, да лети као птица...
Млади, угледни, високог рода, одушевљени тек створеним ваздухопловством, осећајући да ће оно имати велику будућност и значај, пожелели су да га упознају и доживе прво летење аеропланом, знајући да је то велики спортски подвиг онога времена и велика потврда њихове храбрости...
Нису могли ни да помисле да ће их 100 година касније у историји српског ваздухопловства помињати и записати као прве грађане Србије који су летели авионом већ 1910. године.
Краљевић Александар, према чланку листа „Винер билдер“ од 11.маја 1910. године, летео је у Паризу априла 1910. са чувеним авијатичаром грофом Де Ламбер, кога је у Француској обучио лично Вилбур Рајт, и тај је чланак приказао у ЈАТ-овој ревији бр. 197 историчар Ч.Јанић, са насловом „Први Србин који је летео авионом“, а Краљевић Ђорђе и Принц Павле су летели са познатим руским пилотом Борисом Маслениковим у Београду 1910. године.
Према тим сазнањима, Краљевић Александар је први у српском роду који је летео аеропланом, а Краљевић Ђорђе је први који је летео српским небом, у Београду, 1910. године.
Опширније: Летење младих Карађорђевића у пионирском добу ваздухопловства
- Детаљи
- Аутор: Влада
- Категорија: Чланци Владимира Лепојевића
- Погодака: 589
После веома успешног и срећног летења руског авијатичара Бориса Масленикова у децембру 1910. године, и несрећног лета авијатичара Русијана 9. јануара 1911., није било летења у Србији све до октобра/новембра 1911. године када ће у Београду срећно летети авијатичар Јан Чермак из Аустрије, по народности Чех...
Како је то описао уважени Сава Микић у својој чувеној „Историји југословенског ваздухопловства“, а после њега неки савремени писци о нашем ваздухопловству, и шта је о томе забележила „Политика“ која је била присутна летовима Јана Чермака и оставила нам драгоцене податке?...