- Детаљи
- Аутор: Vlada
- Категорија: Чланци Владимира Лепојевића
- Погодака: 972
Други и Шести ваздухопловни пукови, оба ловачки, били су пред Априлски рат 1941. године у саставу Прве ваздухопловне бригаде – ловачке, са штабом у Земуну, сагласно предвиђеној ратној шеми формације Југословенског краљевског ваздухопловства, према ратном плану који је имао назив „Р-41“.
Други ваздухопловни пук постао је ловачки пред сам почетак рата у Југославији 1941. По мирнодопској шеми тај пук је био опремљен извиђачким авионима и био је у саставу Друге ваздухопповне бригаде чији се штаб налазио у Загребу, а сам пук је са станом био у Сарајеву. Овај други ваздухопловни пук постао је ловачки тек после 1.априла 1941. године, дакле пред сам рат, и то тако што је ради његовог формирања скоро половина састава Шестог пука пребачена у Други пук, да би он заживео...
Опширније: Други ваздухопловни ловачки пук у Априлском рату 1941. године
- Детаљи
- Аутор: Влада
- Категорија: Чланци Владимира Лепојевића
- Погодака: 927
Велика авионска несрећа, прва ове врсте у младом светском ваздухопловству које је тек излазило из пионирског доба, догодила се у Паризу у недељу 21.маја (8.маја по старом стилу) 1911. године, код појединачног полетања авиона за велику и тешку трку Париз – Мадрид, када се један авион срушио на публику код свечане трибине... Погинуо је министар војни, а председник владе био је скоро смртно рањен, повређена су била и друга лица.
Догодило се ово у време када је Краљ Петар од Србије пошао у званичну посету Француској Републици. Краљ је путовао посебним возом преко Аустрије и Швајцарске, стигао је био у Базел, где је имао одмор и где му је стигла вест о несрећи у Паризу. Краљ је, после својих израза саучешћа Председнику Француске Републике, одмах предложио да се због овог болног догађаја његова посета Француској одложи за друго време, и он се из Базела вратио у Србију.
Наша штампа је је опширно писала о овим догађајима...
- Детаљи
- Аутор: Влада
- Категорија: Чланци Владимира Лепојевића
- Погодака: 956
У малој вароши Белишћу, поред Драве, недалеко од Валпова, у тадашњој Краљевини Југославији, одржавао се аеромитинг 24. јуна 1934. год. са пет цивилних авиона, у циљу пропаганде ваздухопловства и упознавања народа са авионима и вештином летења.
Такве авијатичарске дане Краљевски југословенски аероклуб „Наша крила“ приређивао је у многим местима, уз учешће и својих авиона и пилота, са великом жељом да се авијација приближи народу, да се народ ослободи исконског страха од висине и летења, да му се покаже сигурност и лепота летења, лепота освајања неба... Ове приредбе биле су веома омиљене у народу, нарочито код младих, оне су се редовно завршавале са ваздушним крштењем радозналих и смелих особа из публике и биле су прави мали народни празник.
Али овог дана у Белишћу догодила се велика несрећа, највећа авионска катастрофа у Југославији до тада... Погинуло је десет (10) особа...
Вест је одмах објављена преко дневне штампе...
- Детаљи
- Аутор: Влада
- Категорија: Чланци Владимира Лепојевића
- Погодака: 995
Добро је позната у нашој јавности прича, већ пуних 70 година, како је на дан 6.априла 1941. године било заказано венчање, у цркви Светих Апостола Петра и Павла у Топчидеру, ћерке генерала Душана Симовића, председника владе од 27.марта и начелника Врховне команде војске...
Нисмо нашли податак да ли је тај дан био изабран пре пуча од 27.марта или после њега, а то није било без значаја за младенце и за породицу генерала Симовића. Тешко је веровати да је ова свадба била договорена после тог судбоносног државног преврата и општег предосећања и процене да ће убрзо рат са Немачком силом бити неизбежан.
Ово венчање заказано пре или после 27.марта морало је бити, у сваком случају, оптерећено бригама и страхом да се очекивани најрадоснији и најсрећнији дан двоје младих који се воле не претвори у жалост и патњу... То се управо и догодило, ако је такво венчање уопште било...
- Детаљи
- Аутор: Душан
- Категорија: Чланци Владимира Лепојевића
- Погодака: 902
ПИЛОТ ЂОРЂЕ СТОЈАНОВИЋ
у одбрани Београда 6. и 7. априла 1941. године
Пилот-ловац наредник Ђорђе Стојановић служио је 1940-1941. у Шестом ваздухопловном ловачком пуку, био је у саставу 102. ескадриле која је имала ловачке авионе Месершмите „Ме-109Е“, и чији је командир био капетан Милош Жунић.
Командант пука био је п.пук Божидар Костић, пилот – ловац (п.пук. од 31.децембра 1940.), који је примио команду над пуком средином августа 1940. године. Мирнодопско седиште пука било је у Земуну.
Одмах после изненадног италијанског бомбардовања Битоља 5.новембра 1940. године, у току тек започетог рата Италије са Грчком, (Италија је напала из своје провинције Албаније), ова 102. ескадрила Шестог пука упућена је 7.новембра у Мостар (стигла је тамо 8.новембра – преноћила је у Сарајеву7/8. због невремена око Мостара) и имала је задатак да са својих 10 авиона чува простор од албанске (т.ј. италијанске) границе, преко Боке Которске, скоро до Сплита.